Specificaties Android, iOS compatibel en 24g - Bekijk alle specificaties

Mpow D6 Zwart (Zwart) Review

DutchTech 21 december 2017, 58 views

Mpow D6 Zwart (Zwart) (Product volledig gesponsord)

Smartband die precies doet waar het voor bedoeld is, en dat voor een zéér lage prijs

Pluspunten

• Kwalitatief prima materiaal
  • Doet wat het moet doen
  • Hartslagmeter ingebouwd
  • Gaat de hele dag mee
  • Spotgoedkoop

Minpunten

• Hartslagmeting duurt erg lang
  • Weinig data zichtbaar op scherm
  • Navigatie iets té simplistisch

Ik schrijf voornamelijk over smartphones en tablets op deze website, maar waar blijven dan eigenlijk de smartwatches, smartbands enzovoort? Tja, die zijn - op die van de Apple Watch na - nergens te bekennen! Maar daar komt nu wat verandering in gelukkig: namens GearBest testte ik de MPOW D6 Smart Bracelet, een 'slim' bandje dat je gewoon net als een horloge om je pols kunt doen. In deze review ga ik in op het design, de setup-procedure, hardware en software. Vanzelfsprekend sluit ik af met een conclusie!

DESIGN
De MPOW D6 Smart Bracelet ziet er op het eerste gezicht al uit als hoe zijn soort eruit hóórt te zien: simpel, noch elegant. Ik heb weleens eerder een slimme armband gehad, van Xiaomi welteverstaan, maar daaraan ontbrak het een en ander. Het grootste gemis: een scherm! De MPOW D6 beschikt hier wel over, waarover zometeen natuurlijk meer.

Het design voelt prima aan op de huid, dankzij het zachte materiaal. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de Apple Watch is er geen gebruik gemaakt van aluminum of roestvrij staal, dit maakt dat het apparaatje met name tijdens het sporten fijner in gebruik is. Ook omdat de 'smart bracelet' gewoon ultralicht is.

De smartband heeft verder een USB-aansluiting, een hartslagmeter (die ik nog zal vergelijken met die van de Apple Watch!) en één touch-capacitive knop. Laatstgenoemde bevindt zich onder het schermpje.
SETUP-PROCEDURE
Het instellen van de MPOW D6 was kin-der-lijk eenvoudig, en zelfs dat is nog een understatement. Waar ik weleens bij goedkopere producten zie dat setup-procedure ervan veel tijd en gedoe in beslag neemt was dat hier niet het geval. Je installeert via je de App Store of via Google Play de app 'Mpow Smart', die gratis te downloaden is. Op het boekje dat meegeleverd wordt met de smartband vind je nog een QR-code naar beide app stores. In de app moet je een account aanmaken als je die nog niet hebt, en vervolgens log je in. Je wordt gevraagd wat over jezelf in te vullen, zoals je leeftijd, gewicht en lengte. Die informatie is relevant voor het kunnen tonen van goede bewegings-gerelateerde informatie. Daarna registreer je de smartband. Natuurlijk moet je die eerst aanzetten, dat doe je door 5-7 seconden lang het touch-knopje onder het scherm ingedrukt te houden.

Hij start dan op. In de app koppel je de smartband dan, dat gaat gewoon via Bluetooth. Bij mij werd de MPOW D6 binnen 5 seconden getoond. Door erop te tikken wordt de koppeling voltooid en kun je gelijk gebruik maken van het apparaatje.

In geschrift lijkt het toch nog wel aardig wat, maar in werkelijkheid is het echt geen moeite. Voor mij één van de grootste pluspunten.
HARDWARE
Dan de hardware. Smartphones, tablets en natuurlijk vooral laptops en desktops komen altijd met top-notch hardware. Smartwatches en smartbands hebben echter veel minder ruimte. Toch hoeft dat niet meteen te betekenen dat de hardware slecht is, integendeel.

Eerst dat schermpje. De MPOW D6 heeft een OLED-scherm van 0,87 inch (2,21 cm), met een resolutie van 124 x 32 pixels. Dat staat gelijk aan zo'n 147 pixels per inch. Niet slecht als je het mij vraagt. De Apple Watch heeft meer pixels, maar moet dan ook sowieso meer informatie tonen. En daar zit het 'm: de MPOW toont eigenlijk voornamelijk de belangrijkste data. Meer daarover zometeen natuurlijk! Het apparaatje is in elk geval voornamelijk bedoeld voor bij het sporten bijvoorbeeld, dus veel pixels zijn niet echt nodig.

