Specificaties 5,5" • 1920x1080 (Full HD) • 32GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

BlackBerry Motion Zwart Review

kielligzind2Testpanel 3 januari 2018, laatste update op 1 mei 2018, 155 views Testpanel

BlackBerry Motion Zwart

De Blackberry Motion is de telefoon voor iemand die zijn telefoon maar 1 keer per week wilt opladen, of die de hele schooldag spelletjes wilt doen. De Motion heeft een mega accu. Verder is de Motion ook nog stevig gebouwd. Wel zijn de bezels van de Motion wel heel groot

Pluspunten

• Accuduur!!
  • Headphone jack
  • Lomp design, maar toch mooi
  • IP67 waterdicht
  • programmeerbare knop

Minpunten

• Grote bezels
  • de diamond nano coating werkt niet echt
  • camera is niet geweldig met weinig licht
  • te trage updates voor een bijna stock Android toestel

Tsja, een Blackberry in 2017, wat zal ik er eens van zeggen. Toen ik op de basisschool zat, waren Blackberry’s helemaal in, toen had je nog geen Galaxy S lijn van Samsung en de iphone was net nieuw. Maar Sinds Android is gaan groeien hoorde je steeds minder van Blackberry. Dat kwam denk ik vooral omdat Blackberry nog steeds hun eigen OS met hun typisch fysieke toetsenbord bleef gebruiken, terwijl alle andere merken Android gebruikte met een software toetsenbord. De laatse Blackberry’s die ik met kan herrinderen waren de Z10 en de Q10. De Z10 was een all-touchscreen phone en de Q10 had nog het typische Blackberry toetsenbord. Waarom deze ook geen Succes werden is denk ik omdat ze nog steeds een Blackberry OS hadden terwijl er in dat Jaar telefoons zoals de Samsung Galaxy s4 en de Nexus 5 op de markt waren. Maargoed Blackberry maakt nu zelf geen telefoons meer, dat laten zij tegenwoordig over aan TCL. Van dat bedrijf kennen wij de Blackberry KeyOne, een Android telefoon met een typisch Blackberry toetsenbord. Kort daarna kwam er ook een all-touchscreen telefoon met Android, de Blackberry Motion.
Voor deze review heb mijn eigen sim kaart 2 dagen in de Motion gehad, en daarna een andere simkaart om gewoon verder te testen
Specificaties

Wat wordt er meegeleverd

[img] In de doos zit een usb type-A naar usb type-C oplaadkabel, een setje oortjes met extra dopjes en de snelstartgids en een 2 ampere 9 volt muuradapter. [img]h1JKGuCv[/img] https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1EwP2Q3jd4JvIfU.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1EwP2QvtLwOW2r5.jpeg

Blackberry's software over Android

Stock Android met minimale aanpassingen
Toen ik de Motion ging testen had ik zelf net 2 weken een Galaxy S8. Daarvoor had ik 4 jaar een Nexus telefoon gehad omdat ik ‘Stock” Android heel fijn vind. Dit vind ik ook een hele goede beslissing van Blackberry om te kiezen voor Android 7.1 met minimale aanpassingen aan het uiterlijk. De dingen die toegevoegd zijn aan Android vind ik allemaal nuttig, en alles heeft te maken met beveiliging. Dat is hoe Blackberry de Motion noemt, een Secure Smartphone. De handige aanpassingen in de software ga ik hieronder toelichten.
Locker Modus
Locker Modus is met een 3th party app zoals ES-File explorer te omzeilen.
Locker modus is een beveiligde en afgescheiden app waar je prive bestanden kan bewaren. Bestanden in de Locker zijn niet zichtbaar voor normale apps en die bestanden kan je dus niet per ongeluk delen. Om in je Locker te komen moet je inloggen met je vingerafdruk of met je pincode / patroon.
*Update* Blackberry heeft dit begin van dit jaar met een update hersteld, de locker werkt u zoals hij zou moeten werken.

