1. Laagste prijs
    Niet beschikbaar
  2. Kenmerken | Gebruikersreviews
  3. Willen (2) Hebben (8)

Bekijk alle reviews

Philips Airfryer HD9220/20 Review

+3
Frozen
8 december 2017, laatste update op 19 december 2017, 17.377 views Product gekocht

Philips Airfryer HD9220/20

Schoonmaken is een ramp want het apparaat blijft altijd vies door vetspetters tegen het verwarmingselement, rook uit het apparaat is aan de orde van de dag bij verse producten (zoals worst). Frietjes en snacks worden knapperig en smaken goed. Je mist wel het "romigere en smeuïge" van een frituurpan.

Pluspunten

  • Bereidt sneller gerechten dan concurrentie
  • Weinig omkijken naar het koken
  • Kan verschillende soorten producten bereiden
  • Grote community met tips & tricks
  • Minder stankoverlast dan bij een gewone frituurpan

Minpunten

  • Voor maximaal 3 personen
  • Schoonmaken is een ramp
  • (Verbrandings)rook uit het apparaat bij vette producten
  • Slecht gedesignd
  • Kan geen verse en vette producten bakken i.v.m. brandgevaar

Eindoordeel

2 van 5 sterren (Slecht)
https://i.imgur.com/T8AqGPb.jpg
We hebben allemaal wel eens gehoord van Philips Airfryers, minder vet en gezond zeggen sommigen: Omdat ze bakken in lucht en niet in vet! In deze review gaan we kijken of vieze varkens niet vet worden. Ik heb overigens pas besloten een review te schrijven nadat ik het apparaat binnen had en de doos al had weggegooid. In deze review zal dus geen unboxing zitten, wel een leuke unboxingvideo van Youtube voor de echte unboxingfans.

Specificaties

https://i.imgur.com/c1QztAP.png
Waar je echter niet naar moet kijken is het wattage, belangrijker is om te kijken naar hoe lang een bepaald gerecht erover doet om gaar te zijn. Die tijd is in de praktijk de tijd die je gaat gebruiken om je gerechten te bakken.
https://i.imgur.com/easzXKx.png

Unboxing

https://i.imgur.com/c1QztAP.png
Zoals ik eerder heb aangegeven had ik de doos al weggegooid en besloot ik naar aanleiding van mijn gemengde ervaring toch maar een review over dit product te schrijven. Daarom link ik naar een video op Youtube waarin iemand anders (in dit geval Coolblue) het product unboxt. Coolblue heeft niets met deze review te maken en heeft ook deze review niet gesponsord.

Design

https://i.imgur.com/c1QztAP.png
De airfryer heeft een redelijk strak design en is gemaakt van glimmend zwart plastic waar je duidelijk vingerafdrukken op ziet. Aan de bovenkant kan je de temperatuur en baktijd regelen en aan de onderkant doe je je voedsel in de bak.
https://i.imgur.com/LztRh3M.jpg
https://i.imgur.com/CX3NRdx.jpg
https://i.imgur.com/VfQpeas.jpg

De temperatuur regel je door middel van een draaiknop aan de bovenkant. Het is een beetje naar dat ze niet met puntjes hebben aangegeven waar de 160 graden zit. Daarbij is er speling in de draaimechaniek, je kunt hem bijvoorbeeld een stukje naar links draaien waarna hij vanzelf weer terugdraait (elastisch). De timer is daarentegen ook niet erg ergonomisch uitgevoerd. Je kunt hem maar één kant opdraaien. Op het moment dat je hem dus te ver hebt gedraaid moet je wachten of de stekker uit het apparaat trekken, erg naar vind ik zelf. Natuurlijk is er ook een versie met een digitaal scherm, maar dit is wel een erg vreemde manier om mensen naar je digitale apparaat te krijgen. De mechanismen werken daarentegen wel goed genoeg als je rekening houdt met hun werking, dus eigenlijk is er weinig te klagen.
https://i.imgur.com/ZVcyITx.jpg
https://i.imgur.com/aVBnFwI.jpg

