Specificaties 5,5" • 1920x1080 (Full HD) • 16GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Motorola Moto X Play 16GB Zwart Review

Mescjamade 29 december 2017, 88 views

Motorola Moto X Play 16GB Zwart (Product gekocht)

De Moto X Play is een prima toestel voor zijn prijs. De batterij valt na anderhalf jaar wat tegen, net als de opslagruimte (welke uitbreidbaar is met een microSD-kaartje). (bijna) Stock-Android is een verademing en houdt het toestel redelijk snel. Aanrader als starters-smartphone!

Pluspunten

• Stock-Android
  • Gigantische batterijinhoud
  • Gebruiksvriendelijkheid
  • Prijs-Kwaliteit plaatje
  • Beeldscherm

Minpunten

• Batterij (na anderhalf jaar)
  • Opslagruimte (hoewel uitbreidbaar)
  • Kan heel heet worden

De Moto X Play is een telefoon die goed mee kan met een aantal toptelefoons (van een paar jaar terug). Het apparaat is snel, ligt lekker in de hand (is ook mooi afgewerkt met aan de achterkant) en is begonnen met een enorme accuduur. Na anderhalf jaar gebruik is de batterij echter wat minder goed geworden. Daar waar ik in het begin mijn best moest doen om de batterij eens per twee dagen leeg te krijgen, heb ik nu moeite om een volledige dag met dezelfde lading te volbrengen.

Ik vind het beeldscherm prettig, het geeft rust aan de ogen, zeker als je de automatische adaptie aanzet. Het systeem werkt prima en werkt snel. Ik denk dat dit komt doordat er weinig tierelantijntjes onder de Android sturing zitten. Andere smartphones worden vanzelf traag door alle 'rotzooi' eromheen (zoals bijvoorbeeld Samsung-phones).

Helaas heeft het toestel maar een opslagruimte van 16 Gb. Dat is erg jammer, zeker als je nagaat dat de Android-software hier al veel ruimte van in beslag neemt. Uiteraard is de opslag te vergroten middels een microSD, maar zelfs dan is er weinig ruimte om veel apps te installeren. Het maakt je dus automatisch selectief over welke apps je installeert.

Ik heb tweemaal gehad dat het toestel erg heet werd en daardoor(?) de batterij snel leegliep. Binnen twee uur was de batterij echt leeg. Ik heb daar toen wat heisa over gemaakt bij Motorola, die adviseerde om het toestel helemaal opnieuw te installeren (alles eraf en eruit en daarna weer opnieuw begonnen). Dat hielp eigenlijk hartstikke goed. Geen idee wat het is geweest, maar Motorola heeft prima geholpen.

Een minpuntje vind ik wel de bolling in de achterkant. Als je de telefoon op een tafel hebt liggen en je wil even een appje of mailtje tikken, wiebelt de telefoon veelvuldig. Dat bemoeilijkt het typen en het zorgt ervoor dat de afleesstand van staand naar liggend gaat en vice versa. Door dat vast te zetten ben je daar in ieder geval van af. Het is niet heel storend, maar toch een 'irritatiefactor'.

Eigenlijk ben ik nu op zoek naar een vervanger na ruim anderhalf jaar diensttijd, ware het wel met pijn in het hart...

Heb jij ook een Motorola Moto X Play 16GB Zwart?