1 review

Specificaties 2-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

QNAP TS-231P Review

Drosera 29 december 2017, 2.034 views Product gekocht

QNAP TS-231P

Prima instap-NAS met zeer uitgebreide mogelijkheden.

Pluspunten

• Eenvoudige eerste setup
  • Voldoende aansluitingen (2 LAN, 3 USB)
  • Hot-swap HD mogelijk
  • Zeer uitgebreide mogelijkheden

Minpunten

• Plastic afwerking (dus niet geschikt voor pro gebruik)
  • Instapmodel, dus basis CPU en RAM

Ik heb de NAS nog maar enkele dagen in bezit, en gezien er nog geen reviews van op tweakers staan, wil ik ook wel mijn steentje bijdragen aan deze community. Ik zal proberen een update te schrijven na wat langer gebruik.

Vragen: shoot!

Na lang twijfelen over de aankoop van een echte NAS, gezien de absolute bodemprijs van de QNAP TS-231P dan toch maar overstag gegaan en op Amazon een bestelling geplaats.

Om het voor de lezer wat duidelijk te maken in welke omgeving de QNAP komt te staan, een korte schets: 1-gezins situatie in een normale woning, waarbij er enkele laptops, een desktop, enkele Sonos-spelers en een smart-tv opgesteld staan door het huis. Daarnaast ben ik ook wel wat bezig met fotografie, dus mijn pc-gebruik dat verder gaat dan het H(uis-)T(uin-)K(euken)-gebruik betreft vooral Adobe Lightroom.

Tot nu toe had ik een Lacie networkspace 1TB staan als netwerkschijf. Voor het bewaren van een muziekbibliotheek voor de Sonos spelers meer dan voldoende, maar voor de rest een zeer eenvoudig apparaat, en absoluut niet geschikt voor dagelijkse bewegingen van grote bestanden (zoals RAW foto’s) vanwege de beperkte snelheid. Diende wel voor occasionele backup, maar gezien de snelheid was dat niet echt een pretje. (Ook niet uitbreidbaar, dus sowieso eigenlijk nood aan extra opslag)

Mijn desktops bouw ik steeds zelf, en ook mijn thuis-netwerk is iets geavanceerder dan de standaard, maar voor de rest is mijn IT kennis toch zeer basic.

Daarnaast ben ik een grootgebruiker van Cloud storage onder vorm van office 365/OneDrive abo met 5TB storage. Nadeel hiervan is dat dus steeds alles over internet gaat.

Wat verwacht ik van de QNAP:
  • 1 centrale storage van al mijn media (video, foto’s, muziek) waarbij de NAS fungeert als lokale cloud en zo alle devices steeds up-to-date blijven. (lokale cloud dus)
  • Een back-up op externe schijf van alle foto’s
  • Een back-up van alle echte cloud storage (OneDrive)
  • Automatisatie van alle back-up taken
  • Remote access tot alle bestanden
  • Access vanop alle soorten devices
Samen met de QNAP ook een HGST deskstar gekocht, maar deze was DOA. Dan almaar begonnen met een oude 500GB laptopdrive die ik nog had liggen om wat te experimenteren met wat dat ding kon.

En dat was toch wel even een verrassing. Initiële setup is op zich zeer eenvoudig, dus als je de NAS als niet meer dan een domme netwerkschijf wil gebruiken ben je redelijk snel vertrokken. Maar als je alle mogelijkheden bekijkt duizelt het je wel even voor de ogen: integratie van je cloud storage dienst (zoals dropbox, onedrive, …) in je backup schema’s, definiëren van storage volumes, opzetten van photo-station, instellen hoe je een HD wilt gebruiken die via USB is verbonden, aanmaken users en rechten toekennen, …. Het is een hele boterham. Voor iemand zoals mezelf die nog nooit zo intensief is bezig geweest met deze materie was het wel even studeren en puzzelen.

Hieronder een voorbeeldje van de filosofie van storage volumes: je kan dus een virtuele opslagruimte definiëren die een halve, één, of meerdere disks gebruikt, en dat volume dan gebruiken voor bepaalde data.

Probleem is niet zozeer dat al die afzonderlijke zaken zo moeilijk zijn, maar de mogelijkheden zijn zo uitgebreid dat je algauw het overzicht kwijt raakt.
Een advies:
  • Denk dus op voorhand in detail uit hoe je wil dat je hele setup gaat werken en maak een schema
  • Start een eerste keer met gewoon aan alle knopjes draaien en alle mogelijkheden verkennen,
  • Wis alle instellingen en ga dan rustig aan de slag om de NAS in te stellen zoals je echt wil.
Ondertussen zit er een WD Red 4GB in, en ben ik bezig met het herschikken en opkuisen van alle data op al mijn pc’s, en het uitdenken en opzetten van workflows voor fotobewerking, sync-schema’s tussen alle pc’s, en de verschillende back-up routines.

Wat ik heb gemerkt tijdens het gebruik is wel dat bij grote operaties (bv import van enkele GB foto’s) de CPU en het RAM behoorlijk aan hun limiet zitten. Er worden dan bv thumbnails van al die foto’s gegenereerd in de achtergrond, en als je dan nog een aantal andere taken aan het uitvoeren bent, merk je wel dat dit het instapmodel is. 1 Keer dat alles opgezet is loopt de hele zaak wel als een zonnetje.

Conclusie:
Wie net zoals mij op zoek is naar geavanceerde mogelijkheden op vlak van network attached storage, en een beperkt budget heeft, doet zeker geen slechte koop met dit station. Wel moet je er mee kunnen leven dat je af en toe merkt dat CPU en RAM zich eerder in de budgetreeks situeren.

Zoals in de intro gezegd, zal ik proberen na een tijd gebruik deze review verder uit te breiden.

Nog wat extra info:
QNAP heeft enkele video's op youtube die je op weg kunnen helpen met de eerste setup en mogelijkheden.
SmallNetBuilder heeft ook een verdienstelijke review online:

Heb jij ook een QNAP TS-231P?

Dank voor de review. Ik ben om!
Heb je een bracket nodig om een 2,5" drive te installeren? Bij mijn Synology moest ik die apart bestellen, maar het ziet er uit alsof dat hier niet nodig is.
Kon je externe hdd aansluiten aan QNAP NAS?
Ik moet een licentie key aanschaffen voor de driver.
Ik kan er gewoon een externe HDD via USB aanhangen
Nog steeds tevreden?