Aan de onderkant van de airfryer kan je het bakje zien waar het allemaal om draait. Daar gaat immers het voedsel in. Deze bak bestaat uit een binnen en buitenbak. De buitenbak is onderdeel van de buitenkant van de airfryer en daarom ook van hetzelfde materiaal gemaakt. De buitenbak en de binnenbak kan je uit de airfryer halen door te trekken aan de hendel. Aan de bovenkant van deze hendel zit een mechanisme om de binnen en buitenbak van elkaar te scheiden. Dit is makkelijk voor het schoonmaken van het apparaat. Ook kan je hierdoor van binnenbak wisselen. Standaard zit er namelijk een rooster in, maar dit kan je vervangen voor een daadwerkelijke bak of grillplaat.
https://i.imgur.com/8hNeZCH.jpg
https://i.imgur.com/q0FWrd6.jpg

Volgens Philips kan de bovenkant heet worden, echter bedoelen ze waarschijnlijk met dit tekentje dat er hete lucht aan de achterkant omhoog komt en dat is wel waar. Je kunt dit apparaat dus niet in een kastje stoppen en vanuit je kastje bedienen. Het apparaat moet echt daadwerkelijk uit de kast worden gehaald.
https://i.imgur.com/Br4OLsx.jpg

Ook staan er op de zijkant nog wat bakrecepten, zodat je niet in het boekje hoeft te kijken. Dat vind ik persoonlijk erg verstandig gedaan, hiervoor krijgt Philips dus credits.
https://i.imgur.com/rgQIrkw.jpg

Aan de onderkant van de achterkant zit de stekker. Deze stekker kan je eruit trekken of er weer in terugduwen. Dat is handig gedaan voor het opruimen.
https://i.imgur.com/aknEEeh.jpg

Voor het design aan de binnenkant zou ik je willen aanraden om het hoofdstuk "Schoonmaken" te lezen.

Bakken

https://i.imgur.com/c1QztAP.png
In dit apparaat kan je gerechten tot 700 gram bakken, waarmee dit apparaat gelimiteerd is tot 3 personen. Wil je voor meer dan 3 personen tegelijkertijd kunnen bakken, moet je je heil zoeken in een ander apparaat. Voor alleenstaanden of jonge stellen is dit dus wel een passend apparaat.
Patat
In de praktijk zal je met dit apparaat vooral friet en aardappels bakken als je hem hebt aangeschaft. Immers komt vlees nog altijd het lekkerste uit de pan vanwege de caramelisatie van de suikers in het vlees.

Voor deze test heb ik verse franse frietjes gebruikt van mijn favoriete winkel *kug* de Jumbo. Je zou verwachten dat het 100% aardappel is, alleen blijkt dat niet waar te zijn. Blijkbaar zijn deze patatjes voorgebakken of ingesmeerd met palmolie volgens de ingrediëntenlijst. Volgens de verpakking dienen de patatjes tussen de 10 en 12 minuten op 200 graden te worden gebakken. Ik heb precies het gemiddelde genomen en de patatjes 11 minuten in een voorverwarmde airfryer gebakken.
https://i.imgur.com/7g0Cezx.jpg
https://i.imgur.com/N3OOijx.jpg
https://i.imgur.com/DDE6LHw.jpg

In deze airfryer kan maximaal 700 gram, maar ik denk dat het optimale tussen de 500 en 600 gram ligt. Dat is genoeg voor 2 porties. Als je er 700 gram in doet kan je 3 porties maken. Elf minuten later en mijn frietjes waren klaar, tijd om ze te keuren.
https://i.imgur.com/KU8HS94.jpg
https://i.imgur.com/tmvi7ib.jpg
Smaak
De smaak van de frietjes vind ik persoonlijk een stuk beter dan verwacht en daarmee goed. Je proeft geen duidelijke aardappelsmaak aangezien de smaak vrij licht is. Persoonlijk zou ik de smaak vergelijken met die van McDonald's friet. Dat kan natuurlijk aan de gebruikte patatjes/aardappels liggen, maar ik wilde het wel graag gezegd hebben. Ze krijgen qua smaak daarom een 7.

