Specificaties 49" • Ultra HD • LCD • HDR • 2 tuners • 120Hz - Bekijk alle specificaties

LG 49SJ810V Wit, Zilver Review

RatsDlog 10 december 2017, laatste update op 11 december 2017, 521 views Product gekocht

LG 49SJ810V Wit, Zilver

Deze TV heeft wel een mooie kleurweergave maar heeft veel last van banding en Dirty Screen Effect. Bij donkere beelden vallen ook de slechte zwartwaarden erg op omwille van het relatief lage contrast. De bewegingsscherpte is matig en de upscaling van SD en HD beelden geeft korrelige achtergronden.

Pluspunten

• Levendige en accurate kleuren
  • Horizontale kijkhoek
  • WebOS en afstandbediening
  • Geluid
  • Scherm weerkaatst weinig licht

Minpunten

• Veel last van banding / DSE
  • Slechte zwartwaarden / laag contrast
  • Bewegingsscherpte matig
  • Upscaling van SD en HD kan beter
  • Glanzende grijze kader

Inbrandgevoeligheid Score: 5

Deze LG 49SJ810V werd gekocht bij een Vanden Borre winkel op 31/10/2017.

Nadat bleek dat er sprake was van vrij veel afwijkingen in het beeld van deze TV heb ik contact opgenomen met de klantendienst van Vandenborre maar volgens hen vallen deze afwijkingen "binnen de toleranties". Zonder tegenbericht van LG (zie conclusie) ga ik er van uit dat het gekochte toestel representatief is voor de algemene beeldkwaliteit van dit model.

Uiterlijk en aansluitingen

De LG 49SJ810V heeft een robuust voorkomen, dankzij de stevige achterkant van wat moet lijken op industrieel lichtgrijs plastic.
De voorkant van het scherm heeft een middelmatig dun kader met zilvergrijze randen rondom die veel licht weerkaatsten zelfs bij weinig omgevingslicht.

De vormgeving van de TV is niet ideaal omdat het onderste deel van de achterkant wat uitspringt wat problemen kan opleveren voor VESA-montage, je hebt dus weinig speling met VESA-rails waardoor je TV lager kan komen te hangen dan je zou willen.

Kabelmanagement is een ramp doordat alle aansluitingen ver aan de buitenkant te vinden zijn en de aansluitingen zijn naar buiten gericht, je HDMI kabels moeten een bocht maken van 180° om ze langs de voet naar beneden te leiden.

Bediening

LG levert een Magic Remote bij deze TV, die grotendeels de functionaliteit van een gewone afstandbediening behoudt maar deze combineert met een virtuele muis op basis van beweging.
Deze afstandbediening werkt vrij prettig, maar bij deze TV kan de Smart Remote niet worden gebruikt als universele afstandbediening voor andere toestellen wat erg jammer is.

WebOS en mediaspeler

Het smart OS werkt vrij vlot op deze TV, er is geen sprake van noemenswaardige haperingen of stabiliteitsproblemen. Alles wat je in een Smart TV verwacht zit er ook in.
LG heeft een mooie en duidelijke layout gegeven aan WebOS waardoor de structuur helder gestructureerd en intuitief is.

De mediaspeler is handig in gebruik en speelde alle formaten die ik getest heb zonder problemen af, er zijn ook instellingen voorhanden om ondertitels aan te passen.

Kleurweergave en kijkhoek

De LG 49SJ810V geeft een (subjectieve) indruk van levendige, natuurlijke kleuren. De basiskleuren worden heel puur en intens weergegeven, want erop wijst dat het kleurvolume hoog is. Het toestel beschikt over een technicolor setting die ook subjectief accurate kleuren weergeeft voor de meeste TV en film content.

De horizontale kijkhoek lijkt vrij goed, de helderheid en kleuren veranderen weinig als je vanuit een andere hoek kijkt. De verticale kijkhoek is minder, hier zie je duidelijk dat het scherm meer glow vertoont als je niet loodrecht naar het scherm kijkt.

Het scherm heeft weinig last van reflecties van lichtbronnen.

Uniformiteit

De uniformiteit van de verlichting is uitermate slecht bij dit toestel wat zich vertaalt in banding en Dirty Screen Effect (DSE) op lichte achtergronden.

