Specificaties 2,4" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia E52 Zilver Review

Blue Knight 13 februari 2010, laatste update op 13 februari 2010, 643 views

Nokia E52 Zilver

Pluspunten

• Mooi design
  • goede accu
  • Alle mogelijkheden dat ik maar zou willen, bellen!, Internet, GPS, muziek en foto
  • snelle processor

Minpunten

• geen goede internet browser
  • menu was weer even wenen, na windows mobile, maar gaat nu wel goed

Ik heb het toestel nu ongeveer 2 weken. Hij is als vervanging van mijn Sony Ericson X1 Xperia.
De reden dat ik hem heb vervangen is, omdat de X1 een minder goed bereik heeft dan andere telefoons en in combinatie met een vodafone abbonement betekend dit dat ik thuis alleen maar bereikbaar ben als ik bij het raam zit :?
Daarnaast bevalt window mobile mij een stuk minder. Het is minder stabiel en de accuduur is ook erg beperkt.

Voor de X1 had ik een nokia N95, deze was mij destijds best bevallen, vandaar dat ik nu weer terug ben bij een symbian toestel.

Het design is een standaard candybar telefoon, zoals we al gewend zijn sinds het begin van de mobiele telefoon (even die eerste toestelen waar een auto accu aanzat overslaan). Hij is niet te groot, maar zeker ook niet te klein. met die kleinere toestellen vraag ik mij altijd af hoe de microfoon mijn stemgeluid kan opvangen zonder ook een hoop ander geluiden onnodig op te vangen. Hij is erg dun, maar voelt wel solide aan.
Het geheel geeft een mooie zakelijke uitstraling, wat ik wel prettig vind.

Er zit een snelle processor in (600Mhz :9~ ), wat er voor zorgt dat het toestel lekker snel alles doet zonder problemen. Ondanks dat er een snelle processor inzit, houdt de accu het erg lang vol (voor een smartphone). Heb het nog niet goed getest, maar hij is nu 3 dagen van de lader af, en de accu geeft nog steeds half vol aan, terwijl ik ruim een dozijn gesprekken heb gevoerd en minstens zoveel smsjes heb verstuurd. Ik heb wel bluetooth aan, maar de wifi heb ik meestal uit staan. Als je de wifi aanzet dan gaat het wel erg snel denk ik.

Muziek luisteren heb ik nog niet geprobeerd en navigatie ook niet. Voor de muziek zit er een 3.5mm koptelefoon aansluiting op, waardoor iedere koptelefoon er op kan. Misschien dat ik het nog een keer ga testen, maar ik heb ook een Ipod Touch, die het ook erg goed doet.

Navigatie wil ik nog een keer goed testen, ik heb nokia maps en google maps erop staan. Voor nokia maps heb ik de belangrijkste kaarten (voor mij dan) erop gezet en ik heb al gezien dat de GPS module werkt (even in de trein getest), maar ik moet hem nog een keer testen in de auto naast mijn TomTom.

Er zit ook een camera op de telefoon, maar meer dan wat simpele foto's wanneer er goed licht aanwezig is moet je niet verwachten, maar ja het is een telefoon en geen fotocamera (dat schijnen veel mensen te vergeten) voor goede foto's moet je een echte camera kopen en geen telefoon!.

Ik wil er nog wel een mooi hoesje voor kopen, zodat hij niet beschadigd raakt als ik hem per ongelijk wel in dezelfde broekzak met mijn sleutels stop.

Heb jij ook een Nokia E52 Zilver?

Goede Review, niet heel erg uitgebreid maar dat vind ik ook niet nodig.
Je hebt alles wel min of meer beschreven.
2 dingen:
Zou je je ervaring kunnen posten als je Wifi bijv de hele dag aan hebt staan; hoe lang de accu er dan mee doet.
en
Navigatie testen / beschrijven of dat echt goed werkt (en dan meetje in het kader van nokia maps v.s. google maps?)
want google maps heb je een internet abbo voor nodig en nokia maps gps --> en die zit ingebouwd als het goed is, toch? of moet je een externe gps connecten (die je bijgeleverd krijgt)..

[Reactie gewijzigd door 3DDude op 13 februari 2010 13:22]

Hmm, ik kan wifi wel testen, maar ik denk dat de accu duur afhankelijk is van of hij constant loopt te zoeken, en volgens mij schakelt wifi pas in op het moment dat je het gebruikt.. dus als ik wifi aanzet, maar geen netwerken gebruik, dan zal de accu niet veel uitmaken.

Navigatie ga ik zeker testen. Een internet abbo lijkt mij wel eigenlijk wel normaal dat je dat hebt, als je een smartphone gebruikt.. (mijn mening dan). Er zit een GPS module ingebouwd, dus je hoeft niet te klooien met een externe. Ik kan het trouwens wel testen met een externe, volgens mij heb ik nog ergens een bluetooth sirfstar 3 module ergens liggen. Een externe zal wel beter werken qua ontvangst. Toen ik nog de N95 gebruikte, gebruikte ik ook altijd een externe, inplaats van de ingebouwde GPS, vooral omdat ik de GPS antenne dan op een betere plek kon leggen en daarnaast had ik hem op een constante voeding aangesloten, zodat hij ook de satelieten zien als de auto uitstaat. Op die manier hoef je alleen maar je navigatie software te starten en je hebt al sateliet ontvangst..