Asus RT-AC86U Dual Band Wireless Router AC2900

Specificaties WiFi-ac • 4-poorts switch (max 1Gbps) - Bekijk alle specificaties

Asus RT-AC86U Dual Band Wireless Router AC2900 Review

Asus RT-AC86U Dual Band Wireless Router AC2900

Asus heeft met deze router een sterk product neer gezet welke zeker gezien mag worden. De software is zeer uitgebreid en verbinding is stabiel. Al met al een goede router, met als enige echte minpunt het prijskaartje.

Pluspunten

• Goede bouwkwaliteit
  • Goed bereik
  • Veel instelmogelijkheden
  • Vlotte gebruikersinterface
  • Gastnetwerken mogelijk
  • Ingebouwde beveiligingsopties

Minpunten

• Hoge prijs

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 5

Via het Tweakers testpanel kreeg ik de mogelijkheid om de Asus RT-AC86U Dual Band Wireless Router AC2900 twee weken aan de tand te voelen. Twee weken is misschien niet lang genoeg om over alle aspecten iets te kunnen melden, maar het geeft toch een beeld van de algemene prestaties van de router en mijn algemene indruk van het apparaat. Bij deze review ben ik uitgegaan van de adviesprijs zoals opgegeven door Asus, deze ligt op €247,09 en dit is ook de prijs die ik mee heb genomen in de beoordeling. De opbouw van de review is gedaan aan de hand van de onderdelen die door Tweakers en Asus zijn doorgegeven, deze vormen ook de inhoudsopgave van de review. Dit is mijn eerste uitgebreide review op Tweakers, op- en aanmerkingen zijn dan ook zeker welkom, zo kan ik in de toekomst steeds betere reviews schrijven die een toevoeging zijn voor mensen die een product overwegen.

Allereerst een afbeelding van de router zodat we weten waar we het over hebben:

Voor de beeldvorming is het goed om te weten dat ik een netwerk heb wat zowel bekabeld als draadloos gebruikt wordt. Het netwerk wordt gevoed door een 50 MBit/s ADSL lijntje, deze wordt door de standaard Experiabox van KPN met een Gigabit lijn het netwerk in gevoed, waarin het geheel weer verdeeld wordt door mijn TP-Link TL-SG1016D-16-Port Gigabit Desktop Switch. Voor de review heb ik de Asus RT-AC86U Dual Band Wireless Router AC2900 direct aan mijn Experiabox gehangen en de Asus router weer doorverbonden met het netwerk dat mijn Switch afhandelt.

De router zelf

De router zelf is een apparaat welke gezien mag worden. Over smaak valt te twisten, maar Asus heeft wat mij betreft voldoende aandacht besteed aan de vormgeving van de router.

Op de voorkant zijn allemaal indicator ledjes aangegeven om de status van de verschillende onderdelen van de router weer te geven.

Op de zijkant kunnen we nog eenvoudig de wifi aan en uit zetten en WPS in of uitschakelen.

Op de achterkant zien we een aan/uit knop, een aansluiting voor de adapter, een USB2.0 en een USB3.0 aansluiting, een WAN poort, een knop om de LED verlichting uit en aan te kunnen zetten en een viertal netwerkpoorten.

Geïnstalleerd in het donker op zijn plekje zit dit er dan zo uit:
Wat mij betreft zijn de ledjes niet heel fel en overdadig aanwezig, maar voor de mensen die wel sneller last hebben van dit licht is het mooi dat Asus de optie heeft gegeven om ze uit te zetten.

In de doos

De doos zelf is keurig vorm gegeven en goed verpakt. De router ligt er stevig in en gaat geen kant op. Alles past precies in de doos en er is optimaal gebruik gemaakt van de beschikbare ruimte.

In de doos:
  • De router zelf
  • Een adapter
  • Een netwerkkabel
  • 3 Antennes
  • Een korte handleiding
  • VIP Garantie bewijs

Featureset

De featureset is te vinden op de website van de fabrikant, de hele lijst hier neerzetten maakt het wat mij betreft wat onoverzichtelijk. Ik verwijs jullie dan graag naar deze pagina: https://www.asus.com/nl/Networking/RT-AC86U/specifications/

