Microsoft Reclusa Review

TomasH 13 februari 2010, laatste update op 13 februari 2010, 822 views

Microsoft Reclusa

Pluspunten

• Mooie doos
  • Software
  • Ergonomie
  • Functionaliteiten
  • Erg degelijk

Minpunten

• USB poorten werken op 1.1 snelheid
  • Verlichting kan niet uitgezet worden

In tegenstelling tot de andere tot nu toe geteste producten is dit toetsenbord niet opgestuurd door de fabrikant, maar zelf gekocht. Twee exemplaren zijn hier inmiddels in gebruik. Met veel foto's en uitgebreide ervaringen proberen we je een goed beeld van de mogelijkheden van de Microsoft Reclusa te laten zien.

De doos
De doos laat al meteen zien wat voor toetsenbord het is, want de toetsen QWERTY staan er uitvergroot op. Verder is er het Windows Vista certified logo en het Razer logo. Microsoft heeft dit toetsenbord namelijk in samenwerking met Razer gemaakt. Razer is voornamelijk bekend van game muizen en toetsenborden. In het Engels, Duits, Frans en Nederlands staan de belangrijkste functionaliteiten op de doos:
- Programmeerbare macrotoetsen
- Toetsfunctionaliteit voor directe respons
- Twee ingebouwde USB-poorten

Mooie doos, maar wat zit erin?
- Het toetsenbord
- De polssteun
- Een drivercd
- Een korte handleiding
- Een boekje met alle gevaren van dit product. Na het lezen ervan denk je voor je het aansluit in een super-de-luxe ziekenhuis moet zitten ;)

In gebruik & de software
Eenmaal aangesloten, herkent Windows 7 de Reclusa meteen. De blauwe toetsverlichting begint te branden en de meeste knoppen werken al. Alleen voor wat specifieke knoppen, zoals het scrollen met de draaiknop linksboven en het open laten gaan van de CD-ROM lade met de R3 toets, is de software nodig. Die software is volledig door Razer gemaakt.
De software geïnstalleerd.
Je kunt per knop instellen wat deze moet doen.
Je kunt voor de mediaknoppen kiezen tussen vier verschillende spelers

Functionaliteit
De knop rechtsboven is voor het geluid harder of zachter te zetten. De twee knoppen rechts daaronder zijn voor het volgende en vorige nummer in een van de vier ondersteunde mediaplayers, en de de knoppen links daarvan zijn, van boven naar beneden: Play/pause, willekeurige volgorde inschakelen en de CD-ROM lade openen en dichtdoen.
Dan de andere kant. Links zit een draaiknop om te scrollen, één kopiëren en één plakken knop, en een homepage, mail en media player toets.
Verder zijn er rechtsboven lampjes voor Num Lock, Scroll Lock en Caps Lock, die niet al te fel licht geven.
Achter de toetsen zitten blauwe lampjes, waardoor je met weinig licht toch goed kan typen. Ook overdag ziet het er leuk uit. Je kunt het alleen niet uitschakelen, wat jammer is.
Aan beide kanten zit één USB-poort. Helaas zijn deze USB 1.1. Liever hadden we USB 2.0 poorten gezien.

Uiterlijk en ergonomie
Natuurlijk valt de blauwe achtergrondverlichting direct op, maar behalve al het mooie typt de Reclusa ook nog eens bijzonder lekker. De polssteun is van rubber, en hij ligt erg lekker voor je polsen. Meer na de zijkant wordt hij niet harder, wat je bij sommige polssteunen nog wel eens ziet. De toetsen maker weinig geluid en hebben een zware, maar toch prettige aanslag.

Reactietijd
Tussen het induwen van een toets en het verschijnen op het beeldscherm zit geen verschil dat voor het menselijk oog zichtbaar is. Prima, dus!

Drivers
De drivers zitten al standaard in Windows 7 ingebakken, maar tot nu toe heeft Razer al vijf keer de driver geüpdatet. Ook voor Windows 7 zijn al meerdere updates uitgekomen. Goed werk.

Degelijkheid
De Reclusa is erg degelijk, en voelt heel solide aan. De toetsen helemaal aan de zijkant, L4, L5, R4 en R5, voellen wat losjes aan en kunnen veel bewegen. Het toetsenbord buigt niet mee als je een toets, of meerdere toetsen, indrukt.

Vaak pijnlijk, maar dit keer absoluut niet: Microsoft's Reclusa is al vanaf ¤ 48 verkrijgbaar. Voor alles wat je krijgt is dat een prima prijs. Wij hebben er ¤ 51,61 voor betaald, en dan nog is het erg verleidelijk om dit product aan iedereen aan te bevelen. Vooral voor de fans van een wieltje om het volume te wijzigen is dit een ideaal toetsenbord!

Dit was het testsysteem:
Intel Core 2 Quad Q9450
4 GB DDR2 800MHz
ATi Radeon HD 2600 XT
Foxconn G33 moederbord

Bedankt voor het lezen van deze review!
(Oorspronkelijk verschenen op CVEA: check m'n profiel voor de link)

• Intel Core 2 Quad Q9450
  • 4 GB DDR2 800MHz
  • ATi Radeon HD 2600 XT
  • Foxconn G33 moederbord
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Microsoft Reclusa?

Zou je misschien kunnen vertellen of het toetsenbord full n-key rollover doet? Ik ben op zoek naar een degelijk toetsenbord met full n-key rollover voor m'n mediapc, voor niet teveel geld :)
Via http://random.xem.us/rollover.html krijg ik er maximaal 2 letters tegelijkertijd uit.
EDIT: Na wat oefenen met precies tegelijkertijd indrukken al vier letters.

[Reactie gewijzigd door TomasH op 13 februari 2010 17:11]

Is dat via USB of met een ps2-adaptertje? USB schijnt full n-key rollover nogal te beperken soms. Dankjewel voor de snelle reactie trouwens :)
ik heb dezelfde toestenbord, maar heb veel last van haperende toetsen, of toetsen die niet aanslaan (ik druk erop en er gebeurd niks, of ik druk erop 1 keer op en dan word de toets 3 keer aangeslagen).

heb je daar ook last van ?

[Reactie gewijzigd door bones op 20 februari 2010 15:57]

Nee, behalve dat de ' toets het niet doet. Maar geen haperende toetsen.
Je geeft voor de bouwkwaliteit 5 sterren terwijl de ' - toets niet werkt?
Beetje vreemd, vind je niet? Ik zou van een toetsenbord verwachten dat het in ieder geval toetsaanslagen doorgeeft. Van elke toets.
Dat is een softwarematig probleem, de site http://random.xem.us/rollover.html herkent de toets wel gewoon.
Minpuntje misschien de 2 USB poorten aan de zijkanten die slechts op 1.1 werken?
Minpuntje misschien de verlichting die je niet uit kunt zetten?
Sorry, vergeten in te vullen!
razer is een microsoft merk. staat een beetje raar in je review. http://www2.razerzone.com/about/
ik heb dit toetsebord ook maar vooral de knoppen aan de zijkant van het bord (copy/paste en volgende/vorige nummer) zijn van erg lage kwaliteit (je moet ze echt precies in het midden indrukken wil de aanslag geregistreerd worden)

verder een mooie review
Is USB 1.1. niet voldoende dan? Of type jij echt met 480Mbps? ;)
De USB poorten aan de zijkant bedoel ik ;)