Logitech Cordless Desktop MX3200 Laser Review

glrfndl 14 februari 2010, laatste update op 14 februari 2010, 578 views

Logitech Cordless Desktop MX3200 Laser

Pluspunten

• veel extra knoppen (meer dan ik gebruikte)
  • muis ligt goed in de hand en werkt lekker

Minpunten

• kwaliteit laat te wensen over
  • muisknop werkt niet goed meer
  • het toetsenbord voelt niet solide aan en kraakt
  • anti-sliplaag op muis slijt

Ik heb zo'n 2,5 jaar deze desktopset gehad. Sinds vorige week heb ik hem vervangen door een Logitech Pro 2800, tijd voor een kleine nabeschouwing/review. Ik wilde destijds een mooi draadloos setje en aangezien ik goede ervaringen had met Logitech kwam ik uiteindelijk uit op de MX3200. Qua uiterlijk ziet het setje er ook nu nog steeds goed uit.

Als eerste de installatie, die ging vrij soepeltjes. Ik heb de meegeleverde cd niet gebruikt maar de laatste drivers van de logitech site gehaald. Deze drivers (setpoint) zijn iets van 50MB, best groot voor een muis en toetsenbord driver. Ook even opletten dat je niet de yahoo toolbar mee installeert, beetje jammer dat ze proberen zulke software met drivers mee te installeren. Na installatie heb ik 3 logitech processen ontdekt in mijn taskmanager: khalmnpr.exe (6,5MB), setpoint.exe(10,2MB) en setpoint32.exe(1,3MB). In totaal dus zo'n 17MB aan geheugen dat je kwijt bent aan de logitech drivers. Vind ik best veel. Het werkt allemaal verder wel prima, als je batterijen van de muis leeg raken krijg je een popup rechts onderin met een waarschuwing. Je hebt dan nog ruim de tijd om voor verse batterijen te zorgen.

Met de setpoint software kun je verder de functies van de extra muis- en toetsenbord knoppen wijzigen. Ik heb ze default gelaten muv de zoomknoppen op de muis, deze heb ik gekoppeld aan volume controls (up/down/mute). Dit vond ik zelf erg handig en mis ik op mijn huidige muis. Het toetsenbord heeft aan de linkerkant een zoomslider, ik vond dit een erg irritant ding omdat je er vaak onbedoeld overheen gaat met je hand/vingers. Gelukkig is dit uit te schakelen. Verder heeft het toetsenbord zeer veel extra knoppen (om bijv. applicaties op te starten) en hoewel ik wel een keyboarduser ben waren er toch niet zoveel knoppen die ik gebruikt heb. De voip knoppen heb ik trouwens nooit lekker aan de praat gekregen icm skype (ook niet veel moeite voor gedaan trouwens).

Over de kwaliteit van het geheel was ik niet zo tevreden. Het toetsenbord voelt vrij gammel aan en als je je handen op de polssteun legt kraakt het toetsenbord behoorlijk. Het toetsenbord typt op zich wel goed, maar de layout is niet helemaal standaard. Het blokje toetsen met insert/home/end etc. heeft een wat andere indeling. Ook erg vervelend en het heeft een tijd geduurd voordat ik daar aan gewend was. Verder is de Enter knop erg groot waardoor de backslash knop iets verplaatst moest worden. Wat mij betreft nog een minput. Het bord typt verder wel prima en ik heb er verder ook nooit problemen mee gehad totdat er een glas bier overheen viel :P Ik heb dit eerder gehad met andere toetsenborden en die deden het altijd wel weer prima nadat ze gedroogd waren, maar nu bleven de toetsen helemaal plakken. Gelukkig was het alleen het numpad en dat gebruik ik toch maar weinig. De rest bleef gewoon goed werken. Het klokje op het toetsenbord is wel erg fijn, maar jammer genoeg niet verlicht en daardoor 's avonds niet goed leesbaar.

De muis ligt lekker in de hand, fijn dat je bij de duim 2 knoppen hebt om vooruit of terug te gaan in je browser en zoals eerder gezegd vond ik het heerlijk dat ik mijn volume kon regelen met de zoomknoppen. De muis reageert prima en had op mijn buro ook geen muismat nodig ofzo. Ik ben verder geen diehard gamer dus hoe hij in games presteert kan ik verder niet over oordelen. De muis heeft een soort anti-slip laag die na een tijdje wel wat begint te slijten, dit doet verder niks af aan de werking van de muis, maar het voelt wel een beetje raar. Na ongeveer 2 jaar begon mijn linkermuisknop wat te haperen. Hij klikte nog wel, maar toch verloor hij de "klikfocus" terwijl je de muisknop ingedrukt had. Erg vervelend als je bijv. tekst wilt selecteren. Mijn vorige Logitech muizen gingen veel langer mee, eigenlijk is er zelfs nog nooit 1 stuk gegaan. Ze zijn allemaal vervangen omdat ik wat anders wilde, niet omdat ze stuk waren.

Al met al ben ik dus matig tevreden met dit invoersetje. Het werkt allemaal prima, maar de kwaliteit viel me wat tegen. Nu ik de Logitech pro 2800 heb zou ik die veel eerder aanraden, deze is de helft goedkoper, de muis is nagenoeg hetzelfde (jammer genoeg zonder de zoomknoppen) en het toetsenbord heeft ook iets minder extra knoppen maar wel weer een standaard layout voor de toetsen. Daarnaast was dit setje ook nog bijna de helft goedkoper (al is de mx3200 ook niet meer zo duur als toen ik hem kocht).

Heb jij ook een Logitech Cordless Desktop MX3200 Laser?