De smartband beschikt over een NRF52832-chip waar alle hardware in zit, inclusief Bluetooth 4.2. De kloksnelheid is 64 MHz en er zit 64 kB aan SRAM (Static Random Access Memory) in de chip. Eigenlijk hoef ik weinig woorden vuil te maken aan informatie over de chip, want zoals ik al aangaf heeft een smartband als deze geen zware taken te vervullen. Er zijn geen echte animaties in de software te vinden, dat scheelt ook weer wat. Kortom, de prestaties zijn... prima!

Zoals ik eerder aangeef is er een hartslagmeter aanwezig. Bij een snelle test en vergelijking met die van de Apple Watch (die wordt beschouwd als één van de meest betrouwbare hartslagmeters op een smartwatch) viel op dat de MPOW er niet gruwelijk ver naast zit. Wel duurt een meting erg lang, wat jammer is.

Verder zit er een accuutje van 90 mAh in die volgens de fabrikant zo'n 15 uur lang in stand-by tijd meegaat. Volledig opladen van het dingetje duurt zo'n 1,5 uur. In mijn ervaringen ging het apparaatje lang genoeg mee op een dag.

Allemaal niet veel bijzondere zaken, maar dat hoeft ook niet voor een apparaatje als deze... Maar waar het wél om gaat, is natuurlijk de software!
SOFTWARE
Dan zijn we aangekomen bij... je raadt het al: software! Zoals ik eerder vertelde is er één knopje aanwezig, onder het scherm. Dat is dus bedoeld voor alle navigatie. Het is in mijn ogen wat simplistisch toegepast, maar het werkt wel degelijk. Wil je je stappenteller zien, dan tik je er een keer op wanneer je klokje zichtbaar is (zie je die niet, dan tik je eerst om die tevoorschijn te halen). Tik je nog een keer, dan kom je bij de hartslagmeter. Nog een keer tikken brengt je bij de kilometerteller. Een tikje verder is te zien hoeveel kilocalorieën je verbrand hebt. En dat is het wel zo'n beetje.

De applicatie waarover ik verteld heb (Mpow Smart) biedt alle informatie 'groot' op je telefoon. Daarnaast kun je je instellingen wijzigen, zoals of je de content op het scherm verticaal of links/rechts horizontaal wilt weergeven. Ook is er een optie die je kunt inschakelen om bij het optillen van je pols de tijd te tonen (zonder daarvoor op het knopje te hoeven tikken).

Er zijn nog meer opties beschikbaar zoals 'Find my phone' voor het terugvinden van je telefoon, slimme herinneringen, de sterkte van de trillingen en wekkers. Ook kun je een andere taal kiezen. Momenteel is er ondersteuning voor 11 talen, waaronder Engels. Nederlands zit er helaas niet tussen. Je kunt de app/smart band trouwens ook koppelen met de Gezondheid-app op je iPhone. Hierbij heb je de mogelijkheid data over je stappen, hartslag en slaapritme te synchroniseren.

Aan software-functionaliteit dus eigenlijk geen gebrek. Het komt niet in de buurt van wat een Apple Watch kan, maar bedenk wel dat er sprake is van een prijsverschil van minimaal zo'n ¤390 (!!!). Daarnaast heeft de MPOW D6 voornamelijk een functionele rol, terwijl de Apple Watch ook als fashion-product dient voor veel mensen.
CONCLUSIE
Het speerpunt van de MPOW D6 Smart Bracelet is toch wel die prijs. De smartband kost letterlijk geen drol, terwijl het precies doet wat ervan verwacht wordt. En in principe zou hij zonder al teveel problemen zeker een dag mee moeten kunnen gaan, al heb ik dat niet in de praktijk getest. Ook de snelle en gemakkelijke instel-procedure was voor mij een enorme pro. Het scherm is wel erg klein, maar hey! Er zit tenminste een scherm op. Niet iedere smartband heeft dat. Dus voor mij is dit enerzijds een pluspunt, anderzijds een minpuntje. Tja, wat valt er verder nog op aan te merken? Ik kan in elk geval niets verzinnen.

Heb jij ook een Mpow D6 Zwart (Zwart)?