AOC Q2790PQU/BT Zwart

Specificaties 27" • 2560x1440 (Quad HD) • 60Hz • IPS • 4ms - Bekijk alle specificaties

AOC Q2790PQU/BT Zwart Review

TakenzoTestpanel 29 december 2017, laatste update op 25 januari 2018, 1.362 views Testpanel

AOC Q2790PQU/BT Zwart

Fijne monitor om mee te werken, met goede kleurweergave en een zeer rijke featureset. Zwartweergave en contrast zijn wat zwakkere punten. Het design is mooi, modern, en clean. Door het formaat en de resolutie kunnen twee tot vier vensters zeer goed weergegeven worden. Goede basis voor een werkplek.

Pluspunten

• Veel werkruimte (resolutie/formaat)
  • Goede kleurweergave
  • Snelle USB3 hub met veel poorten
  • Goede verstelbaarheid
  • Mooi, modern, clean design met dunne bezels
  • Nauwelijks ghosting

Minpunten

• Contrast en zwartweergave matig
  • Slechte kwaliteit speakers
  • Slechts 60Hz

Ik mocht deze AOC Q2790PQU van het tweakers testpanel twee weekjes gebruiken. Het een een professioneel ogende monitor die mij enigszins doet denken aan mijn eigen ietwat gedateerde Dell UltraSharp U2412M.

De factoren die de monitor professioneel maken zijn de hoogte verstelbaarheid, ingebouwde USB-hub, en ingebouwde speakers. Met name de eerste twee daarvan zijn voor consumenten net zo belangrijk, maar toch moet je daarvoor vaak uitwijken naar de professionele series.

Featureset

De AOC Q2790PQU is een 27” metend beeldscherm met een resolutie van 2560 x 1440. Dit komt neer op 109dpi. Het is een IPS scherm en moet dus garant staan voor goede kijkhoeken en kleurweergave.

De monitor beschikt over een USB3 hub met 4 poorten. De USB poorten zijn niet erg gemakkelijk te bereiken, omdat deze achter de monitor zitten, en bovendien vrij ver richting het midden. Het is handiger wanneer de poorten rechts onder zitten, of aan de zijkant. Daarnaast valt op dat de AOC beschikt over twee verschillende type USB poorten. De bovenste is geel en is bedoeld om iets op te laden via USB. De tweede heeft iets meer ruimte, en de derde en vierde zijn samen gegroepeerd daaronder..
Ik heb de snelheid getest van de USB3 hub vergeleken met het aansluiten op de USB3 poort van mijn PC. Er lijkt uit mijn test geen enkel snelheidsverschil tussen de verschillende poorten te bestaan bij een USB3 stick die tot ongeveer 120 MB/s kan lezen. Om te kijken of er dan verschil zit in de laadtijd heb ik getest of mijn iPhone (volgens de app Battery Doktor) sneller oplaadt via de gele laadpoort. Ook hier lijkt er geen enkel verschil te zijn. Dit komt goed uit, omdat de poorten lastig te bereiken zijn hoef je niet te zoeken naar de specifieke poort, maar het lijkt weinig tot niets uit te maken welke je gebruikt.

De speakers worden aangesloten via een 3.5mm kabeltje. Ze moeten worden gezien als noodoplossing om de opstart chime van windows en de error boops te kunnen horen. Er komt geluid uit, en daarmee is alles gezegd. Als je een muziekje of iets dergelijks zou willen beluisteren doe je jezelf een groot plezier door zelfs maar goedkope speakers erbij te zetten.

Onder de base waaraan de voet is bevestigd zitten 100 x 100 VESA aansluitpunten.