Een aantal dingen die er voor mij uitspringen:
  • Netwerkstandaarden: IEEE 802.11a, IEEE 802.11b, IEEE 802.11g, IEEE 802.11n, IEEE 802.11ac, IPv4, IPv6
  • MIMO technology
  • Processor: 1.8 GHz dual-core processor
  • Geheugen: 256 MB Flash, 512 MB RAM
  • Encryptie: 64-bit WEP, 128-bit WEP, WPA2-PSK, WPA-PSK, WPA-Enterprise , WPA2-Enterprise , WPS support
  • Beheer: UPnP, IGMP v1/v2/v3, DNS Proxy, DHCP, NTP Client, DDNS, Port Trigger, Port Forwarding, DMZ, System Event Log
En dan nog een aantal kenmerken waarmee Asus deze router probeert te onderscheiden:
  • Traffic Analyzer
  • Adaptive QoS
  • WTFast Gamers Private Network
  • AiProtection
  • Parental Control
  • Guest Network : 2.4 GHz x 3, 5 GHz x 3
  • AiDisk file server
  • IPTV support
Een behoorlijke lijst met features en dit zie je dan ook terug in de user interface, welke behoorlijk uitgebreid is en veel instelmogelijkheden geeft, hier gaan we echter verder op in het hoofdstuk Beheerbaarheid.

Prestaties

Om een inzicht te krijgen in de prestaties heb ik getracht om een test te doen met mijn internetverkeer. Onderstaande een indicatie van hoe het internet over de bekabelde verbinding reageert bij een speedtest.

Na het tussenvoegen van de router in mijn netwerk verandert er niets aan de getoonde speedtest.

Tijdens het testen heb ik verschillende keren een speedtest op mijn mobiel (een Xiaomi Redmi Note 3 Pro) uitgevoerd om de snelheid te kunnen testen. Alle testen laten ongeveer hetzelfde resultaat zien zoals hieronder:

Hierbij is aangegeven:
1. 2,4 GHz netwerk Experiabox
2. 2,4 GHz netwerk Asus RT-AC86U
3. 5 GHz netwerk Asus RT-AC86U

Wat in eerste instantie al opvalt is het verschil in de snelheid op 2,4 GHz tussen de Experiabox en de Asus router, beide ingesteld op de instellingen zoals ze geleverd worden. Heb je dus een draadloos netwerk op 2,4 GHz waar je niet de volle potentie uithaalt, dan is de Asus RT-AC86U een goede keuze om out-of-the-box een sneller netwerk in huis te halen. Verder zien we dat bij 5GHz de snelheid nog verder omhoog gaat, tot de snelheid die ik op mijn internetabonnement kan halen. Voor de internetsnelheid kan ik helaas niet verder kijken hoe de router presteert, gezien mijn abonnement niet hoger reikt (ik woon te ver van de centrale af).

Naast de prestaties op de wifi zijn de prestaties op het bekabelde netwerk ook goed te noemen, er zit geen verschil tussen een overdracht bij direct aansluiten op de Switch of direct aansluiten op de Asus RT-AC86U. Hiervan heb ik geen screenshots bijgevoegd ter bewijs, omdat hier geen verschil in te zien was.

Draadloos bereik

Het bereik van de router is goed te noemen. In huis staat de router bij het punt waar het internet van KPN binnen komt. Dit punt ligt aan de buiten gevel (dubbele muur, open zonder isolatie ertussen) grenzend aan de voortuin. Als ik voor het raam in de achtertuin sta, dan staat de router zo'n 6 meter van mij af, vervolgens kan ik naar de achterkant van de tuin lopen, wat zo'n 40 meter meter van de router af een goed signaal gaf op 5GHz met een snelheid van 42 MBit/s (getest op mijn Xiaomi Redmi Note 3 Pro). Op 70 meter had ik een signaal te pakken op 2,4GHz met een snelheid van 22 MBit/s en de Experiabox van KPN kon ik op 40 meter oppakken met een snelheid van 8 MBit/s. Op het terras dat wij van plan zijn te bouwen zouden we dus het wifi signaal kunnen oppakken met een acceptabele snelheid voor de meest basale taken. Helemaal achterin de tuin op zo'n 120 meter van de router af, was er wel signaal te ontdekken door mijn telefoon, maar hierbij kon geen internetverbinding gemaakt worden. Misschien dat met een device met een sterkere wifi antenne het signaal wel overgebracht kan worden op die afstand. Voor mij geeft dit in ieder geval een goede maatstaf van het signaal van de router.

Op korte afstand presteert de 5GHz verbinding dus super en op de langere afstand kun je nog gebruik maken van je netwerk op een stabiele, maar minder snelle 2,4GHz verbinding.

Betrouwbaarheid en stabiliteit

In een eerste indruk kun je niet al te veel zeggen over betrouwbaarheid en stabiliteit. wat ik wel kwijt kan is dat het apparaat in de tijd dat ik het heb gebruikt erg goed is bevallen, dat de bouwkwaliteit degelijk aan doet en dat ik geen verlies van signaal heb gehad in een normale afstand tot de router.

