Mede8er MED500X Review

thomas84 17 februari 2010, laatste update op 23 maart 2010, 8.052 views

Mede8er MED500X

Pluspunten

• speelt werkelijk alles af
  • stil en wordt niet warm
  • wordt compleet geleverd (kabels, draagtas)

Minpunten

• slecht bereik afstandsbediening
  • menustructuur kan wat fraaier

Geluidskwaliteit Score: 5
Inleiding:

De aanleiding voor het kopen van de Mede8er Med500X (hierna Mede8er) was een tekort aan opslagruimte op mijn laptop. In mijn laptop zit een 320GB harde schijf. Aangezien ik veel films en series kijk (het liefst in HD) was de 320GB als snel vol. Ik gebruik geen PC omdat ik in mijn appartement simpelweg de ruimte niet heb. Wat ga je dan doen? Ik heb gedacht aan een externe harde schijf, of een NAS. Maar ben uiteindelijk bij deze mediaspeler terecht gekomen.

Eerder sloot ik mijn laptop altijd via HDMI op mijn tv en via een stereoplug op mijn versterker aan. Dit werkt natuurlijk prima, maar het steeds aan- en afsluiten van de laptop was iets dat me eigenlijk al een tijdje tegenstond. Het staat rommelig en het afspelen van Full HD beelden levert problemen op.

Aangezien het overgrote gedeelte van de data die ik op mijn laptop heb staan uit videobeelden bestaat, kwam ik op het idee om mijn nieuw aan te schaffen opslagruimte te combineren met het in staat zijn om deze ook af te spelen.

Ik had ten aanzien van een mediaplayer een aantal eisen:
- MKV bestanden moeten perfect afgespeeld worden
- moet de mogelijkheid hebben tot het inbouwen van een harde schijf
- moet ook draadloos kunnen communiceren
- moet relatief stil zijn
- moet makkelijk te bedienen zijn

De reden dat ik uiteindelijk voor de Mede8er heb gekozen is dat hij in mijn ogen het best aan bovenstaande punten voldoet. Daarnaast zijn bijna alle reviews die ik heb gelezen positief en wordt meestal ook het gebruikersforum als zeer positief ervaren. Daarnaast is de prijs schappelijk. ¤159 euro is een prima prijs. Voor mij kwamen daar nog wel 1.5 Tb harde schijf bij en zal de wifi dongle er nog bij komen. Voor een kleine ¤300 ben ik uiteindelijk klaar.

Aankoop

Mijn exemplaar heb ik besteld bij Laptopleader. Laptopleader biedt de Mede8er als goedkoopste aan en beloofd bij bestelling voor 22.00 dat de volgende dag het product in huis is.

Op donderdag 04-02-2010 heb mijn bestelling geplaatst en de volgende dag om 11.00 's ochtends was het product al binnen. Hier was ik zeer over te spreken en het is natuurlijk fantastisch dat een product 13 uur na bestelling al in je bezit is. Zelf had ik gerekend op begin van de avond, dus dit was een meevaller. Ik was toevallig die vrijdag vrij, dus ik kon meteen beginnen met spelen.

Over de levering opzich was ik ook tevreden, de doos van de Mede8er zat nog in een andere kartonnen doos. Verder geen bescherming, maar dit was ook niet nodig.

Inhoud

De inhoud is zeer compleet te noemen. Naast een 1.3 HDMI-kabel, component-kabel en afstandsbediening (met 2 batterijen) vinden we ook nog eens een draagtas. Vooral de draagtas vind ik een leuke extra. Dit soort apparaten leent zich bij uitstek om mee te nemen op vakantie en dan is het erg handig als je een tasje hiervoor hebt. Daarnaast is het meeleveren van een HDMI-kabel natuurlijk ook een pluspunt t.o.v. concurrerende apparaten die dit niet doen. Het enige wat nog ontbrak was een s/pdif kabeltje.

De speler zelf vind ik mooi. Niet heel speciaal, het is namelijk een zwart blokje, maar wel mooi afgewerkt. De aansluitingen zijn ook prima. Naast HDMI, component en de standaard audio/video aansluiting vinden we ook nog optische en coaxiale uitgang voor het geluid. Het ontbreken van scart is voor mij geen probleem.

Harde Schijf installeren

Voor gebruik met mijn Mede8er heb ik de Samsung Ecogreen F2 van 1,5TB gekocht. Dit omdat dit een grote schijf is die stil en zuinig is. De snelheid van de schijf is bij dit soort spelers minder belangrijk omdat je de maximale overdrachtssnelheid toch nooit haalt. De snelste overdracht snelheid die ik bereik is 21 MB/S via UBS 2.0, maar hier later meer over.

Aan de onderkant van de Mede8er is het twee schroefjes losdraaien om het binnenwerk te zien te krijgen. D.m.v. meegeleverde schroeven kan je de harddisk vastmaken in de mediaplayer. Daarna de harde schijf vastschroeven, aansluiten en klaar is kees. 5 minuten werk. Om de trillingen van de harde schijf minder goed te horen zijn er kussentjes meegeleverd die je onder op je Mede8er kan plakken.

