1 review

Asus ZenBook Pro UX550VD-BN005T-BE (Belgisch model)

Specificaties 15,6" • 1920x1080 (Full HD) • 512GB • Intel Core i7 - Bekijk alle specificaties

Asus ZenBook Pro UX550VD-BN005T-BE (Belgisch model) Review

bertware 7 januari 2018, laatste update op 15 januari 2018, 456 views Product gekocht

Asus ZenBook Pro UX550VD-BN005T-BE (Belgisch model)

Ik heb deze laptop gekocht als toestel voor development, waarbij mobiliteit cruciaal was. Het toestel voelt stevig aan, is compact, stil, en gaat afhankelijk van het gebruik tussen de 90 minuten en 10 uur meer op een acculading. Kleine minpuntjes zijn de afwerking en het gebrek aan laden via USB-C.

Pluspunten

• Snel
  • Stil
  • Lange batterijduur
  • Verlicht toetsenbord
  • Connectiviteit
  • Bouwkwaliteit

Minpunten

• Laadt niet op via USB-C
  • Niet uitbreidbaar
  • Afwerking
  • Webcam
  • Beperkte linux ondersteuning

Wat vooraf ging

Gezien mijn vorige laptop na 5 jaar letterlijk uit elkaar viel, was het hoog tijd voor vervanging. De voorganger van deze laptop beschikte over een I7-3612QM met 8GB RAM en een AMD grafische kaart. Deze laptop diende hoofdzakelijk voor development (web, Android, ...) en studies.

Ook deze Asus laptop zal voor hetzelfde dienen, met de bijkomende eis dat hij mobiel moet zijn. Dit wil zeggen dat het apparaat compact moet zijn en minstens 6u op batterij moet kunnen werken. Tijdens zoeken met behulp van tools zoals de Tweakers Pricewatch bleek al snel dat er niet veel keuze is als het op HQ processoren aankomt. Ook de keuze in compacte laptops met een 8ste generatie I7 U processor is eerder beperkt. Deze Asus UX550 voldoet aan al mijn eisen, alhoewel de vraagprijs van 1799 euro aan de hoge kant is. Bovenop de hoge prijs, werd de levertermijn ook systematisch opgeschoven, iets wat volgens andere internetgebruikers wel vaker gebeurt bij Asus .

De specificaties

De belangrijkste specificaties zijn terug te vinden in de pricewatch.
De processor is een i7 uit de 7e generatie. Het HQ model is een quad-core met een TDP van 45W. Geïntegreerde HD graphics kunnen afgewisseld worden met een GTX1050. Wanneer je een UX550 koopt, dien je op voorhand te weten wat je later wilt gaan doen met deze laptop. Geheugen is niet te upgraden gezien dit vastgesoldeerd zit op het moederbord. Deze specificaties zijn meer dan voldoende voor zware taken, deze reeks laptops is dan ook gericht op zware gebruikers die toch mobiliteit wensen.

Unboxing en installatie

Unboxing
De laptop wordt geleverd in een dubbele doos. De buitenste doos bevat enkele "schokdempers" in karton om de eigenlijke door te beschermen. Reeds bij het uitpakken van de eerste doos valt op dat dit een "premium" laptop moet zijn. De 2e doos is mooi afgewerkt, en bij het openen wordt de Zenbook onmiddellijk gepresenteerd. Met een plastic lipje kan de laptop uit de doos getild worden, waarna het lipje gebruikt kan worden om een plastic beschermfolie van de laptop af te halen.

Het volgende wordt meegeleverd
  • Laptop
  • 120W snellader
  • Simpele handleiding
  • Boekje i.v.m. garantie
  • Velcro kabelbinder
Waar de laptop heel premium aanvoelt, doet de adapter dat niet. Het glimmende plastic vind ik maar lelijk ogen, geen idee waarom men niet gewoon het volledige blok in mat plastic heeft uitgevoerd. Het is ook vrij groot, wat echter te verwachten is voor een 120W adapter.

