D-Link DWL-G122 Review

Petervanakelyen 14 februari 2010, laatste update op 4 april 2010, 1.615 views

D-Link DWL-G122

Pluspunten

• Stabiel en robust
  • Goede driver-support
  • Goedkoop

Minpunten

• Signaalsterkte is niet bijzonder

In the box
Goed verpakt in een mooie doos.

En de inhoud:

- Quick installation guide in alle mogelijke talen
- Garantieboekje en bewijs
- CD met drivers en handleiding
- Houder met verlengkabeltje
- De USB-stick zelf

Installatie en support

Heel eenvoudig natuurlijk, gewoon in de USB-poort steken en het werkt.
Onder Ubuntu dan toch. Onder Windows haal je best de laatste drivers van de Ralink-website af.
De drivers op de CD geven namelijk problemen met WPA/WPA2, installeren een hoop zooi en zijn niet super stabiel. Onder Windows 7 wordt hij ook onmiddelijk herkend maar kan je volgens mij ook een meer up-to-date driver van Windows Update halen.

Prestaties

Zoals bij de meeste USB-sticks is het signaal niet even goed als met een PCI of MiniPCI-kaartje ingebouwd. Op mijn thuisnetwerk haal ik onder Ubuntu met de rt73usb-driver een snelheid op speedtest.net van ongeveer 14Mbit/s.

De snelheid met de kabel ligt rond de 17Mbit dus dat is zeker acceptabel te noemen. Gek genoeg ligt de snelheid van het kopieren over het netwerk nooit boven de 1MB/s, omgerekend 8Mbit.

Stabiliteit en robuustheid

De stabiliteit is zonder meer goed te noemen. Waar mijn ingebouwde ZyDAS-kaart regelmatig hang-ups of BSODs veroorzaakte door slecht geprogrammeerde drivers is dat hier niet het geval. Zolang het signaal van het verbonden netwerk goed is (en je dus niet probeert te verbinden met het het netwerk van je buren) heb je een zeer stabiele verbinding.

De robuustheid van de stick is overigens ook goed te noemen, ik heb voor de lol een oudere versie uit het raam gehangen om zo betere verbinding te krijgen. Pas nadat het 3 nachten had geregend (zonder plastiek behuizing) en de stick diverse ferme tikken tegen de gevel had gekregen gaf hij het op :P

Hardware revisions

Er bestaan 2 verschillende soorten van deze stick. Hoewel ze allebei de benaming DWL-G122 krijgen en er hetzelfde uitzien, is de chipset verschillend. De rev. B1 maakt gebruik van een rt2500-chipset waarbij de C1-reviesie gebruik maakt van een rt73-chipset. Voor deze review is reviesie C1 gebruikt.

Als je PC hebt zonder draadloos internet en je wil gewoon kunnen surfen op het internet met behulp van je thuisnetwerk heb je met deze stick voor een zeer lage prijs een prima ding. Wil je iets extremer gaan, high-speed lange-afstandsverbindingen leggen, of wil je altijd en overal de volle pot zal je naar iets anders moeten gaan kijken :)

Heb jij ook een D-Link DWL-G122?

Ik heb deze USB-wifi stick (de C1 versie dus) ook, en ik ben er al jaren heel tevreden over. Ondersteuning is er ook in het BSD-land, trouwens. Daarnaast is de verlengkabel erg prettig.