Privacy Shade
Privacy Shade is een vlak dat een heel groot gedeelte van je scherm onleesbaar maakt voor eventule meekijkers op je scherm. Alleen een klein gedeelte van het scherm is leesbaar voor jou en dat gedeelte kan je naar boven of beneden verplaatsen. Handig als je prive dingen zoals je bankrekening wilt checken zonder meekijkers.
Blackberry Hub
Blackberry Hub is een app die alle notificaties van alle apps verzameld in een overzichtelijke app. Ik snap het idee er van dat je alle notificaties op een plek wilt hebben, alleen voor mij persoonlijk hoeft het niet. Als jij iemand bent die dat fijn vind dan laat ik met deze screenshots wel zien hoe het er uit ziet. Ik heb liever gewoon al mijn notificaties in mijn statusbalk.
Blackberry Messenger
Blackberry Messenger, volgens mij was dat iets uit het oude Blackberry tijdperk, daarmee kon je PINGEN!!! naar elkaar.
Blackberry Messenger is een messenger app van Blackberry zelf die erg gericht is op security, net zoals Telegram.
DTEK
DTEK is een app van Blackberry die aangeeft hoe veilig jouw telefoon is. Als je bijvoorbeeld geen schermbeveiliging hebt, of als je niet de nieuwste security patch hebt dan zal de status van de meter in het geel zitten. Als je bijvoorbeeld ook nog eens ontwikkelaarsopties aan hebt en onbekende bronnen voor installaties buiten de Play store dan zal de meter in het rood zitten.
Boost oplaad mode
Als je de oplader in de Motion steekt dan krijg je een groene circkel te zien met 3 opties: data versturen, alleen opladen en een “boost modus” om snel op te laden. Echter is deze boostmode gewoon een battery saver die achergrond processen uitschakeld en de telefoon lekker traag maakt. De telefoon laadt er wel sneller van.
Blackberry Keyboard
Blackbery heeft een eigen toestenbord toegevoegd aan Android in plaats van Gboard van Google te gebruiken, welke ik zelf altijd op elk toestel gebruik. Toch besloot ik het toestenbord van Blackberry een kans te geven. Het typen in het begin was heel erg wennen. De suggesties voor verkeerd getypte woorden komen bijvoorbeeld niet bovenaan je toetsenbord in beeld, maar je zweven over je hele toetsenbord. Je selcteerd het gewenste woord door vlak onder het woord naar boven te swypen. Even wennen maar daarna werkt het super.

Hardware en prestaties

scherm
De Blackberry Motion is uitgerust met een 5,5 inch IPS full HD-scherm met Gorilla Glass 5 en een speciale “nano diamond coating” die tegen krassen moet beschermen. Alleen die speciale coating lijkt wel krassen aan te trekken want binnen 12 uur had ik al 2 diepe, zichtbare krassen op het scherm. Het IPS LCD paneel zelf is niet echt spectaculair, gewoon een normaal LCD paneel wat niet echt een groot verschil heeft tussen donkerst en helderst. Meer kan ik niet zeggen over het scherm. Gewoon een 5,5 inch Full HD scherm, niks bijzonders.
Chipset
De Blackberry Motion is uitgerust met een Qualcomm Snapdragon 625 (8x Cortex-A53 @ 2ghz) en een Adreno 506 GPU en 4GB ram. Dus een midrange octa core CPU met genoeg ram en een decent GPU. Zelf heb ik altijd high end CPU’s gehad zoals de Snapdragon 800, 810, Exynos 8895. Daarom merkte ik gelijk al 1 ding bij de Motion. Op Mijn Galaxy S8 heb ik een Live wallpaper van de Pixel 2 XL met een strand met bewegende golven. Op de S8 bewegen de golven netjes met 60 fps, en is de telefoon even snel als zonder. Maar als ik deze wallpaper op de Motion gebruik dan laggt alles keihard en is de telfoon niet te gebruiken. Misschien ligt het aan de Motion, misschien hebben alle Snapdragon 625’s dat, maar dit was iets dat mij opviel. Voor de rest werkt de Snapdragon 625 Prima voor alledaagse dingen zoals social media en zelfs best zware games, op games kom ik later terug.
Accu
Nu komen wij bij het puntje waar ik de Motion echt in vind uitblinken. Even kort over mijzelf: ik ben een echte Power user als het om smartphones gaat. Screen-on time is echt iets waar ik veel waarde aan hecht. Mijn voorgaande telefoons, en vooral mijn Nexus 6P moest 3x per dag aan de lader en ik droeg altijd een 20.000 mAh powerbank bij mij. Dat is iets waar je je bij de Motion geen zorgen over hoeft te maken. Toen ik de Motion ging testen in mijn 1e weekend nadat ik hem van Tweakers had gekregen heb ik er 2 volle dagen mee gedaan! Deze 2 dagen werden gevuld met Netflix, en games zoals Need For Speed No-Limits en GTA San Andreas. Ik was echt verbijsterd toen ik de 11 uur Screen-on time aantikte. Dat had ik nog nooit gehad, sterker nog vaak was ik blij met 4 uur of minder.
in het kort: de 4000 mAh accu met een zuinige chipset zorgt voor een extreem goede accuduur, bij licht gebruik haal ik er 3 tot 4 dagen uit met bijna altijd 6-7 uur Screen-on time.
Benchmarks en games
Natuurlijk gaat de Motion niet bovenaan staan in Antutu of Geekbench met zijn zuinige processor. Maar tijdens de 3 weken dat ik de Motion heb getest heb ik gewoon vloeiend games zoals GTA San Andreas en Need For Speed No-Limtis kunnen doen. In combinatie met de grote accu is de Motion een perfecte telefoon voor mensen die graag veel gamen op een Android telefoon. Maar voor mensen die Benchmarks interresant vinden, hier 2 screenshots.
https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1EwPqdov7IHwKQH.png https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1EwPqd2etgjYo5y.png
Convenience Key
De Motion heeft een speciale knop waarmee je elke app kan opstarten die je maar wilt, ook kan je er bijvoorbeeld je zaklamp mee aan doen. Blackberry laat hier zien hoe handig dit kan zijn, hier kan Samsung nog wat van leren met hun Bixby knop….
Fingerprint scanner en Soft touch Keys
De fingerprint scanner van de Motion zit aan de voorkant van de telefoon. De scanner is niet de snelste, maar hij werkt wel goed. Zelf geef ik meer voorkeur aan een scanner aan de achterzijde, dan heb je ook niet een grote rand aan de onderkant waar een scanner in verwerkt moet worden.
De Motion beschikt over 2 soft touch knoppen in plaats van on-screen buttons. Het gaat om een terug knop en een knop om naar recente apps te gaan. De knoppen zijn lekker groot en dus gebruiksvriendelijk. Zelf ben ik meer fan van onscreen buttons, maar fysieke knoppen zijn er altijd en je hoef ze niet eerst tevoorschijn te halen als je in een fullscreen applicatie zit.
Camera
Toen ik voor in de 1e week met de camera van de Motion aan de gang ging was ik niet al te enthousiast. De foto’s vond ik maar slecht en video opnames in 4k en Full HD waren vol van ruis. Echter waren deze foto’s en video’s vooral binnen gemaakt, of buiten toen het al begon te schermeren. Dus in een omgeving met weinig licht is de camera van de Motion dus niks. In de kerstvakantie heb ik de camera nog een kans gegeven in de bergen in Oostenrijk met genoeg zon en sneeuw. Als er genoeg licht aanwezig is vind ik de foto’s en 4K video opname er eigenlijk best prima uitzien.
kort samengevat: de camera van de Motion is niet geschikt voor weinig licht, maar alleen in situaties met genoeg licht.
https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1EwPqd2trEXw7Ud.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1EwPqd18CAuTaYG.jpeg
Opslag
32 GB is opzich genoeg voor de meeste mensen. Gelukkig kan het ook met een SD kaart worden uitgebreid. Zelf had ik na 3 weken testen nog maar 1GB vrij op het intern geheugen, maar dat komt vooral door alle games, benchmarks en testen van de camera.

