Cooler Master Cavalier 3 CAV-T03 Zwart Review

andreklaver 12 augustus 2007, laatste update op 26 augustus 2008, 2.014 views

Cooler Master Cavalier 3 CAV-T03 Zwart

Pluspunten

• verzorgd uiterlijk
  • prijs
  • standaard voorzien van 12/8 cm case fan's

Minpunten

• fans kunnen niet op moederbord (molex connectoren)
  • Scherpe randjes bij breken 5,25 bays

Het besluit deze kast te kopen was snel gemaakt na al lang te hebben getwijfeld over de Cooler Master Wavemaster vanwege de hoge prijs (circa e120). Deze laatste heeft meer potentie gezien features als een moederbord tray maar het blijft veel geld. De Cavalier ziet er net zo lekker uit en is ongeveer de helft van de prijs.

De Cavalier is er in het zwart en zilver. Ik heb gekozen voor de zwarte maar dat is uiteraard een kwestie van smaak. Op enkele plastieken schotjes en deksels na ziet het geheel er degelijk en luxe uit. Het geborstelde oppervlak van het front paneel doet denken aan de betere audio apparatuur van weleer. Het deurtje om bij de 5.25 bays te komen voelt degelijk genoeg aan om een paar jaar mee te gaan. In tegenstelling tot veel andere kasten zitten de front USB/Firewire aansluitingen aan de zijkanten voor aan de kast. Dit kan problemen geven als je de kast krap in een meubel inbouwt en hier ook nog eens gebruik van wilt maken. Als je makkelijke toegang wilt tot front aansluitingen is deze kast niet de beste deal. De aansluitingen voor deze connectoren zijn standaard en passen zonder morren op mijn moederbord (Asus P4P800 Deluxe).

Wanneer de in te bouwen apparatuur al wat lawaai maakt zal deze kast in de standaard uitvoering de boel niet echt stil krijgen. Het zijpaneel heeft standaard roosters voor de processor koeling wat wel in koeling maar niet in stilte voorziet. Dichte panelen zijn verkrijgbaar voor deze kast. Daarnaast zorgen de meegeleverde fans wel voor een fris briesje maar produceren daarbij ook de nodige herrie. De combinatie van eigenschappen zorgen er in ieder geval wel voor dat het geheel lekker koel blijft.

Cooler Master beweert dat het een kast is waarbij je 'Tool Free' je systeem in elkaar kan zetten. Lego is nog altijd makkelijker want je hebt nog steeds een schroevendraaier nodig voor het moederbord (wat ik overigens een voordeel vind). Een DVD-ROM zet je er met de sliders zonder meer makkelijk in al kun je er voor kiezen de slides er uit te wurmen om ze ouderwets vast te schroeven. Dit is zeker een pluspunt want mijn Silentmaxx HDD-silencer krijg ik er anders met geen mogelijkheid in.
De slotjes voor de PCI kaartjes zijn van goedkoop plastiek maar kunnen niet beter zijn. Een eenvoudig naar buiten slaand mechaniekje zorgt er voor dat slots makkelijk bereikbaar zijn om een kaart uiteindelijk stevig vast te zetten. Ook past er een schroefje tussen mocht je zware koelers hebben op je grafische kaart.

Dan wat minpuntjes. Wat mij irriteerde is het feit dat ik nog steeds van die vervelende vast gelaste deksels vind in de 5,25 sectie. Om een drive te monteren moeten deze er uit en ze komen alleen los na de nodige snijwonden en sterke taal. Met een beetje pech levert het ook nog de nodige krassen op die mooie case op. En op dat laatste zitten we niet te wachten.
Een laatste min puntje was de montage van mijn voeding. Mijn Nexus NX3500 heeft een 12 cm fan waarvan het beschermende rooster aan de buitenkant van de voeding gemonteerd is. Dit geeft wat problemen met de drager van de voeding in de kast. Een eenvoudige kniptang bood uitkomst.

Cooler Master zet de trend bij mij in huis met deze mooie en flexibele kast.

Heb jij ook een Cooler Master Cavalier 3 CAV-T03 Zwart?

Ik heb met de zilverkleurige variant hiervan een paar weekjes geleden een systeem voor mijn vriendin gebouwd.
Het is inderdaad een goede kast! Inderdaad ook lang getwijfeld of ze het extra geld overhad voor een Wavemaster, maar uiteindelijk toch voor deze gekozen, en geen spijt ervan. Haar Tagan voeding ging er trouwens zonder problemen in, die heeft ook een 12cm fan aan de onderzijde, het rooster is daar misschien iets meer gecentreerd ofzo.

Nadeeltje vond ik de audiokabel voor de front-aansluiting, die is meer dan compleet, maar de wirwar van pinnetjes (zowel voor HD-audio als voor AC98 zijn ze voorzien op dezelfde kabelbos) is was lastiger weg te werken.