Wat je overigens ook merkt is dat de patatjes iets minder smeuïg en romig zijn, je krijgt geen vette bek als je er een hap van neemt. Dit zorgt ervoor dat de patatjes een stuk minder zwaar op je maag liggen. De smaak vind ik niet chemisch zoals sommigen zeggen, de smaak lijkt grotendeels op die van een normaal patatje. In het geval je je patatjes met een sausje eet is het verschil nagenoeg niet aanwezig.
Structuur
De patatjes zijn ietsjes droger dan gewone gefrituurde friet maar ik vind dat persoonlijk erg fijn. De buitenkant is hierdoor knapperiger en heeft daardoor meer bite, je hebt dus minder dat je in slappe patat bijt. Immers is dat juist iets wat vermeden zou moeten worden. Niets is zo vies als een oud sompig patatje. Daarentegen worden de frietjes uit de airfryer zeer knapperig. De structuur krijgt daarom van mij een 9.5.
https://i.imgur.com/cWPX49R.jpg
https://i.imgur.com/GX5Qoll.jpg
https://i.imgur.com/OLeRCWN.jpg
Snacks
Ik heb als snack vlammetjes gebakken. Vlammetjes zijn kleine hete loempiaatjes gevuld met gehakt. Op de gebruiksaanwijzing staat dat ze 9 tot 10 minuten in de airfryer horen te liggen en dat ze ingesmeerd moeten worden met olie. Dat insmeren met olie heb ik niet gedaan aangezien ik hou van een bite in mijn eten en ik weet dat ze al voorgebakken zijn aangezien de loempia anders deeg zou zijn. Naar mijn mening zat er dus al meer dan genoeg vet in het eten.https://i.imgur.com/KdPRvYw.png

Ik heb weer de airfryer voorverwarmd en netjes in de vlammetjes in de airfryer gedaan. Weer een groot succes.
Smaak
In tegenstelling tot de patatjes vind ik de smaak van de vlammetjes beter in de airfryer dan in de friteuse. Dit omdat je meer smaak kunt proeven nu er minder vet in zit. Door het vet worden immers smaakpapillen geblokkeerd waardoor je andere smaken minder goed kunt proeven. Dat er minder vet in zit heeft wel als resultaat dat ze net iets pittiger zijn dan vanuit de frietpan. De stof die eten pittig maakt lost namelijk goed op in vetten. De smaak krijgt daarom een 9.
Structuur
De structuur van de vlammetjes was een stuk beter dan uit de frietpan. Door de lucht kunnen de vlammetjes veel knapperiger worden dan in de frituurpan. Er zit dus veel meer een bite aan en het knispert veel meer. Hierdoor heb je het idee dat het product veel verser is waardoor de smaakbeleving ook omhoog gaat. De structuur krijgt dus ook een 9.
https://i.imgur.com/bKU0ZDG.jpg
Vlees
De karamelisatie is in een airfryer een stuk minder omdat het vlees gelijkmatiger wordt verwarmd. De karamelisatie van de suikers in het vlees is juist wat het vlees zijn goede smaak geeft en hierdoor zou ik persoonlijk vlees liever in een pan bakken met Croma dan het in de airfryer gooien. Echter is de airfryer wel enorm gemakkelijk want je hebt gewoon geen omkijken naar je voedsel anders dan dat je het even om moet keren op de helft van de tijd. Als vlees heb ik 2 varkenssaucijzen gebruikt. Op internet heb ik gevonden dat de beste bereidingstijd hiervoor 14 minuten op 180 graden is.
https://i.imgur.com/uqEDMUc.jpg

