LG Hom-Bot VR9647PS

Specificaties Robot-stofzuiger met 100 minuten batterijduur - Bekijk alle specificaties

LG Hom-Bot VR9647PS Review

K1pjeTestpanel 10 december 2017, laatste update op 29 december 2017, 3.419 views Testpanel

LG Hom-Bot VR9647PS

De LG Hom-Bot VR9647PS heeft op papier veel in zijn mars en de bouwkwaliteit is goed op orde. De robotstofzuiger is makkelijk in gebruik, echter wel slecht geprogrammeerd waardoor je kamer verbouwd wordt en het apparaat niet zelfstandig zijn werk kan doen wat een enorm gemis is voor deze prijs.

Pluspunten

• Extra borstels en filter meegeleverd
  • Goede reiniging inclusief V-groeven en vloerbedekking
  • (HEPA) filter en (droge) dweil

Minpunten

• Duur
  • Groot waardoor hij minder goed door kleine openingen kan
  • Beukt vrijwel overal tegenaan
  • Onvoldoende zelfstandig voor schema’s of aansturing op afstand
  • Middelste borstel komt snel vol te zitten met haar

Energieverbruik Score: 2

Een robotstofzuiger; Werkt dat goed en is dit iets voor mij? Dit was voor ondergetekende een vraag en misschien ook wel een vraag waar je zelf mee zit. Toen het Tweakers Oktober Testfest aangekondigd werd en je je kon opgeven voor het testen van een robotstofzuiger heb ik mijn kans gegrepen en mij voor dit testpanel aangemeld.

Nadat ik ingeloot was werd het tijd om tips & tricks op te doen tijdens het kick-off event (wat bovenal gezellig en gaaf was). Daarna ben ik vijf weken (wat langer dan gepland in verband met wat problemen, lees vooral verder) aan de slag gegaan met de LG Hom-Bot VR9647PS. En niet alleen; samen met mijn vrouw en twee Maine Coons hebben we de Hom-Bot aan alle mogelijke omstandigheden blootgesteld. Daarbij zijn zowel harde als zachte oppervlakken beproefd met als ultieme test: de kokosmat.

Lees snel verder als je benieuwd bent hoe de LG Hom-Bot VR9647PS zich heeft bewezen.
Review LG Hom-Bot VR9647PS

Specificaties

Op het gebied van specificaties heeft de LG Hom-Bot VR9647PS veel te bieden, erg veel zelfs. Wat features die gelijk opvallen zijn onder andere de Wi-Fi verbinding, camera met bewakingsfunctionaliteit, ultrasoon sensor, een HEPA-filter en de leerfunctionaliteit.

Met behulp van de Wi-Fi verbinding en de app kan je gebruik maken van de camera die op de Hom-Bot aanwezig is. Zo kan je de robotstofzuiger inzetten om je huis(dieren) in de gaten te houden en een vijftal foto’s laten maken wanneer het apparaat (onverwachte) beweging detecteert. Op papier zou de Hom-Bot dus geschikt moeten zijn om je huis te bewaken, zij het binnen in huis. Een echte bewakingscamera die op de oprit gericht is kan de robotstofzuiger natuurlijk nooit vervangen.

Wat slimmigheden betreft zit het op papier met de LG Hom-Bot ook wel snor: De robotstofzuiger is zelflerend en onthoudt daarbij de locatie van obstakels om botsingen zoveel mogelijk te voorkomen. Daarbij heeft de Hom-Bot een digitale stootrand; obstakels worden door sensoren gedetecteerd en het apparaat bepaalt hoe ver de objecten verwijderd zijn. Geholpen door “Smart Exit” zou de Hom-Bot uit gesloten ruimtes moeten ontsnappen. Tot slot onthoudt de Hom-Bot welk gebied reeds is schoongemaakt middels “Mapping Resume”, zelfs na het oppakken en verplaatsen van de robotstofzuiger.

Zaken die er verder uit springen zijn het HEPA-filter en de batterijduur: met 100 minuten lijkt deze bovengemiddeld. Bij het toepassen van een filter in de Pricewatch hebben slechts 17 van de 44 robotstofzuigers een batterijduur van minimaal 100 minuten.
Er zijn niet veel robotstofzuigers met een HEPA-filter: slechts 11 van de 44 modellen in de Pricewatch beschikken over een dergelijk filter. Hiervan zijn er ook nog eens 6 modellen van LG, dus het lijkt dat LG het relatief goed doet op dit vlak. Keerzijde is wel dat alle robotstofzuigers van LG slechts over een HEPA 11 filter beschikken. Dit filter is feitelijk niet voldoende voor mensen met allergie (huisstofmijt) waarvoor een HEPA 14 filter wordt geadviseerd, hoewel het natuurlijk nog wel een hoop stof zal afvangen. Er zijn slechts 2 modellen in de Pricewatch terug te vinden die wel over een HEPA 14 filter beschikken.
Stofopvangbak met HEPA-filter
Voor de complete lijst met specificaties verwijs ik verder naar de website van LG.

Wat zit er in de doos?

Naast de robotstofzuiger zelf zitten verschillende accessoires in de doos meegeleverd. Uiteraard ontbreken het laadstation met adapter, een afstandsbediening, de stof opvangbak en de handleiding niet. De handleiding is enkel op een dvd meegeleverd, wat niet al te handig is met steeds meer laptops en pc’s zonder dvd-speler. Een quickstart guide op papier zit er wel bij maar deze vertelt je enkel hoe je de app moet installeren op je telefoon en hoe je het apparaat zou kunnen koppelen. Gelukkig is de handleiding ook terug te vinden op de website van LG.
Meegeleverd accessoirepakket
De rest van het accessoire pakket is vrij uitgebreid: Een tweetal nieuwe borstels voor aan de voorzijde, een nieuwe middelste borstel, een nieuw HEPA-filter, een dweilhouder met twee microvezel dweilen en een kammetje om de borstels van haren en vuil te kunnen ontdoen. Een ruim startpakket dus waarbij je niet gelijk vervangende borstels hoeft aan te schaffen.