Beheerbaarheid - Web GUI

De beheerbaarheid van het apparaat is uitstekend te noemen. In de software die op de router staat is erg veel in te stellen. voor de snelle starters is er een korte basis instelling door te lopen, hierna is de router direct functioneel.

Voor de mensen die meer in willen stellen zitten de meeste zaken in makkelijke menu's verwerkt en voor de wat meer gevorderde gebruikers zijn ook veel dingen afzonderlijk in te stellen. Ik heb niet gekeken of deze router ook middels de commandline is in te stellen, maar dat is ook niet de doelgroep van het apparaat.

Een aantal screenshots zeggen meer dan woorden, dus bij deze wat schermafdrukken van de software van de Asus RT-AC86U.

Het inlogscherm:

De overzichtspagina met de status van het apparaat.

De mogelijkheid om een gastnetwerk in te stellen:

De mogelijkheid om netwerkprotectie door Trend Micro en parental control in te schakelen:

Geavanceerde instellingen voor de verschillende netwerken:

De verschillende ondersteunde modussen voor het apparaat:

Het onderdeel om je wachtwoord en andere instellingen te wijzigen:

De algemene systeemlog:

De log voor je draadloze netwerken:

Realtime bandwith monitor:

Bovenstaande is slechts een greep uit de vele verschillende onderdelen die in te stellen zijn. Zo heeft het apparaat ook nog de volgende mogelijkheden:
  • QoS (Quality of Service) waarbij in verschillende modussen aangegeven kan worden welk verkeer voorrang moet krijgen.
  • Web History, waarbij de browsergeschiedenis welke door de router gaat wordt opgeslagen.
  • Traffic analyzer, waarmee beter inzicht verkregen kan worden in het verkeer dat over het netwerk gaat.
  • GameBoost, welke een verkoopargument moet zijn om gaming voorrang te geven, hier kom ik nog kort op terug.
  • USB application, waarbij onder andere een externe harde schijf als NAS ingesteld kan worden en een printer kan worden aangesloten.
  • Ai Cloud, waarbij een externe schijf als Cloud ingericht kan worden.
Als je de verschillende menu's doorbladert kom je nog veel meer instellingen en mogelijkheden tegen en middels een firmware upgrade zou Asus dit ook nog kunnen uitbreiden.

Beheerbaarheid - App

Asus heeft ook een App waarmee je de router kunt beheren. Deze app is beperkter in de mogelijkheden dan de Web-GUI maar geeft je alsnog redelijk wat inzicht en instelmogelijkheden. Ook hier spreken de afbeeldingen weer voor zichzelf.

Ondersteuning

Bij het aansluiten van de router werd er direct een update van de firmware uitgevoerd, dit geeft aan dat de fabrikant nu nog goede ondersteuning heeft en dat er direct een update klaar staat geeft goed vertrouwen.

In de twee weken dat ik het apparaat heb mogen testen heb ik twee updates gekregen, één bij het installeren van het apparaat en één anderhalve week later. Bij het inloggen in de router zie je keurig een melding dat er een update is, het zou alleen makkelijker zijn als je hier op een andere manier ook een melding van krijgt, want als je het apparaat eenmaal goed geconfigureerd hebt, kijk je niet regelmatig meer in de beheer omgeving. Misschien dat je deze updates via e-mail kunt ontvangen als je je registreert, maar aangezien het een review is voor het testpanel en het apparaat dus niet van mezelf is, heb ik deze niet geregistreerd.

Hoe het gaat over een aantal jaar gaat met updates is de vraag, al hoor je dat er routers zijn van Asus die na 5 jaar nog een update hebben gehad. Hopelijk is dat voor deze router met dit prijskaartje ook het geval.

De ondersteuningsafdeling van Asus heb ik zelf niet nodig gehad, ik kan dus weinig zeggen over hun ondersteuning met betrekking tot vragen van klanten.

Gaming

Een verkoopargument voor deze router zou de optie moeten zijn om gaming voorrang te verlenen op het netwerk. Dit kun je instellen in het menu van de router. Hoewel ik persoonlijk van mening ben dat je zou moeten gamen via het bekabelde netwerk heb ik op mijn laptop wel twee eenvoudige tests gedaan om te kijken wat de invloed is van de Gameboost op de prestaties in de game.

