Dirt Devil Fusion M611

Specificaties Robot-stofzuiger met 60 minuten batterijduur - Bekijk alle specificaties

Dirt Devil Fusion M611 Review

jules 1 januari 2018, laatste update op 26 april 2018, 413 views Product gekocht

Dirt Devil Fusion M611

Hoge waarde voor het geld, helaas wel zo lang als het duurt. Hij is redelijk dom, maar doet wel wat je van hem verwacht voor weinig geld. De eerste weken werkt hij tot wel een uur achter elkaar, maar na 9 maanden is hij met 10-15 minuten zuigen wel klaar.

Pluspunten

• Goedkoop
  • Laag
  • Laadstation
  • Loopt iedere 24 uur uit zichzelf

Minpunten

• Loopt snel vast op kabels
  • Binnen een jaar loopt de zuigduur enorm af
  • Luidruchtig

De eerste weken en maanden waren wij lyrisch over dit apparaat. Iedere dag op een vast tijdstip werd de vloer gestofzuigd. Wij hebben geen vloerbedekking maar zeil, dus dat ging perfect.
Hij werkt een vast patroon af van diverse manieren van stofzuigen; in rechte lijnen parallel aan elkaar, in een spiraal van binnen naar buiten, willekeurig en langs de randen. De combinatie zorgt ervoor dat hij regelmatig op dezelfde plekken komt, maar voorkomt dat hij dure hardware en software nodig heeft om een plattegrond te maken van je huiskamer.
Zijn homebase heb ik onder de bank verstopt wat er voor zorgt dat hij uit het zicht is, maar het is niet heel handig als je hem wilt legen. Het legen hoef je maar 1 keer per 2-3 dagen te doen, ondanks dat we 2 katten hebben.
Omdat hij redelijk luidruchtig is laat ik hem 's nachts lopen.
Hij raakt snel verstrikt in kabels, dus die moet je eigenlijk altijd uit zijn pad houden. Een enkele keer raakt hij de weg kwijt in het doolhof van stoelpoten.
Vloerbedekking is hij geen ster in.
Vanaf het begin rijdt deze boy geen rechte lijnen, maar omdat zijn werkt er verder niet onder lijkt te lijden heb ik er nooit aandacht aan besteed.
Eens in de 2-3 weken haal ik ook de lange haren uit de borstels en van de asjes daarvan.
Na 9 maanden gebruik is de accucapaciteit behoorlijk afgenomen, van 1 uur stofzuigen wat hij in het begin deed, stofzuigt hij nu nog maar een 10-15 minuten. Niet meer voldoende voor onze huiskamer met open keuken. Waar ik hem de eerste maanden met een gerust hart 5 sterren zou geven, krijgt hij er na 9 maanden dus nog maar 2.
Benieuwd of er garantie op zit, want binnen een jaar zou dit jaar mijn idee niet mogen gebeuren.

Edit 08-02-2018
De accuduur blijkt nog prima te zijn. Heb de houder anders gemonteerd, de contacten schoongemaakt en de robot een keer via de kabel opgeladen. De eerste paar keren reed hij weer als nieuw. Vanmorgen kwam ik erachter dat hij nog maar 5 minuten reed. Ik vermoed dat hij via het laadstation niet genoeg stroom meer krijgt. Maar zelfs het schoonmaken van contacten werkt blijkbaar niet.

Mijn conclusie veranderd desondanks niet, waardeloos binnen een jaar.

Edit 26-04-2018
Van de webshop of Dirt Devil zelf een compleet nieuwe gekregen. Deze kan wel rechte banen rijden. Zal me benieuwen hoe hij op de lange termijn presteert.

Heb jij ook een Dirt Devil Fusion M611?

Hm. Zelfs een NiMH accu mag na 9 maanden toch niet helemaal naar de 1-2-3 zijn. Je kan wel losse accu's kopen (o.a. op Amazon), maar als die van mij na 9 maanden al aan vervanging toe gaan zijn ga ik ook twijfelen.

Benieuwd naar je RMA ervaring en wat ze hier van zeggen, want dit is toch niet wat je verwacht.
Ben benieuwd naar ervaringen van anderen hiermee. Heb wel ergens gelezen dat een enkeling hem na een jaar verving voor een beter en degelijker model. Maar het waarom was mij niet duidelijk.

Zal hier de ervaringen met de RMA ook melden.
Blijkbaar is het niet de accu, maar ik vermoed dat de contacten van het basisstation /robot heel snel vuil worden waardoor er niet genoeg laadstroom naar de accu gaat.
Heb een compleet nieuwe toegestuurd gekregen. Geen reactie kunnen vinden waarom. Maar deze nieuwe rijdt in ieder geval wel rechte lijnen. Ben benieuwd hoe hij het op de lange termijn doet!
Hallo Jules,
Hoe doet jouw Fusion het ondertussen?
Batterij nog ok?
Batterij is wederom slecht. Hij vindt op de een of andere manier wel vaker zijn basis terug dan de vorige versie. De sensor aan de achterzijde is ook minder beschadigd. Momenteel loopt hij 5-10 minuten, om vervolgens zijn basis weer op te zoeken. Dat is niet de geadverteerde 60 minuten per dag zoals op de doos vermeld staat.

Wat me inmiddels ook is opgevallen, het derde kleine wieltje raken na verloop van tijd heel gemakkelijk (lange) haren in verstopt waardoor het heel stroef gaat lopen. Het wieltje is volledig van plastic, en draait om een zelfde soort plastic as. Het verbaasd mij daarom ook niet, dat het gebeurd. Plastic op plastic gaat op elkaar invreten, waardoor er na verloop van tijd meer speling ontstaat. Hierdoor ontstaat er meer ruimte voor vuil zoals haren. Deze hopen zich echter op en zorgen juist weer voor meer wrijving. Maar ook weer voor extra slijtage.

Je kunt je jezelf afvragen of je goedkoper uit bent met een Dirt Devil variant als deze als je ieder jaar een nieuwe moet kopen, of een duurdere neemt die als het goed is langer mee gaat. De vraag is echter hoe lang een ander degelijker merk mee gaat. Waarschijnlijk heb je wel meer opties. Iets wat ik wel enorm mis is een tijdschema dat ik kan instellen. Of misschien wel iets van geofencing. Dat hij gaat stofzuigen als er niemand thuis is.
Werkt hij een beetje met opstapjes? Onze keuken ligt 2~3cm hoger en heeft wel zo'n nette schuine strip dus ben benieuwd of hij daar tegenop kan.

Al moet ik zeggen dat na je ervaring het niet meer zo aanlokkelijk klinkt om deze te kopen :|
Wij hebben een strip in de gang naar de mat toe, denk dat hij 1cm hoger ligt. Daar loopt hij altijd enorm mee te stoeien. Maar hij staat dan ook in de laagste optische stand. Ik kan je er eigenlijk geen zekerheid over verschaffen.