Specificaties Socket AM3 met AMD 785G chipset - Bekijk alle specificaties

Asus M4A785TD-V EVO Review

Hoedjes 9 februari 2010, laatste update op 9 februari 2010, 2.806 views

Asus M4A785TD-V EVO

Pluspunten

• goed overclockbaar
  • veel features
  • layout is prima

Minpunten

• geen tot nu toe

Layout Score: 4
Asus heeft diverse moederborden op de markt gebracht met de 785G chipset. De M4A785TD-V EVO is hiervan een ATX versie, de M4A785TD-M EVO de mATX versie.

Featureset
Dit moederbord biedt een uitgebreide featureset. Alles wat de gewone gebruiker nodig zou kunnen hebben, is aanwezig: onboard video (ATI4200 met VGA, DVI en HDMI), 2x PCIe 2.0 (pas op: bij crossfire heb je maar 1x 16x mode en 1x 4x mode), 1x PCI 1x, 3x PCI, 5 x interne SATA, 1 x eSATA, IDE, FireWire, HD Audio (VIA 1708S-chipset, optische en analoge uitgangen), Gigagbit LAN en 12 USB2.0-poorten (6 achterop en 6 USB-poorten intern). Niet aanwezig achterop het moederbord, maar wel aan te sluiten via headers op het moederbord zijn een COM-poort en een LPT-poort en een SPDIF (Coaxiaal). De onboard videokaart heeft 128MB videogeheugen (sideport memory). In de bios kan gekozen worden voor gedeeld geheugen (video geheugen dus 'geleend' uit het normale werkgeheugen), sideport alleen of een mengvorm. Ook is de hoeveelheid van het gedeelde geheugen in te stellen. Niet alle 785G-borden zijn van sideport geheugen voorzien.

Layout
De layout van dit moederbord is voor mij prima. De meeste aansluitingen zitten aan de rand van het moederbord wat handig is voor o.a. airflow over het moederbord.

Prestaties
Diverse reviews laten goede resultaten voor dit moederbord zien. Een beetje spelletje spelen kan ook goed met de IGP.

Stabiliteit & betrouwbaarheid
Tot nu toe geen enkel probleem ondervonden. De betrouwbaarheid op papier is in ieder geval goed in orde: Asus heeft gebruik gemaakt van solide condensatoren en heeft extra veel koper in het PCB gestopt. Dit alles zou bij moeten dragen aan lagere temperaturen en een langere levensduur.

Overclocken
Ondanks de berichten dat een HT ref. klok boven 240 MHz niet mogelijk zou zijn met dit bord blijkt met enige voltage tweaking dit wel te kunnen (zonder inderdaad niet). Met standaard koeling kwam ik op een max stabiel HT ref. klok van 266MHz. Hierbij gebruikte ik de volgende extra voltages:
HT over Voltage = 1.26
Memory Overvoltage = 1.65 (standaard voor de gebruikte OCZ mem modules)
Chipset Over Voltage = 1.475
Alle overige op ~[auto]

Ook de onboard video is prima op te voeren. Met GPU NOS (tooltje van Asus) is dit een fluitje van een cent.
Een core frequentie van 750MHz met geheugen op 1600MHz bleek zonder meer haalbaar bij standaard voltage en koeling (standaard 500/1333)

Compatibiliteit
Geen problemen mee ondervonden. Zelfs een oud pata kaartje werkte probleemloos. Asus-moederborden hebben de naam soms wat kieskeurig te zijn met het geheugen, maar met de door mij gebruikte OCZ modules (OCZ3P1333LV4GK) heb ik geen problemen ondervonden.

Het moederbord kost tussen de 70 en 80 euro. Gezien de vele features en goede layout lijkt mij dat een prima prijs.

Heb jij ook een Asus M4A785TD-V EVO?

Reviews door de redactie

Leuke review. Ik ben ook van plan om deze week dit bord te kopen, ik lees er alleen maar goeie reviews over!
Ik hehb dit mobo zelf ook, maar dan met een AMD Phenom II X6 1090T... deze loopt mij mij op 4070MHZ, waar 3,2GHz de standaardsnelheid is... Ik klok ook over via de multiplier en (bijna) niet met de FSB, dit schilt ook enorm in de oc resultaten, alhoewel je wel een black edition cpu moet hebben. De reden dat ik niet hoger kom met de overclock is (vermoedelijk) dat de VRM van de processor maar een enkele 4 pins voedingsconnector heeft, en "maar" 10 fasig is... ik heb overigens een 600 watt Corsair voeding, moet wel genoeg zijn lijkt mij... Ik denk dat ik binnenkort voor een ander moederbord ga rondkijken, voor betere oc resultaten. Over het algemeen is dit idd wel een goed moederbordje. Ik heb er zelf 2X Kingston KVR op zitten, 2X2GB DDR3 1333. (zo ongeveer compatible met alle moederborden)

[Reactie gewijzigd door _-SaVaGe-_ op 23 maart 2011 10:31]

Bedankt voor de review, Ik zat ook over dit bordje te twijfelen.
kun je misschien wat vertellen over de kwaliteit van het geluid?
daar had ik wat slechte dingen over gelezen.
(gewoon op de analoge manier aangesloten)
Staat er in Everest ook netjes DDR3 geheugen bij bijvoorbeeld een read benchmark? Ik heb hetzelfde moederbord met Kingston 1333 geheugen en ondervindt nu veel problemen met slecht booten en de slaapstand.

Bij mij staat er namelijk na het doen van een read benchmark, DDR 400 geheugen zonder timing informatie, dit klopt niet helemaal

[Reactie gewijzigd door K3nobi op 5 maart 2010 13:40]

Kan je op dit moederbord SLI gebruiken?

edit: nvm, ik dacht ff dat SLI voor ATI kaarten was, maar dat is Crossfire natuurlijk... Overigens lees ik uit meerdere bronnen dat SLI niet mogelijk is.

What a mistaika to maika ^^

[Reactie gewijzigd door gordian op 28 mei 2010 01:13]