1 review

Netgear Nighthawk AC1900 Nighthawk VDSL/ADSL Modem Router - Reviews

Specificaties 5GHz WiFi-ac + router • 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

Netgear Nighthawk AC1900 Nighthawk VDSL/ADSL Modem Router Review

Jungian 31 december 2017, laatste update op 1 januari 2018, 428 views Product gekocht

Netgear Nighthawk AC1900 Nighthawk VDSL/ADSL Modem Router

Zoek je een betrouwbare modem/router-combinatie? Zoek dan vooral verder.

Pluspunten

• Vlotte installatie

Minpunten

• Onbetrouwbaar
  • Alternatieve DNS-server niet door te geven via DHCP
  • Minder configuratieopties dan verwacht

WLAN-bereik Score: 5
Wegens de huidige (wifi-)problemen rondom de Experiabox 10 (zie bijvoorbeeld https://forum.nle.nl/nieu...a-update-experia-box-5602) dacht ik eens een keer gebruik te gaan maken van de optie om een eigen modem+WiFi-router te gebruiken, in plaats van een modem en een los access point of router (mijn normale go-to). In het geval van de D7000 is dit geen wijze keuze gebleken.

Installatie
De installatie was makkelijk:
-Adapter in het stopcontact
-RJ11-kabel uit de Experiabox trekken en in de D7000 stoppen.

Configuratie (basis)
Na een korte initialisatie kon ik de modem bereiken, door me aan te melden op het default WiFi-netwerk en de installatiewizard te doorlopen. De wizard vereist voor zover ik kan beoordelen geen technische kennis; de spannendste keuze die mij bijstaat is de providerkeuze. Na het instellen van eigen namen en wachtwoorden voor de 2,4 GHz en 5 GHz-netwerken kon het feest in principe beginnen.

Nadere configuratie
En aanvullende wens/vereiste van mijn kant was om middels de DHCP-opties mee te geven dat mijn Raspberry Pi gebruikt moest worden als DNS-server. Dit bleek echter niet mogelijk te zijn. Het IP-adres van de D7000 wordt doorgegeven als DNS-server voor alle DHCP-clients. Er was uiteraard wel een work-around beschikbaar: door aan te geven dat de R7000 zelf de Raspberry Pi als DNS-server moet gebruiken, gingen alle requests alsnog via de R7000 richting de Raspberry. Hierdoor ben je wel in n klap al je client-specifieke statistieken kwijt, aangezien al het verkeer vanuit de R7000 afkomstig is.

Nerd features zoals PXE e.d. hoef je ook niet mee aan te komen: deze worden niet ondersteund. Afgezien van een heleboel (m.i) nutteloze WiFi-settings kun je weinig zinnige configuratieopties verwachten.

De eerste uurtjes
De eerste uurtjes leek de R7000 naar behoren te werken. De internetsnelheid was naar verwachting (+- 40/50 Mbit), de DNS-requests verliep via m'n Pi, alle clients konden hun weg vinden naar het netwerk en ik kon met succes wat afleveringen van een anime streamen van m'n NAS. Missie geslaagd: tijd om te gaan slapen!

De volgende dag (oh... oh)
Na het ontwaken 's ochtends viel mij op dat de Toon (thermostaat) geen verbinding kon maken met het netwerk. Nu was dit ook het geval bij de Experiabox, dus op zich stond hier niet direct van te kijken. Helaas had ook mijn met een Sonoff geschakelde buitenverlichting zich nog niet uitgeschakeld en bleek ook mijn tablet problemen te hebben met het bereiken van het internet.

Na een paar uur diagnosticeren was ik eruit: sommige WiFi-clients werden (ondanks meermaals correct ingesteld te zijn) zonder pardon van het netwerk afgeschopt, waaronder mijn Raspberry Pi en Sonoff-schakelaar. Verder onderzoek wees uit dat dit een veelvoorkomend probleem is bij de D7000, dat Netgear hier vanaf weet, maar dat ze niets anders doen dan de unit omwisselen (wat het probleem niet verhelpt). Voorbeeld van een lotgenoot: https://community.netgear...e-network-and/td-p/988947.

Epiloog
Na minder dan 12 uur in gebruik geweest te zijn heb ik mijn D7000 oneerbiedig afgevoerd naar de electronica-hel. Als ik hem niet tweedehands (nieuw in doos) had gekocht, dan had ik hem geretourneerd, maar dat was in dit geval helaas geen optie. Ik heb het maar gezien als leergeld en een mooi access point van UniFi gekocht om mijn digitale leven weer op de rails te krijgen.

Heb jij ook een Netgear Nighthawk AC1900 Nighthawk VDSL/ADSL Modem Router?