Beeldkwaliteit

Beeldkwaliteit is uiteraard een erg belangrijk onderdeel van een monitor. En ik heb deze op verschillende vlakken beoordeeld. Helaas beschik ik niet over meetapparatuur dus mijn beoordeling is voor een groot deel subjectief. Ook heb ik gekeken naar de metingen uit de review van hardware.info om wat objectieve cijfers erbij te halen.
Pixeldefecten
Om te testen of er pixeldefecten zijn heb ik de website dodepixels.nl gebruikt. Na uitvoerig zoeken ben ik er niet in geslaagd om pixeldefecten aan te treffen. Het lijkt er dus op dat alle 2560 x 1440 x 3 = 11059200 subpixels naar behoren functioneren.
Kleurweergave
De kleuren spatten bij standaard instellingen behoorlijk van het beeld af. Ze zijn flink verzadigd en vanuit de doos vrij warm ingesteld. Wanneer de instelling sRGB uit het menu wordt gekozen is het beeld niet meer warm ingesteld, en levert dit een echtere kleurweergave op. De standaard warme instelling is naar mijn mening prettiger om naar te kijken tenzij je bijvoorbeeld foto’s wilt bewerken, en de echtheid erg belangrijk is. Bij hardware.info kunnen we zien dat de dekking van het gamut erg goed is, en bovendien de gemiddelde kleurafwijking klein. Er wordt in de review van hardware.info trouwens vermeld dat de monitor niet over een sRGB modus beschikt, maar dit is wel het geval, namelijk bij het menu > Color Setup > Color temp > sRGB. Ik vermoed dat hiermee de kritiek van hardware.info van een te hoge verzadiging grotendeels opgelost is, maar ik kan dat niet staven met metingen.
Contrast en helderheid
De helderheid van de AOC is zeer goed. Zelfs in een goed verlichte ruimte kan deze helderder dan voor mij aangenaam is. De standaardinstelling van 90/100 heb ik gelijk verlaagd naar 50 en dat is nog steeds ruim helder genoeg. Bij de maximale helderheid is een zonnebril geen overbodige luxe. Volgens hardware.info haalt de AOC een helderheid van 389 cd/m^2, wat zeker goed te noemen is.
Het contrast daarentegen is meer de middenmoot. Dit heeft ermee te maken dat de zwartweergave vrij veel licht doorlaat. Ik heb in een redelijk donkere ruimte een foto gemaakt van het zwarte beeld met een Sony RX100mk3. Deze camera kan zo goed fotograferen in het donker dat het lijkt alsof het beeldscherm gigantisch veel licht doorlaat. Dat is absoluut niet het geval, maar op de foto is wel te zien waar hij licht doorlaat. Het contrast komt neer op 1:1089 (volgens hardware.info), en is daarmee vrij doorsnee.

Ghosting
Ik merk weinig van ghosting bij deze monitor. Ik heb het getest door op youtube te kijken naar filmpjes die ghosting goed zichtbaar moeten maken zoals https://www.youtube.com/watch?v=vigX3H7WX5Q. Daarnaast beschikt de monitor over een “overdrive” functie. Wanneer deze ingeschakeld (op strong) wordt dan vermindert het klein beetje ghosting nog minder. Dit komt echter de kwaliteit van het beeld niet erg ten goede, en het minuscule effect op ghosting zou daarnaast andere negatieve effecten kunnen hebben (zie https://www.bit-tech.net/...dark-side-of-overdrive/1/). Bij normaal gebruik is ghosting niet tot nauwelijks zichtbaar, en zeker niet storend aanwezig.

Bouwkwaliteit en afwerking

De bouwkwaliteit is redelijk. Toen ik de monitor voor het eerst oppakte vond ik hem lichter dan verwacht. Er is gebruikgemaakt van plastic dat er als metaal uitziet aan de voorkant. De zijkanten zijn van glossy plastic, en de achterkant is simpel zakelijk zwart mat plastic. In tegenstelling tot het scherm is de poot wel een stuk zwaarder. Deze is afgedekt met plastic maar is daaronder van metaal gemaakt. In het midden van de poot zit een gat waar de kabels doorheen gehaald kunnen worden. Dit zie je vaker bij de zakelijke monitors, en mijn Dell Ultrasharp heeft dit ook. Dit maakt het gemakkelijk om de kabels netjes achter de monitor weg te laten lopen.
De basis waar de poot ingezet wordt is van plastic met een fijn ribbelpatroon dat in steeds groter wordende cirkels loopt. Dit is niet alleen mooi, maar is ook een soort visuele en tactile reminder dat de poot kan draaien. De monitor is in hoogte verstelbaar, en is hoog genoeg om prettig in te stellen voor een groot persoon (ik ben 1.96). Bovendien is hij kantelbaar van voor naar achter, en kan hij tot 90 graden gedraaid worden. Dit biedt dus ruim voldoende mogelijkheden om het beeldscherm naar wens ergonomisch te plaatsen.

Vormgeving

De AOC heeft een clean uiterlijk. De glasplaat word omhuld door miniscule bezels, maar wanneer de monitor aan staat verraad zich dat de bezels eigenlijk deels onderdeel uitmaken van de glasplaat. Dit is een trucje dat LG ook toepast. Het geeft een fraaie indruk, vooral wanneer de monitor uit staat. De bezels zijn nog altijd erg dun met 8 mm aan de boven en zijkanten, en 18mm aan de onderkant. De monitor is gemaakt van plastic dat de indruk moet wekken dat het wellicht aluminium betreft. Het ziet er mooi en degelijk uit. Het cirkelvormige ribbelpatroon in de voet ziet er chique uit, maar heeft wel de neiging om hele kleine witte stofjes aan trekken, die vervolgens zeer goed zichtbaar zijn. Het schoonvegen met de hand over de ribbeltjes geeft gek genoeg wel enige voldoening. Er zijn op de voorkant van het beeldscherm geen knoppen te vinden, maar alleen een heel klein ledje rechtsonder dat met een oranje lampje aangeeft wanneer de monitor in slaapstand staat. Als het beeldscherm aanstaat wordt het lampje wit. Het is een zeer klein lampje dat nauwelijks opvalt, maar toch ben ik niet echt fan van zulke lampjes, omdat ze wel een klein beetje afleiden. Dit lampje is echter zo klein en onopvallend dat ik dit echt geen nadeel kan noemen.

