Specificaties 13,3" • 2560x1600 (WQXGA) • 128GB • Intel Core i5 - Bekijk alle specificaties

Apple MacBook Pro 2017 13,3" 128GB ssd Spacegrijs (Qwerty) Review

bluf98 13 december 2017, laatste update op 18 december 2017, 422 views

Apple MacBook Pro 2017 13,3" 128GB ssd Spacegrijs (Qwerty) (Product gekocht)

Ik heb sinds kort zakelijk ook deze 2017 MBP in zijn simpelste configuratie en hij werkt lekker snel voor Office taken, stil, licht en mooi haarscherp scherm.

Pluspunten

• snel voor standaard office en coding taken
  • mooie sterke lichte unibody
  • batterij gaat lang mee: ruim 10 uur op 50% helderheid met browsen en MSoffice
  • mooi scherp helder scherm
  • fijn 'snappy' toetsenbord
  • met multipoint hub perfect werkpaard (b.v. Satechi Type-C Multi-Port Hub 4K Ethernet)
  • multi-gesture touchpad werkt na oefening net zo fijn als touchscreen iPad
  • volledig stil, fan slaat alleen aan bij zware (grafische) taken zoals CineBenchR15

Minpunten

• prijzig
  • CPU degelijk maar niks bijzonders
  • USB-C verloop naar USB-A ontbreekt
  • USB-C verloop naar UTP-RJ45 ontbreekt
  • extra multipoint hub nodig om beperkte connectivity te compenseren
  • RAM of SSD niet DiY te upgraden
  • geen MagSafe, rest 3rd party (e.g. Baseus, Bolt)

Ondanks dat de Windows en Android concurrentie qua look&feel en OS al jaren hun best doen om Apple haar verregaande hard- en software integratie te evenaren, blijf ik m.n. Apple mobile devices én Apple haar eco-systeem een feest vinden: MBP, iPad, iPhone, AppleWatch en AirPods werken in mooie harmonie samen.
Handig voorbeeld hiervan is dat je MBP automatisch aanlogged wanneer je met je AppleWatch aan de pols het scherm openklapt! Mocht je ook zo'n iWatch hebben, dan hoef je voor TouchID alleen de TouchBar niet te kopen.
Ook is bestandsuitwisseling tussen Apple devices onderling maar ook met onze 3rd party NAS via iCloud sinds iOS11.2 en OSX10.12 Sierra erg prettig in gebruik..

Eens, je hebt niet álle functies en vrijheden van Windows of Android, maar wát Apple in haar OS stopt werkt (meestal) perfect.
En áls het moet (niet dat ik meer wil ;)) kan je altijd nog Windows10 op een Mac draaien. Probeer dat andersom maar eens (stabiel) op een Wintel of Android machine...

Ander nadeel blijft dat het bij Apple - tov. concurrentie - relatief lang duurt voordat ze state-of-art 3rd party hardware innovaties in hun producten stoppen: je moet voor de premium prijs niet verwachten in je Mac de nieuwste Intel CPU en AMD/NVidia GPU te krijgen.
Stabiliteit en verregaande systeem- en platform integratie gaat - begrijpelijk - ten koste van time2market?
Als je in VR de nieuwste games toch wilt kunnen spelen, dan moet je er een up2date DiY 'Buid4Power' PC of gameconsole naast houden.

Heb jij ook een Apple MacBook Pro 2017 13,3" 128GB ssd Spacegrijs (Qwerty)?

Volgens mij is dat alleen maar lof voor Windows en niet andersom :)
hmmm dunno. geen enkel monopolie is m.i. wenselijk. Dat Apple een effort doet dit te overbruggen richting Windows is m.i. lovenswaardig en voor sommige Apple users noodzakelijk. :)
Je strooit kwistig met sterren, maar je noemt toch ook wel een aantal minpuntjes. Alleen al daarom lijkt vier sterren me hier het maximum. Een accuduur van tien uur is mooi, maar niet opzienbarend, zeker niet voor deze prijs. Bedankt dat je de moeite hebt genomen om een review te schrijven, überhaupt!
Terecht punt. vroeg ik me ook af toen ik ze gaf.
Wat bij mij de doorslag gaf is dat ook dit Apple produkt in een prachtige premium verpakking doet wat het belooft en erg goed voelt. En wat is die emotie je waard? Absolute perfectie bestaat niet, altijd compromis en relatief tov. wens. Apple komt voor mijn behoefte weer dichtbij met deze MBP.
Ik vind ze daarnaast qua design, UI en UX nog steeds toonaangevend ondanks dat er barstjes in hun perfecte imago zijn gekomen. Dat is m.i. de prijs van populariteit en trendsetter versus keihard omzet moeten maken via 'de massa'.
Those were the days dat Apple alleen door hippe vrijzinnige creatieven werd gebruikt... toen moest er veel geld bij ipv. de geldmachine die Apple nu is. Alles heeft zijn prijs?

Anyway, ik maak er 4,5 ster van. :)

[Reactie gewijzigd door bluf98 op 13 december 2017 21:15]