Tot mijn grote verbazing werden de saucijzen nog gaar ook, en gelijkmatig. Hierdoor begonnen ze niet te lijken op de braadworsten zoals je die kent uit de pan maar begonnen ze meer te lijken op de Duitse Bratwurst. Na zo'n 6 minuten kwam er ineens rook uit het apparaat en binnen de kortste keren stond mijn hele kamer blank van de rook. Ik woon in een appartement waarvan ik niet precies weet of de rookmelders aan elkaar geschakeld zijn, laat staan hoe ik het apparaat uit zet. Dit was dus een absolute no-go. Blijkbaar komt dit door de hoeveelheid vet in het product wat door de lucht tegen het verwarmingselement aan de bovenkant wordt aangeslingerd waar het verdampt en verbrandt.
Smaak
De smaak van de saucijzen was minder dan uit de pan. Ze smaakten minder zout en hadden gewoon minder smaak, ik misde het "gebakken vlees" smaakje, ondanks dat ze wel goed gaar waren. Daarbij zagen ze er iets minder smakelijk uit. De smaak van de worst krijgt dus een 6.
Structuur
De structuur van het vlees was door de airfryer perfect geworden. Het vlees was ongelooflijk sappig omdat het gelijkmatig gegaard werd vanaf de buiten- naar de binnenkant. Het vocht in het vlees kreeg hierdoor dus geen kans om te ontsnappen waardoor het worstje heerlijk mals werd. Door de hete lucht aan de buitenkant werd het velletje om de worst ietwat taai maar kon het wel knakken als een knakworst. Dit vond ik persoonlijk een wat mindere ervaring. De structuur van de worst krijgt een 6.5.
https://i.imgur.com/63duBWi.jpg

Schoonmaken

https://i.imgur.com/c1QztAP.png
Dit vind je ongetwijfeld het leukste gedeelte maar het hoort er wel bij en vooral bij dit apparaat. Aangezien de zwaartekracht al het vocht naar beneden trekt en de hogere temperatuur vocht en vet vloeibaarder maakt valt er een hoop door de binnenbak in de buitenbak. Op zich is dat geen probleem totdat het vet is. Dit vet wordt namelijk door de "rapid-air technologie" door het hele apparaat geslingerd en komt daardoor ook tegen het verwarmingselement aan. Op het moment dat dit gebeurt verbrandt en verdampt het vet waardoor er rook uit het apparaat komt en binnen een mum van tijd je woonkamer blauw staat. Daarbij zijn deze vetspetters ook bijna onmogelijk van het verwarmingselement en het omringende metaal te verwijderen. Wat een ongelooflijk dom en zwakzinnig design. Ik ben sta er gewoon van te kijken dat een bedrijf als Philips zoiets voor elkaar kan krijgen en er nog mee wegkomt ook. Dit is een gevaar voor de gezondheid en mogelijk zelfs brandgevaarlijk, maar volgens Philips valt dit gelukkig allemaal wel mee...

Ik vind het een schande dat mijn apparaat na éénmalig gebruik er als volgt uitziet:
https://i.imgur.com/sfsNOJ5.jpg
https://i.imgur.com/aSwLTva.jpg

Niet alleen de binnenkant van het apparaat is slecht gedesigned, ook het binnenmandje is slecht. Natuurlijk wordt het vies tijdens gebruik en de zwarte delen van de binnen en buitenbak zijn prima schoon te maken met een sopje, maar het netje is zo scherp dat er gewoon stukjes van de zachte kant van mijn schuurspons in blijven hangen.
https://i.imgur.com/5DezVmg.jpg

Volgens Philips kunnen de twee bakjes in de vaatwasser, maar daar beschik ik helaas niet over vandaar dat ik de bakjes met de hand te lijf ga. Hoe dan ook krijg je het verwarmingselement niet goed schoon, waardoor het apparaat sneller gaat roken.

Geluid & Warmte

https://i.imgur.com/c1QztAP.png
Er zijn bij dit apparaat twee geluidsbronnen, namelijk de timer die erop zit en draait en de rondwervelende wind in het apparaat. De timer maakt geluid vergelijkbaar met een eierwekker en zegt op het moment dat de timer op nul springt "pling" vergelijkbaar met een magnetrongeluidje. De rondwervelende wind in het apparaat zorgt ervoor dat het apparaat nog net iets meer geluid maakt, het klinkt ook echt alsof er een kleine tornado in het apparaat zit. Qua geluid is dit te vergelijken met een afzuigkap op de laagste tot middelste stand. Hier zal je je dus waarschijnlijk niet aan storen, zeker niet met een muziekje op.

