Specificaties 55" • Ultra HD • OLED • HDR • 1 tuner • 120Hz - Bekijk alle specificaties

LG OLED55C7V Zwart Review

Chrisvanv 10 december 2017, laatste update op 10 december 2017, 650 views Product gekocht

LG OLED55C7V Zwart

Al het positieve wat over de beeldkwaliteit van Oled wordt verteld, komt naar voren in dit apparaat. Zet Planet Earth 2 op met HDR en je wordt er stil van...Net of je uit het raam naar buiten aan het kijken bent!

Pluspunten

• Onovertroffen beeldkwaliteit
  • Mooi strak design
  • Web OS 3.5 werkt erg prettig
  • Had ik al gezegd dat de beeldkwaliteit onovertroffen was?

Minpunten

• Sync met 24 p materiaal kan beter
  • Uitkijken met inbranden van het beeld

Inbrandgevoeligheid Score: 3
De TV gekocht bij FOKA, ter vervanging van mijn Panasonic Plasma. Eigenlijk had ik nooit een goede reden om over te stappen van plasma naar LCD. Van plasma naar Oled is een ander verhaal.

Al het positieve wat over de beeldkwaliteit van Oled wordt verteld, komt naar voren in dit apparaat. Zet Planet Earth 2 op met HDR en je wordt er stil van...Net of je uit het raam naar buiten aan het kijken bent...Ik had heel wat verwacht, maar niet dit...Wat ben ik blij met het beeld zeg! Oneindig contrast, schitterende kleuren en voldoende helderheid om HDR natuurgetrouw weer te geven.

Er zitten ook nadelen aan Oled, namelijk het inbranden van stilstaand beeld. Ik heb daar tot nu toe nog geen last van gehad en ik denk dat als je er op een gezonde manier rekening mee houdt, je dit ook niet gaat krijgen. Wel iets waar je op moet letten dus, zeker als je bijvoorbeeld lang achter elkaar een game speelt waarbij een vast HUD op je scherm zichtbaar is. Aan de andere kant, net als met een supercar...behandel hem met liefde en je krijgt er een hoop voor terug.

Het geluid van de tv valt ook zeker niet tegen, maar optimaal is het nooit. Gelukkig kun je via SPDIF Dobly Digital en DTS uitsturen naar je receiver. Dus je Netflix ervaring wordt niet beperkt door het geluid. Let wel...DTS HD en True HD worden niet uitgestuurd, ook niet via hdmi ARC.

Het enige echte minpunt wat ik zou kunnen bedenken is de manier waarop de tv met 24 (23.9) p content omgaat vanaf de pc. Daar waar ik mijn oude panasonic moeiteloos kon laten switchen naar 24 p, lukt dat bij de LG niet. Madvr smooth motion maakt een hoop goed, maar 100% vloeiend krijg ik het beeld niet. Hebben mensen nog suggesties hierover, dan hoor ik het graag.

Qua HDR vind ik dat de tv echt het voortouw neemt. Alle momenteel gangbare formaten worden ondersteund ( oa HDR 10 en Dolby Vision ). Prettig dat de tv laat zien dat er een bepaald formaat doorgestuurd wordt. Dan weet je waar je aan toe bent.

Voor HDR content vanaf de pc (windows fall update) zet de kleurweergave vanaf de pc op YCbVCr 442, bitdiepte 12 bit, bereik op beperkt. Laat HDR in beeldscherminstelling nog even op 'uit'.
Stel de HDMI ingang van de tv in op UHD ultra deep colour. Gebruik media player classic met madvr. ( Klight codec pack)
Stel de tv als volledig scherm apparaat in en zorg ervoor dat dan naar de native resolutie en hz van de tv geschakeld wordt (2160p bij 60 hz in dit geval) bij de optie volledig scherm in MPC. Stel in madvr HDR passtrough in bij 'devices, HDR'. Dubbelklik op het scherm bij het afspelen, zodat het beeld naar de tv verplaatst wordt. Als het goed is zie je de tv nu automatisch switchen naar HDR, maar zijn de kleuren erg bleek. Schakel pas dan HDR in windows beeldscherminstelling in en vergeet vooral niet te bevestigen. Bij mij werkt het dan perfect... Wel wat omslachtig, maar hé....je moet er wat voor over hebben. :*)

Heb jij ook een LG OLED55C7V Zwart?

Kun je wat vertellen over de spiegeling bij het scherm bij zwarte beelden?

En net of je uit het raam kijkt met Planet Earth 2? Mag ik weten waar jij woont? :)
Er is weerspiegeling zichtbaar op klaarlichte dag bij zwart, maar het is niet storend. Dat komt denk ik doordat het contrast zo hoog kan zijn dat je niets mist. De helderheid kan maximaal omhoog, zonder dat het zwart grijs wordt. Ik heb het scherm aan de muur gehangen...iets naar beneden gekanteld, dan heb je sowieso geen last meer van weerspiegeling als je voor het scherm zit. Als het donker is heb ik sowieso geen last van weerspiegeling...

Woonde ik maar op zo'n mooi tropisch eiland..het lijkt er in ieder geval verdacht veel op, op deze manier. Alleen de temperatuur mag wat beter ;) Ik heb er maar even een foto bijgeplaatst ter illustratie

[Reactie gewijzigd door Chrisvanv op 10 december 2017 15:08]

24p is altijd een probleem

je mist gewoon eenvoudig de extra frames, wat er niet is kun je niet herstellen, alleen simuleren
Heb jij je televisie niet veel te hoog gehangen?
Nee hoor, dat is persoonlijk natuurlijk.. maar ik ben bijna twee meter en mijn vrouw is ook niet de kleinste...dus perfecte kijkhoogte :) En liever iets omhoog kijken dan naar beneden....

[Reactie gewijzigd door Chrisvanv op 10 december 2017 18:34]