Specificaties 640GB 2.5" HDD met USB 2.0 - Bekijk alle specificaties

WD My Passport Essential 640GB Zwart Review

T.H. Lassche 16 februari 2010, laatste update op 16 februari 2010, 2.611 views

WD My Passport Essential 640GB Zwart

Pluspunten

• Snel
  • Stil
  • Zeer mobiel
  • 256 bits encryptie

Minpunten

• USB kabel is aan de korte kant
  • Behuizing wordt snel smerig
  • USB kabel wil nog wel eens uit de poort schieten
  • Software is wat onhandig
  • Drive unlocken kan alleen in Windows

Mobiliteit Score: 5
Nadat mijn oude Toshiba drive het begeven had was het tijd voor een nieuw schijfje. Mijn oog viel op de My Passport Essential II omdat hij 256-bit encryptie heeft, wat mij erg handig leek. Ook was het design niet gek.

Specificaties:

Inhoud verpakking:
De verpakking:
Met daarin:
Allereerst de schijf:
En dan de kabels en de handleiding:
Zoals te zien is, is de lengte van de USB kabel wat aan de korte kant. Bij zo'n 30cm houdt het wel op. De handleidingen stellen niet heel veel voor, het grootste deel bestaat uit warnings en copyrightschriften.

Bouwkwaliteit:
De drive zit goed in elkaar, de behuizing sluit naadloos aan. De hele schijf is uitgevoerd in hoogglans, dit ziet er erg goed uit. Maar vingerafdrukken zijn goed zichtbaar. Ook bekrast de schijf snel. Maar goed, het oog wil ook wat. Op de onderkant van de schijf zitten rubberen voetjes, die eventuele resonantie voorkomen en voorkomen dat de onderkant bekrast bij schuiven.

Wat wel erg lastig is, is de micro USB poort die in de schijf zit. Micro USB is over het algemeen al wat minder solide dan mini USB, maar bij deze schijf is het helemaal erg, het contact is erg gevoelig en de kabel wil er nog wel eens uitschieten. Als ik bijvoorbeeld een stapel papiertjes op de schijf leg dan is de schijf het contact met de PC al kwijt.

De poort ziet er zo uit:

Aan de zijkant van de schijf zit een wit LED lampje, welke netjes in de schijf verzonken is en goed vast zit. Zo kan hij niet zomaar afbreken (bij mijn vorige schijf was dit op mysterieuze wijze wel gebeurd :))

Prestaties
Dat is waar het om draait, doet dat ding zijn werk nou snel of niet. Ik heb drie programma's gebruikt om de snelheid te bepalen:
- Atto disk benchmark
- HDTune
- CrystalDiskMark

Alle tests zijn verricht op een USB 2.0 poort.
De resultaten (klik op de plaatjes voor scherpe versies):
Atto:
HDTune:
CrystalDiskMark:

Alle drie de benchmarks komen aardig overeen, de schijf leest met ong. 30-35 mb/s en schrijft met ong. 20-22 mb/s. Een vrij strakke prestatie voor een 2,5" inch schijf.

Software:
De schijf wordt standaard geleverd met software. De software staat op een aparte partitie die een Cd-rom speler emuleert. Op deze partitie staat het backupsysteem, de handleidingen en het programma om de schijf te unlocken als deze gelockt is. Verder is een .NET framework installer aanwezig, aangezien WD SmartWare .NET nodig heeft om te kunnen draaien.

Groot nadeel is dat de software alleen op Windows draait, en dat ik de drive dus in bijv. Ubuntu niet kan unlocken. Verder is het jammer dat een deel van de software op de computer en niet op de schijf draait en dat de software dus niet volledig portable is (wat je wel zou verwachten).

