Tweakers zegt: 8,5

Apple Airpods (Wit)

Specificaties Oordopjes (standaard) met bediening - Bekijk alle specificaties

Apple Airpods (Wit) Review

bluf98 14 december 2017, laatste update op 27 december 2017, 511 views Product gekocht

Apple Airpods (Wit)

Deze audiofiele 'wattenstaafjes' onderscheiden zich door enorme gebruiksgemak, geweldige integratie met iPhone en AppleWatch en goed geluid

Pluspunten

• perfecte fit voor mijn kleine oren
  • licht als een veertje, draagcomfort zo goed dat ik ze niet meer voel, vergeet
  • blijven heel goed in mijn oren zitten ook bij zweten, rennen en springen
  • ondanks oplaadcase is batterijduur erg lang, zeker met 'mono look'
  • heldere toondefinitie, goede toonseparatie
  • medium bas
  • met AppleWatch als remote fijn te bedienen
  • integratie met iPhone en Siri heel bruikbaar

Minpunten

• extra windgeruis bij tegenwind
  • noise cancelation matig bij wind
  • 'stereo look' oogt wat vreemd voor omgeving

Audiokwaliteit van telefoongesprekken is beduidend beter dan iPhone zelf.
Audiokwaliteit van mp3's is goed voor dagelijks gebruik, hoewel ik nog steeds mn oude UE700's pak als ik op reis écht van muziek wil genieten

Ik draag vaak 1 AirPod per keer (mono look).
Dat heeft de voordelen dat ik:
- op de fiets door de stad het drukke verkeer om me heen goed kan horen;
- afwisselend met de ene na de andere AirPod dubbel zo lang op 1 charge mobiel kan zijn;
- het er minder vreemd uitziet dan 'stereo look'.

Als je AirPods allebei tegelijk draagt (stereo look), dan is het effect op mijn omgeving vaak lach(op)wekkend: "...er steekt iets wits uit je oren...". ;p

EarPods gebruikers daarentegen weten wat ze missen: geen geklooi meer met snoeren die altijd in de knoop zitten, zelfde audiokwaliteit en meer functionaliteit (wanneer je ook AppleWatch als remote draagt).

Knap hoe de AirPods automatisch, bijna ongemerkt, switchen tussen een audiostream van met elkaar verbonden iPhone of iWatch.

Heb jij ook een Apple Airpods (Wit)?

Vraag & Aanbod

Noise cancelation? Dat heeft ie toch helemaal niet?
Apple filtert vanaf iOS7 softwarematig omgevingsgeluid met wisselend succes zoveel mogelijk weg. Kan je uitzetten: https://www.google.nl/amp...uality-calls-iphone%3famp

[Reactie gewijzigd door bluf98 op 15 december 2017 08:17]

Ja softwarematig, hardwarematig hebben de Airpods dus geen Noise cancelation
ben geen expert maar d8 dat noise-cancellation altijd softwarematig wordt aangestuurd. kan door:
- actief: gericht 'anti-geluid'; toe te voegen op (monotone) geluiden die je niet wilt horen;
- passief: door bepaalde geluiden/frequencies te filteren/ dempen.

Eerste zie je veelal bij de duurdere headsets van bv. Sennheiser/Bose. vraagt meer specifieke hardware.
Tweede eenvoudiger digitaal te implementeren met in device reeds aanwezige generieke hard- en software. Heeft als nadeel dat ook andere geluiden in zelfde frequentiegebied vaak doffer/dunner of zelfs vervormd klinken.

[Reactie gewijzigd door bluf98 op 15 december 2017 10:11]

Na wat online lezen, zijn er veelal 3 Noise-Cancellation (NC) vormen die hiervoor worden toegepast:

- actief: gericht 'anti-geluid'; toevoegen op (monotone) geluiden die je niet wilt horen;
- semi-actief: door bepaalde geluiden/frequencies electronisch te filteren/ dempen;
- passief: isolatie aan product toevoegen zoals in-ear plugs van rubber, silicone of foam die oorkanaal rondom drivers volledig afsluiten.

Voor zover ik kon vinden gebruiken W1 chip in AirPods samen met iOS vooral semi-passieve NC...

[Reactie gewijzigd door bluf98 op 17 december 2017 19:02]

aardige wiki tussen verschillende technieken:

[Reactie gewijzigd door bluf98 op 15 december 2017 10:13]

(misschien beetje laat)

'Audiofiel' kan je deze oortjes absoluut niet noemen.
Je hebt gelijk. Het bekte gewoonweg lekker. Ze zijn zeker niet Hi-End HiFi. Audiokwaliteit is voor gewoon dagelijks gebruik prima, zoals ik ook aangeef in mn verdere toelichting.