Specificaties 12,3" • 2400x1600 • 32GB • Intel Core M - Bekijk alle specificaties

Samsung Chromebook Pro XE510C24-K01US Review

WVSint 26 december 2017, laatste update op 1 januari 2018, 3.808 views Product gekocht

Samsung Chromebook Pro XE510C24-K01US

Snelle goed afgewerkte Chromebook met een 3:2 scherm, waar de kleuren vanaf spetteren, 2400 x 1600 resolutie. Google Playstore, 4Gb Intern en 32Gb opslag. Conclusie: Waarom heb ik niet eerder een Chromebook gekocht.

Pluspunten

• Spetterend Scherm (2400 x 1600)
  • Scherm 3:2
  • Google Play Store , Android Apps
  • Gemak van Chrome OS
  • Geen plastic uitvoering

Minpunten

• Duurder dan een gemiddelde chromebook
  • Geen backlight toetsenbord

Voordat ik deze Samsung Chromebook Pro kocht (EUR 505 inclusief verzendkosten bij Amazon.com), was ik op zoek naar een tablet van 12 inch of groter met minimaal een full HD scherm, met als voornaamste redenen van gebruik op de bank: internetten, mail, youtube, Netflix, Prime Video, Android Apps indien mogelijk, Whatsapp, geen windows programma’s noodzakelijk).
Ik heb daarnaast een voor dagelijks gebruik een Deskmini (Windows 10 met Microsoft Office) en een oude I7 voor het zwaardere werk, welke nog prima voldoet.

Ik heb getwijfeld tussen de volgende apparaten:
  • Chuwi HI13 (Tablet, Windows, 13 inch scherm 3000 x 2000, N3450, EUR ~250 Excl. BTW / invoerrechten, 1,1Kg). Viel uiteindelijk af om eventueel gedoe met garantie en onduidelijkheid over de kwaliteit van de oplader.
  • Asus Flip (2-in-1, Windows, 13 inch, scherm 3200x 1800, M3 7Y30, EUR 700, 1,3Kg).
  • IPAD Pro: Viel af door de prijs van minimaal EUR 900. Daarnaast heb ik niet zoveel met Apple.
  • Android Tablet: Viel af vanwege het slechte update beleid van verschillende fabrikanten en weinig tot geen keus: Android 7, Archos 156 Oxygen
  • Chromebook functionaliteit met Google PlayStore (Android Apps).
Ja, er zijn nog vele andere mogelijkheden, maar veel van de Windows 2-in-1 devices (> 12 inch / Full HD) zijn duurder dan EUR 500 en de goedkopere wegen zwaarder dan 1,7kg.

Mijn keuze is toch gevallen op de Chromebook functionaliteit:

• Snel opstarten.
  • Geen gedoe met (grote) updates.
  • Geen virusscanner, programma’s draaien Sandboxed;
  • Binnen 5 minuten aan de slag: Inloggen en gaan.
  • Nadeel: draait standaard geen MS Windows programma's.
Voordat ik de Chromebook Pro kocht, heb ik CloudReady (Chrome OS) ge´nstalleerd op een oude laptop om te zien of het Chrome OS beperkend overkwam. Dit is niet het geval.
Op de laptop werkte alles, behalve de Google Playstore. Het was even googelen om Netflix / Prime Video te laten werken (dit zit niet in de 5 minuten).

De oude laptop draaide prima, maar mist Touch functionaliteit en is veel te lomp voor op bank.
Na een aantal dagen gewerkt te hebben met de CloudReady ben ik tot de aanschaf van de Samsung overgegaan en miste ik de Windows programma’s niet (zaten ook niet op m’n oude Android tablet).
Wel miste ik Android Apps in CloudReady.

Eisen voor de aanschaf van een Chromebook:

• Google Play moet werken in Stable Channel.
  • Minimaal 12 inch beeldscherm.
  • Minimaal 1920 x 1080 Veel Chromebookjes zijn 1366 x 768.
  • Minimaal 4Gb intern geheugen Liefst nog meer, handig als je veel open hebt staan.
  • Minimaal 32Gb opslag Handig als je Android Apps lokaal wilt installeren. 64Gb is nog beter. Ik kom nu echter ook uit met m’n Samsung S6 met 32Gb.
  • 2 in 1 (Nog geen tablet beschikbaar, wellicht begin 2018
  • < EUR 600
Volgens de Pricewatch is er in Nederland weinig keus: Asus Chromebook C302CA-GU006 met 4405Y processor voor EUR 589 bij de MediaMarkt. (1 maand later nu 439,-- bij Coolblue)
Voor ruim EUR 100 minder heb je dezelfde Chromebook bij Amazon.com, maar dan met een snellere M3 Processor en 64Gb in plaats van 32Gb.

