Specificaties 2.1-set met een totaal vermogen van 24 Watt RMS - Bekijk alle specificaties

Logitech Z323 Review

Mejust 20 maart 2010, laatste update op 17 november 2015, 21.232 views

Logitech Z323

Pluspunten

• Mooie geluidsweergave
  • Degelijk gebouwd
  • Zachte prijs voor de kwaliteit
  • Volumeknop op de subwoofer

Minpunten

• geen 6.3mm koppelstuk
  • Subwoofer produceert beetje ruis
  • Ingang voor koptelefoon zit niet aan voorkant
  • Kabeltjes had iets langer gemogen

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 4
De Logitech Z323 is een goede 2.1 speakerset voor de computer en mp3 speler tegen een zachte prijs.

Edit 20-03-2010: Heb verscheide stukken aangepast aan nieuwere ervaringen

De Featureset

De featureset is niet erg speciaal, een 2.1 setje. Dit betekent dat er twee tweeters (speakers voor hogere tonen) en een subwoofer (speaker voor lage tonen) in het setje aanwezig zijn. Dit wordt meestal vertaald in betere geluidskwaliteit dan conventioneel stereo-geluid uit een setje met twee boxen. De aansluiting die Logitech voor dit setje gekozen heeft is de 3,5mm ingang, die standaard is voor computers, maar die je ook vaak tegenkomt bij MP3 spelers. Verder zitten op een van tweeters twee extra ingangen/uitgangen. Dit betreft een uitgang voor een koptelefoon en een ingang voor mp3 spelers in de vorm van een standaard 3,5mm poort. Probleem is wel dat voor die ingang van mp3 spelers geen kabeltje wordt meegeleverd waarmee ze daadwerkelijk kunnen worden aangesloten. Op de subwoofer zit nog een dual RCA aansluiting

Verbinden met een HiFi-set kan problemen veroorzaken, omdat op deze vaak nog RCA stekkers zitten of een 6,3mm aansluiting. Nu is het te begrijpen dat geen koppelstuk voor de RCA stekkers meegegeven wordt, maar een koppelstukje voor een 6,3mm aansluiting hoort naar mijn mening gewoon meegeleverd te worden. Immers, telkens als ik een nieuwe koptelefoon koop, en dat zijn niet de duurste. zit zo'n 63mm koppelstukje er gewoon bij geleverd.

Op de subwoofer zit als laatste nog een volumeknop, voor wanneer je de bas harder of zachter wil hebben. Ik ben zelf geen fan van bas en heb de subwoofer op 25% staan, maar bijvoorbeeld bij het spelen van spelletjes wil ik hem wel eens wat harder draaien. Het geeft je ook de mogelijkheid je muziek naar jouw wens te luisteren. Veel mensen houden van een harde bas, terwijl sommigen het liefste het helemaal niet willen hebben. Beiden kunnen met deze set prima overweg.

Logitech heeft dit setje ontworpen met de gedachte geluid met gelijke kracht in alle richtingen te produceren, hierdoor zit op de tweeters op de achterkant een kleine speaker en is de speaker van de subwoofer op de onderkant geplaatst. Hier later meer over.

Bouwkwaliteit en vormgeving

De bouwkwaliteit kan ik kort samenvatten als goed. De subwoofer staat op pootjes met rubberen dopjes, wat de geluidskwaliteit ten goede komt. Ook de tweeters hebben rubberen dopjes onderop. Verder ziet alles er degelijk uit en zijn er bijvoorbeeld geen gaasjes voor de speakers die makkelijk kapot kunnen gaan. Ook zijn geen beweegbare delen aanwezig, die kunnen dus ook niet afbreken. Verder is de subwoofer van hout gemaakt, wat blijkbaar de geluidskwaliteit moet verbeteren (ik heb hier zelf geen ervaring in).

Wat betreft vormgeving zullen smaken altijd verschillen. Wel moet ik zeggen dat ik bepaald geen fan ben van grijs, de kleur die is gegeven aan de inhammen waarin de speakers rusten en dat de frontjes van de tweeters de kleur glossy stof magneet zwart hebben. Vooral aan dat laatste erger ik me als zijnde perfectionist, want al na minder dan een half uur(!) is stof duidelijk zichtbaar op die frontjes. Verder had ik liever gehad dat de ingang voor de koptelefoon aan de voorkant zat, en niet aan de zijkant.

