Noctua NH-U14S TR4-SP3 - Reviews

Specificaties 140mm diameter met 24,6dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

Noctua NH-U14S TR4-SP3 Review

pclinde 13 december 2017, laatste update op 13 december 2017, 308 views

Noctua NH-U14S TR4-SP3

De Noctua NH-U14S TR4-SP3 is een zeer capabele Threadripper (TR4) CPU-koeler. Zowel op stock als met een overklok laat het blok aan koper en aluminium goede koelprestaties zien. Makkelijk te monteren, vrij fors met een overlap van het eerste geheugenslot.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit en algehele presentatie is geweldig.
  • Een Threadripper 1900X op 4.1GHz met een core voltage van 1.4475 maximaal 75 graden Celsius is erg netjes.
  • Fijne CPU-koeler voor zowel stock instellingen als met een overklok.
  • Toevoeging van low-noise adapter voor een nog stillere werking.
  • Makkelijke montage.
  • Een garantieperiode van zes jaar.

Minpunten

• Mogelijke afknapper: bruine fan kleur.
  • Overlap van het eerste geheugenslot (op X399 zowel links als rechts op het blok).

Review: Noctua NH-U14S TR4-SP3

- Testomgeving
- Resultaten
- Conclusie

Extra:
Een klein sprongetje naar de reacties

Links:
Noctua NH-U14S TR4-SP3 productpagina

We knallen er één Threadripper CPU-koeler tegenaan voor het einde van het jaar. Ondertussen is de X399 plank en bijhorende Threadripper 1900X weer richting ASRock, het blijft dus bij één CPU-koeler review voor Threadripper. Nu is het aantal CPU-koelers voor dit platform vrij beperkt, met uitzondering van nog wat AIO-sets. We bespreken de Noctua NH-U14S TR4-SP3, een mond vol woorden! Geloof mij: voordat ik deze review begon heb ik herhaaldelijk de productnaam verkeerd geschreven. Wel mag het heel duidelijk zijn: socket (TR4), oftewel Threadripper.

De Noctua NH-U14S TR4-SP3 is het paradepaardjes van de CPU luchtkoelers van Noctua voor Threadripper. We zagen deze CPU-koeler ook al eerder voor andere platformen, waaronder socket 1151, AM4 en overige moderne sockets (en ook oudere). We gaan door met de specificaties. Op het moment van schrijven kost dit koelblok circa 80 euro.

Een overzicht van de specificaties:

Onderschat de NH-U14S TR4-SP3 niet, de totaliteit van dit koelblok is goed aanwezig. Een hoogte van 165mm, een breedte van 150mm en een diepte van 52mm. De ‘14’ in de naamgeving duidt de fan grootte aan, namelijk 140mm, wat voor de afmetingen van het koelblok mooi samengaat. Het koelblok weegt totaal 865 gram, met de fan geïnstalleerd komt deze netto op 1030 gram, net boven een kilo, nice! Ergens geeft het een kick om zo’n groot beest op je moederbord te monteren.

Het koelblok is opgebouwd uit aluminium koelvinnen, de basis (het blok) is vervaardigd uit koper. Vanaf het koelblok lopen 6 koperen heatpipes door het koellichaam naar de bovenzijde. De meegeleverde 140mm fan heeft ondersteuning voor PWM, met een maximale RPM van 1500 en minimale snelheid van 300 RPM.

De verpakking van deze CPU-koeler maakt een slechte dag direct goed: wat een mooie manier van het versieren van de inhoud. Netjes opgedeeld in vakjes, het is gewoon een stukje kunst. Mijn eerste Noctua review begint op deze manier plezierig. Centraal gelegen in de verpakking de CPU-koeler zelf, met daarnaast een doosje aan accessoires. Laat er vooral geen onduidelijkheid over ontstaan dat dit de Threadripper variant is: stickertje!

