Specificaties Access Point, WiFi max. 300Mbps - Bekijk alle specificaties

TP-Link EAP115-300Mbps Wireless N Access Point met Plafondbevestiging Review

aminam 4 januari 2018, laatste update op 4 januari 2018, 285 views Product gekocht

TP-Link EAP115-300Mbps Wireless N Access Point met Plafondbevestiging

Een zeer voordelige accespoint, centraal softwarematig beheert met gebruiksvriendelijke interface.

Pluspunten

• Goedkoop
  • Gebruiksvriendelijke interface
  • ťťn ssid, meerdere aps
  • poe

Minpunten

• 300mbps

Beheerbaarheid Score: 5
In deze review geef ik een korte overview en samenvatting van mijn ervaringen met de EAP115. Een poosje geleden kocht ik een eap110 voor een beurs en was blij verast met de prijs en het gebruiksgemak wat het apparaat bood. Vandaar kocht ik twee eap-115v2 Acces Points voor mijn thuisnetwerk.

Oude omgeving

De oude omgeving waarmee ik enigszins een vergelijking maak bestond uit een Xperiabox(helaas) en twee tp-link wr1043’s welke als AP misbruikt werden. Het grootste beklag met deze opstelling was natuurlijk dat ik gebruik moest maken van twee ssid’s waardoor mobiele apparaten vaak met slecht bereik bleven hangen. Het huis zelf is rond de 8 jaar oud en heeft dikke betonnen vloeren en muren, dit limiteert het bereik enigszins.

prestaties

Dit heb ik niet zeer uitgebreid getest, mijn xperiabox is bij het kopiŽren via wifi nog steeds de bottleneck. Dit zijn echter 300mbps Accespoints, voor de man met glasvezel valt er meer winst te halen. Met mijn simpele 4mb adsl lijn merk ik geen achteruitgang of vooruitging in vergelijking met mijn vorige routers. De overgang van accespoint is overigens zonder merkbare vertraging (ping in de bijlage). In de korte periode dat ik deze accespoints in gebruik heb, heb ik nog geen uitval of andere noemenswaardige verhinderingen meegemaakt.

installatie

Een korte stappenlijst die ik doorlopen ben om het netwerk op te zetten, overigens vanaf een pc met een vaste netwerkverbinding;
dhcp bindings gemaakt in mijn vaste router t.b.v. de acces points.
accespoint1 aangesloten op mijn switch en aangezet.
de eap controller software gedownload en geÔnstalleerd van http://www.tp-link.com/en....html#Controller_Software
software gestart, mijn laptop vindt automatisch ap1. Ik selecteer de ap en ga naar de volgende stap, hier geeft ik eerst het SSDID(wifinaam) voor mijn netwerk op gevolgd door het bijbehorende wachtwoord. De volgende stap bestaat uit het instellen van een user voor de management software en het cluster wat aangemaakt wordt.

De initiŽle installatie is nu klaar, nadat de ap zijn configuratie (automatisch) heeft gekregen verschijnt het opgegeven wifi netwerk online en is het klaar voor gebruik!
De volgende stappen heb ik doorlopen om een tweede accespoint toe te voegen en de firmware van beide accespoints te updaten.

Sluit de tweede ap aan en ververs de EAP controller interface, de tweede app verschijnt onder het acces points tabblad. De nieuw app krijgt onder de action kolom een knop aangeboden (adopt) om hem toe te voegen aan het cluster, in de status kolom is overigens te zien wanneer de apps klaar zijn met provisioning (bijwerken).
Nu beide apps toegevoegd zijn aan het netwerk en klaar zijn met bijwerken kon ik de firmware updaten. Om dit te doen heb ik het firwmare bestand gedownload van de support pagina net als de eap software, http://www.tp-link.com/en/download/EAP115_V2.html#Firmware
3: *per AP*
Vervolgens heb ik op de upgrade knop (pijltje naar boven) geklikt in de action kolom van de aps, simpelweg selecteerde ik de browseknop, klikte op upgrade en klaar is kees. De ap geeft nu in de status kolom aan dat het aan het upgraden is en rond dit automatisch af.

Heb jij ook een TP-Link EAP115-300Mbps Wireless N Access Point met Plafondbevestiging?