Eerste indruk en algemene beoordeling

Eén van de eerste dingen die opvalt is het glimmende oppervlak van de robotstofzuiger. Je kunt geen fatsoenlijke foto van de Hom-Bot maken zonder weerspiegeling bovenop het apparaat. Opvallen doet hij dus zeker, of dat dit je bevalt is erg persoonlijk en zal in deze review in het midden gelaten worden.
Vooraanzicht van de robotstofzuiger
Wat daarna opvalt is dat je vrij veel ruimte rondom het laadstation moet vrijhouden. Dit zou 1,5 meter aan de zijkant en 2 meter aan de voorzijde van het laadstation moeten zijn (zoals ook aangegeven op het laadstation zelf). In een normaal formaat woonkamer met de nodige meubels kan het best lastig zijn om een dergelijke hoeveelheid ruimte te vinden.

De LG Hom-Bot VR9647PS heeft een simpel display waarmee de tijd en verschillende standen op weergegeven worden. Samen met de duidelijke geluiden en gesproken bevestigingen op de bediening geeft de Hom-Bot duidelijk aan waar hij mee bezig is. Simpel en functioneel, hoewel een weergave van resterende hoeveelheid schoonmaaktijd het schermpje net wat meer toegevoegde waarde zou geven en het apparaat slimmer zou maken. De robotstofzuiger gaat tenslotte de vloer tweemaal over met de zigzag-modus en zou dit in theorie moeten kunnen voorspellen.
Forse robotstofzuiger die niet tussen de stoel door kan
De robotstofzuiger is vrij groot (340 x 340 x 89 mm). Dat merk je direct wanneer de Hom-Bot tussen stoelen door moet maneuvreren waarbij de stoelen al snel opzij geduwd worden. Ook bij niet al te hoog geïnstalleerde radiatoren past de Hom-Bot er niet onderdoor, iets wat tijdens de reviewperiode zich uitte in het beuken van de radiatoren bij elke schoonmaakbeurt.

Dat botsen beperkt zich niet tot de radiatoren; Er wordt tegen vrijwel elk obstakel (waaronder complete kastwanden) aangereden door de LG Hom-Bot VR9647PS. Kleine objecten zoals kattenspeeltjes worden met gemak vooruit geduwd en het apparaat loopt zichzelf nogal eens vast op een verhoging die net iets hoger is dan een drempel zoals een kattenklimpaal. De robotstofzuiger komt vaak niet uit zichzelf los omdat deze nauwelijks geprogrammeerd lijkt te zijn om recht naar achter te rijden wanneer deze niet verder geraakt. Tot slot worden touwtjes en kabels gewoon “opgegeten” door de Hom-Bot, iets wat je zeer goed in de gaten moet houden! Het botsen en niet kunnen ontsnappen valt erg tegen voor een slimme robotstofzuiger met grote hoeveelheid sensoren zoals de Hom-Bot.
Vastgelopen robotstofzuiger op de basisplaat van de klimpaal
Vastgelopen robotstofzuiger op de barkruk
Om de algemene beoordeling af te ronden moet genoemd worden dat ik versteld heb staan kijken hoe veel vuil er in de opvangbak zit na een schoonmaakbeurt. De opvangbak is niet heel groot (0,6 liter) maar zat vrijwel helemaal vol na de eerste ronde door de woonkamer. Bij het uitvoeren van de dagelijkse rondjes daarna blijkt dat onze twee katten voor aardig wat rotzooi zorgen met een half gevulde opvangbak aan het einde van het stofzuigen van de woonkamer. Een robotstofzuiger lijkt dus geen overbodige luxe wanneer je een hond of kat hebt rondlopen in huis.

Bouwkwaliteit

De bouwkwaliteit van de LG Hom-Bot VR9647PS is prima op orde. De wielen zijn geveerd en er is goed nagedacht over de verwisselbare onderdelen. Zo is de stof opvangbak erg makkelijk uit te nemen, is de dweil accessoire te plaatsen zonder de Hom-Bot om te draaien en heb je in een handomdraai de middelste borstel gedemonteerd. Dat laatste is geen overbodige luxe aangezien er snel haren ophopen in deze borstel (met onze katten zat de borstel vol in 1 tot 2 weken!). Het bijgeleverde kammetje met mesje is dan ook zeer nuttig om deze borstel van de haren te kunnen ontdoen.
Stofopvangbak in de robotstofzuiger
Onderzijde robotstofzuiger
Robotstofzuiger op het laadstation met demontabele droge dweil
Middelste borstel voor en na schoonmaken van de borstel
Links: Middelste borstel vol met (katten)haren, rechts: middelste borstel na ontharen met behulp van het meegeleverde kammetje.

Wat wel opgemerkt moet worden is dat de bovenkant minder geschikt is voor botsingen, mogelijk omdat dit van wat zachter plastic gemaakt is. Radiatoren gecombineerd met het verbouwend vermogen van de robotstofzuiger hebben tot gevolg gehad dat er al vrij snel krassen op de bovenzijde waarneembaar waren. Dit is verder niet een belemmering voor de werking maar een beschermend randje voor dergelijke botsingen had geen overbodige luxe geweest.
Krassen bovenop de robotstofzuiger

Gebruiksgemak

De LG Hom-Bot VR9647PS is erg makkelijk in gebruik wat betreft het starten van schoonmaakprogramma’s. De Hom-Bot is vrijwel plug-and-play: Je haalt hem uit de doos, voorziet het laadstation van stroom en je kunt de robotstofzuiger gelijk laten “docken” met de Home-knop om het laden te beginnen. Vanaf het laadstation kan je met behulp van de afstandsbediening, de app of op de aanraaktoetsen bovenop het apparaat de opdracht geven om te starten met schoonmaken.