Een minpunt is wel dat de draden, zeker die van de tweeters naar de subwoofer wat langer hadden mogen zijn. De meeste mensen zullen net als ik de subwoofer onder hun bureau willen zetten en de tweeters om mijn laptop, maar de draad van een van de twee bleek te kort te zijn om dit te kunnen doen. Hier was nog een andere reden voor, maar daar ga ik later op in.

De geluidskwaliteit en weergave van tonen

Ik heb wat dit betreft alleen eerdere ervaring met goedkope speakersetjes die altijd zonder subwoofer geleverd werden. Wat betreft koptelefoons heb ik ervaring met de Sennheiser HD205 en HD457 en de Philips SHP2000. De HD205 van Sennheiser is de koptelefoon die ik dagelijks gebruik, en heeft een behoorlijk goede weergave van de hogere tonen, maar heeft een zwakke bas. Dat laatste is overigens wel prettig als ik bijvoorbeeld Stepmania aan het spelen ben, op hoog niveau kom je vrijwel alleen hardcore en metal tegen als keuze voor de nummers. Wat betreft de weergave van hogere tonen zou ik de Z323 iets beter noemen, maar wat beteft de lage tonen is het een duidelijke verbetering en het heeft een grote impact op het geluid in totaal. Wel moet ik zeggen dat het midden wat minder is, bijvoorbeeld als ik het nummer 9,000 miles van Pendulum afspeel hoor ik een aantal drumroffeltjes op de toms niet terwijl ik zeker weet dat die daar moeten zitten. Toegegeven dat die roffeltjes nooit echt duidelijk aanwezig zijn, maar toch.

Verder zijn tonen heel duidelijk te horen, dit merk ik vooral als ik bijvoorbeeld klassieke muziek luister. Dat geldt trouwens ook voor stemmen. Waar ik met mijn HD457 vaak het probleem had dat de stemmen een beetje geroezemoes werden, zijn deze duidelijk te horen. Waar bij bijvoorbeeld de HD 457 je een soort van akkoord te horen kreeg, hoor je bij setje alle aanslagen en dat klinkt heel erg prettig. Ook komen de verschillende lagen van de muziek goed tot hun recht. Als je geconcentreerd luistert kan je prima de ondersteunende partijen, zoals de bas of het keyboard onderscheiden van de rest.

Wat betreft de ruimtelijkheid van het geluid en hoe ver het geluid gedragen wordt, hangt het er een beetje er van af waar je zit. Met de tweeters op je bureau en naar jou toegericht en de subwoofer onder het bureau klinkt het goed. Ook als je een paar meter verderop gaat zitten klinkt het nog prima. Maar als je er een paar meter vanaf gaat zitten en de tweeters niet op je gericht zijn, zijn vervormingen wel waarneembaar (dat heeft deels te maken met de akoestiek van de kamer) Ik merkte van de goedkope speakersetjes die ik gebruikt heb dat je van een meter of drie afstand minder tonen hoort wanneer je dichtbij zit, vooral de midden tonen verdwenen. Dit is bij deze speakers niet het geval. Ook heb ik door de ruimtelijkheid het gevoel dat het geluid vanaf overal naar me toe komt, wat ik prettig vind luisteren.

Een minpunt aan deze set is wel dat wanneer de speakers aanstaan maar geen geluid produceren, de subwoofer een continue lage toon produceert. Dit is niet veel en niet goed hoorbaar bij de instelling waarbij ik hem gebruik (volume van de subwoofer op 25-35%), maar het geluid wordt harder naar mate ik het volume opschroef en begint dan behoorlijk storend te worden.

Om verder te gaan met geluidskwaliteit, ik heb het nog niet getest met films en met maar een spelletje, Call of Duty Modern Warfare. In MW brengt de set het er goed van af en het geluid heeft naar mijn mening behoorlijk wat diepte, iets wat mijn HD205 mist. De explosies zijn sterker aanwezig. Als er een kogel langs me heen fluit, loopt dat mooi van de ene speaker naar de andere, mooi ruimtelijk effect.