Ik heb de Mede8er eerst getest zonder de kussentjes eronder, en dit gaf echt een hoop meer geluid.

Ervaring met de Mede8er

Zeer positief. Deze mediaspeler is sneller dan de meeste mediaspelers die ik aan het werk heb gezien. Lees je vaak in reviews dat andere mediaspelers trage menu's hebben, dat is bij de Mede8er zeker niet het geval. Wat ik graag iets anders had gezien, zijn de menu's. Die zien er niet zo mooi uit als bij de Popcorn hours.

Bij het afspelen van bestanden absoluut geen probleem. Avi, Dvd iso, MKV en ga zo maar door. Met geen enkel bestand wat ik heb geprobeerd af te spelen ging er iets mis. Maar wat zelf het meest belangrijk vind, is de perfomance op Full HD beelden. Ik heb meteen 1080p rips van diverse films en series op de harde schijf gezet en getest. Ook hier geen probleem. Hij speelt een 1080p BLU-RAY rip van 9 GB net zo soepel af als een 50 GB BLU-RAY VC-1. Ook bij de birdscene nauwelijks haperingen.

Daarnaast worden ook verschillende audio codecs ondersteund waaronder .flac. Ik ben geen audio-expert maar dit geeft wel een veel mooier geluid dan standaard mp3's. Hier kan ik tevreden over zijn. Out of the box werken de internetradiostations niet, hier is een firmware update voor nodig. Ik gebruik deze optie toch niet, maar het is het vermelden waard.

Ik had de avond voor levering al aardig wat op het forum rondgestruind op zoek naar tips en ervaringen van andere gebruikers. Hieruit bleek dat door wat problemen in de nieuwste firmware (probleem is zoals ik het begrijp afkomstig van Realtek en niet de fout van Sanji) het belangrijk is om de harde schijf te formatteren met de Mede8er zelf alvorens de firmware te updaten.

Braaf als ik ben heb ik dit gedaan en heb nog geen enkel probleem gehad met Mede8er. De nieuwste firmware (2.02) biedt een aantal voordelen. Belangrijk hierbij is Blu-Ray iso support, ondertitels kunnen standaard aangezet worden, 16:10 beeldverhouding toegevoegd en FTP is toegevoegd. Daarnaast zijn de codecs voor het afspelen van sd beelden en .flac bestanden verbeterd.

Een puntje van kritiek is dat het bereik van de afstandsbediening niet super goed is. Je moet echt op de Mede8er richten. De layout van de afstandsbediening vind ik zelf wel prettig. Er zijn knoppen om direct naar de verschillende menu-opties te gaan. Daarnaast is de 'ok' knop fijn. Deze laat films pauzeren en starten. Je kan natuurlijk hier ook de play en de stop knop voor gebruiken, maar ik vind het zelf altijd fijn als er een algemene 'ok' knop is. Ik heb zelf ook een Logitech one maar deze heb ik nog niet gebruikt in combinatie met de Mede8er. Ik zal dit gaan testen en de review aanpassen met mijn ervaringen hiervan. Ik verwacht dat dit mbt bereik een stuk beter zal werken.

Wat ook opvalt is dat de geluidsproductie zeer laag is. Het enige geluid dat ik hoor is op het moment dat je de mediaspeler aanzet een kort zoemgeluid als de harde schijf wordt ingeschakeld maar dit kan mij niet storen. Tijdens het afspelen van audio of video heb ik nog niks gehoord. Daarnaast wordt deze passief gekoelde mediaspeler helemaal niet warm.

Data overdracht

De Mede8er biedt verschillende opties om de data op de harde schijf te plaatsen.
Ik heb de overdracht getest via een netwerk kabel en dit is niet supersnel. Snelheden tot ongeveer 6 Mb/s worden hier gehaald. Wel moet hier de opmerking gemaakt worden dat dit draadloos van mijn laptop naar router gaat, die via de netwerk kabel verbonden is met mijn router. De wireless N dongle is niet supergoed leverbaar dus deze heb ik nog niet. Ik heb deze al wel besteld en zal mijn ervaringen in een update nog delen.

De snelste manier van data overdracht heb ik behaald door de Mede8er via de UBS-slave poort te verbinden met mijn laptop. Hij wordt dan gewoon gezien als externe harde schijf. De snelheden die ik hiermee behaal zijn 21 Mb/s wat voor mij een zeer acceptabele overdrachtssnelheid is. In het begin moet je natuurlijk veel data overzetten, maar als ik eenmaal het grootste gedeelte aan films en series erop heb staan is dit niet echt een probleem. Op het moment dat ik weer veel grotere bestanden heb die ik moet overzetten sluit ik gewoon via USB aan. Volgens mij is de beperke overdrachtssnelheid via het netwerk een probleem van de realtek chipset en zal dit bij andere mediaspelers niet veel sneller zijn.