Bediening

De bediening van het beeldscherm gaat met een klein pookje dat rechts achter de monitor zit. Dit zorgt ervoor dat er geen knoppen in het zicht zitten, maar het is wel even wennen. Het knopje gebruik je ook om de monitor in stand-by te zetten, maar het is lastig om dit te doen zonder dat de monitor draait. Het alternatief is om het beeldscherm aan de voorkant tegen te houden, maar dan zit je met je vingers aan het scherm. Wat ik dus doe is met de palm van mijn hand de onderste bezel gebruiken om het scherm tegen te houden, maar het was handiger geweest als het zijwaarts draaien iets stroever zou gaan waardoor je de knop gemakkelijk kon indrukken. Daarnaast zit er een behoorlijke eigenaardigheid in het menu. Wanneer je van een linker naar rechter kolom wilt duw je het pookje naar rechts, maar dit kan alleen als de menuopties zowel links als rechts beschikbaar zijn. Je kan daardoor dus de situatie tegenkomen dat je 2 opties omlaag moet scrollen om “over te kunnen springen” naar rechts, om vervolgens weer een optie omhoog te gaan. Het zou natuurlijk zo moeten zijn dat je ten alle tijden naar rechts kan en dan terecht komt bij de eerst mogelijke optie. Dit is echter een detail, en vaak zul je dit menu niet hoeven gebruiken.

Om hier naar DCC/CI te navigeren moet je via Off Timer naar Reset om vervolgens naar DCC/CI te gaan.

Voor de AOC Q2780PQU moet momenteel een prijs van 328€ worden neergeteld in de goedkoopste webwinkel van de pricewatch. Deze prijs lijkt in eerste instantie redelijk fors. Voor een vergelijkbaar bedrag kan je ook een LG 27UD58 (https://tweakers.net/pricewatch/584495/lg-27ud58-zwart.html) met 4k resolutie en IPS scherm aanschaffen. Die monitor is echter minder gericht op professioneel gebruik, en is niet in hoogte verstelbaar of kantelbaar, en heeft geen USB-hub of speakers. Wanneer we zoeken naar meer vergelijkbare, professionele, monitoren, dus met USB-hub, speakers, en in hoogte verstelbaar, dan blijft er eigenlijk maar een alternatief over:

Iiyama ProLite XUB2792QSU-B1 (pricewatch: Iiyama ProLite XUB2792QSU-B1 Zwart) (337€)

De Iiyama heeft FreeSync en 70 Hz als klein voordeel tov de AOC, maar de AOC is iets gunstiger geprijsd. Deze twee beeldschermen zijn zo vergelijkbaar kwa features en beeldeigenschappen dat het uiterlijk bijna de doorslag zou moeten geven. In dat opzicht vind ik de AOC een wat cleaner ontwerp hebben, met de knoppen aan de achterkant in plaats van de onderkant. Dit maakt hem gelijk wel iets moeilijker te bedienen, maar aangezien je dat zelden hoeft te doen vind ik dit een goede keuze.

Wanneer je gaat zoeken naar goed verstelbare, professionele beeldschermen, met QWHD resolutie en 27" blijkt de prijs, van ongeveer 330, zeer mee te vallen.

de AOC is een zeer fijne monitor om mee te werken, met goede kleurweergave en een zeer rijke featureset. Het design is mooi, modern, en clean. Het 27” formaat met WQHD (2560x1440) is zeer prettig om mee te werken, omdat twee tot 4 vensters zeer goed weergegeven kunnen worden. Vanwege de goede verstelbaarheid is het beeldscherm ergonomisch, en door de ingebouwde USB hub en speakers kan het beeldscherm perfect gebruikt worden als werkplek met een laptop.

Voor de gamers is het beeldscherm aan de trage kant met slechts 60Hz, maar de casual gamer zal er vanwege weinig ghosting prima mee uit de voeten kunnen. Games worden overigens door de goede kleurweergave erg mooi weergegeven. Voor de multimedia fanaticus is het beeldscherm wat minder geschikt, omdat het contrast aan de lage kant, en de speakers ondermaats. In dat geval zou een 4k monitor meer voor de hand liggen.

Voor normaal gebruik vind ik persoonlijk de resolutie van 2560x1440 ideaal. Het biedt zeer veel werkruimte, en een acceptabele scherpte op 27" formaat. Bovendien is gamen op deze resolutie een stuk haalbaarder dan op 4K, en kan er op native resolutie gewerkt worden. Bij een 4K monitor zal er doorgaans geschaald worden waardoor het beeld weliswaar scherper zal zijn, maar er minder werkruimte beschikbaar is.

edit: toegevoegd dat er 100x100 VESA aansluitmogelijkheid is, omdat dit soms onterecht als kritiekpunt werd gegeven in sommige reviews.

Heb jij ook een AOC Q2790PQU/BT Zwart?