Specificaties Soort casemod: Verlichting - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Universal LED Strip - RGB Review

DBRichard 22 december 2017, laatste update op 22 december 2017, 671 views

Cooler Master Universal LED Strip - RGB

Zeer complete LED strip oplossing door de ingebouwde magneten en licht diffuser dat alleen door de korte lengte en tegen vallende software niet als perfect beschwouwd kan worden. Gelukkig is een tweede strip makkelijk aan te sluiten dus wanneer Cooler Master de software aanpast is het een perfect product.

Pluspunten

• Robuuste behuizing
  • Goede felheid
  • Ingebouwde magneten
  • Licht diffuser en daardoor een zeer egale lichtweergave
  • Makkelijk uit te breiden (Daisy Chain)

Minpunten

• Software voor het besturen valt tegen door vaste 1920x1080 weergave
  • Zeer kort (22cm lengte)
  • Prijs van het product is best hoog voor de lengte strip dat je ermee krijgt

De laatste jaren is RGB verlichting in computer systemen gestegen tot een must have wanneer je een eigen PC ging bouwen, RGB verlichting producten verschijnen bij talloze merken, van moederbord fabrikanten zoals ASUS en MSI die rgb verlichting op hun moederborden intergreren tot Cablemod en Corsair die RGB controllers met LED strips verkopen om de gehele case te verlichten.

Cooler Master storte zich kort geleden in de RGB markt met RGB fans en een daarvoor te gebruiken RGB controller, nu voegen ze een RGB LED Bar toe aan hun RGB line up om case verlichting naar het volgende niveau te brengen.

*In dit review nemen we een kijkje naar de nieuwe Universal LED Strip RGB, sinds Juli (2017) heb ik een Early Sample kunnen testen op verzoek van CM, in dit review staan al mijn waarnemingen tijdens het testen. Na mijn feedback is er weinig tot niets veranderd aan het product.

Het testen van de LED strip begint met het uitpakken er van, de verpakking was destijds nog niet af en de LED strip kwam in een simpel wit kartonnen doosje, om de LED strip aan te sluiten op de Cooler Master RGB controller (hier straks meer over) komt de LED strip samen met een 4 pin kabel van 40cm wat samen met de kabel die je aan de controller zelf moet aansluiten (die kabel is 47cm en kan ook direct worden aangesloten op de RGB strip) uit komt op 87cm aan kabel, die lente is genoeg voor de meeste big tower cases.

Vervolgens nemen we een kijkje naar de LED strip zelf, het moment dat je de LED strip uit de verpakking haalt lijkt het beter om deze LED strip een “LED bar” te noemen door de behuizing er van maar we zullen het als een LED strip zien.

De LED strip (of LED bar)

Als we deze RGB strip vergelijken met de enkele kleur LED strips van CM dan is deze in wel een stuk groter met een dikte van 15mm in plaats van de 7.8mm van de enkele kleuren, waarschijnlijk is dit gedaan zodat de RGB module verder verwijderd is van de diffuser zodat het licht van de 3 kleuren LED beter verdeeld word over de diffuser zelf.

De dikte naast een standaard 25mm dikke fan

Aan beide kanten van de LED bar zit een 4 pin aansluiting, wat er ook voor zorgt dat deze net als de enkele kleur LED strips van Cooler Master, te daisy chainen zijn zodat je er meerdere op een connector kan aansturen.

De connector aan een van de zijden, aan de andere kant is dit precies andersom zodat je deze kan daisy chainen

De behuizing is zeer solide gemaakt, een aluminium profiel met een tweetal magneten in de onderkant waardoor de LED bar in bijna elke case gemonteerd kan worden door hem simpelweg tegen een paneel te zetten, het bovendeel van de behuizing is een licht diffuser wat zorgt voor een zeer egale verlichting over de gehele lengte van de strip.