Beide tests heb ik gedaan op de 5GHz verbinding van de Asus RT-AC86U (want ja, je wilt toch de beste verbindingssnelheid voor je game). Waarbij ik in de eerste situatie game zonder gameboost en in de tweede situatie met. Omdat mijn laptop niet te veel aan kan, heb ik me beperkt tot de oude Counter-Strike. Helaas kon ik geen screenshots maken met Greenshot en heb ik hier dus geen bewijs om bij te voegen. Er was geen verschil te constateren met of zonder gameboost ingeschakeld. Ook over het bekabelde netwerk was er geen verschil te ontdekken. Dit kan deels komen doordat mijn verbinding groot genoeg is om de data van Counter-Strike vlot door te sturen, maar het kan er ook mee te maken hebben dat de netwerken in Nederland dusdanig goed zijn dat deze feature in ons land geen toegevoegde waarde heeft. Waar het ook aan ligt in de net_graph van CS was geen verschil te zien in een kwartiertje met of een kwartiertje zonder gameboost aan. Voor de gameboost zou ik deze router niet specifiek aanraden.

Met een adviesprijs van € 247,09 zoals door Asus opgegeven, is dit wel een apparaat wat in een wat hoger prijssegment valt voor consumenten. Voor de zakelijke markt zie je hogere prijzen. Het apparaat doet wat het moet doen, maar er zijn ook andere apparaten die eenzelfde soort aan specificaties hebben, welke soms voor de helft van de prijs verkocht worden, helaas heb ik geen model in deze range kunnen beoordelen, dus kan ik niet verwijzen naar een soortgelijk apparaat.

Uiteindelijk is het lastig om de Asus RT-AC86U Dual Band Wireless Router AC2900 te beoordelen. Het is een erg uitgebreid apparaat welke veel mogelijkheden biedt. Voor iemand zoals ik die liever alles bekabeld heeft maar voor de mobiele apparaten graag wifi gebruikt is het misschien wel wat overkill en voor diegenen die veel gamed over wifi zie ik niet direct de voordelen van de gameboost functies, omdat die voor mij in de praktijk niet aangetoond zijn. Je koopt een erg goed werkend apparaat, wat doet wat hij moet doen, welke veel instellingen heeft die je naar je eigen wensen kunt inrichten, welke handige gast netwerken kan instellen en welke een goede prestatie levert. Zou ik deze router aanbevelen? Zeker wel als je het design mooi vindt en je de extra functies wilt gaan gebruiken, zelf ben ik niet helemaal de doelgroep en ik zou dan ook zeker nog een verdere zoektocht houden naar een router in een andere prijsklasse. Maar al met al ben ik zeer positief verrast over de prestaties en vele instelmogelijkheden. Als dit apparaat voor ongeveer € 150,- te koop zou zijn, dan zou ik hem zeker aanraden, voor nu is het enige obstakel wat mij betreft de prijs.

Heb jij ook een Asus RT-AC86U Dual Band Wireless Router AC2900?

Bedankt voor deze uitgebreide review +3 , toch maares overwegen :)
Dank je voor je positieve feedback. En het is echt een fijn apparaat.
Welke ethernetpoorten heb je gebruikt voor de koppeling tussen je KPN modemrouter en je AC2900 router?
Heb je verder nog instellingen op je Experia router aangepast (heb je daarvan WiFi uitgeschakeld)?
Ik heb de Experia aangesloten op de blauwe poort, de poort voor de WAN connectie. Verder heb ik de WIFI van de Experiabox niet uitgezet, ik heb wel ervoor gezorgd dat alle poorten worden geforward naar de Asus router. Uiteindelijk was het de bedoeling om hem twee weken ertussen te zetten en makkelijk terug te kunnen als ik hem weer moest inleveren. Ik heb het device nu mogen houden, dus ik ga nog aan de slag om de Experia box ertussenuit te halen (eigenlijk alles uitzetten behalve het doorgeven van het internet), maar dit zal voor mij in het nieuwe jaar zijn. Als je er behoefte aan hebt kan ik de review wel updaten met mijn bevindingen hiervan. Ik kan ook eventueel nog andere tests uitvoeren in het nieuwe jaar als daar behoefte aan is, ik kan in feite alles uittesten nu ik hem in mijn bezit heb gekregen, in plaats van geleend gekregen heb.
Leest lekker weg, duidelijk geschreven, goede review!

Ik heb nog een vraagje: Zou je iets kunnen zeggen over het bereik boven? Ik heb zelf betonnen vloeren en hoe beter het bereik boven is zonder repeater hoe beter natuurlijk.
Helaas kan ik daar niet zo veel over melden, ik heb een huis met een houten tussenvloer, die hebben we wel geïsoleerd, maar die neemt niet veel signaal weg. Dit is ook de reden dat ik een test gedaan over open vlakten, met eigenlijk maar 1 tussenmuur er tussen. Ik heb helaas ook niet direct nabije kennissen waar ik deze test wel kan uitvoeren met betonnen vloeren. Misschien dat één van de andere reviewers deze vraag wel zou kunnen beantwoorden, ik zou wel verwachten dat er een reviewer tussen zit die in een dergelijke situatie zou kunnen zitten.