LaCie Rugged USB-C 2TB Oranje - Reviews

LaCie Rugged USB-C 2TB Oranje Review

phubert 3 januari 2018, laatste update op 6 maart 2018, 495 views Product geleend

LaCie Rugged USB-C 2TB Oranje

Voor mijn werk deze schijf in bruikleen gekregen om opgeslagen projecten mee te kunnen nemen, wat een tegenvaller. Product voldoet absoluut niet zoals omschreven door Lacie.

Pluspunten

• Stil
  • Blijft koel ondanks behoorlijk gebruik

Minpunten

• Encryptiesoftware werkt niet op WIndows en Mac
  • Misleidend product (zie revieuw)
  • Ontzettend traag (5400rpm disk)
  • Log groot rubberen bumper
  • Regenbestendigheid erg discutabel ivm afdichting
  • Veel zoeken op website LaCie, zit geen logica in.
  • Seagate harddisk
  • Prijs (al heb ik die niet hoeven betalen)

Mobiliteit Score: 2
Om gemaakte projecten van en naar het werk te krijgen deze schijf in bruikleen gekregen. Vanaf het begin al zitten voeteren op installatie van de schrijf.

Eerste indruk:
Schijf voelt zwaar aan, komt door de behoorlijk zware rubberen bumper ter bescherming van het apparaat. In de verpakking zit een USB-C kabel en een USB-C naar USB-3.0-2.0 kabel zodat je hem ook aan kunt sluiten op 'oudere' computers zonder USB-C.

De bijgeleverde software:
Puinhoop, werkt gewoon niet. Geen keuze tot instellen wat voor soort schrijfindeling, geen keuze tot partities etc. Uiteindelijk de 'schijfwerkset van Mac OS' gebruikt om de schrijf te formatteren.

(aanvulling na review)
Tijdens de installatie wordt de nadruk gelegd op 'registreer uw product', ook wordt de registratiepagina op internet geopend waar je werkelijk al je persoonlijke gegeven moet invullen. Er is in het programma ook geen mogelijkheid tot 'registreer later' of 'doorgaan zonder registreren'. Persoonlijk vind ik dit erg irritant. Uiteindelijk weg kunnen drukken door venster te sluiten maar als je niet beter weet ligt je hele hebben en houden aan gegevens bij LaCie.

256 bit encryptie; puinhoop!
Je zou de schijf met 256 bit kunnen versleutelen om ongewenste bezoekers buiten je data te houden, leuk, als het ook daadwerkelijk zou werken. De software moet je zoeken op de website van Lacie, deze staat niet (op moment van dit schrijven) tussen de downloads op de supportpagina van deze schijf.

Het programma maakt, waar je hem hebt staan (downloads of programma's) een container aan die gecodeerd is, niet de schrijf zelf. Leuk, maar hoe? Ja hoe kom je er dan in, hoe mount je deze? Onbekend. Na het aanmaken van de container opent deze maar als je hem sluit heb ik nog geen manier gevonden om hem te openen.

Snelheid schijf
Gewoon helemaal prut. Niet vooruit te branden, op USB-C of naar USB 3.0 er lijkt geen snelheid in te zitten. Omdat bij het aansluiten van de schijf en uitlezen van technische specs ik niet achter het merk van de schijf kwam heb ik de rubberen bumper verwijderd, de 4 schroeven losgedraaid en kijkje binnen genomen.

Blijkt er gewoon een Seagate ST2000LM007, 5400rpm schijf in te zitten. Een schrijf waarvan als je beetje rondkijkt niet al te positieve verhalen hoort. En daar bovenop ben ik persoonlijk al helemaal niet te spreken over de kwaliteit van Seagate, had ik het vooraf geweten had ik keuze gemaakt voor ander merk.

Regen bestendig?
Ik lag helemaal in een deuk van het lachen toen ik de rubberen bumper verwijderde van de aluminium case. Zowel aan de onder als bovenkant waar je de harddisk eruit kan schuiven geen afdichting. gewoon een fikse kier rondom. Ook is me opgevallen dat de rubberen bumper niet helemaal afsluit tot zelfs open staat met een miniem kiertje waardoor vocht in de behuizing kan lopen.

De USB-C connector is niet af te schermen en voor zover ik kan zien ook niet 'regenwater bestendig' als het gaat om materiaalkeuze. Het zachte rubber van de oranje bumper sluit ook bij de opening niet goed af, water kan op dit plaats nog sneller in de behuizing komen.

Eindconclusie
Na een omruiling met zelfde problemen, bovenop alle waargenomen tegenstrijdigheden waarmee LaCie adverteert kan ik niet anders oordelen dan dat deze schrijf in behoorlijke mate misleidend is. Snel is ie zeker niet, niet vreemd daar staan 5400rpm schrijven om bekend; 7200rpm schrijven zijn sneller maar ook duurder. Het encryptieverhaal is gewoon een lachertje evenals de water bestendigheid met regen, deze trek ik sterk in twijfel.

Schijf is retour gegaan naar verkoper.

*Update na review: Registratie-verplichting, correctie in tekst (typ-fouten).

Heb jij ook een LaCie Rugged USB-C 2TB Oranje?