Aan de binnenkant van de strip (ik adviseer de behuizing niet open te maken) zien we dat er is gekozen voor een witte PCB met SMD 5050 RGB LED’s, de PCB zit aan beide kanten vast aan de behuizing doormiddel van een klodder zwarte epoxy of dergelijk materiaal, het zorgt ervoor dat de plastic pluggen aan de uiteinde, de connector en de LED strip niet loskomen.

De LED strip onder de licht diffuser

Uiteraard kan de LED strip alleen weinig, Cooler Master heeft al een tijdje een RGB controller en zoals eerder vermeld zul je deze controller ook voor deze LED strip gebruiken, al is het ook mogelijk een andere RGB controller te gebruiken die de bekende VGRB volgorde gebruikt, voor het testen van de LED strip had CM ook een RGB Controller meegeleverd dus uiteraard kijken we daar ook even naar.

Aangezien dit een review is van de RGB strip zal ik niet heel erg uitgebreid praten over de controller maar erwel even een beknopte uitleg van geven.

De controller werkt met een enkele SATA power die direct in de unit geplugd word en een interne USB aansluiting die je via een korte kabel aansluit zodat je met de Cooler Master software de RGB fans en nu dan ook RGB LED strips kan besturen, er zijn daarnaast vier aansluitingen aanwezig voor RGB aansturing, bijgeleverd zijn vier kabels van 47cm om van een kleine JST aansluiting naar de VGRB aansluiting te gaan die op de LED strip of fans aangesloten kan worden.

De controller is net als de RGB strip magnetisch te monteren en de magneten zijn eveneens zeer sterk zodat tijdens het verplaatsen van de PC deze ook niet zal verschuiven of loskomen.

Wanneer de LED controller aangesloten is licht het Cooler Master logo op de voorkant wit op.

We zijn aangekomen bij de software waarmee je RGB fans en LED strips kan laten oplichten in elke kleur die je maar wil, op het moment van schrijven is software versie 1.03 de meest recente versie, in de software zelf vind je een hue slider met een groot vak om snel een kleur aan te klikken in het gebied dat je bij de hue slider hebt gekozen, er is een gedeelte met de aparte RGB waarde die tot 255 gaan om zo de kleur met meer precisie in te stellen, daaronder een speed setting met opties van 1-5 voor sommige van de effecten, en daaronder dan weer een helderheid slider met opties van 1-3.

De effecten die in deze versie van de software zijn begrepen:
- Static: Enkele kleur
- Customize: Elke RGB uitgang een aparte kleur
- Stars: Dit zorgt dat de 4 uitgangen wit oplichten in een randomized patroon
- Color Cycle: De controller gaat alle kleuren af
- Breathing: De verlichting zal een ademend effect geven door langzaam aan en uit de gaan
- Multilayer: Laat je effecten combineren
- Uit: LED’s gaan uit
- Mirage: Dit laat je de frequencie kiezen waarop de controller een signaal stuurt naar de RGB items, hoe hoger je dit instelt des te sneller knipperen en verversen de LED’s, voor video beelden van de fans is dit een handig iets maar verders adviseer ik iedereen dit op OFF te laten.

Een instructie video van Cooler Master zelf die de effecten toont, hierbij gebruiken ze zelf de RGB fans

De software is heel erg uitgespreid en lijkt op iets wat je op een smarthphone of tablet zou gebruiken, spijtig genoeg lijkt het er ook op dat de software opent op 1920x1080 en dit niet te veranderen is, voor FHD gebruikers betekent het dus dat de software het volledige scherm zal opnemen, naar mijn eigen mening is dit een “waste of space” en kan er veel worden gedaan om de weergave van de software een stuk kleiner te maken als het toch niet mogelijk is het programma van formaat te veranderen.

Een programma voor het aansturen van normale RGB LED’s hoeft niet zoveel scherm ruimte in te nemen bij gebruik.

Ik zal de conclusie opdelen in twee delen, de LED strip alleen en de hele ervaring met het gebruik van de RGB controller/software.