Bij het schoonmaken vanaf het laadstation heb je de keuze uit het standaard schoonmaakprogramma “zigzag-modus” voor een snelle reiniging of de “cell by cell-modus” voor een betere en dus ook langere reiniging. Tijdens het reinigen detecteert de LG Hom-Bot uit zichzelf of hij over een zachte ondergrond zoals vloerbedekking of een deurmat gaat en activeert voor dat stuk de “turbo-modus”. Met de turbo aan reinigt het apparaat extra hard (harder draaien van de borstel gecombineerd met harder zuigen). Natuurlijk kan je ook een heel programma met de turbo aan laten uitvoeren door de Hom-Bot, maar de automatische detectie is wel zo makkelijk.

Behalve vertrek vanaf het laadstation kan je de LG Hom-Bot VR9647PS ook oppakken en ergens anders neer te zetten, bijvoorbeeld in een andere kamer, om de robotstofzuiger daar schoon te laten maken. Dan komt ook de “spiraal-modus” tot je beschikking waarbij de reiniging in de vorm van een spiraal uitgevoerd wordt. Deze modus is vooral handig wanneer je lokaal snel iets wil opruimen met behulp van de Hom-Bot. Wanneer je de robotstofzuiger niet van zijn laadstation laat vertrekken zal deze terugkeren naar zijn vertrekpunt wanneer het reinigen voltooid is.

De LG Hom-Bot VR9647PS heeft ook de mogelijkheid om een schema voor het schoonmaken in te stellen. Dit heb ik echter niet geprobeerd tijdens de testperiode (waarschijnlijk is hier ook de app voor nodig welke ik niet heb kunnen koppelen met de robotstofzuiger) omdat de Hom-Bot mij te weinig vertrouwen heeft gegeven vanwege de vele vastlopers. En misschien nog wel belangrijker: de vele kattenspeeltjes wil je niet laten opeten en af en toe een haarbal van de katten wil je niet verspreid door de kamer terugvinden bij thuiskomst.

Wat de plaatsing van de verschillende onderdelen heeft LG goed nagedacht met betrekking tot het gebruiksgemak. Het stofreservoir van de Hom-Bot is makkelijk uit te nemen, net als het plaatsen of verwijderen van de droge dweil waar de robotstofzuiger niet voor omgedraaid hoeft te worden. Zoals besproken onder het stuk over de bouwkwaliteit zijn de meest basale onderdelen makkelijk te demonteren. Denk daarbij een de middelste borstel, de zijborstels en het zwenkwieltje. Geen overbodige luxe omdat je toch met enige regelmaat (maandelijks in ons geval, de middelste borstel wat frequenter) deze onderdelen zal moeten schoonmaken, waarbij een normale stofzuiger goed van pas komt. Laatstgenoemde kan zeker niet de deur uit!

Schoonmaakprestaties – kwalitatief

De schoonmaakprestaties van de LG Hom-bot VR9647PS heb ik zowel kwalitatief als kwantitatief beoordeeld. Voor het kwalitatieve deel heb ik voornamelijk gekeken naar de prestaties op vloerbedekking en op een kokosmat. De prestaties op een harde vloer zijn goed, maar dit verwacht ik eerlijk gezegd bij elke courante robotstofzuiger. Noemenswaardig is wel dat de LG Hom-Bot redelijk verdienstelijk is met het meenemen van vuil uit diepe V-groeven.

Bij het schoonmaken van de harde vloer is de droge dweil, feitelijk een microvezeldoek die op een houder onder de robotstofzuiger geplaatst wordt, telkens gemonteerd geweest mede zodat er niet op de basisplaat van de klimpaal geklommen werd. Deze droge dweil neemt behoorlijk wat extra stof en haren op, iets wat zichtbaar is op onderstaande foto met een doekje wat meerdere keren gebruikt is en daar naast een nieuw schoon doekje. Geen overbodige toevoeging dus aangezien niet al het vuil via de borstels in de zuigmond terecht komt zoals het doekje laat zien.
Wat de zachtere ondergronden betreft maakt de robotstofzuiger behoorlijk goed schoon. Wel merk je dat de middelste borstel voor de zuigmond relatief ver van de zijkant van de Hom-Bot zit. Na het schoonmaken zie je duidelijk hoe ver deze borstel van de rand af zit omdat dit zich manifesteert een rand van +/- 9 cm van de muur die minder goed gereinigd is. Er zit dus een fysieke beperking op de LG Hom-Bot VR9647PS waardoor zachte ondergronden nooit volledig schoongemaakt kunnen worden.

Om de goede schoonmaakcapaciteit op zachte vloeren te illustreren heb ik een tweetal voor-na situaties op de foto gezet. Hierop is te zien dat de vloerbedekking goed schoon is waar de middelste borstel van de LG Hom-Bot VR9647PS reikt. De kokosmat wordt tevens vrij goed schoongemaakt, iets wat mij zeker niet tegen valt wanneer ik dit vergelijk met de moeite die het kost bij het zuigen met een normale stofzuiger.

Stukje vloerbedekking bij aanvang schoonmaken
Stukje vloerbedekking bij aanvang schoonmaken.
Stukje vloerbedekking na schoonmaak
Stukje vloerbedekking na schoonmaak.
Kokosmat bij aanvang reiniging
Kokosmat bij aanvang reiniging.
Kokosmat na de reiniging
Kokosmat na de reiniging.

Schoonmaakprestaties – kwantitatief

Om de schoonmaakprestaties te kunnen kwantificeren heb ik voornamelijk naar de schoonmaaktijden gekeken. De LG Hom-Bot VR9647PS wordt tenslotte in de markt gezet als een slim apparaat dat obstakels zal onthouden en aan de hand daarvan zijn route optimaliseert. De verwachting bij aanvang van het testen is dan ook dat de schoonmaaktijden voor een ruimte met vaste opstelling steeds korter wordt tot het optimum bereikt is.

