Intel DC S3520 2,5" 800GB Review

Juice. 23 december 2017, laatste update op 25 oktober 2018, 2.568 views Product gekocht

Intel DC S3520 2,5" 800GB

Een enorm goed product waar wel een stevig prijskaartje aan hangt. Deze SSD moet je als consument niet nieuw halen in de winkel, maar via de Vraag & Aanbod sectie via Tweakers. Er zijn een aantal Tweakers op het moment van schrijven die deze SSD als nieuw verkopen.

Pluspunten

• Total Bytes Written
  • Solide bouwkwaliteit
  • Temperatuur

Minpunten

• Prijzig

De Intel DC S3520 2,5" 800GB

Waarom een SSD van deze prijs per GB verhouding?
Ik heb deze SSD gekocht boven een Samsung 850 EVO 1TB omdat ik vooral heb gekeken naar de Drive Writes Per Day / Total Bytes Written. De Samsung 850 EVO 1TB waar ik eerst naar aan het kijken was heeft maar een TBW van 150TB vergeleken met deze Intel SSD die maar liefst 1663TB oftewel 1,663PB Total Bytes Written als specificatie heeft gekregen.
Inbouwen
Het inbouwen is natuurlijk zo gebeurd met de brackets die ik bij mijn Corsair Obsidian 750D kreeg. Schroefjes erin, in de houder klikken, aansluiten en gaan.
Ik besteed hier ook niet te veel aandacht aan, maar ik wel even aangeven dat het mij op is gevallen tijdens het inbouwen dat de SSD vage vlekken/vegen had op de achterkant.

Dit doet natuurlijk niets af van de prestaties die deze SSD te bieden heeft . De SSD zit namelijk toch weggewerkt achter mijn radiator en pomp waardoor deze niet of nauwelijks te zien is.

Prestaties
De snelheid is natuurlijk niet wat je van een M.2 PCIe SSD kunt verwachten. Met de opgegeven snelheden van 450MB/s lezen en 380MB/s schrijven is het niet de snelste SSD die je kunt vinden, en als dit een probleem voor je oplevert kan je beter voor een Samsung 850 EVO gaan of vergelijkbaar model met hogere snelheden.

Omdat deze snelheden niet perse een probleem voor mij opleveren ben ik toch voor deze schijf gegaan doordat deze een zéér hoge Total Bytes Written ratio heeft.

Ik heb de SSD momenteel opgedeeld in twee partities, hier had ik even moeite mee omdat mijn Diskmanagement continu deed crashen tijdens het maken van de partities. (why?) Ik heb beide partities laten benchmarken en kwam uiteindelijk op de volgende snelheden uit:

De temperatuur bij volledige belasting is ook uitstekend, de temperatuur is niet hoger uitgevallen dan 25 graden. Dit is wel anders bij mijn Samsung 950 Pro (duh...)

Tjah.. wat moet je nog meer zeggen over een SSD? Hij werkt, hij is snel.. iemand ideeën?

Heb jij ook een Intel DC S3520 2,5" 800GB?

Vraag & Aanbod

+1Anoniem: 310408
26 december 2017 14:02
Total byte written is werkelijk een issue dat al enkele jaren geen factor meer is voor normale gebruikers. Alleen in zeer specifieke omstandigheden is het raadzaam om hier rekening mee te houden (bijvoorbeeld als je de drive gebruikt om meerdere HD bewakings streams te bufferen).

Met dat in het achterhoofd vind ik dit alleen een aan te raden drive voor mensen die geen M2 slot hebben of daar al een drive in hebben zitten. Voor veel minder geld heb je een 1Tb Intel MS SSD met veel hogere snelheden en voor iets meer heb je een top model Samsung Evo (die tegenwoordig ook niet meer warm worden).
De write endurance is iets waar ik als consument ook niet snel naar zou kijken. Neem nu die 850 Evo van 1TB met een endurance van 150TB TBW. Om op 5 jaar tijd aan die hoeveelheid te komen moet je aan 30TB per jaar komen en tenzij je veel veranderende data hebt kom je daar gewoon niet aan.

Toen hwi zijn SSD test deed met een Samsung 840 (die een lagere TBW waarde had geloof ik) kwamen ze uit op een levensduur bij normaal gebruik van meer dan 20 jaar.
Toch zie ik op mijn MBP dat ik daar wel overheen kom. Ongeveer 120GB read en 120GB write (nagenoeg gelijk) per dag. Waarschijnlijk door de swap die ook op de SSD loopt. Ik gebruik hem dan ook voor werk, maar toch..
Dat ligt helemaal in de lijn der verwachtingen en als die SSD enige kwaliteit heeft (neem aan van wel) dan zal deze alsnog vlot de 5 jaar halen. Het is ook niet dat je dagelijks effectief 120GB naar die schijf duwt, maar elke schrijfactie veroorzaakt een veelvoud aan schrijfacties op de eigenlijke SSD. Er wordt aangenomen dat bij normaal gebruik een vermenigvuldigingsfactor van 3 mag toegepast worden. Maw je Mac schrijft ongeveer 40GB naar de SSD per dag en die moet in totaal een 120GB aan blokken herschrijven daarvoor. Gebruik je die 365 dagen per jaar dan kom je op iets van een 42TB uit.
Sorry voor de late reactie, drukke dagen ;)

Maar dit zijn mijn OS writes, ik zal eens kijken wat SMART zegt op de SSD.
Het OS weet niet beter dan de eigen writes, dit zou voor de SSD nog 3 keer hoger kunnen liggen dus ongeveer.

Mijn laptop heeft 57 dagen aangestaan toen ik dit bekeek, waarvan 13 dagen in sleep. Ik heb dus het totaal aan read/writes gedeeld door 57-13=44 dagen

[Reactie gewijzigd door BernardV op 29 december 2017 23:11]

Klopt, zeker mee eens. Je hebt meer waar voor je geld met andere SSDs. Echter was het voor mij een “koopje” waardoor ik deze SSD alsnog heb gekocht.
Kleine tip: als je de tekst onder een barcode onleesbaar maakt, maak dan ook de barcode onleesbaar ;) Je S/N begint met een P en eindigt op een N
Whoopsie, thuis even aanpassen straks ;)
Na het lezen van de review ben ik benieuwd of de SSD ook echt 1,663PB haalt. Als je dat nog even kunt testen wordt de review heel sterk!
Ik zou dit heel graag willen testen, alleen vind ik het een duur grapje om de SSD zo snel mogelijk al aan zijn gespecificeerde 1,663PB te laten komen. Wellicht dat iemand anders de gok waagt O-)
Het tijdschrift CT heeft meerdere ssd tot aan hun einde getest.
De meeste gingen ver over hun specificatie heen.
Het testen duurde best lang, ik dacht 6 maanden ofzo?