Design

Algemeen Design
Voor telefoon uit 2017 valt de Motion wel heel erg op door zijn vierkante, wat lompe design met veel te grote randen. Voor een 5,5 inch telefoon is hij gewoon echt heel groot. De telefoon voelt wel stevig, hij voelt premium aan en de achterkant zorgt voor veel grip in de hand.
Plaatsing van knoppen
Bij de Motion zitten alle knoppen aan dezelfde kant. Dit is heel erg wennen. Vooral omdat de Convenience Key op de plek zit waar je normaal de power button zou verwachten, maar die zit wat hoger wat dus ook erg wennen is. De volume knop zit helemaal bovenaan.
Soft Grip achterkant
De acherkant van de Motion is iets wat ik eigenlijk wel heel fijn vind. Waarom moet elke telfoon een gladde glazen acherkant hebben die vingerafdrukken aantrekt ? of een metalen acherkant die in de ochtend altijd koud is en die wireless charging tegenhoudt ?
Ik vind dat Blackberry hier heel mooi toont hoe je ook een stijlvolle acherkant kan maken.
Screen to body Ratio
2017 was het jaar van de Bezel-less smartphone, kijk bijvoorbeeld maar naar de Galaxy S8 en de iphone X. natuurlijk waren er ook nog telefoons met dikke randen. Maar als je als merk 2 telefoons uitgeeft in een jaar, waarvan 1 er nog een fysiek toetsenbord heeft, dan kan het gewoon echt niet dat je enige all-touchscreen telefoon een normaal, vierkant ontwerp is met een “ouderwets” 16:9 scherm.

Wat vind ik nu van de Blackberry Motion na 3 testweken ? het 1e wat bij mij opkomt is de prijs, dat is hij zeker niet waard vind ik. Zeker niet als ik hem direct vergelijk met een Motorola Moto G5S plus die heeft de zelfde CPU, dubbele camera’s, een mooier scherm, en dat voor rond de 300 euro. Verder vind ik het design gewoon lomp, maar tegerlijkertijd voelt hij ook wel degelijk en stevig aan, zeker door de acherkant die veel grip biedt. De Camera is slecht als er weing licht is, maar voor de rest een prima camera voor af en toe een leuke foto. Er is een ding waar de Blackberry Motion het super goed doet, ik denk zelfs dat er op het moment geen andere Adroid smartphone is die dit beter kan, ik heb het over de accuduur. Als jij stevig gamed op de Motion dan gaat hij 1,5 tot 2 dagen mee. Als jij de Motion normaal gebruikt dan kan je er 3-4 dagen mee doen. En dan hebben we nog de special coating op heb scherm tegen krassen, bij mij lijkt de coating juist wel krassen aan te trekken.

Ik vind de Blackberry Motion gewoon een “normale” goede telefoon die niet echt opvalt tussen de andere telefoons uit 2017. Wat hem dus wel bijzonder maakt is de accuduur, en de beveiligingssoftware van Blackberry.

Heb jij ook een BlackBerry Motion Zwart?