Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting - Bekijk alle specificaties

Kensington Expert Mouse Optical Review

hazelip 15 februari 2010, laatste update op 15 februari 2010, 736 views

Kensington Expert Mouse Optical

Pluspunten

• programmeerbare knoppen, alsmede ring voor scroll
  • gevoeligheid degelijk in te stellen, ook versnelling
  • per applicatie gedrag programmeerbaar
  • met elke vinger de bal te bedienen
  • ergonomisch door schuine hoek en bijgeleverd aanklikbaar polssteuntje

Minpunten

• driver in compatibiliteitsmode installeren onder windows7
  • hoge prijs

MMmMmmM

Week geleden deze trackball besteld. Vind dat je bij een laptop wel iets fatsoenlijks moet hebben en er vanuit moet gaan dat je niet altijd een ondergrond zult hebben om een muis op te laten schuiven.

Wat ook belangrijk is is een scrollwiel. Dit is niet het nieuwste model, maar de opvolger (zo zie ik hem) moet het zonder scroll stellen en valt daarmee gewoon af wat mij betreft.

De driverondersteuning is niet optimaal. Bij installatie is het noodzakelijk onder windows7 dat je compatibiliteitsmode gebruikt van winxp of vista (weet niet zeker meer welke ik nam) anders mislukt de installatie en krijg je ook een probleem met je touchpad op je laptop (ervan uitgaande dat je dat gebruikt natuurlijk i.c.m. dit apparaat). Echter indien je dit opvolgt gaat alles prima.

Er komen nieuwe tabjes in het muispaneel in het configuratiescherm waarin de de knoppen per programma kunt instellen en de gevoeligheden, versnellingen etc kunt instellen. Werkt erg prettig. De ring is in te stellen voor het scrollen op linksom draaien omhoog of juist omlaag moet zijn. De knoppen erop kunnen ook functies in combinaties krijgen etc.

Hiervoor had ik een logitech trackball met draad, beetje basic model waarbij de duim gebruikt moest worden om de bal te rollen zeg maar. Kreeg ik toch wel een verkrampt gevoel van bij langduring gebruik. In de instellingen van deze trackball kun je de tijd instellen waarna je een waarschuwing voor een rustperiode voorgeschoteld krijgt. Ik heb dit niet getest, want ik heb echt nergens last van rsi-achtige klachten bij het gebruik hiervan. Zal ook ten delen door de ergonomie komen, want hij staat onder een schuine hoek en er is een lekker polssteuntje aan vast te klikken die wordt meegeleverd in de verpakking. Heb ik ook geen last meer van een koude hand op de glazen tafel (die is meestal aardig onder kamertemperatuur, voor het gevoel althans). Deze bal bedien je met elke vinger of combinatie die je op dat moment het beste uitkomt, waardoor je ook niet 1 vinger overbelast zeg maar.

De prijs is wel aardig hoog naar mijn idee, voor een trackball met draad. Echter moet ik erbij zeggen dat ik dik tevreden ben met dit product. Ligt lekker in de hand en ja... fantastisch gewoon.

Heb jij ook een Kensington Expert Mouse Optical?