Netatmo Kamerthermostaat

Specificaties Aan/uit thermostaat + app - Bekijk alle specificaties

Netatmo Kamerthermostaat Review

Renald0 13 december 2017, laatste update op 8 januari 2018, 1.437 views Product gekocht

Netatmo Kamerthermostaat

Tweedehands ('ongebruikt') aangekocht. Gekozen voor deze thermostaat omdat er bijhorende radiatorkranen bij bestaan. (waar nest dit niet heeft). De prijs viel me ook goed mee. Het simpele design sprak me ook wel aan - je kan zelfs het kleurtje kiezen, dmv een sticker. Ik ging voor groen :)

Pluspunten

• Doet thermostaatwerk perfect (geen overshoots)
  • App en website zijn overzichtelijk en gebruiksvriendelijk

Minpunten

• platic constructie
  • geen vlammetje op de thermostaat zelf die warmtevraag aangeeft
  • 'Smart' moet nog blijken

Kwaliteit Score: 3

Intallatie Hardware

Het was koud, dus aan de slag. De installatie verliep niet geheel vlekkeloos. Was van plan hem gewoon bedraad te installeren, op de plaats van de oude thermostaat. Maar om één of andere reden deed het ding niets als ik hem in de wandhouder plaatste. (blank scherm) Als ik de thermostaat in het houdertje om hem draadloos te gebruiken duwde kwam hij wel op. In een van de houders klikken zorgt ergens voor een contact dat de thermostaat opstart, maar de muurhouder moet hier ergens de fout in gaan. (dan nog moest ik de thermostaat er harder induwen dan dat ik met goed gevoel zou doen met plastic constructie - eer de thermostaat opkwam). Aangezien ik deze tweedehands kocht kan dit exemplarisch zijn.

Dus aangezien de houder voor bedrade installatie totaal niet werkte , en onbedraad wél... snel snel van idee veranderd en hem draadloos geinstalleerd. (die mogelijkheid is standaard aanwezig in de doos).
Zoals het hoort doe je dit soort installaties als het vriest (en het werd echt wel koud in huis). Geklaag van huisgenoten was mijn deel. Dat helpt als je reeds de muren oploopt van iets dat niet werkt zoals het hoort.

De draadloze installatie verliep wél zoals je mag verwachten. Aangezien het al laat werd volledig met Duct Tape afgewerkt - we zijn weken later, en zo is het nog steeds :)
Het relais en de thermostaat vonden elkaar vlekkeloos. De wifi werd ook vlot geregeld via de app.

Installatie software

De app installeren en de thermostaat instellen verliep ook zonder problemen. (de app vroeg wel ook een thermostaat kraan te installeren, die ik nog niet heb) maar geraakte hier toch voorbij.
Stap voor stap wordt je door de instellingen geloodst. Alles wert erg simpel.
Programmatie via de website werkt simpel én eenvoudig. Daarvoor alleen al zou je voor een wifi thermostaat gaan.

Gebruik

Nu enkele weken in gebruik - en werkt zoals het hoort. De app (en web) geven goed idee van hoeveel warmte vraag er was/is in een vol uur. Ook zijn er schemas per dag
- week - jaar.
De programmatie van de uren waarop er verwarmd moet worden, verliep eenvoudig én vlekkeloos.
Ook aanpassingen gaan vlot.
De app gaf ook een melding toen het huis in de nacht zodanig was afgekoeld dat er warmtevraag was van de thermostaat maar het huis toch afkoelde. (dit komt omdat mijn brander 's nachts standaard uit gaat en dit weet deze thermostaat niet). Defecten kunnen dus gedetecteerd worden - handig als je niet thuis bent (anders merkt je t zelf wel me dunkt).
De knop op de thermostaat is me wel iets te licht bedienbaar. Als je de thermostaat van de kast opneemt heb je vaak al een halve graad toegevoegd.

Nergens gezien op de online fotos...
"Maar je kan als je hem draadloos gebruikt zou je hem verkeerd kunnen neerzetten" opperde vast iemand op een product-design vergadering bij NETATMO.
Waarop iemand antwoorde: "Dan stoppen we er toch gewoon een sensor in die het scherm draait als je dat doet."
Algeheel applaus, bloemetjes! bonussen! etc. Nodig? Nee.

Na een dag of 10 gebruik liet de app weten aanpassingen gedaan te hebben aan zijn instelling, omdat hij aangeleerd heeft hoe snel het huis opwarmt en afkoelt. Wat dat echt inhoud is me echter niet meteen duidelijk. ik merk nl niet op dat hij vroeger opstart (of later). Het overzicht in de app laat geen tijden zien wanneer hij de ketel opstart of uitschakelt.
Het is niet zo dat wanneer je om 8 uur s morgens 20° wenst, het tegen dan 20° is. Als je om 8uur 20° insteld, gaat ie pas 'aan' om 8u.
Ik had dit anders verwacht- want 'smart'- en 'houdt rekening met buitentemp'. Maar dit is natuurlijk op te vangen in je eigen schema (zoals met een domme thermostaat).
Misschien dat ik die smart features nog moet merken.

Overzicht webinterface

Deze komt grotendeels overeen met de app.

links de status van de thermostaat. 20° Gevraagd, 19,5° momenteel in de woonkamer. Dus er is warmtevraag: aangeduid met het vlammetje (dit vlammetje staat jammer genoeg niet op de thermostaat zélf - dat is jammer, meeste thermostaten hebben dit nl wel.)

De grafiek.
Oranje balken geven aan welk percentage van dit uur de brander 'aan' stond. Van 9 tot 10->100%. Van 8 tot 9 -> ong 20%.

Zwarte lijn gemeten temp.
Oranje streepjeslijn, gevraagde temp.

De week, maand, jaar overzichten werken gelijk lopend.

Update 8 januari '18

CES Brengt een update... Vanaf nu heeft NETATMO een chatbot in facebook. Die kan je dan vragen je temperatuur van de thermostaat aan te passen etc..
Nog geen idee wat die allemaal kan, hij kan blijkbaar overweg met alle Netatmo producten. Ik heb enkel een thermostaat (voorlopig).

Zal review uitbreiden later. ev met fotos.

Heb jij ook een Netatmo Kamerthermostaat?

Het was bij de mediamarkt 1 goedkoop te zijn maar na de review heb ik besloten dit niet te kopen en te wachten op slimmere en consument vriendelijkere versies.