Specificaties 600W (80 Plus), volledig modulair - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Silent Pro M600 Review

Wouter.S 15 februari 2010, laatste update op 27 september 2010, 7.219 views

Cooler Master Silent Pro M600

Pluspunten

• Mooi design
  • Vernieuwende 'platte' kabels
  • Grote Fan -> Stil
  • EfficiŽnt

Minpunten

• Voor sommigen misschien te weinig aansluitmogelijkheden

Prestaties en stabiliteit Score: 4
Aansluitingen Score: 3
Uitrusting Score: 5
Koelvermogen Score: 5

Deze voeding kwam er ter vervanging van mijn Antec Earthwatts EA 500. Deze voeding heeft een 80mm fan en was naar mijn mening toch iets te luidruchtig. Bovendien wou ik ook wel eens een modulaire voeding proberen, waardoor het kabelmanagement in de case toch iets eenvoudiger zou moeten zijn. Ik had niet onmiddellijk meer vermogen nodig, ik was dus niet op zoek naar een 700+ Watt voeding. Mijn voorkeur ging uit naar een Cooler Master. Ik filterde uit het aanbod en moest uiteindelijk kiezen tussen de Real Power M620 en de Silent Pro M600. Aangezien ik geluidsproductie zowat de reden was dat ik van voeding veranderde koos ik voor de Silent Pro serie. Bovendien is deze reeks ook relatief nieuw, zeker ten opzichte van de Real power reeks die toch al even te koop is.

Belangrijke features
Ten opzichte van andere voedingen heeft de M600 enkele belangrijke onderscheidende features die de stilte en goed koelvermogen ten goede moeten komen.
  • Intelligent 135mm fan speed control
  • Anti-vibration silicon padding
  • Flat modular cables to eliminate clutter and improve chassis airflow
Volledige specs vind je hier: Klik

Verpakking
De verpakking van een product mag dan eigenlijk geen echte functie hebben, toch vind ik het persoonlijk zeer aangenaam om een product uit te pakken dat met enige oog voor esthetiek verpakt is.

De voeding is verpakt in een mooie zwarte doos, rond deze doos zat een 'ring' uit karton waarop staat wat er in de doos zit en ook nog wat specificaties van de voeding. Na de ring verwijderd te hebben kan je de doos stijlvol openen in plaats van gewoon het deksel op te lichten. Binnenin vind je dan natuurlijk de voeding zelf, een stroomkabel en een pakketje kabels. Daarnaast ook nog een handleiding en een cd'tje.
Kortom bij de M600 kon ik in ieder geval mijn hart ophalen :)

Uiterlijk, uitrusting en afwerking
Het uiterlijk van de voeding zelf is gemaakt volledig naar mijn smaak. Matzwart, geen poespas en een strak wit logo op de zijkant. Het afwerkingsniveau is goed, er zijn geen scherpe randen of dergelijke waar je jezelf aan kan bezeren.

Ik had in andere online reviews al gelezen dat de 'silicon padding' zeer slecht bevestigd was aan de voeding. Denk aan lijmresten en zelfs aan het loskomen van de padding. Bij mij was de siliconen omlijsting echter gewoonweg niet bevestigd aan de voeding. Je kan het dus optioneel gebruiken en hij wordt vastgemaakt aan de voeding door middel van kleine afgeronde uitstekende pinnetjes.Waarschijnlijk heeft Cooler Master dus het design aangepast.
Zoals vaak bij een modulaire voeding is enkel de ATX12V en de 4/8pins cpu kabel permanent bevestigd aan de voeding. Deze kabels zijn van het standaard type en mooi gesleeved over de volledige lengte, allemaal zeer netjes dus.

