Specificaties (HT)PC barebone met socket 775 - Bekijk alle specificaties

Asus Pundit P3-P5G31 Review

siko 9 februari 2010, laatste update op 9 februari 2010, 815 views

Asus Pundit P3-P5G31

Pluspunten

• Prijs (E115)
  • Kwaliteit materialen
  • Werking onder XP
  • Uiterlijk
  • Gemak inbouw componenten
  • Ruimte voor 2 HD's

Minpunten

• Powermanagement onder Vista
  • Toch nog wat lawaai van de fan's
  • Ejectknop
  • Geen eSATA

Heb deze Asus op aanraden van mijn PC-zaak gekocht. Normaal gesproken heb ik alles van Dell (mijn oude werkgever, vandaar), maar ik vond het een mooi PC'tje, en ik had nog wat spullen over die ik hier mooi in kwijt zou kunnen.

De bouw
De inbouw van DVD-rom, Celeron 440, 2GB Kingston en een 160GB 7200 SATA verliep lekker snel. Was even lastig om de eject knop aan de praat te krijgen. Deze raakte de DVD-speler net niet. Kwestie van een stripje rubber plakken, klaar.

2 smaken Windows
Eerst Vista Basic geprobeerd. Draait behoorlijk snel, sneller dan een Dell Vostro 220 met G45 in dezelfde configuratie. Alleen werkt het powermanagement niet goed. De PC komt niet meer uit de slaapstand. Misschien moet ik iets in het BIOS aanpassen, maar ik zou niet weten hoe. Vervolgens XP Home geinstalleerd. Werkt ook erg lekker en nog iets sneller. Powermngmt is nu ook OK.

Dagelijks gebruik
De Pundit staat in de huiskamer dus de ingebouwde kaartlezer is handig voor het uitlezen van flashkaartjes met foto's en film. Verder beperkte aansluitingen, vooral jammer dat er geen eSATA is ivm snelle synchronisatie op een externe schijf. Gelukkig nog wel 2x USB in het frontje. Jammer ook dat de fan's en de luchtstroom nog (een beetje) te horen zijn. Uiterlijk wordt door huisgenoten als positief ervaren, men moest wel even zoeken naar de aan/uitknop want die is leuk verstopt in het design. Staat op de grond met de meegeleverde voetjes.

Kwaliteit?
Betrouwbaar is ie wel, geen vastlopers, geen vreemde geluidjes of rammels uit de kast, niets. Chassis is mooi degelijk van opbouw en materialen. frontje is van stevig plastic.

Bijzonderheden
Een geinig detail is de PC Probe hardware-monitor software die wordt meegeleverd. Hieruit blijkt o.a dat, terwijl ik dit typ, de CPU-temp 14graden is. Best laag, dus ik ben benieuwd hoe betrouwbaar dit is. Overigens worden drivers voor Vista en XP netjes meegeleverd. Merkwaardig is dat deze drivers veel recenter zijn dan wat er bij Asus op de website te vinden is.

Enfin, al met al een mooi en snel PC'tje voor weinig geld. Maar de kwaliteit van een Dell Optiplex of Workstation chassis wordt niet gehaald (Duuhhh).

Heb jij ook een Asus Pundit P3-P5G31?

Hehe, 14 graden, dus het is ook nog eens een koelkast... ;) Mooi multifunctioneel.
Ik denk dat die 1 en 4 omgedraaid moeten worden, naar het getal: '41', ik heb nog nooit een processor meegemaakt die in actie was en 14 graden celcius bedroeg, tijdens zijn actie, nog niet in 14 jaar IT tijd, nog niet in 23 Datacenters waar ik inmiddels gewerkt heb.
Ik geloof dat keihard gewoonweg niet!
Onmnogelijk, zelf niet met stikstof-vloeistof koelers! 8)7
Is het misschien een idee om kopjes aan te brengen, en op een aantal plaatsen een witregel te gebruiken d.m.v. de Entertoets?
@freggel

Ik ben niet zo goed in netjes schrijven, maar je verzoek wordt ingewilligd ;-)
Dat is wel serieus een verbetering. Thnx. :)
Overzichtelijk en to the point! Tussenkopjes maken het inderdaad net ietsje overzichtelijker.