De laptop, lader, en een pas in creditcard formaat ter referentie

Naar mijn mening mocht bij een laptop van 1800 euro ook wel iets meer "extra" dan een velcro kabelbinder (de lader heeft er al een die vasthangt aan de kabel). Een kleine USB-C hub voor Ethernet/VGA/SD kaart was wellicht een nuttigere toevoeging geweest.
Eerste gebruik
De laptop start niet op totdat de netvoeding aangesloten wordt. Dit lijkt een soort veiligheid te zijn, want eenmaal opgestart geeft deze onmiddellijk een acculading van rond de 40% aan.
Windows 10 start snel op, en stelt enkele vragen over taal en regio alvorens verder te gaan. Hierbij is het even schrikken, want deze vragen worden gesteld door de computerstem van Cortana. Windows gaat iets later tijdens deze setup wel even de mist in: ondanks dat ik de taal op Engels ingesteld laat, leest Cortana mij op een gegeven moment een placeholder (inclusief underscores) voor in plaats van de eigenlijke tekst. Welke tekst voorgelezen moest worden blijft een raadsel, want ook op het beeldscherm is enkel de placeholder tekst zichtbaar. Op deze onhandigheid na verloopt de installatie echter vlekkeloos. De laptop start opvallend snel op, en is ook opvallend stil in vergelijking met mijn vorig toestel.

Dagelijks gebruik

Bouwkwaliteit
De laptop is stevig, en relatief licht. De laptop bestaat volledig uit aluminium, en het scharnier voelt stevig aan. Het is net te openen met 1 hand, en veert niet naar voor of achter na het openen, maar blijft staan op het exacte niveau tot waar het opengeklapt werd. Dit in tegenstelling tot mijn vorig toestel, waarbij het scharnier na 4 jaar brak. Ik hoop dat dit toestel met gemak langer meegaat, en de eerste indrukken bevestigen alvast dat dit ook het geval zal zijn. Het metaal is wel vingerafdrukgevoelig, dus als je de laptop "mooi" wilt houden zal je er moeten afblijven.

Na enkele dagen duiken echter 2 kleine minpuntjes op aan de afwerking. Wanneer je het scherm langs de rechterkant open duwt, terwijl je de body op je been legt en aan de linkerkant met de andere hand vasthoud, hoor je tijdens het openen op een gegeven moment een krakend geluid.
Even zoeken op het internet levert een resem anderen op die hetzelfde probleem ervaren bij andere (premium) laptops, waarbij dit een probleem met de uitlijning zou zijn. De behuizing iets vaster schroeven zou helpen, maar ik heb geen kleine Torx schroevendraaier bij de hand om dit te testen. Bij normaal openen is er echter geen enkel probleem, en het kostte wat moeite om het probleem te reproduceren. Gezien de prijs zou dit echter niet horen.

Een ander (specifiek) probleem is een "tikkend" geluid wanneer je op de touchpad tapt terwijl een hand aan de rechterkant van het touchpad rust. Ook hier is het een klein uitlijningsprobleem dat enkel onder specifieke omstandigheden optreed, en ook bij andere merken lijkt voor te komen. Het is spijtig dat hier niet een tikje meer aandacht aan de afwerking is besteed. Ook de stickertjes doen afbreuk aan de premium kwaliteit van de behuizing, waarbij eentje volledig scheef plakt. (Ik stel me zelf vragen bij de noodzaak aan een "HDMI" stickertje).

Ik merk geen coil whine in mijn toestel. Tijdens één Windows feature update meende ik dit te kunnen horen, maar verder heb ik het nog nooit gehoord. Ook is er geen merkbare buiging wanneer lichte druk wordt aangebracht op de behuizing, ook niet boven het toetsenbord.
Toetsenbord en touchpad
Het toetsenbord is aangenaam en de verlichting, in 4 niveaus in te stellen, is aangenaam wanneer je de laptop in een ruimte met weinig licht gebruikt. De toetsenbordverlichting schakelt automatisch uit na enkele minuten van inactiviteit om stroom te besparen. Ook de verlichting is mooi afgewerkt, en alle indicatorlampjes (caps lock, power) zitten mooi weggewerkt achter een wit stipje dat kan oplichten. Fans van Excel of andere dataverwerking moeten het stellen zonder een numeriek toetsenbord (past simpelweg niet op de laptop), en het is even wennen aan de extra kolom toetsen.