Aansluitmogelijkheden
Naast de standaardaansluitingen heeft de M600 zes connectors om de modulaire kabels aan te sluiten. Twee hiervan zijn bestemd voor pci-e aansluitingen en vier voor overige standaardzaken (molex, sata...). De modulaire kabels zijn echter plat zoals vermeld bij de features. Naast het feit dat dit er wel strak uitziet biedt het ook heel wat voordelen. De kabels zijn bijvoorbeeld zťťr flexibel, wat echt wel een verademing is ten opzichte van de stugge standaard kabels die bijvoorbeeld bij mijn Antec voeding zaten. Ook nemen ze weinig plaats in en zijn ze makkelijker achter de moederbordtray te verstoppen omdat ze gewoon vlak tegen de achterkant gekleefd kunnen worden. Als je scherpe randjes hebt in je case kan de sleeving van de kabels ook niet blijven haken, omdat er gewoonweg geen sleeving is.
Voor mij persoonlijk zijn er voldoende aansluitingen aanwezig, maar ten opzichte van de Real Power M620 heeft de Silent Pro M600 wel twee aansluitingen minder. Voor personen die een Sli of Crossfire opstellen op oog hebbe kan je toch beter de M850 kopen, deze is van dezelfde reeks maar heef tmeer aansluitingnen.

Prestaties en stabiliteit
Dit heb ik gewoon als goed beoordeeld. Volgens andere online reviews levert deze voeding gewoon goede prestaties. En wie ben ik, zonder enige testen met multimeters, om dit tegen te spreken.

Geluidsproductie
Met Silent Pro in de naam geplaatst mag je stilte verwachten, dit is dus zeker een cruciaal punt. In het kort: al mijn verwachtingen werden voldaan. De M600 is gewoon een extreem stille voeding.
Als je kijkt naar de fansnelheid in functie van de belasting is te zien dat de voeding pas bij 50% belasting het toerental begint op te drijven. En de 135 mm fan is gewoon onhoorbaar op een meter afstand. In mijn ogen een ideale situatie omdat er niet veel pc’s zijn die idle meer dan 300 Watt verbruiken. Als je toch een redelijk hardcore gamebak hebt, dan zal bij een hogere belasting waarschijnlijk toch een speakerset of headphone het fangeluid overstemmen.
De siliconen padding heb ik eigenlijk niet gebruikt. Het zag er wat onandig uit om te plaatsen, zeker omdat in mijn case (een R2 Define) als een soort padding aanwezig was op de plaats waar de voeding behoort te komen. Ik heb de voeding overigens ook gewoon even getest op mijn bureau en de ventilater produceert eigen geen trillingen de mogelijk kunnen resoneren. Dit is dus een leuke feature maar redelijk overbodig als je het mij vraagt.

Warmteproductie/ koelvermogen
Dit hoort eigenlijk samen met het vorige punt. Veel warteprodctie vereist immer veel koelvermogen wat op zijn beurt meer geluidsproductie veroorzaakt. Een zeer belangrijke factor van een voeding is de efficiŽntie. Deze bepaalt immers niet alleen hoeveel ‘extra’ stroom die je uit het stopcontact trekt, maar deze extra stroom wordt ook omgezet in warmte. http://i47.tinypic.com/2jdidxt.jpg
Tussen een belasting van 40% en 60% is de efficiŽntie optimaal. Mijn pc verbruikt toch wel een stukje minder in idle stand maar een belasting van 20% is de efficiŽntie nog steeds 83%, zeker geen slechte cijfers.

De prijs is zeker aanvaardbaar. Als je vergelijkt met andere modulaire voedingen met een gelijkaardig vermogen staat de M600 op vierde plaats. Net eronder vinden we de Real Power M620 terug. Stiller dan de M600 zal moeilijk gaan in mijn ogen, dus is het afweging die je moet maken. De aansluitmogelijkheden zijn wat beperkter dan sommige andere voedingen maar de grote fan en flat cables maken dat de M600 zijn geld meer dan waard is.

Ingebouwd
Hier nog eenfoto van hoe de voeding ingebouwd zit.

Op de volgende foto zie je hoe alles weggewerkt is. De extreme flexibiliteit maakt dat het erg makkelijk is om de kabels vast te kleven zonder dat ze terug los komen. Het is ook handig om de kabels voorbij de afgeronde rand van de moederbordtray te krijgen omdat ze netjes samen blijven.

