Specificaties 1TB 3.5" HDD met USB 2.0 - Bekijk alle specificaties

Packard Bell Carbon 1TB Zwart Review

Virginia 15 september 2011, laatste update op 27 september 2012, 5.633 views

Packard Bell Carbon 1TB Zwart

Pluspunten

• Goedkoop
  • Stil
  • Stijlvol
  • Zuinig

Minpunten

• Voorgeformateerd met FAT32 (vond ik lastig)
  • Niet al te snel (aan mijn computer)
  • Controller dood na 1 1/2 jaar

Mobiliteit Score: 4
*Inmiddels heeft de controller het na 1 1/2 jaar opgegeven, de schijf is ingebouwd in de pc en functioneerd verder vlekkeloos maar ik heb mijn waardering voor betrouwbaarheid op slecht gezet*

**ik heb helaas de case niet zonder geweld kunnen openen

***Joop Visstick is het gelukt om de case zonder geweld te openen, zie laatste reactie

Bij Dixons besteld, 2 dagen later gratis bezorgd voor 74,99 euro.

Kwam voorgeformatteerd aan, FAT 32 (vind ik vreemd voor een dataschijf), dus dat duurde even voordat deze was omgezet naar NTFS en gepartitioneerd. Toen dat eenmaal achter de rug was kon ik eindelijk eens mijn overige zwaar belastte schijven ontdoen van data. Het resultaat is weer wat overzicht. Helemaal geweldig.

Het apparaat heeft een plekje gevonden bovenop mijn computer en het ziet er verder strak uit, ze zijn gemaakt voor elkaar die twee. Ik hoor 'm niet en de temperatuur blijft hangen rond de 36 graden, zal wel wat stijgen in de zomer.

Over de prestaties kan ik weinig vertellen, te weinig hardware hier ,max 20 MB/s over usb 2.0. Volgens Packard Bell zou dat max 480 Mb/s kunnen zijn dus ik heb blijkbaar geen high speed op mijn moederbord...

Verder was op de site van PB weinig te vinden over de schijf zelf, over het buffergeheugen en het type schijf, gelukkig bood SIW soelaas, 32 MB buffer en het typenummer is WDC WD10EADS 00M2B0 met firmware 01.00A01 wat dus een dubbele platter schijnt te zijn uit de Caviar Green lijn.

Softwarebundel van Packard Bell gebruik ik niet dus daar kan ik weinig over vertellen behalve dat het allerlei mogelijkheden biedt om te backuppen.

Over backuppen gesproken, voor het eerst sinds het floppy disk tijdperk, u weet wel, insert disk 32, insert disk 8.., heb ik weer een backup gemaakt of eigenlijk, images van mijn 2 systeemschijven. Wat een luxe he :)

edit:
inhoud van het pakket,
de schijf
usb kabel
voedingskabel
software staat op de schijf

Heb jij ook een Packard Bell Carbon 1TB Zwart?

Na mijn verhuizing was ik de externe voeding kwijt, nieuwe 2A adapter besteld bij Conrad (algemeen model). Aangesloten en de schijf deed niets.

Dus ook ik heb de behuizing gesloopt (niet geheel vlekkeloos, maar heb wel tips voor mensen die dit nog willen doen.
Daarna de schijf aangesloten via zo'n USB-SATA/IDE kabel, de schijf werkt gelukkig nog wel, dus de USBcontroller is defect :S

Maar het openen van de Carbon (Niet getest, had mijne met iets meer forceren geopend, maar na bestudereing van de onderdelen, kom ik tot de volgende handleiding)
- Aan de onderkant van de behuizing zie je aan de voorkantzijde 2 gleufjes waar een platter schroevendraaier inpast.
- Druk voorzichtig in beide gaten een schroevendraaier
- Als het goed is kan je voorkant nu omlaag schuiven
- Schroevendraaiers mogen nu weg, als de voorkant er bijna af is gaat hij niet verder, dit komt door een nokje achter het logo PB, nu moetje daar de voorkant iets naar voren trekken/duwen en dan verder schuiven.
- Nu is de voorkant eraf.

