Arctic Liquid Freezer 240 - Reviews

Specificaties CPU (closed loop), 120mm (2 fans) - Bekijk alle specificaties

Arctic Liquid Freezer 240 Review

92946 1 januari 2018, laatste update op 2 januari 2018, 356 views Product gekocht

Arctic Liquid Freezer 240

Hele goede prestaties voor de prijs van deze water koeler. En totaal onhoorbaar. Wel een beetje lastig de laatste 2 fans te plaatsen.

Pluspunten

• 4 fans!!!
  • Flexibele slangen
  • Lange kabels, handig voor kabelmangement
  • Kinderlijk eenvoudig te plaatsen koelblok
  • Geruisloos, ondanks 4 fans
  • Ik hoor de pomp niet eens
  • Zeer goede koelprestaties (beter dan de Noctua NH-D15)

Minpunten

• Voor plaatsing laatste twee fans zijn de schroeven nogal kort
  • Het koelblok mag maar op 1 manier georienteerd zijn
  • Constructie kan bij sommige mobo's CPU power connector in de weg zitten
  • Logo waterkoeler op z'n kop.
  • Radiator vastzetten kan lastig zijn door de nogal korte schroeven

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 5
Nadat bleek dat mijn Noctua NH D15 mijn 1e PCI-e slot overlapte en de 2e PCI-e slot maar op x1 speed draaide en het 3e slot weliswaar op x8, had het laatste slot het nadelige effect dat de videokaart mijn Samsung m.2. 950 pro ssd compleet afdekte. Die m.2 ssd's worden zelf al behoorlijk warm. Het was daarom niet verstandig om die videokaart daar te laten zitten. Ondanks het goede koelvermogen heb ik de Noctua geretourneerd en ben ik uiteindelijk na wikken en wegen overstag gegaan voor deze Arctic Liquid Freezer 240.

Ik begin even bij het eind. En dat is het eindresultaat. Om verwarring te voorkomen. Deze Arctic Liquid Freezer koeler koelt zelfs nog beter dan de Noctua NH-D15. Idle doet hij 26 graden op mijn i7 5820k hexacore processor die overgeklokt is naar 4Ghz op een voltage van 1.2v (moederbord Asus X99-A). Under load, getest met Handbrake en het coderen van een 4K filmpje, bleef de temperatuur keurig op 53 graden hangen. De koeler maakte niet tot nauwelijks extra lawaai. Je hoort het ding gewoonweg niet. Althans ik niet.

Goed, de installatie? Dat was vallen en opstaan.
Eerst heb ik de 1e fans op de voorkant van de radiator gemonteerd, dat ging dan nog wel goed, maar toen moest de bovenkant van mijn kast er af, dat ging ietsje lastiger, maar uiteindelijk had ik mijn kast op z'n zijkant hier liggen en kon ik feitelijk de radiator monteren. 1e probleem was, monteren kon nog niet, want als ik dat deed had ik gelijk mijn CPU en Chassis fan connectors afgedekt. Dus eerst aan de gang om al die fans in de juiste oriŽntatie aan elkaar te krijgen en toen dat eenmaal klaar was kon ik die stekkertjes alvast op de headers plaatsen. Toen wou ik de radiator met de voorste fans op z'n plaats vastzetten, met de meegeleverde lange schroeven die, door de fans gaan, door de bovenkant van je kast en zo in de radiator. Echter, op mijn moederbord zit een 8pins (2x4) CPU Power aansluiting helemaal bovenaan op het moederbord in de kast (zie foto's hieronder). Ik kreeg de radiator (met de onderste fans) er niet tussen, want enkel de weerhaakjes die deze connectoren vast houden zaten in de weg. Hoe ik ook drukte en duwde en ook weer niet te hard want je wil niets kapot maken, ik kreeg de radiator er net niet tussen. Aangezien de 8pins aansluiting niet verplaatsbaar was, de radiator en de fans ook niet verkleind konden worden en de kast zelf ook niet aangepast kon worden heb ik het radicale besluit genomen om de weerhaken van beide stekkers die in deze CPU Power connectoren gingen er af te knippen. Toen paste hij NET wel. Maar 'net' is voldoende en het kwam ook wel goed uit want doordat het nog lichtjes klemde bleven die stekkers ook wel zitten. Vergelijk het een beetje met een monitor kabel, waar ook schroefjes aan zitten, maar je de schroefjes niet gebruikt. De monitorstekker zal er niet zo maar uitvallen.

