Google Nexus One (US) Grijs

Specificaties 3,7" • 800x480 • 512MB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Google Nexus One (US) Grijs Review

Draakje1 17 februari 2010, laatste update op 21 februari 2010, 7.118 views

Google Nexus One (US) Grijs

Pluspunten

• Snelheid
  • Design
  • Accu is relatief goed
  • Android 2.1
  • Gebruiksgemak
  • Mogelijkheden

Minpunten

• (Nog) geen Nederlands woordenboek
  • Opladen duurt lang als de telefoon volledig leeg is

Aankoop van het toestel

Via een collega van mijn vader was het voor mij mogelijk een Nexus te bestellen via Engeland. Ik heb dan ook geen moment getwijfeld en dit direct gedaan! Binnen 4 dagen was het toestel al in Engeland en een weekje later zou de collega overkomen en het toestel meenemen. En daar was de Nexus dan ook :D

Review

Ik heb in mijn review veel vergelijking getrokken met de Iphone, dit omdat ik vind dat de Iphone de op afstand aller grootste concurrent is van de Nexus.

Featureset

Aangezien het toestel voor een arme student als ik aardig wat geld heeft gekost verwachte ik er dan ook wel echt een top toestel voor terug. Tot nu toe is dat zeker het geval. Ik ontdek nog steeds iedere dag nieuwe instellingen en apps, in tegenstelling tot het iphone os kun je naar mijn mening véél meer met android en dat terwijl het echt niet moeilijker is in omgang, met name 2.1 is echt een lust voor het oog als je het mij vraagt. Dus wat featureset betreft voldoet de telefoon zeker aan de verwachting in combinatie met de prijs.

Bereik

Een punt waar ik van te voren toch mijn vraagtekens bij had aangezien ik al heel wat reviews op internet had gelezen dat het bereik niet goed zou zitten op de Nexus. Ik heb als provider Vodafone en met mijn vorige telefoon (nokia N82) eigenlijk nooit problemen gehad en vrijwel altijd 3G. Ook met de Nexus kan ik zeggen dat na 2 weken gebruik dit het geval zeker is. Vrijwel overal 3G en prima bereik... alleen in de lift van mijn school laat de telefoon het af en toe afweten terwijl de Iphone van mijn klasgenoot het wel gewoon blijft doen :'( maar ach met 20 seconde ben je daar ook weer uit :P. Bereik is dus prima in orde ook streamen van uitzending gemist gaat prima in de intercity 8-)

Accuduur

Dit is een punt waar ik tot nu toe wel redelijk positief over ben. Het is niet geweldig te noemen maargoed als je de hele dag continu 3g push aan hebt staan aan het tetheren bent in de trein, ruim 2,5 uur muziek luistert en continu aan het internetten, twitteren, hyven en facebooken bent is het wel logisch dat je batterij na een uurtje of 11 toch echt leeg aan het raken is. Ik kan dit gewoon goed noemen, want het is en het blijft een smartphone waarbij je gewoon niet uit kan gaan dat de batterij het heel lang uit houd.

Het is overigens wel heel leuk om te zien welke eigenschappen van je telefoon het meeste energie verbruiken (bepaalde apps, android system, display)

Gebruiksgemak

Andorid OS
Ik was hier enigszins over verbaast, ik had al aardig wat android toestellen in mijn handen gehad (Hero, Magic, Milestone) en vond toch nog altijd dat het Iphone OS 10x makkelijk was te bedienen en dat dit vooral voor niet al te handige mensen geen sterk punt was van Andoid. Echter op de Nexus is versie 2.1 geïnstalleerd en wat een genot is het om daar mee te werken. Alles werkt zo simpel als wat, Dit zou zelfs voor de wat mindere technische mensen een prima OS zijn. Vooral het multitasken is voor mij een heel belangrijk voordeel t.o.v een Iphone dit gaat echt geweldig zet voor de grap 10-15 apps open en nog steeds blijft alles prima en vooral snel! werken :*)

Je kunt het je zelf zo moeilijk maken als je zelf wilt... ik ben wat meer van veel instellen en pielen en ook ik kan prima m'n weg vinden in de nieuwe update.

Google
Verder is het wel nodig een Google account te bezitten. Dit was voor mij geen enkel probleem, aangezien ik al een tijdje gmail gebruik. Het samenvoegen van je contacten die vervolgens syncen via je google account is echt super :D ... verder is zowel het browsen (met de mini chrome zullen we maar zeggen) een genot en ook de google handigheidjes (maps, talk, gmail, calendar) die continu super snel syncen werken perfect.