De verlichting is in werkelijkheid mooier dan op de foto

Het touchpad werkt zoals verwacht, hier is niets speciaal over te zeggen, op de kleine opmerking beschreven in het stukje over bouwkwaliteit hierboven.

Een vingerafdruksensor zit ingebouwd in het touchpad, maar is momenteel niet in gebruik. Windows Hello vereist immers dat in dit geval ook een (simpele) pin-code (bestaand uit enkel cijfers) gebruikt kan worden, wat het toestel onveiliger lijkt te maken.
Prestaties en koeling
Over prestaties valt allesbehalve te klagen. Het toestel is razendsnel en ook nog stil. Alle installaties zijn in een mum van tijd voltooid, enkel 2 grote Windows updates nemen even tijd.
De processor kan gemakkelijk ge-undervolt worden tot -0,110V. Echter blijft deze wel tegen thermal throttling aanlopen, ook al is de grafische kaart niet in gebruik en is de behuizing nog steeds lauw. Wanneer je op zoek gaat naar de ventilatieroosters zal je er moeilijk vinden, gezien de enigste 2 openingen aan het scharnier zitten. Wat meer aanvoer van frisse lucht zou de processor wel goed doen. Hoe dan ook blijft het systeem snel en stil. Het is dus zeker geen dealbreker, maar wel spijtig.
Scherm
Het scherm is mat en heeft een HD resolutie. Het geeft beeld prachtig en scherp weer, en is extreem goed afleesbaar. Zelfs bij 10% achtergrondverlichting is het al bruikbaar in een verlichte omgeving. Voor specifieke tests in verband met kleurweergave, responstijden, PWM, ... kan je best eens lezen op notebookcheck. Mijn exemplaar is volledig vrij van backlight bleeding.
Gaming
Dit heb ik zelf maar heel beperkt getest aan de hand van League of Legends. Alle settings op ultra, resolutie op 1920x1080. De GTX1050 haalt zo'n 150fps, terwijl wanneer ik de integrated graphics aantik, nog steeds 60fps haal, alhoewel hierbij dipjes optreden tot 45fps. De integrated graphics zijn wel aanzienlijk beter voor de batterij, al blijft het aangeraden om bij games gewoon de netadapter in te steken. Er is geen storend geronk van de ventilatoren tijdens het spelen.
Camera
Dit is een achteruitgang ten opzichte van mijn vorige laptop. De camera is 480p, acceptabel voor een snelle vergadering o.i.d, maar als je vaak gaat videobellen neem je er toch best een losse webcam bij. Het indicatorlampje is niet zwakjes, waardoor het ook niet opvalt en zijn punt een beetje mist.
Connectiviteit
De laptop beschikt over 2x USB C met thunderbolt 3 en displayport. Ook 2 "gewone" USB-A (3.0) aansluitingen zijn aanwezig, alsook HDMI, microSD en stroom. Koptelefoons of headsets kunnen aangesloten worden via een enkele 3.5mm jack.

Persoonlijk ben ik zeer tevreden over deze mix van poorten, en de aanwezigheid van een (full-sized) HDMI poort. Enigste minpuntje hier is dat laden enkel gaat met de bijgeleverde 120W lader, laden over usb C gaat niet bij deze laptop.

Over het weglaten van het SD kaartslot valt te discussiëren, persoonlijk vind ik het een gemis, maar anderzijds snap ik ook wel dat het niet echt haalbaar is als je de foto's van het ontlede toestel bekijkt. Heel de onderkant is batterij, en dan heb ik toch liever wat extra batterij dan een SD kaartslot. De usb poorten liggen niet verzonken in de behuizing, waardoor (net als bij een desktop) alles wat uitsteekt.Ook hier heeft dit vermoedelijk met plaatsbesparingen te maken. Storend is het niet, al valt het wel op met kleine accessoires zoals een Logitech Unifying adapter die plotseling dubbel zo lang lijkt :P.

