AVerMedia Godwit 310 USB Microphone - Reviews

AVerMedia Godwit 310 USB Microphone Review

pclinde 3 januari 2018, laatste update op 5 januari 2018, 1.708 views

AVerMedia Godwit 310 USB Microphone

Voor de beginnende streamer, videomaker en diegenen die een net wat betere opnamekwaliteit willen is de AVerMedia Godwit 310 een prima microfoon. Deze microfoon scoort voor de prijs van circa 109 - 112 euro erg goed. Neerzetten, aansluiten and your good to go!

Pluspunten

• Bouwkwaliteit is robuust dankzij zink en metaal.
  • Opnamekwaliteit: helder en duidelijk.
  • Net even een stapje verder dan de gemiddelde microfoon op een gaming headset.
  • 3.5mm Jack voor oortjes of een headset.
  • Monitor Mode (jezelf terughoren) en PC Mode voor in-game audio en muziek via de 3.5mm Jack ingang.
  • Plug & Play principe.
  • Goede prijs- prestatieverhouding.

Minpunten

• Knopje op de voorzijde is wat flimsy.
  • Microfoon (opnamekwaliteit) klinkt wat vlak.

Review: AVerMedia Godwit 310 USB Microphone AM310

- Inleiding
- Specificaties
- Uitpak avontuur
- In de Praktijk
- Conclusie

Extra:
Een klein sprongetje naar de reacties

Links:
AVerMedia Godwit 310 USB Microphone productpagina

Met het merk AVerMedia kwam ik ergens in 2015 in contact. Destijds had ik de Live Gamer EXTREME GC550 voor een review, een apparaatje om consolegames te streamen onder 1080p met 60FPS. AVerMedia stort zich in anno 2018 nog steeds volledig in de wereld van streamen via je computer en console.

Toch komt het merk met wat nieuwe productintroducties, om je ‘experience’ nog completer te maken. Daarmee wil AVerMedia een totaalpakket aanbieden, wat naadloos op elkaar moet aansluiten. Een goede set om je stream tot leven te brengen, zodat je eerste stappen wat makkelijker zijn. Tijdens deze review bespreek ik de AVerMedia Godwit 310 USB Microphone AM310, *snakt naar zuurstof* na het opnoemen van de productnaam. We noemen de microfoon voor het gemak tijdens deze review de AM310. Verdere specificaties neem ik door met je in het opvolgende hoofdstuk, op het moment van schrijven kost deze USB microfoon circa 112 euro.

Een overzicht van de specificaties:

De AM310 is ‘straight forward’ het is namelijk een USB microfoon. Bij het totaalpakketje is geen software aanwezig, enkel het bijhorende pootje, een USB 2.0 kabel en vervolgens aansluiten maar. Het gaat hier om een cardioid microfoon, oftewel specifiek gericht op één persoon met een hartvormige richtinggevoeligheid, ook wel bekend als unidirectional. Deze modus is vooral goed toepasbaar in stillere ruimtes, zodat de microfoon zich direct richt op de gebruiker.

De microfoon weegt 468 gram met het voetje gemonteerd, deze voet is verzwaard, om de microfoon in verschillende posities netjes op de ondergrond te laten staan. De behuizing is vervaardigd uit een zink, waar de microfoon (condensatoren) netjes verborgen zijn achter metalen mesh.

AVerMedia stuurt de AM310 is een net doosje, met herkenbare AVerMedia kleuren in het zwart met rood. Voorop de verpakking mag het gelijk duidelijk zijn dat de microfoon zich richt om streaming doeleinden. “Let Your Voice be Heard” aldus AVerMedia. Binnenin is de microfoon beschermd in een plastic omhulsel, bijgevoegd is een kartonnendoosje met de accessoires.

Aan losse accessoires komen we een korte handleiding tegen, een USB 2.0 kabel, het voetstuk met een stalen verlengstuk en een bevestigingsclip om de microfoon te bevestigen. Je kunt de microfoon vervolgens stellen met het hendeltje dat op de bevestigingsclip zit.