[u][Apps[u]
Ook zijn de apps die verkrijgbaar zijn in de Market voor o.a het afspelen van muziek prima in orde. Ik gebruik momenteel tune wiki wat eigenlijk hetzelfde principe kent als de muziek player van de Iphone, echter is het ook nog mogelijk om de tekst van het afspelende nummer te verkrijgen (niet echt nuttig maar goed voor de liefhebber). De 3,5mm aansluiting is ook perfect :D.. mocht uiteraard niet ontbreken op dit toestel.

Camera
De camera vind ik in principe prima... hij is niet geweldig te noemen, opzich maakt ie prima foto's die kwalitatief best goed zijn, maar toch komt ook deze phone niet in de buurt van een normale 5 megapixel camera van bijvoorbeeld canon (wat logisch is natuurlijk). De opstarttijd van de camera daarentegen is wel echt top (zo'n 3 secs gok ik), en daar wordt toch echt de digitale camera verslagen O-) .. (check de plaatjes die ik heb toegevoegd gemaakt met de nexus)

Bouwkwaliteit en afwerking

De Nexus voelt licht aan, maar totaal niet slap plastic. Ik zelf vind m heel degelijk gebouwd en ook wanneer je de Nexus naast n Iphone legt is dit wel de conclusie die te trekken valt. Ik vind persoonlijk de Nexus wat uiterlijk betreft echt een hele mooie telefoon (dit is natuurlijk persoonlijk!) die zeker wat design en kwaliteit niet onderdoet voor de Iphone. Vooral het gewicht neem ik als voornaam pluspunt, dit scheelt echt wel een stukje met de Iphone.

Stabiliteit en betrouwbaarheid

Zoals al eerder vermeld vind ik Android veel uitgebreider als Iphone OS. Op het punt stabiliteit is de Android naar mijn mening ook prima in orde net als dit op de Iphone het geval is.

Hoewel dit lastig te vergelijken is aangezien een iphone 1 app tegelijkertijd open heeft staan en de Nexus vaak 5+. ik heb in mijn ervaringen met iphone's gemerkt dat zo nu en dan bij de Iphone de enige draaiende app er gewoon mee stopt of het helemaal niet doet (teletekst, hyves o.a). Ik vind dat je dan realistisch moet zijn en als er dan eens 1 van de 5 tegelijk draaiende apps op de nexus mee stopt dit relatief normaal is (wat overigens héél weinig voorkomt).

De prijs van het toestel lag voor mij toch nog wel redelijk hoog ik het dit met een interessante verlenging bij Vodafone toch nog enigzins weten te drukken. Dat er zo'n prijs voor dit toestel neer moet worden gelegd vind ik eigenlijk vrij normaal. Je krijgt er echt heel wat prestaties voor terug.

De Nexus One wat mij betreft de beste telefoon die ik ooit in mijn handen heb gehad. Ik kan dit toestel iedereen aanraden, als je niet zeker bent over het importeren (wat momenteel nog erg prijzig kan zijn) wacht dan nog eventjes totdat de Nexus verkrijgbaar is bij Vodafone!

De telefoon is een echte krachtpatser die er ook nog eens super strak uitziet! 8-)

(dit is mijn eerste review graag comments dan kan ik hier en daar nog wat aanpassen!)

Heb jij ook een Google Nexus One (US) Grijs?

Wel een mooie mobiel hoor maar toch vind ik de prijs wel wat te hoog, :S
Dan heb ik zelf toch liever Iphone 3gs silver Edition
tja... volgens mij via de import nog altijd goedkoper als n losse 3gs.. alhoewel die prijs nu ook flink aan het dal is met de geruchten over de 4g
De prijzen van de G1 en iPhone ontlopen elkaar niet zoveel. Lijkt wel zo omdat je een iPhone wel in via het witte circuit kan krijgen (Tmobile) en de G1 alleen via grijze import nog, maar een abonnement is gewoon een verkapte lening.