- De metalen kap kan je er nu afschuiven naar de voorkant toe.
- Nu is de behuizing open en kan je bij de schijf.
- Schijf verwijderen, duw de schijf van de controller weg,nu zal de SATA-aansluiting losklikken.
- Til de schijf eruit te beginnen aan de achterkant van de schijf en til hem zo uit de aansluiting.

Hoop dat ik hier nog mensen mee kan helpen.
USB2.0 zal nooit 480MB/s halen, hooguit 480Mb/s, toch een factor 8 minder.
Dat het ding als FAT32 komt is voor te stellen, dan is het tenminste compatible met zo'n beetje alles (en ach, converteren duurt maar heel even als het goed is).

20MB/s is niet heel goed voor een USB2.0 apparaat, maar gezien je met zo'n 30MB/s al redelijk tegen de max zit die je in theorie kunt halen is dat toch niet eens zo heel slecht ljikt me (wil je snel, neem dan USB3.0 of eSATA).
Ik begrijp wel dat het makkelijk is voor een fabrikant om het als FAT32 aan te leveren maar voor mij was het eventjes lastig. Ik ben uiteindelijk na een paar uur naar bed gegaan..

Die 480 MB/s heb ik van de site van Packard Bell, mijn excuses, de snelheden zijn overduidelijk te snel voor mij, zal het even verbeteren :)
Als ik dit zo lees:

lees ik dus dat je alles van je pc gekopieerd heb naar deze schijf...
Kun je niet echt back-uppen noemen, daarvoor moet je het zowel op je pc als je schijf zetten.
Gaat de schijf kapot staat het op je pc
Gaat je pc kapot staat het op je schijf.

Fat32 is vrij logisch idd.
Wel even het vinkje aanzetten bij snelformatteren en hij is in 5 seconden klaar ;)
Nee hoor, ik had een aantal veel kleinere schijven die volgepropt stonden met data, nu staat al mijn overvangbare foto's, muziek en films op drie verschillende schijven :) plus 2 images van mijn systeemschijven.

Over formatteren, daar verschillen de meningen over maar aangezien ik sinds eind jaren 80 nog nooit data ben kwijt geraakt (knock, knock, knock on wood) hou ik mijzelf aan die kleine rituelen, zoals volledig formatteren, defragementeren, disk checks en data bewaren op meerdere schijven..
ik heb hem tijdje geleden ook besteld, vind jij de meegeleverde usb kabel niet wat aan de korte kant? bij mij is deze nie langer dan ong. 30 cm :S
bij mij ook inderdaad, heb er alleen geen last van :)
Hoe heb je de harde schijf eruit gekregen?? Ik zie nergens schroefjes ofzo en ben bang dat ik de behuizing sloop... Zou je me een DM kunnen sturen? :)
Overigens zegt de buitenkant van de Carbon niet zoveel over waar je daadwerkelijk mee te maken hebt. Heb in deze schijfjes als HDD's van WD (green versie) en Hitachi aangetroffen.
Zijn allemaal schijven met 32MB cache waar je via USB2.0 totaal geen profijt van hebt maar goed.
Snap het FAT32 verhaal ook niet. In 2010 ga je dit soort schijven toch gewoon als NTFS preformatteren.
Verder heb ik er twee en ben best tevreden.
ik vroeg me af of de hd bij jou ook zo lang duurt om op te starten. geklokt op 40 seconden, dat vind ik erg lang.
Klopt - ik heb er ook een, en ik ben het met je eens...

De schijf heeft zelf geen aan/uit knop, maar springt aan wanneer het voelt dat het moedersysteem actief wordt. Dat vond ik zelf onhandig - ik wil deze schijf niet continu aan hebben, maar alleen als ik er data naar toe kopieer (on-site backup).

Het 'soft' aan/uit systeem gaf ook problemen als ik 'm aan mijn Synology wilde hangen. Die herkende de schijf niet. De prestaties zijn voldoende - de USB 2.0 bus zou sneller moeten kunnen dan de schijf doet. 30 MB/s zoals hierboven wordt gesteld haal je bij lange na niet.
Hmm, heb ik eigenlijk nooit op gelet maar ik gebruikte de schijf ook om mijn muziek af te spelen dus die is constant aan het draaien..
Ik zou ook graag weten hoe je deze case open maakt. Dan kan ik de SATA disk inbouwen in mijn PC
Ik heb de case niet zonder geweld kunnen openen, helaas..