Logitech G703 Lightspeed (910-005093)

Specificaties Radiogestuurde muis en 12.000dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech G703 Lightspeed (910-005093) Review

Menno02 6 januari 2018, laatste update op 27 januari 2021, 267 views Product gekocht

Logitech G703 Lightspeed (910-005093)

Wat een geweldige muis, ondanks de hoge prijs vind ik hem nog steeds een topper. Nog nooit een muis als deze gehad en wil ook nooit meer terug. Helaas heeft hij het na 3 jaar begeven (zie onderaan de review).

Pluspunten

• Prachtige vormgeving met aan zijkanten lekker zacht materiaal voor je duim.
  • Gave verlichting, zonder een disco op je muis te hebben.
  • Heel erg snelle en overzichtelijke software met veel mogelijkheden.
  • Heerlijk om mee te werken/gamen, doordat de muis lekker in de hand ligt en draadloos is.
  • Ik kan niet stoppen met klikken, door het verslavende klikgeluid van vooral het scrollwiel.

Minpunten

• De optie om met een van de twee duimknoppen de kleuren te verwisselen ontbreekt of doet het niet bij mij.
  • Na 3 jaar gebruikt te hebben, registreert de linkermuisknop 2 klikken als ik 1 keer klik

Inhoudsopgave

Ik moest al een tijdje een nieuwe muis hebben. Toen ik een paar maanden geleden de G403 bedraad zag was ik al helemaal verliefd. Later kwam ik erachter dat die er ook in een draadloze variant was. Toen dacht ik echt: Die moet ik hebben! Na nog verder onderzoek bleek de G703 de nieuwe variant van de G403 draadloos, dus ben ik uiteindelijk voor die gegaan. Ik was ook wel toe aan een upgrade moet ik zeggen, na bijna drie en een half jaar met mijn standaard Acer muis te hebben gewerkt. Tevens is dit mijn eerste review en heb ik alleen een mening over deze muis, ik ga geen tests uitvoeren of iets dergelijks.

Specificaties

Uitpakken

Als we de doos openmaken vinden we de muis zelf, de oplaadkabel, de adapter, de ontvanger en wat kleine boekjes. In een zo’n boekje staan allemaal waarschuwingen in heel veel talen (waar niemand naar kijkt ;)) en het andere boekje is een korte handleiding zonder tekst die uitlegt hoe de muis aangesloten en opgeladen moet worden. Velen zeggen dat ze de muis niet premium verpakt vinden, daar sluit ik me bij aan. Wel vind ik het doosje een mooie om te bewaren.

Vormgeving

In mijn zoektocht naar mijn eigenlijk eerste muis heb ik vooral gekeken naar het uiterlijk van de muis, het uiterlijk van de Logitech G703 sprak me dus erg aan. Ik ben namelijk niet zo van het hardcore gamen, ik geef meer om de looks. Bijvoorbeeld de strakke vormgeving. Ook vond ik het bescheiden gebruik van RGB-verlichting mooi om te zien. Er zit namelijk alleen achter op de muis als logo RGB-verlichting en in het scrollwiel een streepje. Je kunt ze bovendien ook apart uitzetten of allebei uitzetten natuurlijk. Zoals ik al had benoemd als pluspunt vond ik het fijn dat er bij je duim (ook bij je pink) een stukje zacht materiaal zit, waar je lekker met je duim op kunt leunen. Ik weet niet of dat nut heeft, maar ik vond het wel iets hebben. :)

Gebruiksgemak

Toen ik de software had opgestart nadat ik de muis had aangesloten zag ik dat de accu van de muis deels vol was, dus ik kon hem direct uittesten. Ik vond hem heerlijk om te gebruiken. Ook viel me het op dat onder elk knopje dezelfde klik zat, behalve op het scrollwiel. Die had een nog verslavendere klik. :D Ik heb de muis al een keer bijna leeg gehad. Met het opladen heb ik de ontvanger en de oplaadkabel apart in m’n pc zitten in plaats van dat de ontvanger met het adaptertje aan de oplaadkabel zit. (De foto hieronder legt dat uit.) Als de muis dus leeg is kan ik zo het kabeltje pakken dat verstopt zit achter mijn monitor en hoef ik dus niet eerst de ontvanger + adapter eruit te halen. Wat goed is om te zien is dat m’n muis als ‘ie aan het opladen is ervoor kiest om via de kabel te verbinden en niet via de adapter, wat het opladen minder lang laat duren.

