Dell E2310H Zwart Review

Mac_Cain13 8 februari 2010, laatste update op 17 november 2015, 1.716 views

Dell E2310H Zwart

Pluspunten

• Hoge prijs/kwaliteit verhouding
  • Degelijke kwaliteit
  • Alle kabels meegeleverd
  • OSD menu was zowaar duidelijk

Minpunten

• Geen HDMI aansluiting
  • Geen USB-hub

Aanleiding
Eerder werkte ik veel dual screen met mijn MacBook Pro 15" en een 20" CRT scherm. Enige tijd geleden ging de CRT zo achteruit dat ik deze tijdens een verhuizing de deur uit heb gedaan. Scheelde veel gesleep en sindsdien heb ik met enkel mijn MacBook scherm gewerkt.

Nu ik wat meer werk wil gaan verzetten, met name internet-, programmeer- en typewerk, begon ik het gemak van een 2e monitor toch te missen. Dus ben ik opzoek gegaan naar een 2e scherm. De eisen waren:
  • Goedkoop
  • Minimaal 22" & een aardige resolutie (HD zou leuk zijn)
  • Een merk met service/goede naam
Al vrij snel viel mijn oog op de Dell E2310H, die op het moment van kopen in de aanbieding was bij Dell zelf. Voor ¤ 165,65 incl alles was dit 23" beeldbuisje van mij en daar ben ik graag op in gegaan.

Featureset
De features zijn voor deze monitor niet heel uitgebreid, maar voor deze prijs kun je ook niet alle hippe ingangen verwachten. Deze Dell biedt dan ook niet meer dan een DVI en VGA ingang en kan mooie 1080 HD plaatjes laten zien. De voet kan de monitor een beetje laten kantelen, met nadruk op een beetje. Dus bij een laag bureau is een stapeltje studieboeken niet overbodig.

Erg netjes vind ik het bijleveren van een VGA- en DVI-kabel. Iets wat ik bij sommige duurdere monitoren mis en je dan toch weer een paar centen kost, dit maakt de monitor echt een compleet pakketje. Iets wat ik zelf erg prettig vind.

Samenvattend zijn de features voldoende en wat je mag verwachten voor deze prijs, maar een USB-hub of HDMI-poort was erg leuk geweest en had de monitor echt tot een topper kunnen maken.

Kleur & contrast
Om te beginnen bij het contrast; Ik vind de monitor verrassend zwart, beter dan ik persoonlijk verwacht had van deze monitor. Daarnaast geeft een beeld wat prettig is voor de ogen, niet te vel en niet te donker.

Wel heb ik nog wat moeite met de kleuren, deze krijg ik niet echt hetzelfde als op mijn MacBook scherm. Wat behoorlijk gaar is als ik een ontwerp beoordeel of iets anders grafisch aan het doen ben. Een aangepast ColorSync profiel en wat spelen met de monitor instellingen hebben het al flink weten te verbeteren, maar ik denk dat ik hier nog eens een keer aan ga sleutelen.

Het is overigens niet zo dat ik de kleuren lelijk vind of er totaal anders uit te komen zien dan verwacht. Als dit mijn enige scherm was geweest had ik dit punt waarschijnlijk niet eens opgemerkt. Nu ik het direct vergelijk met een 2e scherm valt het echter wel op.

Ghosting & Pixeldefecten
Van ghosting heb ik zelf eigenlijk niets gemerkt en als ik heel kritisch ga kijken denk ik wel wat te zien, maar zeker niet meer dan op mijn MacBook Pro zelf. De kwaliteit is wat dat betreft in ieder geval gelijk, toch durf ik niet voor "Geen ghosting" te gaan. Hiervoor heb ik te weinig ervaring met monitoren en doe ik te weinig dingen waarbij ik hier last van zou kunnen hebben.

Pixeldefecten heb ik (nog) niet en hopelijk gaat dit zo blijven! Tot nu toe dus top.

Bouwkwaliteit & Vormgeving
Het scherm en de poot voelen degelijk aan, het scherm staat niet te wiebelen op mijn niet zo heel stevige bureau, wat erg prettig is. Ver kraakt of buigt het geheel ook niet snel en voelt aan of het nog lang mee kan.

De vormgeving vind ik zelf ook strak, het gat in de poot helpt de kabels netjes naar achteren weg te werken. En de één centimeter hoekige rand vind ik zelf ook erg netjes ogen. De knoppen zijn ook netjes in de rand weggewerkt, het OSD is ook eens zo opgebouwd dat ik het in een keer goed bediende. Wat toch ook weer een plusje is voor deze monitor.

Prijs & algemene beoordeling
De prijs vind ik erg schappelijk, zeker als ik zie wat er voor die prijs geleverd word ben ik zeer content met mijn aanschaf. Ik zou het product dan ook zeker aan anderen aanbevelen, mits je zonder HDMI poort kan.

In het kort kan ik zeggen dat de Dell E2310H een mooi, niet al te groot HD scherm is van degelijke kwaliteit zonder poespas.

• MacBook Pro (Early 2006)
  • macOS

Heb jij ook een Dell E2310H Zwart?

Ik snap je minpunten niet. In deze prijsklasse krijg je zaken als hdmi en usb hub echt niet.
HDMI en DVI zijn met elkaar compatible en usb kost niet zo erg veel. Het zijn kleine features die voor vrij weinig aan zo'n scherm toe te voegen zijn maar die het scherm een stuk aangenamer in gebruik maken (met name iets als een paar usb poortjes zijn erg handig). VGA is een beetje een rare keus denk ik omdat je tegenwoordig vrijwel alleen nog maar DVI en HDMI ziet.
Veel kantoor pc's hebben nog VGA.
Inderdaad een erg mooie scherm, zonder poes-pas. Zelf gebruik ik sinds kort op het werk de P2310H (199 excl. BTW) wat betekend, dat hij DisplayPort en een USB hub heeft ingebouwd. DisplayPort is hier het alternatief op de HDMI poort waar je hierboven over praat. Gelukkig is DVI ook redelijk uitwisselbaar met HDMI.

Inderdaad erg mooi scherm, net beeld en erg goed te bedienen met net afgewerkte knoppen.