Wat betreft geluidskwaliteit in combinatie met apparaten heb ik niet veel te vermelden. Ik heb de set aan mijn Dell Inspiron 1545 laptop gehangen en er mooi geluid uit gekregen, vervolgens aan mijn mp3 speler gehangen en daar naar mijn mening hetzelfde geluid uit gekregen. Toegegeven dat ik niet een zodanig getraind gehoor heb dat ik dit soort dingen zou kunnen horen. Uiteindelijk kwam de set permanent aan m'n zelfgebouwde computer te hangen, met het EVGA P55 FTW moederbord, waarop een Realtek 5.1 High Definition Audio geīntegreerd is. Ik heb wat in de equalizer e.d. moeten aanklooien, maar het geluid dat er nu uit komt klinkt beter dan op de andere apparaten.

Conclusie en prijs
Sinds ik deze speakers heb gekocht wil ik niet meer terug naar die goedkope setjes met slechte of matige kwaliteit. In de winkel zal je het setje voor zo'n ¤60 kunnen kopen, online is hij al te koop voor minder dan ¤50. Naar mijn mening is dit een setje dat een goede geluidskwaliteit biedt tegen een aangename prijs, al hadden de kabels wel wat langer gemogen, de ingang voor de koptelefoon niet op zo'n vreemde plek en de subwoofer moet naar mijn mening geen ruis produceren als hij niks staat te doen. Ik vind het zelf een erg goed setje voor de prijs die ik vervoor betaal en ook al denk ik niet dat ze geschikt zijn voor gebruik in bijvoorbeeld de huiskamer, als speakers aan de computer zijn ze prima te gebruiken. 8/10

• Dell Inspiron 1545
  • mp3 speler van DIFRENCE (onbekend model)
  • EVGA P55 FTW (moederbord)
  • Windows 7 Home Premium 64-bit

Heb jij ook een Logitech Z323?

Ik heb dit setje een tijdje geleden gekocht voor mijn ouders.

Ik denk dat met dit setje niet zozeer een gebrek aan midden het probleem is, maar de zeer mechanische sound die het setje voorbrengt.

Voorzover ik dat kan beoordelen vind ik het midden juist wel degelijk redelijk aanwezig, maar de mechanische sound (een andere benaming heb ik er niet voor) gooit roet in het eten.

Dat neemt overigens niet weg dat ik het setje 'slecht' vind klinken, hoe tegenstrijdig dat misschien ook klinkt. Maar zonder de overduidelijk mechanische, "metalen" sound had het een echte topper kunnen zijn.

[Reactie gewijzigd door VeldKoe op 15 juni 2012 18:01]

Goede review ;) Ik vind het 4 sterren waard :+

Dat er een 3.5mm mini jack aan zit is toch wel logisch, maar zo raar is het toch niet dat er geen 6.3mm verloopstukje bijzit. De meeste mensen gebruiken deze soort setjes immers toch alleen voor op de pc. Bovendien kosten deze verloopstukjes toch los ook maar enkele euro's. Ik denk dat hier bewust voor gekozen is om de kosten een beetje te drukken, omdat de meeste mensen dit toch niet nodig hebben.
Klopt. Het maakt mij op zich ook niet uit, want ik ben dus zo iemand die het setje alleen in combinatie met de computer zal gebruiken, maar ik ben het gewend dat als ik een wat duurdere koptelefoon aanschaf, er een 6,3mm jack bij zit. Dan vraag ik mij toch af waarom dat hier niet het geval is. En dat het los maar enkele euro's kost, betekent ook dat Logitech het mee had kunnen leveren zonder een noemenswaardig verschil in prijs.

Wat dat betreft begrijp ik waar je standpunt vandaan komt, maar ik kan het er niet helemaal eens mee zijn.

[Reactie gewijzigd door Mejust op 14 februari 2010 11:52]

Hierbij komt volgens mij ook nog dat je, als je speakers bij HiFi zou gebruiken, je geen brak logitech setje van zo'n 50 Euro gebruikt, en dus die grotere plug totaal niet nodig zou hebben.

En ik moet me bij Bor aansluiten (hieronder). Dit soort speakertjes zullen nooit geweldig geluid geven. Vergelijk het maar een met een setje van hout (die voor 10 of 20 euro meer te krijgen zijn als je goed zoekt). Dat klinkt al velen malen beter :).
Dus ik sluit me niet bij je 9 aan.

Loop maar eens naar de dichtsbijzijnde Media Markt, daar staat waarschijnlijk de Z-2300. Dit is al 'n stapje in de goede richting :).