De vingerafdrukscanner werkt enorm snel, maar als je deze wilt gebruiken moet je verplicht een (numerieke) pincode toevoegen in Windows 10. Door gpedit.msc te installeren op Windows 10 home edition kan je toch deze beperking omzeilen en in de pincode letters toelaten, waardoor je hier eigenlijk je wachtwoord kunt gebruiken.

Software

Zoals elke laptop tegenwoordig komt ook deze laptop met een hoop (grotendeels overbodige) software aan boord, waaronder de traditionele McAffee en Cyberlink software, een gratis office suite,....
Ik heb de lijst met verwijderde applicaties opgeslagen, al is niet alles op dit vlak slecht: "Asus Battery Health Charging" laat toe om in te stellen tot welk niveau je de laptopbatterij oplaadt. Zo kan je instellen dat de batterij maar tot 60, 80, of tot 100% geladen moet worden. Zodra dit percentage bereikt wordt, stopt het laden, en lijkt het alsof de batterij wordt ontkoppeld. De laptop werkt dan gewoon verder op netstroom, alsof je de batterij er uit zou halen.

Linux en probleemoplossing

Ik heb op deze laptop linux geïnstalleerd in dual-boot met de bestaande windows installatie. De installatie van Linux Mint (gebaseerd op Ubuntu) verliep enigszins moeizaam. Enkele recente ubuntu/linux live versies weigerden te starten, waarbij er waarschuwingen over PCI devices kwamen (GPU). Vanaf Ubuntu 17 zijn alle drivers standaard beschikbaar, onder Ubuntu 17 kan de kernel los geupdate worden om ook over de nodige drivers te beschikken.

- Recente live systemen wouden niet starten wanneer een Unifying adapter ingeplugd was, ook de USB poort waar de live USB stick ingeplugd was maakte uit (stabieler via USB-C). Linux Mint 17.x in plaats van 18.x verhielp dit, waarna ik via 2 updates naar respectievelijk 18 en 18.3 updatete.
- Lager dan Ubuntu 16/Linux Mint 18 is er een gebrek aan driver ondersteuning, dus resolutie is beperkt, geen Wlan, geen touchpad, ...
- BURG wordt niet meer ondersteund door EFI (dus niet echt laptop specifiek issue), vervangen door "rEFInd" voor mooi GRUB alternatief.
- Geluid was extreem luid op Linux Mint 18.x: oplossing staat hier omschreven: https://askubuntu.com/a/895794/739002
- Als je in het Nvidia configuratiescherm voor discrete graphics kiest (Intel), dan reboot de laptop niet. Oplossing is in Grub "nomodeset" toe te voegen en daarna met nVidia-prime de juiste grafische kaart te kiezen. Onder sommige omstandigheden werken discrete graphics wel, maar gaan na 30 seconden de fans op maximale snelheid draaien. Niet ideaal dus.
- Vingerafdrukscanner is (nog) niet ondersteund, zie launchpad issue.
Na de (moeizame) installatie werkt het systeem wel stabiel, en is ook Linux snel (en stil). Uit de eerste ervaringen blijkt dat zo'n 5u batterijduur in Linux wel haalbaar moet zijn.

Al bij al ben ik zeer tevreden over deze laptop. Hij voelt heel stevig aan, is draagbaar en werkt lang op een acculading. Snelladen en een mat scherm maken dat dit een uitstekend toestel is voor onderweg. De krachtige hardware zorgt ervoor dat alles vlekkeloos werkt, zodat virtuele machines en emulatoren probleemloos kunnen draaien terwijl ook internet en één of meer IDE's openstaan. Een fantastisch toestel, al mag de prijs zeker wat minder: 1600 euro zou hier een eerlijker prijspunt lijken. Zeker door het gebrek aan upgrademogelijkheden wat gebruikers naar de "hogere" uitvoeringen duwt.

Heb jij ook een Asus ZenBook Pro UX550VD-BN005T-BE (Belgisch model)?