Specificaties Videokaartkoeling (actief gekoeld) - Bekijk alle specificaties

Zalman VF700-Cu Review

Velvet 16 december 2005, laatste update op 17 november 2015, 2.512 views

Zalman VF700-Cu

Pluspunten

• Makkelijk te monteren
  • Een stuk stiller dan een stockkoeler
  • Mooi uiterlijk (al is dat een kwestie van smaak)
  • Lage prijs
  • Koelt prima

Minpunten

• Het ernaast gelegen PCI-slot wordt onbruikbaar (maar dat is bijna altijd zo)

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 5
De Zalman VF700-Cu

Al een tijdje probeer ik mijn PC zo stil mogelijk te krijgen. Onlangs was dan ook de koeler van mijn videokaart aan de beurt. De stock-cooler die erop zat ratelde en maakte verder erg veel lawaai, het was zo'n klein dingetje dat met een enorme snelheid ronddraait, je kent het wel.

Bestelling

Ik heb de koeler besteld bij MNM Computers, waar ik een prima service kreeg. Ze hadden hem op voorraad, het wachten was alleen op een processorkoeler die ik ook had besteld, maar die kwam al snel aan en de volgende dag had ik mijn pakketje in huis. De koeler zat in een plastic verpakking, samen met acht ramsinks die je op je videogeheugen kan plakken voor extra koeling.

De Zalman VF700-Cu in de verpakking

Montage

Na het verwijderen van mijn oude koeler was de montage van de Zalman niet al te ingewikkeld. Je moet wel even het boekje goed lezen, maar dan is het vrij gemakkelijk. Een werkje van vijf minuten. Ook de ramsinkjes waren makkelijk aan te brengen.

Alles wat erbij zit

Compatibiliteit

Op de site van Zalman kan je van tevoren bekijken of de koeler op jouw videokaart past. Dit voorkomt een hoop narigheid.

Koelvermogen

Mijn oude koeler hield mijn videokaart op zo'n 40 graden, maar dat was pas toen ik het ernaast gelegen PCI-slot leeg had gemaakt zodat de warmte wegkon. Daarvoor was hij zo'n 12 graden warmer! De Zalman is zo groot dat je sowieso het PCI-slot ernaast niet meer kan gebruiken. Ik was dus even bang dat ik, als de warmte niet weg zou kunnen, nog een PCI-slot zou verliezen (en ik heb er maar drie!), maar dat bleek mee te vallen. Mijn videokaart is redelijk stabiel op ongeveer 42 graden, zowel bij idle als bij load, ik heb er namelijk een fan controller (de Coolermate Commander 7) op aangesloten en die houdt hem mooi stabiel.

Geluidsproductie

Het gevolg daarvan is wel dat tijdens het gamen de koeler een hoger toerental heeft. Gelukkig heb ik dan niet zoveel last van het geluid, omdat bij vrijwel alle games achtergrondmuziek aanwezig is, en dan hoor je hem al niet meer. Tijdens het internetten of andere lichte bewerkingen draait de koeler op zijn langzaamst waardoor hij ook erg stil is. Of het geluid voor jou irritant is, is erg persoonlijk, ik hoor een beetje geruis met een lichte zoemtoon, maar ik vind het niet vervelend.

De Zalman in een kast gemonteerd

Modbaarheid

Hier kan ik niet veel over zeggen, het lijkt me dat je er niet zoveel mee kan doen, maar ik heb het zelf nog niet geprobeerd. In ieder geval ziet hij er van zichzelf al mooi uit en hij is ook nog te krijgen met blauwe ledjes.

Over de prijs kan ik kort zijn: als je ziet wat je ervoor krijgt is de prijs alleszins laag te noemen. Voor ongeveer twintig euro is hij al te vinden en dat is niet veel voor een VGA-koeler die goede prestaties combineert met fluisterzacht geluid. Een aanrader, mits hij op je kaart past!

Heb jij ook een Zalman VF700-Cu?

De koeler heb ik sinds een weekje ook op mijn Asus 6600GT Top. Ik ben er erg tevreden over, de temp komt bij full load niet boven de 42 Graden.En tijdens "gewoon" gebruik draai ik de rpm's terug naar 1300 met mijn fan controller (Zahlman) en is het systeem weer lekker stil.

Edit: Typo
Edit Zahlman dan ook ff naar Zalman als je toch je typo's verbeterd.
Ik heb deze koeler op een XFX GeForce 6600GT en bedien hem met een zalman fan-controller (6 fans).

Als ik 's nachts download draai ik hem gewoon helemaal uit en als ik een spel speel zet ik hem gewoon volop.

Omdat mijn systeem zelf heel stil is hoor ik hem wel als hij voluit staat.

Maar voorderest een goede koeler met een makkelijker installatie.
Ook ik heb inmiddels de herriemaker op mijn videokaart vervangen voor deze (de AlCu weliswaar). Ik had als een CPU koeler uit dezelfde serie, en aangevuld met deze is mijn systeem weer fluisterstil!)
ik heb hem ook op mijn XFX 6800GT AGP8X
de stock cooling waren de temperaturen idle 80C en load kwamen ze over de 100C dus ik dacht laat ik maar is andere koeler kopen.. me garantie is al verlopen... dus als het me GPU was die kapot was... niet geschoten is altijd mis

toen ik de stock koeler eraf haalde bleek dat ie vol zat met stof.. dus dat er amper airflow doorheen ging.. dat verklaarde de hoge temperaturen..

nu heb ik hem geinstalleerd en mijn temperaturen komen niet boven de 50C uit.. dat is nog nooit voorgekomen @ loaded
idle is de temperatuur..35C