Door naar het microfoongedeelte. De eerste indruk is best impressive. De bouwkwaliteit van de microfoon, met name de behuizing voelt stevig aan. De zinken behuizing met metalen mesh voelen koud aan, het mag gelijk duidelijk zijn dan het geen kunststof behuizing is. Idealiter wil je deze microfoon tussen jezelf en het toetsenbord plaatsen om toetsaanslagen van bijvoorbeeld Cherry MX switches zoveel mogelijk te voorkomen.

We vinden op de behuizing een 3.5 mm Jack ingang. Onder deze 3.5mm Jack ingang bevindt zich een PC en Monitor switch (knop), waarmee je met een in-ear of headset aangesloten je eigen stem terug kunt horen (Monitor Mode), en gameplay en muziek kunt beluisteren via de (PC Mode). De volumeknop is er niet zozeer om het volume van de microfoon te beheren, deze is aanwezig voor de 3.5mm Jack ingang, zodat je tussendoor het geluidsvolume van de aangesloten oordopjes of headset kunt aanpassen. Wanneer de microfoon actief is, geeft de microfoon dit aan met een blauwe LED-indicator boven de draaikop. Je kunt deze draaiknoppen indrukken om de microfoon te muten. Het knopje is vervaardigd uit metaal, hierdoor zou je zeggen dat het vrij robuust aanvoelt, echter in de praktijk moet ik zeggen dat deze wat flimsy aanvoelt.

De AM310 heeft een 5/8” aansluiting/mount, waardoor je deze kunt combineren op diverse microfoonarmen en stands. Voor nu draaien we de AM310 op het meegeleverde pootje. Nu is het nog enkel de microfoon naar binnen verplaatsen voor wat praktijktesten.

Ik heb vier testen voorbereid, variërend van een test op 20 centimeter afstand tot achter mijn toetsenbord op circa 30 centimeter. De testen op 20 centimeter met de AM310 direct voor je toetsenbord bevallen mij erg goed. De microfoon is gemaakt om pal voor je neus te staan, het cardioid/unidirectional principe komt hiermee het beste uit de verf. Je zult dan ook met de AM310 het beste resultaat ervaren, zolang je de microfoon voor je toetsenbord plaatst. Doe je dit niet, dan is de kans groot dat je wat willekeurige toetsenaanslagen tussendoor zult horen. We gaan eerst naar de 20 centimeter afstand testen hieronder.

AVerMedia Godwit 310 USB Microphone AM310 | 20 cm afstand test

AVerMedia Godwit 310 USB Microphone AM310 | OLD SKOOL test

We schuiven nu de AM310 achter het toetsenbord. Hier is duidelijk dat de toetsenaanslagen aanwezig zijn. In mijn geval gaat het om Cherry MX Blue switches, een niet zo vriendelijke clicky switch als het om geluidsproductie gaat, kortom: dit toetsenbord is goed aanwezig. Mensen aan de andere kant van de lijn zullen dit snel opmerken. Tijdens wat testjes kreeg ik al snel via vrienden op Discord wat geklaag, vooral tijdens een potje PUBG. Ook het schrijven van een review in hetzelfde kanaal konden ze niet waarderen. Laten we de testen op 30 centimeter afstand achter het toetsenbord eens beluisteren. Opvolgend is er een testje te vinden met de AM310 naast het toetsenbord.

AVerMedia Godwit 310 USB Microphone AM310 | 30 cm afstand achter het toetsenbord

AVerMedia Godwit 310 USB Microphone AM310 | 30 cm afstand zijkant van het toetsenbord

Ik herhaal mezelf nogmaals: plaats de AM310 tussen jezelf in en het toetsenbord voor het beste resultaat. De AM310 laat voor 112 euro een duidelijke stem achter, zowel via Windows Record als in Discord. Ik heb ook nog wat testjes gedraaid op mijn amateuristisch Twitch Stream, waar het geluid van de AM310 ook een goede indruk achterliet. Ik heb de stream benaderd via mijn computer, Samsung Galaxy S6 en iPad Pro 10.5 inch, bij allen kon ik het geluid netjes volgen. Via OBS studio (software om te streamen) was de AM310 direct aanwezig, dankzij het plug & play principe hoef je weinig te doen.

