Pentax K-S2 Body Zwart Review

GWJvNNewbie 22 december 2017, laatste update op 22 december 2017, 42 views

Pentax K-S2 Body Zwart (Product gekocht)

Inmiddels ruim een maand ervaring met deze camera en ben er blij mee. Gekocht als vervanging voor de PENTAX-K10D. Deze was aan reparatie toe, maar het was zinvoller te investeren in de intussen veel meer belovende en relatief voordelige K-S2. Tot dusver heeft de K-S2 deze belofte alleszins waargemaakt.

Pluspunten

• het verrassende zowel draaibare als kantelbare scherm (hetgeen 'onmogelijke' opnamen mogelijk maakt)
  • groot (3") en scherp (0.9Mpx) scherm dat 'live' als zoeker gebruikt kan worden
  • oudere, volledig handmatige objectieven kunnen blijven gebruiken
  • het kunnen opslaan van een geslaagde testopname ('voorbeeldopname') (soms doet de zelfde situatie zich niet opnieuw voor)
  • de hoge gevoeligheid (tot ISO 51.200) (hoge gevoeligheid geeft weliswaar grove 'korrel' maar maakt bijzondere foto tenminste mogelijk)
  • automatische interval-opnamen (van groeiende planten etc.)
  • evenals K10D in weer en wind te gebruiken
  • het bescheiden gewicht (618g)

Minpunten

• de handige testopnameknop (K10D: doordraaien van hoofdschakelaar) is opgeofferd aan video; deze functie kan nu toegekend worden aan de RAW/Fx-knop, maar:
  • de RAW/Fx-knop is moeilijk blindelings te vinden en bedienen (steekt nauwelijks uit)
  • aparte flitser (t.b.v. zijlicht) alleen nog aan te sluiten via hot-shoe, lastig om simpele handflitser met lichtgewicht koord aan te sluiten

Uitbreidbaarheid Score: 5
Batterijduur Score: 3
Meer dan vijfentwintig jaar gebruikte ik als natuurfotograaf de PENTAX-MX, een uitsluitend handmatige camera.
Om mijn waardevolle verzameling objectieven te kunnen blijven benutten koos ik als digitale opvolger de PENTAX K10D (zelfde bajonet). Deze bleek ook met deze lenzen uitstekend bruikbaar (zij het alleen handmatig, maar ik was niet anders gewend); (via menu: toestaan gebruik diafragma-ring).
Dit kan met de K-S2 nog steeds!

Het meest geweldige feature (dat ik bij nog geen enkele andere, vergelijkbare camera aantrof) is het magnifieke scherm: zowel draai- als kantelbaar! Hetgeen het mogelijk maakt de camera uit de meeste posities te bedienen en daardoor 'onmogelijke' opnamen te kunnen maken. [Zoals van een insect aan de onderkant van een paddenstoel, waarvoor je tot dusver minstens plat op de grond moest gaan liggen, maar eigenlijk eronder...]

Om diverse redenen (o.a. nummering) maak ik liever testopnamen dan dat ik talloze opnamen meteen weggooi of later alsnog. Dit is bij de K-S2 een stuk lastiger geworden (ongelukkige toekenning knoppen). Daar staat tegenover dat prachtige gelukte testopnamen nu alsnog opgeslagen kunnen worden.

Omdat ik geen behoefte heb aan de video-functie in een fotocamera, heb ik deze niet geprobeerd.

Heb jij ook een Pentax K-S2 Body Zwart?