We gaan van start met de accessoires, lekker eenvoudig. Het aantal accessoires valt mee, aangezien er geen tig sockets zijn om deze CPU-koeler op te bevestigen, enkel compatible met TR4 (Threadripper) en SP3 (de AMD Epyc server processor). Op het doosje zelf vinden we al een aanduiding met de accessoires, prachtig gepresenteerd. We komen rubberen fan dempertjes tegen, een handleiding, extra fan clips, een tube koelpasta, een low-noise adapter om permanent de maximale snelheid te begrenzen op 1200RPM, een aluminium case badge en een inbussleutel voor montage.

Tijdens mijn eerste hands-on met deze NH-U14S TR4-SP3 valt de bouwkwaliteit direct op. Nog niet eerder ging ik dieper in op een Noctua CPU-koeler, hier ben ik gewoon even goed verrast. De verzorging, het toch wel veel besproken kleurenthema van Noctua en de opbouw van het koellichaam, eigenlijk iets wat toebehoort tot de bouwkwaliteit, het zijn één-voor-één punten die direct goed aanvoelen. Dit gevoel had ik eerder bij het merk be quiet! waar de bouwkwaliteit van het blok, hieronder versta ik zelf: structuur van de koelvinnen, de afwerking van deze koelvinnen, de afwerking van heatpipes en de algehele constructie. Ik val in herhaling: de NH-U14S TR4-SP3 maakt qua look & feel een mooie start.

De fan is bevestigd met twee metalen fan brackets, vrij gebruikelijk. In de accessoires zit nog een extra setje om verder uit te breiden naar twee fans. Nu lijkt het mij mooi om dit met een identieke fan te doen, om zo de balans en (symmetrie) te behouden, het is en blijft een mannelijk trekje. Zo had ik dit weekend ook last van een kerstboom die schuin op zijn poot stond, afschuwelijk! We verwijderen de fan om het koelblok naakt te aanschouwen.

Zoals ik al eerder vermeldde: een zeer degelijke afwerking. De koelvinnen zijn niet scherp en netjes afgewerkt. Wel kun je er waarschijnlijk met een zeer snelle beweging komkommer mee snijden, iets wat ik vooralsnog niet geprobeerd heb. Bovenop het blok komen de uiteindes van de 6 heatpipes samen, met in het midden het Noctua logo.

Het enorme koeloppervlakte van deze CPU-koeler mag niet ontbreken in deze review. Je vriendin kan deze CPU-koeler gerust gebruiken als spiegel voor haar dagelijkse make-up routine. Stiekem gebruik ik de NH-U14S TR4-SP3 zelf in de badkamer, je moet toch wat als je geen X399 platform hebt liggen. Tot zover komen we bij de afsluiting van dit hoofdstuk en gaan we door met montage.

Hmmmm… monteren? Tijdens het uitpak avontuur (het feest van deze review) kwamen er geen montage brackets voorbij. Het antwoord op deze vraag is als volgt: deze zijn al voor gemonteerd. Het is zo eenvoudig als het aanbrengen van koelpasta, CPU-koeler plaatsen en aandraaien met de meegeleverde inbussleutel. Doe dit dan wel zonder de fan op zijn plaats, dit maakt het net wat eenvoudiger. Wanneer de schroeven vast genoeg zitten, draaien deze niet meer verder in het schroefdraad, een succesvolle installatie!

Hieronder een overzicht van de Test Bench met de aanwezige hardware.

Belangrijk is om te vermelden dat de prestaties kunnen verschillen in de praktijk. Denk hierbij aan variabelen als de kamertemperatuur, luchtverplaatsing (airflow) in je systeem, de gebruikte chip- processor en de instellingen als het om voltages gaat. Het resultaat kan ook per moederbord verschillen als je gebruik maakt van het automatisch overklokken van je systeem. Ieder moederbord pakt zijn pre-set voltages vanuit de BIOS, wat een groot verschil kan maken. De testen zijn zo zorgvuldig mogelijk afgenomen in een ruimte van 17 – 18 graden Celsius. De testen zijn zo praktisch mogelijk ingericht met de beschikbare middelen. Er is geen sprake van extra luchtverplaatsing door andere fans, het systeem bevindt zich in een open ruimte op de test bench.