Maar ik was er nog niet. Toen dat probleem verholpen was moest de radiator daadwerkelijk vastgezet worden. Bij het product waren lange schroeven geleverd die door de fans gaan, en door je case en dan ''in theorie" in je radiator gaan en deze vasthouden. Toen ik die schroeven er doorstak zag ik dat er maar 2 mm ruimte aan schroefdraad beschikbaar was. Hoe ik ook wende of keerde ik kreeg die schroefjes maar niet in de radiator. Ik kwam namelijk een hand te kort. Je moet die radiator vasthouden en proberen precies voor het juiste gaatje te krijgen, wat schier onmogelijk leek omdat als die radiator er eenmaal voor zit het gewoon heel erg donker lijkt. Dan moet je nog die fan vasthouden en ook tegelijkertijd schroeven. Het was simpelweg niet te doen. Dus wederom McGuyveren. Ik had verzonnen dat ik de radiator ging vastzetten zonder die andere twee fans, althans in 1e instantie. Ik ben op zoek gegaan in mijn bak met 530.000 schroefjes, naar de juiste type schroefdraad en met de juiste lengte. Daar heb ik slechts twee van gepakt, die staken veel verder door de kast heen waardoor ik makkelijker de gaatjes van de radiator kon vinden. Dus zodoende heb ik met twee van de die andere schroeven de radiator vastgezet. Daarna ging het eenvoudiger om de overige 2 fans nog vast te zetten met die lange schroeven, die alsnog wel in de radiator gingen (en hem dus vasthouden). Pfeww wat een gekloot.

Toen moest de koelblok nog op de processor. Ik bekeek de handleiding en er zat een speciale Intel X vormige backplate bij die je aan de achterkant van je moederbord moet monteren met de bijbehorende schroeven. Echter, de gaatjes in mijn moederbord bij de CPU aan de achterkant kwamen niet overeen met de grote van deze backplate. Ik zat wederom met m'n handen in het haar. Ik dacht, hoe kan dit nu? Tig x die handleiding bekeken, ja, die X backplate moet op de achterkant van het moederbord en daarop moet die koeler bevestigd worden. Kwam ik later er pas achter dat mijn moederbord al een vaste backplate heeft. Dus deze was niet eens nodig. Pfeeww. Processor schoongemaakt, klein drupje koelpasta er op en volgens de handleiding moesten de slangen op een specifieke manier georiŽnteerd zijn. Als je een denkbeeldige lijn door beide slangen trekt moeten ze parralel lopen van voren naar achteren (in je kast). Dus ik monteer het koelblok, echter, die twee slangen liepen niet in die, laten we het zeggen, 6 uur's stand. Ze stonden eerder in de 5 voor 5 stand. Ik dacht alweer, nee he.. Wat nou weer? Dat betekende dus dat die bracket die je op de waterpomp draait, enkel draait, niet schroeft, zodanig moet oriŽnteren dat de beide slangen parallel lopen van voren naar achteren. Aangezien er geen markeringen waren aangebracht was het volledig trial en error hoe je de bracket op de koeler moest aanbrengen. Nou ja, goed, na 4 pogingen had ik em eindelijk juist georiŽnteerd en kon ik em vastschroeven. Het vreemde was wel dat het logo op het koelblok uiteindelijk op z'n kop staat, maar ik volgde gewoon de instructies, dus het zal wel goed zijn.

Ik ben goed en wel 2,5 uur bezig geweest met het monteren van een oogaanschijnlijk eenvoudig te monteren waterkoeler, en onder normale omstandigheden is dit ook wel zo. Alleen bij elke fase liep ik tegen kleine rottigheidjes aan. Maar, ondanks de lange installatie tijd heb ik em wel keurig er in gekregen en hij draait voortreffelijk. Een andere tweaker hier had dezelfde koeler en heeft andere fans geplaatst omdat deze teveel lawaai zouden maken, nou ik hoor ze nauwelijks. Maar dat is ook per persoon verschillend. De werking daarentegen, echt super. Zelfs bovenverwachting. De prijs is zowat identiek aan de Noctua NH D15 airkoeler maar de prestaties van deze waterkoeler is stukken beter. Zie 1e alinea.

Aan te raden voor de die hard gamer of overklokker: Helemaal.
Het enige minpuntje is dat die schroeven in de fans die de radiator uiteindelijk moesten vasthouden even 5mm langer hadden moeten zijn.

Bijkomend voordeel voor mij persoonlijk was dat ik ook weer gebruik kon maken van de 20cm CoolerMaster "Window fan", eentje die precies boven de videokaart hangt en deze voorziet van koele lucht van buiten de kast. Hieronder zie je de processor under load, 53 graden, en je ziet tegelijkertijd dat de GTX 1080ti maar 32 graden was.

Heb jij ook een Arctic Liquid Freezer 240?

Altijd goed te lezen dat niet alleen bij mij zo'n klusje in het begin simpel lijkt, maar uiteindelijk op details tegenvalt...
Wat krijg je als je Liquid Freezed water langzaam door een draaiende ventilator steekt? Juist: Snowwie
Wow wat een verhaal. Ik zoek zelf ook al een tijdje een geschikte waterkoeler voor mijn systeem. Het aanbod is groot en het aantal reviews ook. De prijs van deze waterkoeler is binnen mijn budget en jouw waarden zijn uitstekend. Ik vind het goed dat je bepaalde punten aanhaalt die tijdens de installatie van invloed kunnen zijn. Goede review.
Als ik het goed begrijp, zijn er twee fans onder de radiator (push) en in de kast, en twee fans buiten de kast / top filter als pull?

Wat is de totale hoogte van de inbouw in de kast? Ben opzoek naar de clearance die nodig is tussen top moederbord en onderkant van de bovenkant-kast.