Specificaties 2TB 3.5" HDD met USB 2.0 - Bekijk alle specificaties

LaCie Hard Disk Design by Neil Poulton 2TB Zwart Review

zsteven1 15 februari 2010, 3.921 views

LaCie Hard Disk Design by Neil Poulton 2TB Zwart

Pluspunten

• Ziet er mooi en stevig uit
  • Niet duur

Minpunten

• Maakt veel geluid
  • Geen spin-down (voor mij persoonlijk een nadeel)
  • Veel te korte USB kabel (ong 30 cm gok ik)

Mobiliteit Score: 3
Ik heb enkele weken geleden deze 2TB externe hardeschijf gekocht. Het was min of meer een impuls aankoop zonder me goed voor te hebben bereid op alle soorten. Mijn andere externe schijf zat opeens vol, dus moest snel een nieuwe kopen.

Ik heb hem gekocht bij de mediamarkt, hij was daar in de aanbieding. Alle onderdelen zaten netjes in de doos en de schijf zat netjes ingepakt zodat er geen krasjes op de glimmende buitenkant kon komen.
Het eerste wat me opviel toe ik alles uit de doos had gehaald was de zeer korte usb kabel. Ik heb de externe schijf op mijn pc-kast moeten zetten, zodat de kabel het net haalde. Mocht je hem wat verder weg willen zetten, dan raad ik aan een verlengkabel te kopen. De voedingskabel is wel lang en dat levert geen problemen op.

Ik heb alles aangesloten, pc aangezet en daarna aan de achterkant van het apparaat de knop omgezet. Windows herkende de schijf meteen. Er stond al wat LaCie software op geinstaleerd en deze werden meteen opgestart. Via deze software kon de schijf worden ingesteld naar je eigen wensen (formatteren en partities). ik heb hier geen gebruik van gemaakt en hem via windows zelf geformateerd naar NTFS.

Een paar dingen die me opvielen:
-De aan/uit knop aan de achterkant van het apparaat zit. Doordat de usb-kabel erg kort is, kan je de schijf niet echt handig opstellen dat je makkelijk bij deze knop kan (dit geldt natuurlijk alleen bij desktop pc's , laptops hebben dit probleem niet.
- De ventilator maakt erg veel herrie, zeker bij het opstarten. Darna wordt het minder maar hij blijft goed hoorbaar.
- Tijdens het schrijven van bestanden hoor de de schijf goed kraken.

Ik had al een 1TB WD MyBook en daar was ik zeer tevreden over, hij werkt helemaal zoals ik wil, stil met spin-down, erg handig omdat de externe schijf gewoon altijd aaan moet staan als de pc ook aanstaat, en uit moet gaan als de pc uit is. Deze hardeschijf is het tegenovergestelde. Voor mij persoonlijk niet handig.

Heb je een laptop, en wil je af en toe ook wat op je externe schijf zetten, dan is het wel een goede schijf. Door de korte kabel, raakt deze niet in de knoop en je kan hem makkelijk aan en uitzetten. Ook het design is erg mooi en strak.

Ik wilde de schijf gaan gebruiken als NAS, maar ik zie hier van af door de herrie die hij maakt. Waarschijnlijk ga ik hem nu gebruiken als BACKUP schijf van allerlei bestanden en ga ik er grote bestanden op zetten die ik niet dagelijks hoef te benaderen (soort van archief).

Over de snelheid kan ik niet zoveel zeggen. Mijn PC is momenteel niet zo snel dus wegschrijven gaat niet erg snel, maar dat hoeft niet aan de schijf te liggen. Voor mij is de schijf snel genoeg met het laden van bestanden.
Voordeeltje van deze schijf is dat hij blijft draaien. Als ik dus opeens de schijf aanroep (hervatten van gepauzeerd mp3tje) dan gaat hij meteen door. De WD MyBook die ik heb, heeft dit niet. Deze moet eerst weer gaan draaien, voordat de muziek verder gaat.

het was voor mij een impulsaankoop. Omdat ik andere eisen aan de schijf stelde voldoet hij voor mij niet helemaal. Wil je een schijf die je af en toe aan wilt zetten voor bijvoorbeeld bij je laptop dan is het een prima ding.

Heb jij ook een LaCie Hard Disk Design by Neil Poulton 2TB Zwart?

De review is misschien wel iets te veel mening en te weinig feiten.
Een aan/uit knop kan handig zijn, als je de schijf niet altijd wilt benaderen als je pc aanstaat. Maar mijn afbeeldingen en muziek staan er op, dus voor mij moet hij altijd bereikbaar zijn. Of het een voor- of nadeel is hangt dus af van waarvoor je hem wilt gebruiken.

Het is inderdaad een USB 2.0 met een korte kabel, de ventilator (die heeft hij ja) maakt het meeste lawaai als hij aanstaat.

Bedankt voor je feedback, ik heb nog niet veel reviews geschreven, dus ik hoor graag wat beter kan :)

En foto's.. tja, waar wil je een foto van hebben? Op het plaatje is te zien hoe hij er uit ziet..
Ik heb zelf de 1tb versie, in tegenstelling tot de reviewer ben ik zelf zeer tevreden over deze externe schijf. Geluidsproductie ten opzichte van mijn MyBook is zelfs minder. Die usb kabel is natuurlijk altijd te vervangen voor een van een aantal meter.

Schrijfsnelheden zal ik zometeen even posten.
Ik heb dit weekend de Lacie 2TB met dezelfde EAN-code gekocht.
En er zit geen fan in!
Of het produkt is veranderd, of de reviewer heeft zich vergist.
Ik heb hem sinds 5 min ook, en er zit bij mij gelukkig ook geen fan in.
De grille aan de achterkant is ook veranderd, ipv de vierkante grill heb ik een langwerpige over de hele breedte aan de achterkant, van ongeveer 15mm hoog in hetzelfde patroontje, het lijkt er op dat de fan achteraf toch overbodig bevonden is.
Ben ik blij mee, want ik heb nu een LaCie 1TB en 1.5TB en ik ben op zoek naar een nieuwe 2TB. Aangezien hij in de woonkamer staat, wil ik er graag weer een LaCie van maken, maar hij moet qua geluid niet meer kabaal maken dan de andere 2.

Jammer genoeg is hij nu slecht te verkrijgen bij de 3 goedkoopsten, dus ff in de gaten houden maar....
Net gekocht, want weer op voorraad!

[Reactie gewijzigd door thunder8 op 16 maart 2011 10:17]