Standaard maak ik gebruik van de MasterGel Pro koelpasta van Cooler Master. De load testen worden uitgevoerd met Prime95 op de instelling small fft's. Ik probeer zoveel mogelijk continuïteit te houden tijdens het testen, de manier van koelpasta aanbrengen en meerdere CPU-koelers achter elkaar te testen, wanneer ik er meerdere tot mijn beschikking heb. Standaard draai ik alle koelers op PWM, als er in de tabel staat aangegeven ‘MAX RPM’ wil dit zeggen dat de ventilator op zijn maximale snelheid draait. In de bijhorende alinea’s is vermeldt om welke snelheid dit gaat.

We gaan door naar de resultaten. Een vergelijking is lastig, aangezien dit de enige TR4 CPU-koeler is die ik ooit in handen heb gehad. Ergens vermoed ik ook dat het de laatste TR4 CPU-koeler is die ik test, klink allemaal erg dramatisch, is het niet! Ik acht de kans gewoon erg klein dat ik nog veel X399 moederborden samen met TR4 CPU-koeler zal testen. Wel heb ik de CPU-koeler getest op twee verschillende standjes: een 1900X stock en met een forse overklok. We gooien er net als mijn Ryzen test bench Prime95 tegenaan om onrust te stoken. Onder load testen we de 1900X zowel met PWM als de volledige fan snelheid (1500RPM). We vergelijken vervolgens de resultaten en bespreken het nog na.

Ik begin met de resultaten op 4.1GHz. Even wat meer informatie erbij ter beeldvorming. De 1900X draait op een core voltage van 1.4475, wat net onder de 1.45 zit. Wanneer je de 1.45 aanraakt in de BIOS worden de lettertjes rood, dit zegt voldoende over de vrij forse voltage die ik gehanteerd heb. Deels heb ik dit gedaan om de koelpotentie van deze CPU-koeler inzichtelijk te maken, vooral voor het wat extremer overklokken. De 1900X heeft een TDP van 180 Watt, houd rekening dat tijdens het overklokken er al snel wat extra Wattage bijkomt. Met een core voltage van 1.4475 zit je al snel aan 50 Watt extra. Gemiddeld zit er een temperatuurverschil van 7 tot 8 graden Celsius.

Onderschat deze Threadripper processor niet, de NH-U14S TR4-SP3 presteert het om stock onder de 70 graden Celsius te blijven, wat een nette prestatie is. De resultaten met een overklok zijn een tikkeltje interessanter, gezien de forse core voltage. De NH-U14S TR4-SP3 is niet echt luid, op volle toeren (1500RPM) is het geluidsniveau acceptabel. Je doet er gewoon verstandig aan om deze CPU-koeler op PWM te laten draaien.

De Noctua NH-U14S TR4-SP3 heeft mij toonbaar gemaakt wat de kracht is van degelijk ontwerp. Ik haalde be quiet! al even aan, een soortgelijke beleving als het om bouwkwaliteit gaat van CPU-koelers. Noctua kiest niet voor de aller goedkoopste koeler oplossingen, in de prijsvergelijker zal dit merk dan niet als goedkoopste terugkomen. Wel is het zeker dat je voor de meerprijs iets degelijks mag verwachten, iets wat nog volledig los staat van de geleverde prestaties.

Hoe presteert de NH-U14S TR4-SP3? Een Threadripper 1900X met een core voltage van 1.4475 rond de 75 graden Celsius is zeker niet slecht. De NH-U14S TR4-SP3 is een overgeklokte 1900X goed te baas. Ik hoop dat vooral dat dit je tot inzichten brengt, mocht je de NH-U14S TR4-SP3 willen toepassen in je Threadripper build. Vergelijkingsmateriaal kan ik je nu niet bieden, wel wat meer inzichten om een goed idee te krijgen.