De opnamekwaliteit van de AM310 klinkt goed, maar is niet heel rijk van geluid. Soms mis je wat bass en zijn de klemtonen van diverse woorden net wat minder spannend. Over de volledige linie is deze microfoon gewoon kraakhelder. Waardoor de AM310 goed toepasbaar is om te streamen, video’s te maken… noem het eigenlijk maar gewoon op! Voor de adviesprijs van 109 euro, met een prijs van op het moment van schrijven rond de 112 euro, krijg je toegang tot goede opnamekwaliteit. Tevens is de algehele bouwkwaliteit van deze microfoon een toppertje!

De AVerMedia Godwit 310 USB Microphone AM310 is een solide keuze om voor een relatief klein bedrag een nette microfoon op je bureau te hebben. Tuurlijk is 112 euro even investeren, echter zit deze microfoon qua prijs dusdanig lager dan de meeste microfoons, wat de AM310 best interessant maakt om te overwegen.

De opnamekwaliteit is kraakhelder, plaats de AM310 tussen jezelf en het toetsenbord in, om met de unidirectional (cardioid) tot het beste resultaat te komen. Je zult merken dat toetsaanslagen verdwijnen, waar een echte hard klap op de toets nog wel eens te horen is. De opnamekwaliteit mist soms wat ‘flair’, waardoor het wat vlakker klinkt. Wil je veel kunnen finetunen, een rijker geluid, dan zul je toch wat meer moeten investeren. Over de volledige linie wil ik niet zeggen dat de AM310 monotoon is. Je kunt genoeg gevoel meegeven aan je woorden, alleen zal het bij de ene klemtoon net wat meer vervagen dan bij de ander.

De bouwkwaliteit samen met de opnamekwaliteit zitten rond dit prijspunt dik in orde. De behuizing met zink en metaal mesh zijn blikvangers, terwijl de AM310 oogt als een standaard microfoon. Ergens ben ik hier wel tevreden over, geen gekke kleurtje, gewoon semiprofessioneel looking. Waarom zeg ik semi? Omdat ik deze microfoon niet wil bestempelen als professioneel. De microfoon is by all meanings oerdegelijk in zijn prijsklasse, maar komt door het ontbreken van extra finetune opties soms wat te kort. Ergens moet we ook realistisch blijven gezien de prijs.

Overall presteert de AM310 voor zijn prijs tag goed. Het flimsy knopje op de voorzijde van de behuizing werkt, maar doet wat af aan de totale bouwkwaliteit van deze microfoon. Geen reden voor drama, save die maar voor je lama. Voor welgeteld 112 euro kun je de stream avonturen prima van start gaan. Die duurdere microfoon komt echt wel, mocht je succesvol worden en tig donaties krijgen. Voor een starter of iemand die gewoon net wat meer wilt dan de gemiddelde headset microfoon is de AM310 goed aan te raden.

http://techgaming.nl/image_uploads/reviews/AVerMedia-AM310/low1.jpg http://techgaming.nl/image_uploads/reviews/AVerMedia-AM310/low2.jpghttp://techgaming.nl/image_uploads/reviews/AVerMedia-AM310/low3.jpg http://techgaming.nl/image_uploads/reviews/AVerMedia-AM310/low4.jpg

Heb jij ook een AVerMedia Godwit 310 USB Microphone?

+3!

Waarom deze op +2 staat is me een raadsel.
Als daar verheldering in zou komen: heel graag. :D Thanks @Frozen
Gezien je verheldering wilde, en dit is mijn mening, dus als je dit volgt krijg je van andere weer lagere score waarschijnlijk :P (gezien review scores lineair lijken op te lopen met aantal foto's hier):

Foto's die weinig toevoegen. Een foto van de verpakking, oké. Eentje dan van de open verpakking? Eentje van de quick start guide? Een foto van een USB kabel? Ik heb 'erger' gezien, maar mijn inziens is dat vooral opvulling.

De setting van de foto is ook leuk, maar imo onpraktisch. Je hebt een zwart-zilver object die je fotografeert tegen de lucht in een bos, wat effectief een zwart-zilver patroon geeft. Ik vind de foto's niet geweldig gelukt.

