QTechnology QT-03460G/Gold, 460W Review

Luuk1983 15 november 2006, 2.900 views

QTechnology QT-03460G/Gold, 460W

Pluspunten

• Goede specificaties
  • Vrij stil
  • Netjes afgewerkt
  • Veel mogelijke aansluitingen
  • Erg stabiel

Minpunten

• Hoeveelheid draden kan in een kleine kast voor problemen zorgen.
  • Mist een aantal moderne aansluitingen zoals genoeg S-ATA, PCI-E en een 24-pins stekker.

Prestaties en stabiliteit Score: 5
Aansluitingen Score: 2
Uitrusting Score: 5
Q-Technology
Het eerste en meest belangrijke punten: QTechnology kan, mag en wil je niet vergelijken met de o zo gehaatte en goedkope QTec voedingen. Nee, de QTechnology is (naar mijn weten) een Nederlands kwaliteitsproduct dat zich met de grote jongens kan meten. Ik had eigenlijk nog nooit van QTechnology gehoord. Het is dat mijn 'leverancier' met deze voeding aan kwam zetten, anders was dat nog steeds zo geweest :) . Hun website is op http://www.qtechnology.net/ te vinden. Het gaat hier om de 460W voeding.

Eerste indruk
De voeding komt in een sierlijke doos verpakt binnen. Hoewel het natuurlijk niks over de prestaties zegt zorgt een mooie doos toch voor een bepaald vertrouwen. De meest prominente reclame die gemaakt wordt met de QTechnology is dat de voeding erg stil zou moeten zijn met toch zeer goede prestaties. Dit wordt bereikt met een temperatuur-controlled 12cm fan.

Bij het uit de doos halen van de voeding valt deze ventilator inderdaad nogal op. De behuizing van de voeding is glimmend zwart, met slechts een kleine sticker met de specificaties. Er zit werkelijk een oerwoud aan draden die uit het kastje komen, van S-ATA tot molex en van de 4 pins 12V connector tot de 20 of 24 pins moederbord plug. Daarbij is de 20 pins moederbord plug ook met een netje gebundeld. Helaas geen 24-pins plug hier. Maar goed dat was ruim twee jaar geleden ook niet standaard. Dat ziet er wel even anders uit dan een goedkope 300W voeding van twee tientjes! Helaas zijn de verschillende draden niet afzonderlijk af te koppelen. Vooral in kleine kasten denk ik dat het de airflow niet ten goede komt. Maar wederom is het dit uiterlijk dat het vertrouwen in het product doet toenemen, hoewel er eigenlijk nog niks bekend is van de prestaties.

Specificaties
Op papier zijn de prestaties zeer goed te noemen. De maximale output van de drie verschillende rails (3.3V, 5V, 12V) zijn allemaal rond de 30A of daarboven, waarvan de 12V opgedeeld is in twee lijnen van respectievelijk 18A en 19A. QTechnology claimt dat de efficiŽntie van de voeding >70% is. Ik heb geen idee of dit goed is, laat staan dat ik het kan meten, maar voor de compleetheid vermeld ik het toch even. Uiteraard is er ook een bescherming tegen kortsluiting, overspanning en overstroom. Ik geloof QTechnology op hun woord, ik ga het niet uitproberen ;) .

Installeren
Door de degelijke verpakking, het nette uiterlijk, de hoeveelheid draden en de goede specificaties kan dit product het onderhand niet meer slecht doen. De voeding inbouwen gaat net zoals alle andere ATX voedingen en leverd geen problemen op. Door de hoeveelheid verschillende draden was het een eitje om al mijn PATA en SATA HDtjes, DVD-ROMs en alle andere apparaten van de nodige 'juice' te voorzien. Het is prima mogelijk de videokaart aan een aparte kabel te hangen als je veel andere hardware hebt. Wederom komt dat door de grote hoeveelheid kabels. Er is een mogelijkheid de ventilator aan te sluiten op het moederbord om zo het toerental af te lezen. Prima dat het erop zit, ik gebruik het niet. De ventilator regelt zelf hoe hard hij draait, echt boeit om te weten hoeveel toeren hij maakt vind ik niet nuttig. Zoals ik verwachtte was het nogal een karwij op de kabels netjes in de kast weg te werken omdat het er zoveel zijn. Gelukkig heb ik een grote kast, maar het kan me voorstellen dat het in kleinere kasten wat lastiger is.

Eerste keer opstarten
Een druk op de knop en... niets! De voeding heeft een extern schakelaartje waarmee je 'm uit en aan kan zetten, deze had ik nog niet aangezet. Na deze hartverzakking zonder problemen naar windows doorgestart. Met een paar verschillende programma's, zoals Motherboard Monitor 5 en Speedfan een tijdje de voltages in idle stand bekeken. De voltages blijven netjes gelijk met waardes die bijna niet afwijken van wat ze horen te zijn. 12V blijft netjes op 12.08V hangen bijvoorbeeld. De ventilator draait, maar ik hoor 'm eigenlijk niet. Om precies te zijn heb ik de ventilator nog nooit echt gehoord. Nou is het wel zo dat er andere luidruchtige componenten in mijn systeem zitten, maar je moet erg veel moeite doen om de voeding als luidruchtigste in je systeem te hebben. Tot zo ver niets dan lof, maar voor een idle koop je niet zo'n dikke voeding.