Bij Amazon.com kwam ik 2 Chromebooks tegen met dezelfde M3 6Y30 processor, 4Gb geheugen, touch functionaliteit en Google Playstore.
  • Asus Chromebook C302CA 64Gb, 1920 x 1080, ~300 Nits, USD 429 excl. Invoerrechten = EUR ~480 incl. invoerrechten.
  • Samsung Pro M3 Processor 32Gb, 2400 x 1600, ~400 Nits, USD 449 excl. Invoerrechten = EUR ~505 incl. invoerrechten.

Pro Asus C302 versus Samsung ChromeBook Pro:

• 64Gb opslag versus 32Gb voor de Samsung. Handig als je dadelijk mogelijk Windows programma’s kunt gaan draaien op je Chromebook, of voor Android Apps of om Ubuntu te draaien.
  • Toetsenbord is breder dan de Samsung.
  • Toetsenbord heeft backlight, de Samsung niet.
  • De batterij schijnt langer mee te gaan dan de Samsung. Het beeldscherm van de Samsung is echter veel helderder, kan “zachter” gezet worden.

Waarom dan toch voor de Samsung gekozen:

• Beeldscherm: 2400 x 1600, Super helder.
  • Beeldscherm: Verhouding 3:2. Handiger overzicht. Niet in elkaar gedrukt gevoel.
  • Ik gebruik de Samsung vooral in tablet modus om te kunnen internetten. Dit gaf voor mij de doorslag om voor de Samsung te gaan.
  • Google Play draait standaard in Stable Channel.
De bijgeleverde stylus van de Samsung is een leuke bonus, maar niet bepalend voor de aankoop.
Ik gebruik de stylus eigenlijk niet.

Chrome OS & Google Play:

Op onderstaande link kun je zien of je Chromebook / ChromeBox gewoon Google Play kan installeren:
Handig bij Coolblue, de site vermeldt of een Chromebook gebruik kan maken van de Google Playstore.
Ik ben zelf nog geen apps tegengekomen die het niet doen.

Google Chrome Webstore:

Ik vind de Chrome Store niet direct bijzonder.
Als er geen Android Apps op de Chromebook ge´nstalleerd konden worden, had ik niet gekozen voor een Chromebook.

Wat zit er in de doos:

• Samsung Chromebook Pro
  • Amerikaanse USB-C oplader met Amerikaanse stekker  verloopstekker noodzakelijk.
  • Garantie Kaart

Installatie:

• Stekker er in.
  • Chromebook aan.
  • Inloggen met je Google Account.
  • Kies je Wifi hotspot en gaan.
  • Installeren Android Apps.
  • In de achtergrond worden de updates binnengehaald en de volgende keer dat je opstart, is de nieuwe versie reeds geinstalleerd.

Prijs:

• Met EUR 505 behoort deze tot de duurdere Chromebooks, echter een goedkopere zou ik niet kiezen, behalve de Asus C302 van Amazon.
  • De prijzen in de Nederland zijn naar mijn mening nogal hoog.
  • Dezelfde Asus C302 8Gb/32Gb (ipv 4Gb/64Gb) wordt in Nederland verkocht voor EUR 699, ruim EUR 200 meer voor 4Gb intern geheugen en 32Gb minder opslag. (1 maand later inmiddels gezakt naar EUR 569)

Toetsenbord:

Ik type niet veel op het toetsenbord en gebruik de Chromebook vooral als tablet.
De toetsen zijn inderdaad aan de krappe kant, maar typt voor de rest prima.

Prestaties:

De Octane van mijn onderstaande devices:
  • Samsung Chromebook Pro 21.016
  • Deskmini (i3-7100) 39.689
  • Samsung S6 8.061
De Samsung voelt in dagelijks gebruik prettig aan, met een xx tal tabs open bij Chrome en een aantal Android Apps.

Batterij:

Ik gebruik de ChromeBook dagelijks en ik laad de Chromebook om de dag op.