Om dit aan te tonen heb ik wat testbeelden online gezet op Youtube:
En een voetbal fragment op Google Drive:

Om de uniformiteit van de grijswaarden te testen heb ik ook een foto genomen van een 50% grijs beeld en toegevoegd onderaan deze review.
De test afbeelding is afkomstig van deze site:

Het resultaat van deze test is dus erg slecht te noemen.

Op het gebied van backlight glow, is er sprake van vrij veel licht in beide hoeken aan de rechter kant te zien wanneer Local Dimming op een lage setting staat.

Bovendien is er een pixel zichtbaar die continu zwart blijft.

Contrast en Local Dimming

Het effect van local dimming is erg groot bij deze TV, deze setting is in 4 standen in te stellen; Off/Low/Medium/High.
In de High setting is het beeld vrij contrastrijk bij lichte beelden, als je de instelling verlaagt of uitschakelt wordt het beeld erg mistig.

De zwartwaarden zijn slecht bij alle mogelijke instellingen, wat resulteert dat donkere details verloren gaan, wat bij name storend is bij donkere films / series.

Op papier is het statische contrast 1500:1, ik kan dit niet objectief verifiėren maar het mistige beeld dat je krijgt als je Local Dimming uitschakelt doet vermoeden dat deze waarde zeker niet gehaald wordt.

Helderheid en HDR

Het paneel van de LG 49SJ810V kan een vrij hoge helderheid weergeven wat zeer geschikt is voor HDR beelden.
De kleuren bij HDR zijn uitgesproken, maar het toestel komt in de problemen bij scenes die zowel heel donkere als heel heldere elementen bevatten, de Local Dimming wordt dan erg zichtbaar en storend.

Beeldverwerking

De bewegingsscherpte van zowel 24p als 30p / 60p content laat te wensen over, zeker de standaard presets van TruMotion namelijk Helder, Vloeiend of Helder Plus geven niet het resultaat dat je zou verwachten. Er is sprake van veel artifacts en ongelijkmatige snelheid van de frames. Het uitschakelen van TruMotion zorgt er voor dat je heel veel last krijgt stotterend beeld (judder) bij 24p, ongeacht hoe de instelling van True Cinema ingesteld staat.

Een custom instelling van TruMotion op De-Judder 4 & De-Blur 10 geeft een kleine verbetering.

Van een 120Hz paneel zou je in ieder geval een betere bewegingsscherpte verwachten.

De upscaling van SD en HD bronnen laat redelijk wat ruis zien, wat redelijk korrelige achtergronden oplevert.

Geluid

Het geluid is vrij goed voor een toestel in dit segment, de zwaardere tonen worden nog redelijk goed weergegeven.

Deze TV heeft storende gebreken die je niet zou verwachten in deze prijsklasse, daarom zou ik dit model ook afraden.

Tot op heden heeft LG nog niet officieel gereageerd op slechte uniformiteit van het toestel dat ik heb gekocht maar het dossier is nog lopende. De review zal aangepast worden wanneer het dossier afgesloten is.

Heb jij ook een LG 49SJ810V Wit, Zilver?

Bedankt voor je review.
We zijn nu ongeveer een half jaar verder en vroeg me af of de genoemde nadelen, ook eventueel met andere instellingen of updates, nog steeds van kracht zijn.

Ik twijfel zelf nog of ik een budget 4K tv neem of deze “super UHD” en 120hz tv.
Voor mij zit er geen meerwaarde in het HK geluidssysteem vanwege een Sonos Playbar dus ik twijfel nog hard.

[Reactie gewijzigd door yorroy op 8 april 2018 08:50]

Dag yorroy,

Helaas is er niet veel positiefs te melden over de TV.
Ondertussen heeft LG het paneel vervangen door een nieuw maar dit heeft weinig verbetering opgeleverd, de ervaringen zijn hetzelfde.

Deze TV is enkel sterk in het weergeven van heldere beelden met weinig beweging.
Beweging zorgt voor motion blur en banding, de instellingen van "TruMotion" kunnen hierin weinig solaas brengen.

Maar veel erger zijn de weergave van donkere beelden, het contrast van het IPS scherm maakt dat heel donkere beelden moeilijk zichtbaar zijn zelfs bij maximale helderheid en contrast instellingen.
Het meest storende is de backlight glow die vooral boven en onderaan erg zichtbaar is en de "local dimming" is extreem storend bij ondertitels op donkere beelden omdat die telkens de backlight in een flits helderder maakt wanneer die erop komen.

Ik kan LG TV's alleen maar afraden op basis van deze ervaringen.