Hier nog een detail van een satakabel, opnieuw ook hier een eitje om de kabels in de gewenste vorm te plaatsen.

Changelog
-12 Februari 2010: plaatsing
-15 Februari 2010: update extra foto's

Heb jij ook een Cooler Master Silent Pro M600?

Mooie review

In welke kast heb je hem gebouwd?
Zie veel disksloten en hieraan heb ik juist behoefte.
R2 Define van Fractal Design.
Persoonlijk vind ik het echt een pareltje, ik zal ook hiervan waarschijnlijk nog een review maken maar er is over deze kast ook een review door tweakers.net zelf geschreven.

[Reactie gewijzigd door Wouter.S op 15 februari 2010 16:08]

Thx!

Ziet er inderdaad geweldig uit en goed doordacht.
Reeds besteld.
Heb deze voeding sinds een tijdje in mijn kast zitten. Het enige probleem dat ik heb, is dat mijn pc vrij lang erover doet om op te starten. Iemand hier die er ook last van heeft? (en evt een oplossing heeft)
Hier heb ik geen last van. De voeding heeft namelijk geen invloed op de snelheid van opstarten. Enkel misschien de tijd voor hij gaat draaien maar dat is eigenlijk gewoon vlak na het drukken van de aanknop.

Maar waar zit de extra tijd in opstarten? Bij biosinitiatie, bij laden windows, bij laden van desktop,... er zijn tal van factoren die de opstartsnelheid kunnen beÔnvloeden.
Het probleem zit helemaal aan het begin. Als ik eenmaal iets in beeld heb draait alles gewoon zoals het hoort. Mijn pc doet dus blijkbaar 'ergens' heel lang over.
Met oude 300W + 8600GT + 2 GB 666Mhz ging het sneller dan met 600W + hd5770 + 4 GB 800Mhz
Kan me niet voorstellen dat het aan mijn graka of geheugen ligt.
Probleem inmiddels gevonden, lag niet aan de voeding. Excuses!
Waar lag het dan wel aan?
Verder een zeer goede review ;)
Heel goed uitgewerkt ook en goed uitgelegd.

Zo moeten we ze vaker zien!

[Reactie gewijzigd door .Joris. op 15 februari 2010 16:03]

Thx :)
Ik doe mijn best om reviews te schrijven zoals ik ze zelf ook wil lezen.
Goeie review.

Heb zelf een Silent pro m700 en ben er zeer over te spreken. Lekker stil en stabiel.
Ik heb hem zelf ook, maar de 12 volt lijn is een beetje aan de hoge kant heb ik begrepen uit enkele reviews.
dat is toch juist goed....dan kun je er wat videokaarten insteken...

aan 5 volt usb sluit ik nooit echt veel stroomvretende dingen...
Heb deze voeding gekocht om precies dezelfde redenen ;) En als je de voeding goed koelt kan die zelfs nog wat meer watt geven :)
Deze voeding is inderdaad stil en koel, heb hem zelf ook. En doet prima zijn werk.
goede review.....was erg duidelijk! Ben nu nog zekerder van deze koop. tnx
Ik ben toevallig vanavond bezig om deze voeding in mijn CM scout te bouwen.
weet iemand wat ik nu wel of niet moet aansluiten voor mijn Sapphire ATI 5850?
er zitten 2 kabels bij de kaart die op een molex aansluiten kunnen. maar bij de voeding worden ook 2 kabels meegeleverd voor de 2 speciale PCI-e sloten.
Help..
Het maakt eigenlijk niet uit waarop je de videokaart aansluit. Die extra kabels die bij je videokaart zitten zijn eigenlijk bedoeld voor voedingen die geen (of niet genoeg) pci-express aansluitingen hebben.

Ik zou wel aanraden om gewoon de kabels te gebruiken op de voeding. Deze zijn namelijk speciaal voor dat doel op je voeding gezet en alles zal dan zeker goed werken.
Mooi weggewerkte kabels in je kast 8-)