Dit soort telefoons zijn sowieso al zo duur dat je niet moet kijken naar welke 20 euro goedkoper is. Ze zijn zo fundamenteel anders (besturingssysteem en daarmee mindset - open vs dicht) dat je beter kan vergelijken op de telefoon zélf.
De N82 maakt wel degelijk goede foto's. Hoe verhouden de foto's van de Nexus zich tot de N82?
Tja ikzelf merk niet heel veel verschil tussen de N82 en de Nexus... de N82 was vooral in zijn beginjaar (beestje was meer dan 2 jaar oud) heel goed wat betreft foto's nu zit er allemaal stof/ranzigheid onder de lens ... maargoed in het donker is de N82 heer en meester :D
Zit hier nu wel een goede mediaspeler op? Op de HTC Magic vind ik die tegenvallen.

Ook een filebrowser ontbreekt wat met name in combinatie met de slechte mediaspeler onhandig is.
ik gebruik als muziekspeler tune wiki (eigenlijk muziekspeler van ipod touch ongeveer)

om door mn files te browsen gebruik ik astro werkt super makkelijk... even opzoeken in de Market! beide gratis uiteraard :)
Goeie, uitgebreide review! De NexusOne lijkt me een heel leuk toestel om mee te spelen, alhoewel ik het voorlopig op de HTC Bravo/Desire hou. Die heeft geen trackball waar allerlei stof en ranzigheid onder kan komen, heeft zo ongeveer dezelfde specs en heeft een iets mooier design naar mijn bescheiden mening :)
Zeg, ik ben me de laatste tijd steeds meer aan het ergeren aan een fout in het scherm: wanneer je alleen zwarte tekst op een witte achtergrond leest in de portrait stand, dan is het 'wit' achter de zwarte tekst lijnen een stuk minder wit!

Ik vraag me alleen af of dit alleen aan mijn specifieke Nexus One ligt, of dat jij er ook last van hebt. Heb ook een screenshot gemaakt met ShootMe, maar op de afbeelding is het wel goed, alleen het wordt gewoon niet helemaal correct weergegeven!

Uiteraard is het niet storend als je niet weet wat je moet zien. Het is vooral zichtbaar als je kleine letters laat zien, je ziet dan gewoon grijze banden achter de tekst staan. Hopelijk is dit maar een driver-issue...
Je bent een klein /'je vergeten bij het kopje apps... Verder niet zoveel over de opmaak te melden :P

Ik vind het een goede review, ik heb zelf een N1, en kan zeggen dat ik me goed herken in veel punten die je noemt.
Heeft de Nexus One ook een FM radio en FM zender?
Nee geen FM radio helaas.
Jawel, er zit wel een FM Radio, in ieder geval, in de chipset zit er een ingebouwd. Net als Wifi-N, wat in eerste instantie ook niet duidelijk in de specs stond. Alleen kan het zijn dat deze niet volledig aangesloten is, waardoor ie onbruikbaar is geworden (en dat kan ik dan ook weer niet snappen, zoveel moeite is dat niet volgens mij).

Op de TU/e heb ik dan ook vaak >80MBps verbinding op mijn N1 met wirelesssN, alhoewel dat dus ook niet op de spec-page staat.
maar wel via nederland.fm mobile natuurlijk :P
Mooie review! Ik zal hem zelf in ieder geval niet zo snel importeren vanuit het buitenland maar ik wacht het toestel met smart af in Nederland!
Vanzelfsprekend, maar streaming radio luisteren in het buitenland trekt bruintje niet. ;)
Heb je ook altijd GPS aanstaan? Want ik zag al vele leuke apps waarbij gps constant aan moet staan. Trekt dit veel energie of valt dat mee?

Daarnaast, ik heb nu nog een n82. Maakt deze toestel in het donker ook redelijke foto's? Natuurlijk kan zo'n led lampje niet tegenover een xenon flash van de n82, maar was toch benieuwd!
GPS staat bij mij zoveel mogelijk uit... maar toch bij de treintijden app bijvoorbeeld springt ie af en toe aan om je locatie te vinden en hierdoor je treinstations weer te geven waar je op dat moment bent... dit is natuurlijk wel uit te zetten... voor de rest heb ik het voor mijn gevoel niet echt vaak aanstaan.

Als de gps dan eenmaal aanstaat trekt dit wel wat energie maar ik vind het opzich allemaal wel meevallen.... had het idee dat dit bij de n82 meer energie kostte

De foto's in het donker zijn inderdaad wat minder dan die van de N82 ... echter vind ik het wel prima acceptabel (wanneer maak je nou foto's in het donker met je telefoon?, ik eigenlijk vrij weinig) ik zal er eens ff 1tje opzetten!

(heb dr ff 1 gemaakt in pikdonkere kamer ... best oke maar zoals ik al zei niet geweldig)