Naast het leertraject van de robotstofzuiger moest ik zelf ook het een en ander leren met betrekking tot het gebruik van het apparaat. Zo moeten kleine objecten zoals kattenspeeltjes maar ook touwtjes en schoenveters buiten bereik van de Hom-Bot gehouden worden. Ook heb ik gemerkt dat het monteren van de dweil essentieel was om de LG Hom-Bot VR9647PS niet op de basisplaat van de krabpaal te laten klimmen waar hij vervolgens niet meer af kwam. Ook worden de barkrukken en tafelstoelen zo geplaatst dat de robotstofzuiger er tussendoor kan manoeuvreren voordat het schoonmaakprogramma gestart wordt.

Om mijn eigen leertraject buiten de resultaten te houden ben ik begonnen te meten na de fabriek reset die ik uitgevoerd heb op advies van de LG-helpdesk in een poging de app te kunnen koppelen met de robotstofzuiger. Tijden die in onderstaande grafiek staan zijn gemeten als tijd tussen vertrek en aankomt op het laadstation.
Vergelijking schoonmaaktijden voor 10 runs
In het algemeen moet gesteld worden dat het aantal vastlopers afneemt, zeker wanneer ik dat vergelijk met de eerdere runs na het persoonlijke leertraject maar voor de fabriek reset. Raar blijft wel dat het koppelen met het laadstation regelmatig mislukt terwijl de ruimte er omheen vrij is en de robotstofzuiger er recht op af rijdt. Ook worden soms nog wel eens stukjes overgeslagen (willekeurig), vindt de Hom-Bot soms dat ie na meer dan een uur nog niet klaar is en blijven tafelstoelen en barkrukken verplaatst worden. Al met al veel kleine dingetjes die deze slimme robotstofzuiger helaas een stuk minder slim laten overkomen. Het valt dan ook tegen dat na een aardig aantal runs geen vaste schoonmaaktijd zonder (tijdelijke) vastlopers bereikt wordt.

Geluidsproductie

Over de geluidsproductie ga ik kort zijn: Zoals opgegeven door de fabrikant is het geluidsniveau 60dB zonder turbo en 69dB met turbo. Effectief betekent dit dat je de robotstofzuiger duidelijk hoort, maar dit is niet storend hard en minder dan de gewone stofzuiger die we in huis hebben.

Andere geluiden die de LG Hom-Bot maakt beperken zich tot de spraakbevestigingen van de gestarte of uitgevoerde programma’s en bij het starten van het opladen. Hier zijn verschillende talen, waaronder Nederlands, voor beschikbaar.

Tijdens de wat langere testperiode heb ik wel gemerkt dat het geluid wat de LG Hom-Bot VR9647PS tijdens schoonmaken maakt anders is dan toen de robotstofzuiger arriveerde. Helaas heb ik het geluid toen niet opgenomen en kan ik het niet concreet vergelijken. Ik heb echter niet gemerkt dat de mate van reinigen veranderde, dus ik neem aan dat dit een normale verandering van geluidproductie is en de werking niet nadelig beïnvloed is in de relatief korte gebruiksperiode.

De app en ondersteuning door de fabrikant

Wat direct opvalt op de website van de LG Hom-Bot VR9647PS is het grote vertrouwen wat LG heeft in de elektromotor van de robotstofzuiger. LG geeft namelijk 10 jaar garantie op de Smart Inverter Motor.

Mocht je ondersteuning nodig hebben zijn er verschillende mogelijkheden om contact op te nemen met LG. Zo is de hulp van LG beschikbaar via Twitter, e-mail of telefonisch. Helaas heb ik zelf contact moeten opnemen met de helpdesk voor wat assistentie. De robotstofzuiger was namelijk niet te koppelen via de app op de telefoon.
Foutmelding bij koppelen van de robotstofzuiger in de app
Foutmelding bij koppelen van de robotstofzuiger in de app.

Het contact is zowel via de e-mail als telefonisch verlopen waarbij de medewerkers altijd netjes en correct handelden. Helaas was de technische ondersteuning ontoereikend en heb ik de functionaliteit van de app niet kunnen testen binnen de vijf weken. Het opnieuw installeren van de app, controleren van de LG-account configuratie, reset naar fabrieksinstellingen en het resetten van de robotstofzuiger op de LG-servers mochten niet baten. Toegegeven; LG heeft mij aangeboden om een ander testexemplaar toe te sturen, wat ikzelf heb afgeslagen omdat ik de testperiode met afsluitende review wilde afronden in verband met de tijdsbesteding.

Wat de app betreft; deze heb ik niet uitgebreid kunnen testen omdat de LG Hom-Bot VR9647PS niet te koppelen was. Wel kan gesteld worden dat de app er gelikt uit ziet naar hedendaagse standaard. Minpuntje is wel dat de app enkel smartphones op Android en iOS ondersteund, en daarmee de potentiële besturing op afstand vanaf een tablet of pc onmogelijk maakt.

Iets wat niet in de handleiding terug te vinden is, maar wel nuttig is om te delen is het resetten van de LG Hom-Bot naar fabrieksinstellingen. Dit zijn de instructies zoals opgegeven door LG:
  • Zet de robotstofzuiger aan (hard PowerSwitch aan de zijkant).
  • Druk op de "start / stop" knop om het booten van de hombot starten.
  • Wanneer het booten is gedaan ... duw en houd de "Turbo" en de "Home" knop in totdat alle lampjes op het display gaan oplichten.
  • Laat de "Turbo" en "Home" knop los en druk op de "start / stop" knop.
  • Wacht totdat alle indicatoren uit zijn geschakeld en druk nogmaals op de "start / stop" knop om het apparaat te herstarten.
  • Nu krijgt u een verjaardagsliedje te horen ..... dit betekent dat de factory reset succesvol is uitgevoerd.

