Specificaties WiFi • 32GB - Bekijk alle specificaties

Apple TV 4K 32GB Review

Plasmatech 31 december 2017, 238 views

Apple TV 4K 32GB (Product gekocht)

Apple heeft een zeer goed filmaanbod maar helaas ontbrak altijd een 24P modus. Maar, er is wat veranderd. TvOS 11.2 maakt het mogelijk dat films worden weergegeven in hun native framerate. Hierdoor is de vervelende pulldown judder die bij oudere Apple TV's en TvOS versies optrad verdwenen.

Pluspunten

• 24P! (eindelijk)
  • Zeer goed filmaanbod via iTunes
  • Compact

Minpunten

• voor activeren iTunes prepaid card computer / ios device nodig
  • Bediening soms onlogisch
  • Geen analoge/digitale audio uitgang

Geluidskwaliteit Score: 3
Sinds de videotheek bij ons vorig jaar voorgoed de deuren sloot ben ik op zoek naar een andere manier om makkelijk en in hoge kwaliteit de laatste films te huren.
Apple heeft via iTunes een zeer goed filmaanbod maar helaas liet de kwaliteit (los van de hogere compressie tov bluray) altijd te wensen over door het ontbreken van een 24P modus.

Maar, er is wat veranderd. Deze review slaat op de Apple TV 4K vanaf TvOS 11.2. Deze firmware is vrijgegeven op 5 december 2017 (Sinterklaas kadootje ;) ).
TvOS 11.2 maakt het eindelijk mogelijk dat films worden weergegeven in hun native framerate. Dit is in 99,9% gevallen 24fps. Hierdoor is de vervelende pulldown judder die bij oudere Apple TV's en TvOS versies optrad verdwenen.

Ik ben daarom uiteindelijk toch tot aankoop overgegaan. Ik heb de Apple TV 4K gekocht om mijn videotheek te vervangen en ik richt me in deze review dan ook eigenlijk alleen hierop. Het is ook mogelijk spelletjes ed te spelen op de Apple TV 4K maar deze mogelijkheden heb ik niet bekeken.

Beeldkwaliteit

Ik heb de Apple TV getest icm een Panasonic 50VT50 50" Plasma televisie. Deze TV ondersteund 24P. Dit werkt uitstekend. Het beeld is net zo vloeiend als bij een bluray disk en het geluid is perfect synchroon. De compressie is veel hoger dan bij een blu-ray. Dat maakt dat de beelden goed zijn maar vaak niet zo haarscherp als een echte bluray. Mijn TV ondersteunt geen HDR of 4K dus mijn beoordeling slaat enkel op full-HD SDR materiaal.
Overigens, met de nieuwe TvOS versie zal de Apple TV niet langer SDR (standard dynamic range) materiaal converteren naar HDR (high dynamic range) formaat (als de aangesloten televisie dit ondersteund) waardoor SDR materiaal er weer normaal uitziet. Dit was voorheen een van de grootste missers van de Apple TV 4K omdat verreweg de meeste films nog gewoon SDR zijn. Bovendien werkte de TV daardoor altijd in HDR modus waardoor het energieverbruik soms flink omhoog gaat. (bron: https://www.flatpanelshd....=showfull&id=1507035457#4

Filmaanbod

Hier kan ik kort over zijn. iTunes heeft een geweldig, up-to-date filmaanbod met de laatste films. Allemaal te huur voor 4..5 euro. Doet imho niet onder voor de oude videotheek. Ik denk niet dat er elders een beter filmaanbod te vinden is.

Geluid

De Apple TV 4K heeft geen analoge of digitale audio uitgang wat jammer is. Geluid is digitaal overigens prima (hij ondersteunt 7.1 Dolby Digital Plus surround) maar ik maak gebruik van een analoge hybride transistor/buizen versterker. Deze is dus niet direct aan te sluiten op de Apple TV 4K.

Eigenaardigheden

Ik ben geen Apple gebruiker en ik vind het apparaat soms wel wat onlogisch.
Bijv, de "menu" knop op de afstandbediening is helemaal geen knop die je naar een menu brengt maar juist een stap terug gaat. Het is dus eigenlijk een "back" of "escape" knop. De afstandbediening heeft ook een touchpad die soms wat lastig reageert. links/recht is makkelijk maar omhoog/omlaag vergt wat oefening.

Ook apart is waarom er in hemelsnaam een USB kabel in de doos zit... De kabel past namelijk niet op de Apple TV 4K zelf. Blijkt dat je met die kabel de afstandbediening dient op te laden. 8)7 Het zou Apple sieren als ze in de toekomst een uitgebreidere handleiding bij zouden voegen :)

Een ergernis is dat je geen iTunes prepaid kaarten kunt activeren via de Apple TV 4K. Omdat dat ook niet via de website gaat (https://appleid.apple.com/#!&page=signin ben je dus verplicht om ook iTunes op je PC te installeren om een iTunes kaart te kunnen verzilveren. Dat moet toch beter kunnen?

Met de nieuwe mogelijkheid om films in 24P weer te geven is de Apple TV 4K imho de best film streamer op de markt geworden. Een geweldig filmaanbod, 24P, goed beeld, wat wil een mens nog meer? (nou ja, misschien hogere bitrates.. :P ) Wel duur en jammer van het gedoe met die iTunes kaarten.

Heb jij ook een Apple TV 4K 32GB?