Stressen
Dan het belangrijkste: een potje stevig gamen en wat CPU stresstests uitvoeren. Op de achtergrond blijven de verschillende programmaatjes even de voltages loggen. En wederom goede resultaten: zelfs onder zware stress wijken de voltages nauwelijk af. De voeding heeft het blijkbaar makkelijk met mijn GF6800GT, 3 hardeschijven en P4. Ook is het geluidsniveau niet hoorbaar harder dan de idle stand.

Dan de belangrijkste reden waarom ik een nieuwe voeding kocht: ik kon mijn computer niet meer boven de 2.8GHz clocken (van 2.4GHz). Ik wist dat ik dat eerst wel kon, maar ondertussen was er genoeg hardware erbij gekomen om mijn toemalige voeding het moeilijk te maken. Met deze nieuwe voeding gingen we de gok weer eens wagen. Op dit moment draait mijn computer al maanden stabiel op 3.2GHz. En nog steeds is er niks spannends aan de voltages te zien. Een prima resultaat!

De QTechnology mag dan hier in nederland niet echt bekend zijn, het is een prima voeding dat zich met gemak met de besten kan meten. Ik heb de voeding al zeker 1,5 tot 2 jaar, dus de beschikbaarheid is waarschijnlijk niet beter geworden. De voeding kostte toen 110 euro, wat natuurlijk redelijk veel is als ik nu een blik werp op de pricewatch. 2 jaar geleden was dit zeker niet overdreven duur.

De prestaties zijn uitstekend, de afwerking netjes en de hoeveelheid aansluitingen is zowel een zegen als een vloek. Daarnaast was de prijs 2 jaar geleden zeer redelijk. Al met al ben ik heel erg tevreden over deze voeding. Ik koop pas een nieuwe als de computer systemen zo asociaal veel verbruiken dat deze niet meer voldoet, of dat de voeding kapot gaat. Maar ik hoop dat dat laatste nog lang op zich laat wachten.

Edit 17-12-05
Ik heb op internet nog een mooie review over deze voeding gevonden: http://www.devhardware.co...ogy-460w-Gold-Series-PSU/

Edit 04-09-2005
Ik heb de 'aansluitmogelijkheden' omlaag bijgesteld. Dit ivm de laatste ontwikkelingen. Mijn versie heeft iig geen 24 pins aansluiting en slechts 2 S-ATA aansluitingen. Dat is vaak wel voldoende, maar met tegenwoordige maatstaven begint het toch krap te worden.

Overigens is de voeding nog steeds prima stabiel en heb er niks over te klagen!

Edit 15-11-2006
Ik heb in de tussentijd de aansluitmogelijkheden nog verder naar beneden bijgesteld. Aangezien de set ook PCI-E connectoren mist naast bovenstaande aansluitingen kan ik daar geen goed cijfer meer voor geven.

Heb jij ook een QTechnology QT-03460G/Gold, 460W?

Edit 15-11-2006
Dat vind ik niet erg netjes. In een review beoordeel je het product op een bepaald moment, en kijk je hoe deze in de markt staat t.o.v. andere gelijkwaardige producten. Die PCI-E stroomstekker is pas later op de markt verschenen, dus het valt de fabrikant niet aan te rekenen dat ie dat op dat moment niet op het product had geplaatst.

Ik ga een review van bijv. een grafische kaart toch ook niet telkens na bepaalde tijd de score voor performance omlaag gooien?
Nou dat weet ik zo net nog niet. Als jij op zoek bent naar een voeding wil je die op DAT moment kopen dan dan heb je helemaal niks aan een review van een jaar oud. Zo af en toe pas ik mijn reviews aan aan de situatie zoals die op dat moment geld. Dan hebben mensen er nog wat aan.
Hahaha! Wat ze soms echt verzinnen om aandacht te trekken en om stuff te verkopen... Echt te gek!

Op hun pagina bijvoorbeeld hebben ze een semi-fanless voeding. Wat is het nou... een Met of Zonder fan. wtf?

Net zoals de achterkant van de Spits of Metro tegenwoordig.
Koop een Del-blabla enzenz. Staat erbij: Legitieme Windows XP home installatie.

JA DUH! tuurlijk legitiem!

anyway, dat wilde ik even kwijt.
Semifanless is een voeding met een ventilator voor alleen noodgevallen. Hij is dus niet echt fanless, maar de term klinkt inderdaad wel mooi. Bij normaal gebruik zou de fan niet aan hoeven te gaan.
Kom op zeg, elke fabrikant probeerd leuke woorden te verzinnen om hun producten beter te verkopen. En in dit geval hoef je niet eens ver te zoeken wat het zou betekenen, dat is al logisch neem ik aan? :)