Energieverbruik

Zonder verbruiksmeter is het lastig om een inschatting te maken over het daadwerkelijke verbruik. Uitgaande van de accucapaciteit van 2330mAh op 14,4V zit er zo’n 0,034kWh opgeslagen in de volgeladen Hom-Bot. Met een operationele duur van 100 minuten en “normale” stofzuigers die vanaf 650W verbruiken is de robotstofzuiger natuurlijk een stuk zuiniger. Het verlies voor het opladen van de accu is daar natuurlijk nog niet in meegenomen.

Wat de vergelijking schever maakt is het sluipverbruik van de robotstofzuiger: Wanneer de stofzuiger niet in gebruik is en uit staat waarbij de lader niet in het stopcontact zit loopt de accu redelijk snel leeg. Zo was in drie dagen tijd de acculading afgenomen tot één van de drie batterijladingen waarbij drie een volle accu betreft. Mogelijk dat dit sluipverbruik toe te schrijven is aan de connectiviteitsmogelijkheden van de Hom-Bot.

De LG Hom-Bot VR9647PS is flink aan de prijs: Met een verkoopprijs van €772 op moment van schrijven bij de meeste grote aanbieders (er is een enkele aanbieder die daar onder zit met €696) is de Hom-Bot duur. Een snel toegepast filter leert ons dat van de 44 in de Pricewatch aanwezige robotstofzuigers er 39 onder de €600 kosten.

Is deze prijs te rechtvaardigen ten opzichte van de concurrentie? Op gebied van features biedt de LG als enige een camera-functionaliteit die in te zetten is om je huis binnen in de gaten te houden. Een functie die naar mijn idee enkel nuttig is wanneer je je hond of kat wilt kunnen volgen van een locatie buiten huis.
Deze unieke functionaliteit rechtvaardigt niet de veel te hoge prijs. Voor deze prijs verwacht je een veel slimmer apparaat welke niet overal tegenaan rijdt en de kamer verbouwd. Daardoor kan je de robotstofzuiger dus niet zelfstandig (op afstand of met een schema) je kamer laten schoonmaken. De schoonmaakcapaciteit is naar mijn mening voldoende maar ik verwacht dat de LG Hom-Bot hier niet in excelleert wanneer deze vergeleken wordt met andere robotstofzuigers, mede omdat er regelmatig stukjes oppervlak overgeslagen worden.

Gebruikservaring van mijn vrouw

We hebben al eerder gedacht aan een robotstofzuiger, maar vanwege de katten (en dus eventuele ongelukjes) hebben we dit uiteindelijk niet gedaan. Toen wij de LG Hom-Bot VR9647PS mochten testen waren we daarom ook erg nieuwsgierig naar zijn prestaties. Ik had grote verwachtingen van het apparaat. Het moet gezegd worden, het huis wordt zeker schoner wanneer de stofzuiger aan is, plus de katten zijn er veel minder bang voor dan voor een ‘echte’ stofzuiger. Daarnaast kun je de robotstofzuiger lekker zijn werk laten doen terwijl je zelf onder de douche staat of staat te koken. Ideaal! Helaas blijkt de LG Hom-Bot VR9647PS niet zo zelfstandig, en niet zo ‘slim’ te zijn. Hij loopt meermaals vast wat bij mij flinke irritaties op ging leveren. Hoe vaker de robotstofzuiger aan ging, hoe meer ik mij ging ergeren aan het geluid van een robotstofzuiger die ergens vast zit (en dit gebeurde bij elk rondje door de woonkamer zeker één keer). Na deze testperiode ben ik er van overtuigd dat een robotstofzuiger erg praktisch kan zijn om je huis schoon te houden. De LG Hom-Bot VR9647PS is erg makkelijk in gebruik. Echter denk ik dat de LG Hom-Bot VR9647PS niet de juiste stofzuiger is voor ons huis; hij is te groot, en lijkt niet te leren van zijn vast-lopers waardoor hij niet zelfstandig kan stofzuigen. Er moet dus altijd iemand thuis zijn wanneer hij aan staat. Daarnaast is het jammer dat onze kat niet op de stofzuiger rondjes kan rijden omdat hij de robotstofzuiger dan uit zet met de knopjes aan de bovenkant van het apparaat ;).

Volgens de specificaties heeft de LG Hom-Bot VR9647PS veel in zijn mars. Op papier is het een slimme robotstofzuiger en bij het openen van de doos heb je ook het idee dat je met een kwalitatief hoogwaardig product te maken hebt. De bouwkwaliteit is goed op orde en verschillende onderdelen waaronder de borstels zijn makkelijk uit te wisselen. Een groot pluspunt is dat er nieuwe borstels en filter meegeleverd worden met de Hom-Bot.

De robotstofzuiger is gemakkelijk in gebruik; Hij is vrijwel volledig plug-and-play op de koppeling met de app en het instellen van schema’s na. Het koppelen met de app is helaas niet gelukt binnen de testperiode en is verder buiten deze gebruikersreview gelaten. Het schoonmaken van harde vloeren is voor de Hom-Bot geen enkel probleem en ook met vloerbedekking kan je het reinigen aan het apparaat overlaten. Zelfs een kokosmat krijgt de LG Hom-Bot VR9647PS behoorlijk goed schoon. Wel kan de robotstofzuiger een strook van ongeveer 9 cm langs de muur van zachte vloeren niet goed reinigen wegens de plaatsing van de middelste borstel.

De LG Hom-Bot is vrij fors, wat een nadeel is wanneer je wat smallere doorgangen in huis hebt. Smalle doorgangen of niet, de Hom-Bot beukt vrijwel overal tegenaan. Dat is niet te verklaren met het grote aantal sensoren wat de LG Hom-Bot VR9647PS aan boord heeft. Ook lijkt de leercurve van het apparaat niet zo best te zijn en blijft hij met grote regelmaat vastlopen. Daarmee is hij veel minder slim dan geadverteerd en levert de Hom-Bot toch wat minder gebruiksgemak op omdat hij niet voldoende zelfstandig is. Dit is wat mij betreft een zeer groot zwaarwegend gemis.