Chrome OS:

• Ja ja, kom maar op, je kunt met dit ding toch niet Photoshoppen of je video’s editen. helemaal eens, maar daar heb ik de Chromebook Pro ook niet voor gekocht.
  • Leuk voor kinderen en ouderen, maar toch niets voor de gemiddelde tweaker / gebruiker. Leuk wellicht op plastic goedkope laptopjes, maar toch niet op duurdere uitvoeringen.
  • Kortom Chrome OS is bagger en voor hetzelfde geld heb je een Windows laptop met veel meer functionaliteit.
  • Ben je bovenstaande mening bent toegedaan. Prima toch, jouw keuze.
  • Als je zoals ik, op zoek bent naar gemak, geen gedoe met updates, virus vrij (geen extra jaarlijkse fee voor je virusscanner), Android Apps, geen video’s edit of download, dan kun je prima uit de voeten met een Chromebook of ChromeBox.
  • Ik heb Cross Over (mogelijkheid om Windows programma’s te gebruiken onder Chrome OS) ge´nstalleerd, maar heb hier tot op heden geen gebruik van gemaakt.

Microsoft Office:

Op mijn Deskmini gebruik ik Microsoft Office om mijn mail te archiveren via POP3.
Ik gebruik IMAP op mijn telefoon als ook mijn Chromebook en dit is prima om de dagelijkse mail bij te houden. Een Windows pc zal ik dan ook niet de deur uit doen.

Conclusie:

Ik echter, merk dat ik steeds meer de Chromebook Pro pak (zowel in laptop als in de tablet modus) en minder achter mijn Deskmini plaats neem.
Ik gebruik deze Chromebook tot volle tevredenheid en vraag mij maar 1 ding af: Waarom heb ik deze Chromebook niet eerder gekocht.
Plussen:
  • Spetterend Scherm
  • Snel
  • Google Play, Android Apps
  • Gemak van Chrome OS
Minder:
  • Iets duurdere ChromeBook
  • Geen backlight toetsenbord
  • Voor sommige wellicht: draait geen Windows Apps.

Heb jij ook een Samsung Chromebook Pro XE510C24-K01US?

De specs komen aardig in de buurt van een Surface Pro 4 en Windows 10 is ook niet alles :)
Leuk om te lezen wat je afwegingen zijn geweest bij wel/geen chromebook en andere modellen. Ik heb al een aantal jaren een Acer C720p chromebook en had ook mijn twijfels. Hij draait nog steeds stabiel, en ergens vermoed ik dat het is omdat je er niet allerlei software op kunt installeren.

Ik zie het als een 'betere tablet', want je hebt een toetsenbord, je hoeft hem niet constant in de hand te houden (handig bij youtube video van een uur). Een chromebook komt ook snel uit standby. Uitzetten doe ik nooit, ik klap hem gewoon dicht. Bij het openen is hij al weer klaar voordat het scherm helemaal is opengeklapt.

Is het scherm trouwens touch-sensitive (voor vingers)? Je went erg snel aan die manier van scrollen.
"Waarom heb ik deze Chromebook niet eerder gekocht."

Nou, je kunt Visual Studio niet installeren, geen zipjes extracten, geen tablets en telefoons flashen, geen virtual machine draaien, geen externe desktop open enz. enz.

Heb zelf een Cube i35 Thinker in dual boot (PhoenixOS en Windows) en dan heb ik het beste van beide werelden. :)
Het zal vast niet voor iedereen geschikt zijn maar voor de dagelijkse huis-tuin en keuken dingen werkt het voor mij prima. RDP/Teamviewer kan overigens wel.
Dank je voor de review. Ik ben op zoek naar een vervanging voor mij Nexus 9 tablet. Ik merk dat met een Chromebook zoals deze alle andere Android tablets D.O.A. zijn ;). Ik vind de prijs die je moest betalen nog wel meevallen voor deze premium kwaliteit. Moest je geen douanekosten betalen? En zo ja hoeveel? Ik denk echter dat ik de CES nog even ga afwachten en kijken waar Samsung mee gaat komen.
Beste BBRabbiB, ik heb de laptop voor USD 449 bij Amazon.com exclusief verzendkosten gekocht.

Hij is nu een stuk duurder te koop voor USD 530 + USB 139,75 aan invoerrechten x een koers van 0,83 / 0,84 cent ongeveer 560 euro.

Bij Chromeit.nl kost de Chromebook Pro EUR 600

[Reactie gewijzigd door WVSint op 5 januari 2018 21:01]

Je hebt niets verteld over de stylus verder, hij voegt dus niets toe?
Boy,

Deze stylus heb ik eigenlijk niet gebruikt tot nu toe.
[~WVSint dank voor jouw review. Mijn Nexus 9 krijgt vervelende kuren en ben ook aan het rondkijken. Moet zeggen dat ik meer en meer neig naar de Chromebook Pro. De combinatie van geweldig scherm, fijne bouwkwaliteit en een redelijk toetsenbord is wel heel verlokkelijk!