Het opzetten is allemaal zeer simpel, plug een sata power in de controller, plug de interne usb kabel in de controller en de usb header op een interne USB 2.0 connector, plug de RGB kabel in een van de vier RGB connectoren en verbind deze met de LED strip, het monteren van de controller en LED strip gaat via magneten dus zoek een metaal paneel met plaats en zet ze ertegenaan.

Wanneer je een tweede LED strip aan wil sluiten zet je een koppelstukje op de eerste LED strip en schuif je de tweede ertegenaan, je kan meerdere RGB items aansluiten via het daisy chain systeem, hou in de gaten dat je elk kanaal een andere kleur kan geven, als je daar gebruik van wilt maken moet je ze niet allemaal op een kanaal daisy chainen.

Download de software van de Cooler Master website, update zonodig de firmware van de controller via de software en kies je kleur.

De software kan wat aanpassingen gebruiken zoals een “compact mode” waar het geheel wat meer op elkaar zit en niet het hele scherm in gebruik neemt maar verders is het dan ook zeer eenvoudig om je gewenste kleuren en effecten in te stellen.

De LED strip zelf onderscheid zich goed van de andere LED strips op de markt door eigenlijk als LED bar te worden verkocht, een nette behuizing met een licht diffuser die ervoor zorgt dat je geen bright spots hebt en door die behuzing met diffuser is het dan ook de enige LED strip oplossing die niet compleet verstopt hoeft te zijn, wat ook nodig is want de dikte zal het niet makkelijk maken deze ergens achter een randje te verstoppen.

De LED strip is een reguliere LED strip in plaats van het addresseerbare type dat nu toch wel op de markt begint te komen voor gebruik in computers, dit is dan ook een klein minpuntje, ook heeft de LED strip een bekend probleem kwa kleurechtheid, als alle RGB waarde op 255 staan geeft het een koud wit licht af maar door de blauw waarde te verlagen naar 200-220 komt dit al zeer dicht bij neutraal wit.

De lengte van de LED strip komt uit op 22cm dus voor velen cases zal je er al twee aan elkaar moeten koppelen om de gehele breedte/hoogte te overbruggen
Door het bovenstaande zou ik de LED strip zeker aanbevelen voor gebruik in cases met veel glazen panelen waar een LED strip zichtbaar zou zijn, de behuizing en diffuser zien er dan een stuk netter uit dan een kale LED strip.

De LED strip met een standaard SSD als vergelijking kwa grootte

In het algemeen heeft Cooler Master een zeer net product, helaas heb ik nog geen prijs vernomen van Cooler Master op het moment van schrijven waardoor een prijs/kwaliteit vergelijking een beetje lastig is.
Zodra we de uiteindelijke retail prijs horen zullen we dit toevoegen aan het review en ook voor de prijs een score geven (Zie update).

Update: Na het plaatsen van het review bleken 2 afbeeldingen afwezig, dit zijn foto's van de LED strip in een simpele computer om zo het egale licht te tonen (er is zo min mogelijk editing gedaan aan deze foto's).

Ook is er een prijs in de prijsalert verschenen sinds het originele review geschreven is (13 December waarna het op 22 December gepost is op Tweakers), de prijs die de LED strip gekregen heeft is 25 euro als goedkoopste prijs in de prijsvergelijker, voor 25 euro per 22cm LED strip is het een zeer hoge prijs voor de lengte die je krijgt maar door het complete pakket met de ingebouwde magneten, licht diffuser en gesloten behuizing dat zorgt voor de egale lichtweergave is de prijs zeer competatief.

Door dit alles te overwegen geef ik de LED strip een 4/5 sterren (Goed), de vijfde ster kan ik vanwege de korte lengte voor het geld niet geven, in het algemeen een zeer goed product voor een redelijke prijs.

Heb jij ook een Cooler Master Universal LED Strip - RGB?