Specificaties HTPC • 1 interne bays - Bekijk alle specificaties

Akasa Newton S7 Review

Ron242 3 januari 2018, laatste update op 3 januari 2018, 234 views Product gekocht

Akasa Newton S7

Heerlijk om eindelijk een multifunctionele computer te bouwen met goede specificaties en geen bewegende delen. Hiervoor zocht ik de combinatie van hedendaagse video standaarden, 0 dB fanherrie, voldoende opslag voor de audiobibiliotheek, kleine formfactor en algemene standaarden.

Pluspunten

• Stil
  • Duurzaam
  • Meedenken

Minpunten

• Lastig om op te bouwen
  • Geen WiFi
  • Ingewikkelde microfoon montage

Fanless computer

De Intel NUC NUC7i5BNH voldeed aan mijn gewenste randvoorwaarden voor installatie in een koelblok met aansluitingen. Want dat is de Akasa Newton S7. Voor installatie in het aluminium moet eerst het pcb uit de NUC worden verwijderd. Vooropgesteld, enige ervaring met electronica is noodzakelijk. Daarnaast is specialistisch gereedschap benodigd. Op sommige youtube videos kun je zien hoe dit moet, alhoewel ik wil meegeven om iets voorzichtiger te zijn. Gebruik liever een horlogeschroevendraaier in plaats van een schroefboormachine.

Het deassembleren van de NUC is voornamelijk het los draaien van schroeven. Zelfs de processorkoeling komt tamelijk gemakkelijk zonder schade van de chips los. Zorg ervoor dat alle contactoppervlakken waar gekoeld wordt schoon zijn. Dit kun je doen met 96% gedenaturalizeerde alcohol ook wel isopropanol genaamd. Het tricky gedeelte zit hem in de WiFi en de microfoons. De microfoon connector van de kabel is breekbaar. WiFi kun je vergeten in de nieuwe behuizing. Akasa is zo snugger om een nieuw microfoon draadje bij te sluiten. Edoch was ik niet van plan om WiFi of microfoons in de nieuwe setting te gebruiken. Uiteindelijk levert dit het 4by4" moederbord op.

Nu keek ik naar de meegeleverde onderdelen, keurig verpakt in aparte zakjes en de papieren A2 handleiding. Alhoewel Akasa serieus meedenkt kwam ik nadien erachter dat de CPU koelpad was meegeleverd. Twijfel door ervaring gaf aan dat het sowieso beter is om koelpasta op de processor en een van de IC's te gebruiken. Het andere IC moet met het koelpad van 8x6 mm worden beplakt wegens de afstand van het koelblok tot de PCH. Het is handig om de achterkant los te schroeven voordat het mobo gemonteerd wordt. Ten eerste plakte ik de koelpad voor de PCH erop. Nadat het weinige maar voldoende koelpasta op de processor en een van de andere chips was gelegd is het bordje op de schroefaansluitingen gemonteerd. Diagonaal schroeven voor een maximaal contact tussen de processor, de koelpasta en het koelblok.

Op voorhand leek het enigszins lastig om de interne bekabeling goed weg te werken. Dat viel mee met een beetje je-ne-sais-quoi. Tip: hou de kabels uit de buurt van warmte afgevende elementen. Vervolgens is de koeling op de NVMe geplakt. Verwijder stickers mochten die op de chips zijn geplakt. De 2.5" SSD is volgens instructie aan de kast geschroeft. Omdat de NVMe koelpad vastplakt aan het deksel besloten om de machine te testen. Fingers crossed. Hormonal reward volgde. Zie foto. Het bleek dat tussen de NVMe koeling en de afdekplaat een stuk plastic met lijm was gemonteerd. Een stuk plastic heb ik gedeeltelijk verwijderd voor een maximaal contact tussen de kast en de koeling. De onderkant nog diagonaal schroeven en de voeten plakken. Voila.

Heb jij ook een Akasa Newton S7?