Al deze zaken maakt dat de LG Hom-Bot erg duur is voor de prestaties die hij levert. Iets wat zonde is, want schoonmaken kan hij vrij goed. Je huis wordt een stuk schoner met de LG Hom-Bot VR9647PS, maar je kunt dit apparaat niet zelfstandig door je huis laten rijden. Ik hoop van harte dat LG dit weet op te lossen door hem beter te programmeren.

Concluderend durf ik te stellen dat een robotstofzuiger een aanwinst voor in huis is, zeker wanneer je huisdieren hebt rondlopen. Haren en andere troep worden sneller en vaker opgeruimd wat het huis schoner maakt. Desondanks kan ik de LG Hom-Bot VR9647PS niet aanbevelen; deze biedt te weinig voor de prijs die ertegenover staat.

Fotogalerij

Review LG Hom-Bot VR9647PSStofopvangbak met HEPA-filterMeegeleverd accessoirepakketVooraanzicht van de robotstofzuigerForse robotstofzuiger die niet tussen de stoel door kanVastgelopen robotstofzuiger op de basisplaat van de klimpaalVastgelopen robotstofzuiger op de barkrukStofopvangbak in de robotstofzuigerOnderzijde robotstofzuigerRobotstofzuiger op het laadstation met demontabele droge dweilMiddelste borstel voor en na schoonmaken van de borstelKrassen bovenop de robotstofzuigerLinks: droge dweil na aantal keren gebruik. Rechts: schone ongebruikte droge dweil.Stukje vloerbedekking bij aanvang schoonmakenStukje vloerbedekking na schoonmaakKokosmat bij aanvang reinigingKokosmat na de reinigingVergelijking schoonmaaktijden voor 10 runsFoutmelding bij koppelen van de robotstofzuiger in de app

Changelog
  • Foto welke beschadigingen aan de Hom-Bot toont vervangen voor een duidelijkere foto. (29-dec-2017)
  • Op verzoek van Pixal een stukje toegevoegd over de droge dweil. Hiervoor alinea 1 van paragraaf "Schoonmaakprestaties - kwalitatief" uitgebreid naar twee alinea's en extra foto toegevoegd. (29-dec-2017)

Heb jij ook een LG Hom-Bot VR9647PS?

Ik heb een voorloper van deze Hombot, de Hombot Vparquet.
En ik krijg rillingen bij de foto waarop de Hombot in de buurt van de trap staat: in mijn vorige huis is hij er 2x vanaf gekukeld, waarna we besloten haar alleen nog maar beneden in te zetten. De eerste keer leverde een dure reparatie op, waarbij de conclusie was dat de valsensoren stoffig waren (zitten aan de onderkant, moet je dus ook regelmatig schoonmaken!), de tweede keer konden ze niet echt een verklaring geven waarom ze van de trap gelazerd was...

Overigens heb ik ook regelmatig dat het laadstation niet gevonden wordt, of er al op staat, roept dat ze begint te laden om daarna toch nog even de wielen te laten draaien waarna ze van het laadstation afschiet en weer 10 minuten aan het klungelen is om er terug op te komen...

daarom volg ik de testen van @Foritain : ik denk niet dat deze er nog lang zal zijn.
Het zijn lastige onderwerpen, we hebben hier nog de mazzel van een mooie kleine hal met een 'open' trap naar beneden en naar boven. Dan kunnen ze in theorie dus van de trap afvallen naar beneden, maar ook onder de onderste trede van de trap naar boven rijden, waarbij ze dus echt vrije val van 3 meter krijgen. Het lastige is, ze hebben allemaal een cycle in die ruimte maakt waarbij we stiekem hoopte op een mooie val, maar het blijft dan één situatie waarbij het feit dat hij hier niet valt we alsnog geen garantie kunnen geven dat het bij iemand anders ook niet kan gebeuren. Een ander randje, een ander materiaal, who knows. Dit soort dingen testen komt niet zonder een berg mitsen en maren, helaas :-/

Het punt waarop je zo'n ding 'zo' koopt en neerkwakt hebben we iig nog niet bereikt.

Maar uh, viel dat dan onder garantie, of? Als ze zeggen dat ie niet van de trap af mag vallen zou je toch verwachten dat ie.. wel.. dat niet doet :D (geen van onze units wilde vallen, hoe graag we ook wilden, inclusief de twee LG units)
De eerste keer niet, de tweede keer werd hij "uit coulance" gratis gerepareerd, ook omdat ik aangegeven had de valsensors wel degelijk schoon te houden na de eerste valpartij.

@K1pje hou de valsensoren schoon! Maar misschien is dit ontwerp gewoon beter als de mijne en kunnen ze afgronden beter detecteren :)
De Hom-Bot gaat zeer binnenkort weer terug naar LG, dus het stukje schoonhouden van de sensoren is daarna niet meer aan mij besteed. Ik heb hem enkel te leen gekregen voor het testen.

Beetje een late reactie, maar dat krijg je met de drukte rond de feestdagen :)
Met het door mij geteste apparaat heb ik niet gehad dat ie eraf kukkelde, en eigenlijk heb ik hem meermaals bij de trap laten schoonmaken om te testen dat de randsensor het deed :+
Goede review en mooie foto's! Jammer dat zelfs de versie met de camera's niet voorzichtig genoeg is...
Thx voor de terugkoppeling :)

Ik vermoed dat de camera weinig verschil maakt wat aansturing/ontwijken betreft omdat deze (ten opzichte van het model wat jij getest hebt) enkel als "beveiligingscamera" ingezet kon worden. Met die reden heb ik ook maar besloten om het apparaat niet om te ruilen om de app-functionaliteit alsnog te kunnen testen, het beeld wat ik er van heb zal er niet door veranderen (helaas).
Erg uitgebreide review!

