Tweakers zegt: 8,5

Sony A6000 + 16-50mm f/3.5-5.6 Zwart

Sony A6000 + 16-50mm f/3.5-5.6 Zwart Review

WouterS5830i 18 december 2017, laatste update op 19 december 2017, 372 views Product gekocht

Sony A6000 + 16-50mm f/3.5-5.6 Zwart

Ondanks dat hij al sinds 2014 verkrijgbaar is, een fantastische camera waarvan je in 2017 nog erg veel plezier van kunt hebben! Erg snelle autofocus en afdrukken is ook zonder vertraging. De foto's en video's zijn scherp en mooi Daarnaast zijn er veel opties, wel zijn de instellingen soms onoverzichtelijk.

Pluspunten

• Mooie, scherpe foto's
  • Qua mogelijkheden vergelijkbaar met een dslr
  • 1080p 50fps video
  • Fijne elektronische zoeker
  • Snelle focus en afdrukken zonder vertraging
  • Licht en compact

Minpunten

• Instellingen kunnen onoverzichtelijk zijn
  • Kittens ondersteunt geen zonnekap

Snelheid en automatiek Score: 5
Batterijduur Score: 4
Uitbreidbaarheid Score: 4
Na jarenlang met de olympus E-410 te hebben gefotografeerd werd het toch eens tijd voor een nieuwe camera. Ik was op zoek naar een systeemcamera vanwege de grotere sensor in een kleine behuizing, een zoeker was ook belangrijk.
Met deze wensen bleek de sony a6000 een van de weinige opties en na het zien van veel positieve reviews heb ik voor deze camera gekozen.

Ik ben erg tevreden met de Sony, wat meteen opvalt is dat de autofocus erg snel en accuraat is, vergelijkbaar met DSLR-camera's. Ook reageert de camera direct met afdrukken, dus het is heerlijk fotograferen en de camera is prima geschikt voor bewegende onderwerpen.
Ook over de beeldkwaliteit ben ik zeker tevreden, met 24 mp zijn de foto's gedetailleerd. Bij de kitlens valt wel op dat de hoeken onscherp kunnen zijn, en niet elke diafragma-opening geeft evenveel scherpte.
Ook een pluspunt is de mogelijkheid om met 1080p en 50 beelden/ sec. te filmen, dit geeft erg soepele beelden.

De elektronische zoeker is na even wennen erg fijn fotograferen, je ziet meteen het effect van instellingen als witbalans, belichtingscorrectie of diafragma. Ook oogt de zoeker soepel door de hoge refresh-snelheid. Wel geeft de zoeker, ook na het aanpassen, naar mijn mening nog iets minder kleur weer dan het scherm, maar heeft verder een prima kwaliteit.

De accuduur is ook voldoende, op vakantie kon ik een aantal dagen fotograferen voor hij bijgeladen moest worden. Maar een tweede accu is altijd handig. De bijgeleverde lader heeft met 5v 0,5A erg veel tijd nodig, een 5v 2A telefoonlader laadt veel sneller op☺

Al met al een erg fijne camera waar je veel plezier aan zult beleven.

Update 19/12: de 16-50mm kitlens blijkt wel filters te ondersteunen. De lens heeft een filtermaat van 40,5mm, ook bestaan er adapters voor andere maten.

Heb jij ook een Sony A6000 + 16-50mm f/3.5-5.6 Zwart?

Een aantal dagen enthousiast fotograferen met 1 accu? Ben wel benieuwd hoeveel hoe weinig fotos je dan op een dag schiet ;). De batterij is namelijk een van de zwaktepunten van deze camera, maar verder is het inderdaad een top apparaat en hij weegt niks!

De kitlens ondersteund overigens wel filters met een adapterring van bijvoorbeeld 40,5 >49mm, heb er zelf een B&W ND filter op gehad en dat werkte gewoon zoals het hoort.
Bedankt voor de aanvulling, van de accu heb ik niet een heel concreet idee omdat ik regelmatig eerder bij-laad.