Nissin i40 (Sony)

€ 169,-

Nissin i40 (Sony) Review

COMPUTERFREAKED 28 december 2017, laatste update op 4 januari 2018, 575 views Product gekocht

Nissin i40 (Sony)

Mooie kleine flitser met vrij simpele bediening maar toch best krachtig.

Pluspunten

• Kleiner dan verwacht
  • Bouwkwaliteit
  • Bewegelijkheid van de kop
  • High- Speed Sync

Minpunten

• HSS instelling door op power LED te drukken
  • HSS schakelt zichzelf uit als je de kop versteld vanuit of naar de recht-naar-voren positie

Features Score: 5

Voorwoord

Dit is mijn allereerste review op tweakers met fotos. Ook is dit de eerste flitser die ik gekocht heb en de bijgevoegde fotos zijn dus gemaakt met de A6000 interne flitser die ik naar boven heb gericht zodat het licht niet al te hard is.

De doos

[img]OSasQlCV[/img]

[img]VHnDrZHI[/img]
(laptop schijfje ter vergelijking)

Wat zit er in de doos?

[img]v1Rgg7EY[/img]

In de doos zit natuurlijk de flitser zelf, hier afgebeeld met de kop 180 graden naar achter gedraaid. Er zit een pouch bij om de lens in mee te nemen welke met de carabiner (niet geschikt om mee te klimmen volgens de handleiding!) te bevestigen is aan bijvoorbeeld je tas. In de pouch bevindt zich ook een diffuser en een standaard om de flitser op te zetten als je hem als externe flitser wil gebruiken.

Verder wordt er een kleine handleiding meegeleverd, de volledige handleiding is op de website te downloaden.

En hoe werkt het?

Helaas kan ik daar nog niet veel over zeggen en al helemaal niet vergelijken met andere flitsers. Ik heb nog niet echte foto's maar wel wat testfoto's genomen om de verschillende modi uit te proberen. Op zich is de bediening vrij simpel maar er vallen toch 2 zaken op:
Instellen van het brandpunt
Als je een lens gebruikt die geen lensdata zoals het brandpunt doorgeeft moet je het brandpunt handmatig instellen op de flitser. Door 3 seconden op de power knop te drukken past de flitser het brandpunt aan en de kleur van de power LED verandert. Onder de reflector zit een tabelletje met welke kleur wat is.

Als je het 1 keer weet is het simpel, intuïtiever zou ik een simpel schuifje gevonden hebben. Ook is het 3 seconden wachten erg lang, als je bijvoorbeeld van auto naar 105mm wilt instellen ben je 12 seconden verder.

Het handmatig instellen werkt natuurlijk niet in (A)utomatic mode. Toch heb ik dit 5 minuten lang geprobeerd :X en kan bevestigen dat dit inderdaad niet werkt! 8)7
High Speed Sync inschakelen
High Speed Sync (HSS) stel je in door de power LED (tevens dus knop) 3 seconden in te houden. Je voelt niet een klik en ik moet het echt met mijn nagel doen waarbij ik mij soms afvraag hoe goed het is voor de levensduur van de LED. Tijdens de 3 seconden ben je niet echt zeker of je de LED nou ingedrukt hebt of niet maar als op een gegeven moment de linker witte LED gaat knipperen is HSS geactiveerd.

Ook hier is het weer niet echt intuïtief. Een aparte knop zou duidelijker geweest zijn of op zijn minst zou je als gebruiker het idee moeten hebben dat je de knop hebt ingedrukt.
De reden HSS uit te schakelen als het licht niet recht naar voren gestuurd wordt zie ik niet in echter misschien is deze er wel. Het vreemde is echter dat na het draaien van de kop HSS gewoon weer in te schakelen is. Als je de kop vervolgens weer verandert van positie blijft HSS gewoon ingeschakeld tenzij je door de recht-naar-voren positie komt.

Als er een reden is HSS niet te gebruiken als het licht niet recht naar voren wordt gestuurd dan is het natuurlijk logisch dat dit uitgeschakeld wordt als de kop gedraaid wordt. Echter dat dit weer ingeschakeld kan worden weerspreekt dit dus waarom deze logica?

Tot slot

Zoals gezegd heb ik met flitsers nog geen ervaring en kan wat dat aangaat dus ook geen oordeel vellen. Echter als ik de features vergelijk van ongeveer even krachtige flitsers, bijvoorbeeld de Sony HVL-F43M, komt de Nissin I40, zeker als je ook nog op de centjes let, niet slecht uit de bus.

Heb jij ook een Nissin i40 (Sony)?