Op mijn werk hebben we ook een LG hombot. Hij heeft 1x het basisstation terug gevonden. Blijkbaar heeft hij toen al zijn kruit verschoten want inmiddels zoekt hij de meest dichtbijgelegen verhoging of hoek op en rijdt zich klem.

Verder maakt hij prima schoon op de plekken waar hij wel komt.
Degene die ik getest heb was iets meer getraind, gelukkig heb ik het niet zo erg gehad als jij :+
Interessant, uitgebreid, en goed onderbouwd verhaal denk ik. Ik heb dit model ook gehad als onderdeel van een grotere test, maar hoewel ik onder de streep ook niet heel gefascineerd was toch wel duidelijk compleet andere plusjes en minnetjes ervaren.

Wat features betreft is het allemaal echt prachtig, duidelijk de 'tech' invloed van LG. Wij hadden echter weer geen gezeik met docking, ook weinig gezeik met de coverage, maar als pure stofzuiger zijn er voor dergelijke bedragen krachtigere modellen, en dat vonden we toch best wel belangrijk in wat het primair is: een stofzuiger :D Botsen was juist weer minder een issue, althans minder dan jij aan geeft, maar het wisselt natuurlijk ook als je referentiekader breder wordt. Ik denk dat jij zou schrikken van een paar modellen die -echt- botsgek zijn :D

sidenote: Dat van het niet kunnen registreren lijkt een soort anti-diefstal feature. Je moet de bot echt ontkoppelen voordat je hem terugstuurt bijv, daar kwamen wij later ook achter :D
Ik heb van LG een paar keer te horen gekregen dat hij ontkoppeld was van de vorige "eigenaar", waarbij zelfs de registraties op de servers gereset zijn (volgens de helpdesk). Het heeft helaas niet mogen baten..... (te goede anti-diefstal beveiliging :+ )

Bedankt voor de terugkoppeling :) Voor het beukgehalte mis ik misschien inderdaad wat meer vergelijkingsmateriaal, maar ik had eerlijk gezegd veel meer verwacht gezien de specs.
Mooie review, al sta ik wel te kijken van het gedrag van de Hombot... Ik heb zelf een iets oudere hombot, en moet zeggen dat ik daar enorm tevreden over ben. De stofzuigrobot heeft inderdaad, zeker met 4 katten, wat onderhoud nodig om de middelste borstel schoon te houden en ook stoot 'ie wel eens ergens tegenaan, maar dat lijkt me ook niet te voorkomen.

Wat mij op valt is dat wanneer de stofzuiger meerdere keren tijdens verschillende runs ergens tegenaan gebotst is de kaart bij werkt om zo in het vervolg daar niet meer tegenaan te botsen. Wanneer het object mee geeft (kattenmand, lichte stoel, oid), herkent 'ie dat niet als obstakel en dan zal 'ie daar de volgende keer ook weer tegenaan botsen. De enige vastlopers die wij tegenwoordig nog hebben veroorzaken we zelf als we weer eens onze troep laten liggen ;-) De docking problemen herken ik niet zo zeer, wij hebben ze natuurlijk ook wel eens gehad maar dan waren we zelf de schuldige. We hebben de dock namelijk netjes weggewerkt onder de bank en de kabels lopen omhoog naar een sidetable om zo niet in de weg te liggen. Er was alleen een stukje tape losgekomen, wat precies op de contactpunten was komen te zitten |:(
Ik vind het vooral zelf jammer dat de programmering wat tekort lijkt te schieten, het apparaat heeft toch redelijk veel in zijn mars als je kijkt naar de delen die schoongemaakt worden. Het stukje "in kaart brengen" is bij mij helaas niet gelukt omdat de app niet wilde koppelen :'( (Daar was ik eerlijk gezegd wel nieuwsgierig naar)
Het is een leerproces, ik heb gemerkt dat het toch wel enkele weken duurde voordat de route door het huis goed ging. Nu maakt het niet meer uit waar de stofzuiger is, als ik 'm naar huis stuur pakt 'ie de meest efficiente route zonder te botsen.

Het model wat ik heb staan heeft standaard geen app, maar met een WiFi dongle + een kleine hack is het mogelijk om een app te gebruiken. De kaart die door de stofzuiger gebruikt wordt staat overigens gewoon lokaal, het zou namelijk redelijk gek zijn als de stofzuiger zijn weg niet kan vinden als WiFi niet beschikbaar is.
Dat hij niet dicht bij de randen kan borstelen wordt toch opgelost door de 'voelsprieten' die alles naar het midden vegen?

Althans, zo werkt dit bij mijn LG wel redelijk, ik heb de voorganger (het rode model). Ik ben juist wel tevreden dat de voelsprieten ook de kiertjes meenemen onder de plinten en bijvoorbeeld tussen de kiertjes die ontstaan wanneer meubels op viltjes staan.

Ook ik heb het probleem van de krabpaal. Zo heb ik de plateaus van mijn luidsprekers en de krabpaal met 4cm verhoogd zodat deze niet meer beklommen werden. Ook hebben we een platter kleed aangeschaft omdat de robot daar vaak op vastliep.

We hebben bij het uitkiezen van een nieuwe bank ook opgelet dat deze hoog op de poten stond, de robot kan er nu precies onderdoor dus hoopt daar geen stof meer op. Zelfs het basisstation kon op de cm nauwkeurig onder de bank zodat de robot zichzelf uit het zicht parkeert.

Het probleem is ook dat dit apparaat veel beter zou werken in een grote ruimte. Onze meubels staan te dicht op elkaar waardoor er teveel hoekjes ontstaan waar niet gezogen kan worden. Ook snap ik niet waarom alle poten van de bank en kasten altijd maar moeten worden aangetikt. Ik zie nog geen schade ontstaan aaan de meubels maar het zijn echt harde tikken. Heb al in geen jaar een firmware update gezien, wat best jammer is.