De microfoon in actie kunnen horen is dan natuurlijk wel een pré, en belangrijk bij een aankoop. Vergelijking met andere zou het compleet maken, al begrijp ik natuurlijk ook dat je geen array van die dingen hebt staan. Maar ik heb bijvoorbeeld een https://www.thomann.de/nl...2EUmcfZoPApQaAvy0EALw_wcB, die ik puur voor Discord gebruik en daarvoor voldoende is. Ik ga ervan uit dat deze wel betere kwaliteit heeft, maar je bent toch nieuwsgierig hoe deze zich verhoudt tot een goedkopere.
Ik heb je een +3 gegeven voor je antwoord, want het vergt moed om je gegeven score op deze manier duidelijker te maken.

Ik denk niet dat je de review als een 0 heb beoordeeld, maar mogelijk als +1/+2.
De reden daarvoor zijn de setting van de foto's en de achtergrond daarvan. Het zijn tips die ik ook in mijn reviews kan stoppen, dus het is fijn dat het op deze manier is uitgelicht.
Ik had eerst neiging om +1 te geven omdat ik +3 te hoog vind, maar uiteindelijk is op die manier beoordelen niet de bedoeling natuurlijk :). Dus hij heeft van mij een +2 gehad. Het is een goede review die echt wel boven de 'standaard' +1 reviews komt, maar voor mij persoonlijk is het geen +3. Een 0 hiervoor is imo niet serieus te nemen.

Geheel persoonlijk vind ik dat bij reviews te makkelijk een +3 wordt gegeven gebaseerd op het uiterlijk van de review, en niet op de inhoud. Het uiterlijk hier is prima (en dan bedoel ik bijvoorbeeld de titels van kopjes die mooi met een achtergrondje zijn gemaakt specifiek voor deze review), en de inhoud is goed. Goed, maar niet geweldig imo. Maar uiteraard mag iedereen daar zijn eigen mening over hebben :).
Bedankt!

Het blijft een eindeloze discussie; wat laat je wel en wat laat je niet zien. Het is dan vooral persoonlijke voorkeur. Sommige mensen willen graag alles zien, de ander ziet het liever niet. Ik had trouwens nog meer foto's van de overige kabels, deze zijn niet included.

Op mijn beeldschermen ogen de foto's gewoon duidelijk, vormgeving, tekst op de microfoon zelf. Ook hier is het wat de gebruiker zelf ervaart. Ik maak 99 procent van mijn foto's buiten, wat een eigen stijltje is geworden, daar heb je gewoon te maken met de elementen der natuur. :D

De verhouding tussen +0/+1/+2 is een grijs gebied. Ik had veel extra onpraktische zaken kunnen delen, dit keer heb ik ervoor gekozen om het te houden hoe het is. Nogmaals: het blijft iets persoonlijks, net als een mening, echter probeer ik er zo min mogelijk waarde aan te hechten (de beoordeling dan). Ik waardeer wel je openheid. :D

[Reactie gewijzigd door pclinde op 5 januari 2018 11:26]

Vraagje: Hoe link je vanaf een inhoudsopgave naar een afbeeldings kopje?

Alvast bedankt
Goede review, lekker zo die foto's in het bos ^^

Ikzelf vind de opnamekwaliteit helemaal niet zo goed, er is mijn inziens redelijk veel ruis te horen.
Thanks! Echt? Met welke microfoon vergelijk je het voor jezelf?
Rode NT-USB en Blue yeti. Lijken me ook de grootste concurrenten. De eerstegenoemde komt ook met een Popfilter wat echt een toevoeging is.
Ik denk dat een popfilter een goede toevoeging zal zijn voor deze microfoon. :D De NT-USB hoor ik ook goede verhalen over.
Heb dit beestje al eerder in actie gezien. Inderdaad meer dan degelijk voor opkomende streamer. Heb er zelf ook over na zitten denken. Toffe review, man!

[Reactie gewijzigd door Jonah.Knulst op 5 januari 2018 12:08]

Gave review met mooie pics :) +3
Dankjewel VECTOR! Nog de beste wensen! Bedankt voor je ABBA video. ;)
Nette Review , Pim de nieuwe Joling ? :) !
Misschien! Blijkbaar is niet iedereen gecharmeerd van mijn zangkunsten, een +0, interessant, iemand nader toelichting? :D