Degelijkheid, presentatie en eenvoud van montage scoren allemaal goed. Iets om in het achterhoofd te houden is het vrij forse formaat van deze CPU-koeler. Met de CPU-koeler op zijn plaats is er sprake van geheugen overlap, low-profile geheugen is een aanrader. Met de gecombineerde ASRock Fatal1ty X399 Professional Gaming had ik geen last van een PCI-e slot overlap, de videokaart ging gewoon netjes in het bovenste PCI-e slot.

De bruine kleur van de meegeleverde fan staan je misschien wat tegen, vooral met de komst van veel builds samen met RGB-verlichting. Je kunt de fan vervangen, echter gaat het ‘mooie Noctua gevoel’ van deze CPU-koeler dan wel wat verloren. Het stijltje van Noctua bevalt mij wel. De CPU-koeler oogt enorm deftig op de test bench. Toch heb ik het vermoeden dat de bruine kleur mij wat sneller zal tegenstaan in mijn RGB flitsende behuizing.

De Noctua NH-U14S TR4-SP3 bewijst zich als één van de vijf CPU-koelers voor Threadripper positief. Ik kan weinig vergelijking maken, wel wil ik toevoegen dat deze positieve gevoelens grotendeels worden bepaald door de degelijkheid aan bouwkwaliteit en prestaties. De temperatuur van 75 graden Celsius, met een dikke overklok van 4.1GHz op een core voltage van 1.4475 is daar een mooi bewijs van.

tweakers - nomineer voor review van de maand

http://techgaming.nl/image_uploads/reviews/noctua-nh-u14s/low1.jpg http://techgaming.nl/image_uploads/reviews/noctua-nh-u14s/low2.jpghttp://techgaming.nl/image_uploads/reviews/noctua-nh-u14s/low3.jpg http://techgaming.nl/image_uploads/reviews/noctua-nh-u14s/low4.jpg

Heb jij ook een Noctua NH-U14S TR4-SP3?

Wat een prachtfoto's. Mooie review ook weer. +3.

Toepasselijk ook, zo'n luchtkoeler met de lucht op de achtergrond :+ :p.

Ik snap nog steeds niet dat Noctua zoveel fans en koelers maakt/ontwerpt die die bruine poepkleur bevatten. Volgens mij krijgen zij namelijk genoeg kritiek over de kleur. Er zijn wel andere kleuren beschikbaar, maar het gros van hun producten is nog steeds bruin.
De retail koelers blijven bruin :) , just like ferrari , why change when your winning :) . Voor de fanatics , see below.
Klopt, maar Ferrari krijgt dan ook geen kritiek over hun rode auto's. Velen zijn echter wél van mening dat ze bruine fans niet mooi vinden. Heb je link inderdaad al gezien, maar dan zit je weer met een extra product moeten aanschaffen :p.
mee eens, alleen hun sales blijven in EU groeien, denk dat ze daarom vasthouden aan hun concept. Ik zou ze out of the box ook liever zwart zien of in kleurthema.

Noctua RGB lijkt me ook wel wat :)
De fans van Noctua zij natuurlijk superieur als het om koeling gaat (uch uch DH-15 :D). Als je toch geen window hebt, neem je dat natuurlijk op de koop toe.
Thanks! Het belletje lucht/lucht CPU-koeler begon hier vanochtend pas te rinkelen. :P Kan de bruine kleuraccenten wel waarderen, alleen met een dikke RGB build is het wat lastiger. :D
Als we dan toch bezig zijn, 'bedoeld' moet met een D. :+
+3 , nette review , voor de anti-bruine jongens : https://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=chromax+swap

of voor alles Chromax : https://tweakers.net/pric...n/?keyword=noctua+chromax

[Reactie gewijzigd door BioBlade op 13 december 2017 13:18]