De interface van het programma ziet er zo uit:
Als er een wachtwoord is ingesteld op de schijf dan krijgt men dit te zien:
Als de gebruiker ervoor heeft gekozen WD SmartWare op de PC te zetten (dus niet op de schijf) dan is in de systeemtray zichtbaar wat de status van de drive is. De temperatuurstatus baart me enige zorgen, betekent dit dat de schijf vrij snel oververhit raakt?
De 'Veilig verwijderen' feature die bij de software zit ingebakken werkt niet heel erg vlekkeloos:
Het hoofdscherm:

Temperatuur en geluidsproductie:
De temperatuur blijft onder load laag, de case wordt nauwelijks warm. Ook is er vrijwel niks te horen, de schijf produceert nauwelijks geluid. Alleen als je je oor tegen de case aandrukt hoor je het ding zoemen.

Mobiliteit:
Met zijn bescheiden grootte en 2,5" interface is het geen probleem om de schijf mee te nemen. Wel beschadigt de drive vrij snel als je deze los in een tas doet, het is dus ook aan te raden om direct het beschermhoesje erbij te kopen:

Prijs:
Toen ik de schijf kocht koste de schijf ¤99,50. Voor een schijf van 650 Gb is dit nogal aan de prijs, maar voor dat geldt krijg je wel de nodige extra's, de 256 bit encryptie is erg makkelijk en ook de backupfunctie is handig. Ook krijg je voor dat geldt een snelle harde schijf.

Conclusie:
Een stijlvolle, snelle harde schijf. De prijs is wat aan de hoge kant, maar daarvoor krijg je tal van features terug. De software kan beter, een volledig portable versie zou mooi zijn, ook zou linux ondersteuning fijn zijn. De behuizing is vrij gevoelig voor krassen, wat mede komt door het hoogglans design.

Heb jij ook een WD My Passport Essential 640GB Zwart?

Ik heb net een 320 GB model aangeschaft (dat is dan de gewone essential) omdat er even niets anders voorhanden was bij de MyCom. Die meegeleverde software vindt ik maar niets - ik heb weinig vat op wat hij wel en niet moet backuppen. Hoe zit dat met de encryptie? Ik heb geen wachtwoord opgegeven en neem aan dat hij dat dus ook niet doet.
Grootste vraag:
Kan ik dit ding ook normaal partitioneren? Dat doe ik met al mijn extHDD's.
Ik kan er geen info over vinden.

[Reactie gewijzigd door MarPan op 5 juni 2010 10:00]

Volgens mij is dit gewoon een optie in de software, installeer de client suite voor Windows eens, volgens mij stond het daarin.
Ik heb dezelfde schijf (500GB versie). Ook erg tevreden over. De software is trouwens niet windows-only, deze werkt ook op Mac. Ik heb de software er overigens de eerste dag gelijk afgegooid, omdat OS X zelf goede backup software heeft.
Zijn er 2.5" schijven die niet de USB 2.0 poorten volledig benutten? Ik kan me het haast niet voorstellen. Je ziet ook duidelijk aan de grafiek van HDtune dat de USB poort in dit geval de beperkende factor is.
heb zelf ook een Passport Essential , en ken er nog 5 mensen op school die hem hebben. Allen zullen na een tijdtje zelfde kuren tonen zoals het niet meer herkennen bij een mac/pc.

Het ligt voornamelijk aan de kabels die ze bij hadden geleverd en zoals TS het al zeiden dat de kabels wel eens los schieten klopt helemaal het is gammel als wat na een paar maanden gebruik
Werkt deze buspowered? En dan met EEN of TWEE draadjes? Hoe zit dat?
Bus powered, met slechts één draadje. Niet actief gekoeld, dat scheelt qua energiebenodigdheden.
Niets gevonden - Er zit een programma bij "WD Smartware",
Dat reageert erg traag - hebben meerdere mensen daar last van?
Ik zal hem wel eens updaten, het is nog versie 1.02

[Reactie gewijzigd door MarPan op 6 juni 2010 18:46]

Leuke review, je bent alleen bij prijs vergeten de [b]-tag af te sluiten.

En kun je misschien die plaatjes wat kleiner maken en er thumbs neerzetten, niet heel prettig om gelijk gigantische foto's binnen te halen :)
De [b]-tag is gefixd. De plaatjes zijn kleiner gemaakt, op het moment nog geen thumbs wegens een gebrek aan tijd :)