Ik mis een review over de droge dweil. Ik gebruik ook het hulpstuk zonder de dweil omdat de robot dan niet over drempels probeert te klimmen. Ik heb de dweil er zelf nooit opgehad en vraag me af of dit wel echt zou werken.

[Reactie gewijzigd door Pixal op 11 december 2017 09:24]

Op harde vloeren neemt de robotstofzuiger inderdaad het vuil langs de randen goed mee met behulp van de borstels aan de voorzijde. De borstels aan de voorzijde werken enkel beduidend slechter (tot niet) bij een zachte vloer, zoals ik ook heb laten zien met de foto's en beschreven heb :)

De dweil neemt bij ons wel een beetje vuil mee, beetje het idee van een swiffer achter de "zuigmond" aan. Hoofdreden van het monteren is ook hier het niet over obstakels heen proberen te gaan zoals de klimpaal van de katten.
Ik ben ietsje verder ingegaan op de droge dweil op jouw verzoek, zie het stukje "Schoonmaakprestaties - kwalitatief".
Jammer dat deze zo is. Ik heb een oudere met minder poespas . Maar deze werkt al drie jaar perfect. Elke ochtend om 9 uur doet hij z'n rondje. In een week loopt hij gemiddeld twee keer vast. Maar als ik zie wat ik elke dag eruit haal aan haren etc. ( Ook twee prachtige main coons). Met de kerst staat hij altijd uit. Vanwege gebeuk tegen de kerstboom. En dan mis ik hem ook meteen. Ik heb er ooit 350 voor betaald en zou het zo weer doen.
Maar zie dat de nieuwe veel duurder zijn. Jammer want ik lees dat de issues die ik er mee heb. Er nog steeds mee heb.
Heb veel tijd gestoken in het goed opruimen van kabels etc.
Wat ten goede komt van het apparaat.

Ja ik vind het een uitvinding. En ja ik zou hem aanraden. Als hij rond de 350 kost.
Mee eens, als de prijs een flink stuk lager was geweest, was mijn waardering voor de Hom-Bot ook hoger geweest. Ik hoop vooral dat LG eens goed gaat kijken naar de programmering, ik denk dat de juiste onderdelen/sensoren wel aanwezig zijn :)
Onbegrijpelijk dat anno 2017, de grote merken zoals Samsung, LG, nog steeds geen stofzuigrobots maken die het beter doen dan de 2013 modellen van iRobot...
...En de dingen zijn dan nog zwaar aan de prijs ook.
Zwaar aan de prijs zijn ze zeker, ik kan ze alleen niet vergelijken met een oud model iRobot. De advertentietaal had me alleen wat anders doen verwachten :)
De oude 2013 modellen van iRobot konden niet terugkeren waar ze gestopt waren als de accu leeg was en konden op die manier dus nooit garanderen dat de complete ruimte gedaan was. LG en Samsung doen dat wel en dat lijkt mij toch alleen al een extreme pré voor deze merken.

Ik zie net dat 3 van de 5 modellen van het 2017 aanbod dat nog steeds niet doen... alleen de modellen vanaf €699 gaan verder waar ze gebleven waren... Als je dan kijkt naar de line-up van LG: alle modellen gaan verder waar ze gebleven waren nadat de accu leeg gegaan was tijdens het stofzuigen, zelfs de exemplaren die de helft kosten.

[Reactie gewijzigd door Carino op 14 december 2017 08:51]

Natuurlijk zien ze er op papier beter uit, het zou slechte marketing zijn anders. Maar dan lees je in reviews dat ze toch nog overal (hard) opbotsen ondanks hun sensoren, dat ze snel vast komen te zitten op kleine verhogingen of tapijtfranjes omdat hun programmering zo brak is dat gewoon even in reverse gaan blijkbaar te moeilijk is.
Dan hebben ze wel allerlei sexy functies zoals terugkeren waar ze gestopt waren bij lege accu maar wat heb je daaraan als ding niet zelfstandig kan werken, hetgeen wel de bedoeling is van een robotstofzuiger.

Er zijn uitschieters natuurlijk, zoals die van Neato of zelfs in de goedkopere prijsklasse, die van Xiaomi...
Dan heb jij een compleet andere ervaring met de Hombot van LG dan die ik heb. En je kan het 'sexy features' noemen, maar ik vind het een nogal basale feature om door te gaan waar je gebleven was. Anders, zoals in mijn vorige bericht ook al aangegeven, worden sommige delen van de ruimte niet door de stofzuiger schoongemaakt.

Geen enkele robotstofzuiger maakt schoon zonder te botsen. Geen enkele stofzuiger gaat goed over alle ondergronden, ook Roomba iRobot niet. Overigens rijden de modellen van LG gewoon achteruit wanneer ze vast lijken te zitten.

De enige reden waarom 'ie bij mij af en toe vast loopt is wanneer er een draad op de grond ligt van bijvoorbeeld een acculader, of nu meer relevant: het snoer van de lampjes van de kerstboom. De roterende borstels aan de voorkant (links en rechts) grijpen daar in vast. Iets wat elk ander merk die met zulke borstels werkt ook zou hebben.

[Reactie gewijzigd door Carino op 14 december 2017 12:48]

+3 mooie review , komen de laatste tijd flink wat robotjes voorbij. Helaas kanik ze hier niet gebruiken , mijn ragdolls beide +10 kilo's hebben het niet zo op die dingen haha.
Vallen jouw katten dan de robotstofzuiger aan? Het mannetje van ons vindt de Hom-Bot wel leuk, gaat hem soms van het laadstation af duwen zodat de borstels gaan draaien en hij het laadstation weer gaat zoeken waarbij hij dan de borstels gaat vangen. Het vrouwtje doet er niets mee, maar ze zijn gelukkig niet echt bang van het apparaat.
Haha yup helaas.... Ze pakken soms zelfs bewegend speelgoed van de kleine , verder zijn ze best lief :D