Software

Met de Logitech Gaming Software kun je instellingen van je muis aanpassen, kleuren veranderen, profielen instellen, de accu beheren en je kunt gebruik maken van zogenoemde input-analyse. Daarmee kun je kijken hoevaak je op bepaalde knoppen op de muis drukt in een bepaald tijdsbestek. Ik ben heel erg te spreken over deze software, omdat deze heel uitgebreid is en er ook goed uit ziet. Bovendien is de software ook lekker snel en bevat de software geen bugs of iets dergelijks zover ik weet. Op m’n pc zonder SSD start LGS ook heel snel op, ik schrok er zelfs van. Wel heb ik een klein puntje aan te merken over de software, dat is namelijk dat ik niet de mogelijkheid heb om met een knop op de muis de kleuren te verwisselen. De kleuren veranderen als je van profiel wisselt. Er staat wel de optie om een knop in te stellen met als functie ‘profiel wisselen’, maar er gebeurt niks bij mij als ik op een knop druk die het profiel zou moeten wisselen. Als dit probleem is opgelost zal ik dit stukje gezeur weghalen en natuurlijk zal ook het enige minpunt verwijderd worden. :)

Dit is de startpagina van de software met een klein overzicht.

Op deze pagina kun je links de functies van de knoppen instellen en rechts de DPI-instellingen beheren. Dit kan per profiel.

Hier kun je RGB-verlichting instellen. Dit kan ook per profiel. Ook kun je RGB-instellingen van verschillende Logitech apparaten koppelen.

Op deze pagina kun je kijken hoelang de accu nog meegaat en hoeveel er wordt verbruikt.

Hier kun je instellen op wat voor ondergrond je de muis gebruikt. Waarschijnlijk kan de muis wat beter werken als de ondergrond bekend is.

Dit is de input-analyse. Hier kun je meten hoevaak en hoe lang bepaalde knoppen worden gebruikt.

Verdeelde meningen

Natuurlijk heb ik ook reviews gelezen voordat ik deze muis heb gekocht. Ook heb ik deze review op pcworld.com gelezen. Ik vond deze review heel erg negatief klinken, alsof de muis een hele slechte is ofzo. Ik schrok er wel even van. Zo staat in de conclusie:

“Are you willing to compromise on literally every other aspect of the mouse - weight, glide, even the way the clicks feel - and pay twice as much, just for wireless convenience? Something to ask yourself before purchasing.”

Deze reviewer zegt dus eigenlijk dat de muis te zwaar is. Ik zou eigenlijk niet weten wat er mis is met het gewicht van de muis, ik vind hem niet zwaar ofzo. De reviewer beweert ook dat de muis niet lekker glijdt over de ondergrond, omdat de muis alleen aan de voor- en achterkant een voetje heeft. Ik verneem geen weerstand doordat de muis in het midden de ondergrond raakt. Bovendien zegt de reviewer dat het klikken niet zo verslavend is als andere muizen. Dat zou best zo kunnen zijn (ik heb geen vergelijkingsmateriaal), maar ik vind het geluid van de G703 ook verslavend zoals ik al eerder had benoemd.

Opmerking: Ik heb alle respect voor deze reviewer, alleen vind ik het jammer dat je zo wordt afgeschrikt door die minpunten die (mij) niet eens opvallen of storen. Hij kan best gelijk hebben, maar ik ervaar het anders.

Al met al ben ik heel erg tevreden over deze muis. Hij ligt lekker in de hand, de accu gaat lang mee en de muis heeft geweldige software om te gebruiken. Ook is de verlichting prachtig om te zien en kun je niet meer terug naar een andere (lager gepositioneerde) muis door het verslavende geluid van het klikken.
Heb je nog vragen, opmerkingen, aanmerkingen of (spellings)fouten gevonden? Reageer gerust!
Update 27-01-2021: Afgelopen december registreerde de linkermuisknop 2 klikken terwijl ik maar één keer klikte. Ik heb na het zien van tips op internet de muis uit elkaar gehaald om een of ander stukje metaal weer op spanning te zetten. Dit werkte helaas niet. Vervolgens heb ik op Amazon switches besteld, om de kapotte switch te vervangen met een nieuwe. Dit ging helaas fout met solderen (het wilde niet hechten), dus zit ik nog steeds met mijn G703 die niet wil klikken. Ik vind het jammer van Logitech dat ze mij niet konden helpen, je mag immers verwachten dat een muis van bijna 100 euro wel langer dan 3 jaar meegaat bij normaal gebruik. - Ik heb een paar verloren afbeeldingen kunnen redden, de rest heb ik helaas niet meer op mijn computer staan en kunnen als verloren worden beschouwd. Deze zijn dan ook verwijderd.

Terug naar boven

Heb jij ook een Logitech G703 Lightspeed (910-005093)?