[Reactie gewijzigd door PerfectLight op 15 februari 2010 15:29]

Mijn vriendin heeft onlangs dit setje gekocht en na 2 dagen weer ingeruild voor de Logitech Z4 gezien die in de lokale shop maar 10 euro duurder was maar wel veel betere geluidskwaliteit bied.

Waar de Z323 last van heeft is een totaal gebrek aan midden. Het geluid vond ik plastic klinken. Het verschil met de Z4 bleek enorm. Ook het gebruikte materiaal doet erg goedkoop aan. De 2 speakers zijn overigens vrij zwaar, ik vermoed verzwaard met metaal oid aan de binnenkant voor hun omvang.
De Z323 heeft van zichzelf al weinig midden in het geluidsbeeld vond ik. Het geluid klinkt veel minder in balans dan bij eerder genoemde Z4. Welke merken en types heb je hiervoor gehad of geluisterd?

[Reactie gewijzigd door Bor op 14 februari 2010 13:12]

Waarschuwing: Ik ben geen super ervaren luisteraar en heb geen ervaring met echt dure systemen, daardoor kunnen de vergelijkingen die ik maak simpelweg anders zijn dan die van jou.

Ik moet zeggen dat ik deze set helemaal geen totaal gebrek aan midden vind hebben, sterker, hij is iets beter dan mijn HD205 koptelefoon wat betreft. Naar mijn mening dus het beste middengebied dat ik tot nu toe heb gehoord.

Op dat je het geluid plastic vond klinken kan ik niet reageren, omdat ik me moeilijk voor kan stellen wat je daar mee bedoelt.

Wel moet ik zeggen dat ik de bouwkwaliteit gewoon goed vond. Zo kan ik het plastic waar de tweeters van gemaakt zijn met de grootst mogelijke kracht in mijn handen niet indrukken. En dat de speakers verzwaard zijn, lijkt mij geen probleem. Dat betekent voor mij gewoon dat ze wat stabieler staan en niet snel omgeslagen worden.

Also, de speakersetjes die ik hiervoor heb gebruikt waren altijd setjes die met de computer meegeleverd werden of een setje dat ik er los bij kocht voor €15 of minder.

[Reactie gewijzigd door Mejust op 14 februari 2010 20:12]

Hmm, eerst zeg je dit:

En even later in een reactie zeg je dit:

Een beetje vreemd toch?

[Reactie gewijzigd door SupernovaŠ op 21 maart 2010 09:53]

Dat klopt. Maar dat is niet tegenstrijdig en ook niet raar. Ik heb ondertussen veel meer luistertijd gehad en naar veel meer soorten muziek geluisterd met het setje. Ik zeg namelijk niet dat ik die roffeltjes op mijn HD205 wel hoor. Ik beaam gewoon dat het midden blijkbaar wat minder duidelijk aanwezig is, soms.
Het geeft je ook de mogelijkheid je muziek naar jou wens te luisteren
Jouw wens. :)

Goede review verder. Ik ben zelf nog op zoek naar een 2.1 setje, ik zal deze in het achterhoofd houden.
Ik heb em verbeterd. Bedankt voor het aanwijzen. Verder succes met het vinden van speakertjes.
als je van die ruis af wil komen kan je volume op de speakers zo laag mogelijk zetten en op de computer flink omhoog.
Ziet er goed uit deze review.
Veel informatie en dit zal ik echt goed gaan doornemen aangezien dit mij een goed setje boxen lijkt.
Ik zal zeker meer feedback geven op je review.
ik heb dit setje helaas vandaag gekocht, maar idd wat een slecht geluid.
er is gewoon geen mid, alleen (een hol klinkende) bas en hoog.
zelfs met skypen irriteer ik me er al aan.

voor de tv in de slaapkamer heb ik een goedkoop (20 euro) 2.1 setje van creative in gebruik en die klinkt vele malen beter.

ik vond dit wel een aardige set vanwege de mp3 en headset aansluiting (hoef je niet steeds achtrer je pc te kruipen) en de prijs, 38 euro bij dynabyte, maar morgen gaat ie weer terug.

een absolute afrader deze set.
Je kunt er wel vanuit gaan dat logitech altijd slecht geluid geeft.Plastic behuizingen en slechte versterkers,die verschrikkelijk vervormen.Koop gewoon een koptelefoon voor 38 euro.die zal veel beter klinken.
Heeft hij ook ruis als je de ingang uit de subwoofer trekt? Anders komt het gewoon uit je PC.