BlackBerry Motion Zwart

Specificaties 5,5" • 1920x1080 (Full HD) • 32GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

BlackBerry Motion Zwart Review

d1997Testpanel 3 januari 2018, laatste update op 4 januari 2018, 151 views Testpanel

BlackBerry Motion Zwart

De Blackberry Motion, een beest van een telefoon met wat minpuntjes.

Pluspunten

• Geweldige accu
  • 3.5mm jack
  • Mooie achterkant
  • Waterdicht
  • programmeerbare knop

Minpunten

• Matige Fingerprint Sensor
  • Grote bezel('s)
  • Ontbreken van een galerij app
  • Matig werkende locker modus

Na een geweldige middag en avond met het Tweakers-team en een break-in room had ik met enige anderen het voorrecht om met een Blackberry Motion naar huis te gaan. Lees verder voor de uitgebreide review.

Behuizing

De Motion zit er mooi uit. Met een strak ontwerp is het een mooie telefoon om te zien.
Verder voelt hij ook erg stevig en degelijk aan. De volledig van aluminium zijkant is mooi en maakt dat de telefoon erg degelijk aanvoelt en door de afgeronde hoeken aan de onderkant houdt hij ook lekker vast.

De achterkant is van een bijzondere samenstelling wat Blackberry zelf Soft-grip textured noemt. Het voelt inderdaad iets zachter aan en ziet er naar mijn mening mooi uit. Het voordeel hiervan is dat de telefoon niet zo snel uit je handen glijd en het geeft de telefoon een unieke uitstraling.

Over de voorkant ben ik iets minder positief. Zeker als het gaat over de bezel aan de onderkant van het scherm. Die is echt groot! En was niet nodig geweest.
Ook de andere bezels leveren geen plus punten op maar die zijn te accepteren.

Verder is het wel leuk dat Blackberry zijn logo op de Fingerprint Sensor heeft gestopt.

Scherm

Over het scherm kunnen we kort zijn. Het is prima. Maar als je veel films kijkt op je telefoon zijn er betere alternatieven. En de maximale helderheid is niet heel hoog. Tot nu toe heb ik er nog geen last van gehad maar misschien kan het in de zomer lastiger zijn om het scherm in de zon af te lezen.

Het Premium anti-scratch display wat je scherm mooi moet houden lijkt bij mij zijn werk te doen maar ik pas er wel voor op dat de telefoon en sleutels nooit in dezelfde broekzak zitten dus veel kans op krassen waren er ook niet en het is door mij niet getest op krassen en breekbaarheid.

Hardware

De Motion doet al het werk met de Qualcomm Snapdragon 625. Dit gaat hem prima af. Haperingen in multitasken ben ik niet tegen gekomen en apps afsluiten op de achtergrond gebeurd ook eigenlijk niet.
Games draaien prima al zal het ongetwijfeld minder zijn als je het vergelijkt met een Qualcomm Snapdragon 835 of iets in die richting.
Over de hele linie ben ik erg tevreden over de snelheid van de telefoon.

Ik ben geen gamer en al zeker niet om m'n telefoon maar als ik af en toe een spelletje wilde spelen dan was dat geen probleem en werkte het allemaal soepel.
Wel is duidelijk dat de Qualcomm Snapdragon 625 super zuinig is en dat is een pluspunt.
Alle dingen doet de telefoon snel en accuraat en in combinatie met de 4GB RAM levert het een goede gebruikerservaring op, zeker voor mensen die veel multitasken.

Qua opslag is de Motion gemiddeld. De 32GB ingebouwde opslag is fijn en het is nog beter dat het geheugen uitgebreid kan worden.
Een leuke extra is dat Blackberry een optie heeft om de geheugenkaart als intern geheugen te gebruiken en dat er een geheugenkaart tot 2TB wordt ondersteund.

Ook de waterdichtheid is handig al is het met de IP67 rating niet aan te raden om ermee te gaan zwemmen.

Dan is er een 3.5mm jack aanwezig en daar ben ik blij om. En de USB-C aansluiting is zeker een vooruitgang ten opzichte van micro-USB.

En natuurlijk hebben we nog de programmeerbare knop. Dat is een leuke extra om bijvoorbeeld je camera of muziek op te starten. Best handig. Alleen jammer dat de knop onder de vergrendel knop zit, zeker in het begin heb ik vaak de camera opgestart in plaats van de telefoon te vergrendelen.

Accuduur

De accu is de beste reden om de Motion aan te schaffen. In 1 woord: Geweldig.
Twee dagen zijn makkelijk te doen en zelfs dan heb ik meestal nog z'n 20% over.

En in combinatie met Quick Charge 3.0 is de telefoon ook binnen 2 uur weer helemaal vol.
Dit is de reden dat ik het een geweldige telefoon vind.

Software

De software van Blackberry voegt een paar grappige dingetjes toe.

Zo is er de Locker waar de foto's worden opgeslagen als je met de Fingerprint Sensor een foto maakt. Ook kunnen daar documenten in worden opgeslagen en die zijn dan pas te bekijken als je weer ontgrendeld met de Fingerprint of de ontgrendelcode.

Dan is het wel weer jammer dat als je een andere galerij app download die dan wel weer alle foto's laat zien, ook de foto's die met de Locker functie zijn gemaakt en dus pas zichtbaar mogen zijn als er is ontgrendeld met de Fingerprint of de ontgrendelcode.

Verder is er Privacy Shade. Een functie waarbij je een maar een klein balkje of rondje op je scherm laat zien en de rest zwart is. Dit zou handig kunnen zijn voor als je gevoelige informatie zit te lezen in de trein.
Ik heb het nooit gebruikt maar wel grappig om te laten zien op een feestje.

Dan hebben we nog Blackberry Hub is een app waarin alle gesprekken en berichten bij elkaar staan.
Die berichten kunnen uit alle apps komen zoals Whatsapp en ook de SMS-berichten
Het kan vast ook handig zijn als je veel afspraken hebt en veel contacten moet bijhouden maar als student met een redelijk rustig leven gebruik ik het helemaal niet.

DTEK by Blackberry is echt een veiligheidsdingetje. Dit is een functie waarmee je de veiligheid van je telefoon kan controleren en zo nodig verbeteren.
Er wordt gekeken of de ontgrendel code veilig is, of de hardware veilig is en welke versie het besturingssysteem is. Ook worden er verbeter opties voorgesteld als een van de beveiligingspunten onvoldoende is.

Camera

De camera is in orde maar blink niet uit. En bij weinig licht gaat de kwaliteit wel achteruit wat jammer is.

De Blackberry Motion is een voor mij een prima telefoon, al zijn de functies van Blackberry die de reden moeten zijn om deze telefoon te kopen niet heel nuttig voor mij. Met uitzondering van de accu natuurlijk.

Werk je veel met gevoelige documenten en vindt je het fijn om een telefoon te hebben van een bedrijf dat zich tegenwoordig meer richt op veiligheid? En is een lange accuduur een vereiste? Dan is de Blackberry Motion een prima telefoon.

Maar als je de top van de markt wil hebben voor de meest gunstige prijs dan is deze telefoon helaas geen goede koop voor jou.

Heb jij ook een BlackBerry Motion Zwart?

Toffe review! Bedankt :)

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Tesla