Ik heb nu ook de wireless dongle in gebruik genomen. Deze bevalt prima. Zoals verwacht kan ik videobestanden tot 720p streamen en bestanden die Full HD zijn (1080p) lukken niet. Dit lag voor mij in de lijn van verwachting omdat de bitsnelheden gewoonweg te hoog zijn om draadloos te streamen.

Al met al ben ik een zeer tevreden gebruiker. De Mediaspeler speelt eigenlijk alles af en doet dit op een snelle en stille manier. Wat nog een voordeel voor mij is, is dat hij makkelijk te bedienen is. Mijn vriendin kan nu ook zonder mij op te bellen alleen een film of serie kijken.

Heb jij ook een Mede8er MED500X?

Een hele goede review. Ik zelf heb nu nog een iomega drive en heb een probleem. Als je muziek luistert heb je een overgang van één nummer naar het andere. Dit is bij iomega alles behalve geweldig! Ik mis altijd bij elk nummer de eerste één of twee seconde, vooral leuk bij twee nummers die bij elkaar horen zoals vaak voorkomt bij filmmuziek. De vraag is uiteraard of dit ook zo is bij de mede8er? Rodin
dankjewel. Dit is mijn eerste review dus ben blij dat je er iets aan gehad hebt. Ik zal vanavond even kijken hoe dit zit. Tot nu is het me niet opgevallen dat de muziek niet naadloos in elkaar overloopt, maar ik gebruik hem ook niet heel veel voor muziek afspelen.

De iomega drive, welke mediaspeler is dat precies?
Prima review... Ben je onderwijl nog andere punten tegengekomen???
Ja, ik ben nog wel wat kleine puntjes tegen gekomen.

Allereerst heb ik nog steeds de online radio stations niet kunnen afspelen. Nou moet ik zeggen dat ik daar ook niet echt naar gekeken heb, maar ze spelen na verschillende fw updates nog niet. Het zal ongetwijfeld wel kunnen, maar het interesseert me gewoon niet. Als ik radio wil luisteren doe ik dat wel via ziggo ;-)

daarnaast duurt het nu al zeer lang tot de nieuwe fw update klaar is. de sdk moest helemaal opnieuw gebouwd worden vanwege slechte support. Wat ik lees op het forum is dat er nu al een tijdje een beta test wordt gedaan en dat de fw bijna klaar is. Ik moet zeggen dat ik zelf liever heb dat ze lang over een release doen, en dat die dan goed is dan dat er crap wordt afgeleverd.

Verder ben ik gewoon nog heel tevreden. ik vind het ideaal dat ik liggend op de bank een film (of wat dan ook) kan downloaden en dan tot 720p draadloos kan streamen. Alle series die ik volg komen uiteraard uit in 720p en dat ik dan de films op 1080p moet overzetten naar de harde schijf vind ik niet erg.
Heb je voor deze mediaspeler een specifieke usb wireless dongle nodig ?
Is de menustructuur onder hand al wat verbeterd? Of zijn er mogelijkheden om het zelf enigzins aan te passen? Zou je ook foto's van het menu kunnen plaatsen?

bvd
@Katsunami: Het klopt dat er alleen USB poorten aan de zijkant zitten. Ik gebruik zelf de verlengkabel niet, en plug de ontvanger direct in het apparaat. Dit is voor mij niet storend aangezien de mede8er in een kastje zit. Ik weet dat in principe alleen de mede8er dongle werkt aangezien er geen drivers aanwezig zijn voor andere ontvangers.

@ Tuari: De menu's zijn inderdaad verbeterd. Het is mooier geworden. Wat al goed was, is goed gebleven en dat is namelijk dat de menu's snel reageren. Je kan nu inderdaad zelf foto's toevoegen etc doormiddel van een programma. een slideshow met de nieuwe features vind je onder de volgende link: http://www.mede8er.org/me...mware_version3_page00.htm.

weten jullie trouwens of je een email oid kan krijgen als er een nieuwe post is onder een review die je zelf hebt geschreven. want nu kijk ik af en toe, en dan zijn sommige posts al een tijd geleden.
Bedankt voor de review.

Je hebt het hier over "de wireless dongle". Is dat een aparte aanschaf of krijg je die erbij? Er staat in de specificaties dat de mediaspeler wifi ondersteunt. Ik heb hier wel een normale wifi-dongle liggen, maar daarvoor moet je drivers installeren. Als het een aparte aanschaf is, dan zal het wel deze zijn:

pricewatch: Mede8er MED10WF

Tevens lijkt het apparaat geen usb aan de achterkant te hebben:

Dat zou betekenen dat de dongle er rechts in moet en dus uitsteekt, en dat zorgt ervoor dat hij voor mij afvalt.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 30 mei 2010 20:46]