Qua warmte is het apparaat eigenlijk wel overal aan de buitenkant aan te raken zonder dat je je vingers gelijk verbrandt. Daarbij is de voorkant van het mandje het warmste waardoor je dat maar maximaal 1 seconde kunt aanraken. De zijkanten zijn overigens "lauwwarm", hier zal je je vingers dus ook niet aan verbranden. Wat natuurlijk wel heet is, is de binnenkant van de airfryer maar dat had je mogelijk zelf ook al kunnen bedenken.

In de praktijk

https://i.imgur.com/c1QztAP.png
In de praktijk is de airfryer een zeer handig apparaat. Je vult het apparaat met voedsel, je wacht even, draait het een keer om en op het moment dat je "pling" hoort kan je gaan eten. De kwaliteit en gelijkmatigheid van het bakken is dusdanig goed dat je het apparaat vaker wilt gaan gebruiken. Ik vind dit apparaat eigenlijk net zo essentieel in een keuken als een magnetron, vooral omdat je er weinig omkijken naar hebt.

Bovendien is 11 minuten voor een portie friet niet ongelooflijk lang en als je daarmee knapperige en minder vette friet krijgt is dat voor mij absoluut het wachten waard. Ik ervaar dit dus niet als een probleem. Vooral omdat de Philips airfryer één van de snelste is qua baktijden.

Een probleem is echter het schoonmaken. Het apparaat geeft rook als je er net iets te vette dingen in bakt en het vet en andere residuen worden tegen het verwarmingselement aangeslingerd door de rapid-air technologie. Waardoor ze naast het probleem met de rook, ook nog eens erg lastig schoonmaken zijn. Hierdoor zal ik het apparaat eigenlijk vooral gebruiken als frituur en minder als "pan".
https://i.imgur.com/wYiLmj1.jpg

Conclusie

https://i.imgur.com/c1QztAP.png
Een airfryer is een onmisbaar apparaat. Het apparaat is niet groot en kan van alles en nogwat gelijkmatig bakken zonder dat er vet aan te pas komt. Wel moet je opletten dat oven- en airfryerproducten over het algemeen zelf meer vet bevatten om te compensen met dat de airfryer geen vet toevoegt aan het product.

Het apparaat bakt patat in 11 minuten wat ongelooflijk snel is, hierdoor kan je snel voedsel serveren. Echter passen er maar porties in dit apparaat voor maximaal 3 personen. Hierdoor moet je met een huishouden van meer dan 3 personen sowieso voor een ander apparaat kiezen.

Het apparaat is ietwat moeilijker dan andere apparaten te bedienen vanwege de "eenrichtingsdraaiknop" voor de tijd. Hierdoor moet je echt wachten als bij een eierwekker totdat het belletje gaat voordat hij op nul staat.

Het apparaat kan geen vette producten bakken want anders komt er rook uit het apparaat en staat je hele woonkamer blauw. Hierdoor is het niet alleen een gezondheid maar ook een veiligheidsrisico. Dit komt omdat vet tegen het verwarmingselement aanspettert door de heteluchtstroom in het apparaat. Het apparaat is hierdoor dus ook moeilijk schoon te maken omdat het verwarmingselement moeilijk is te reinigen. Dit resulteert in dat op een gegeven moment je steeds sneller en steeds vaker rook uit je apparaat krijgt. Wie dit heeft gedesignd bij Philips weet ik niet, maar wat een slecht design. Ik heb weinig apparaten gezien waarbij zoiets dergelijks voorkomt.

Ook is het gaas van het binnenste bakje scherp, hierdoor blijven er tijdens het schoonmaken stukjes van de zachte kant van de schuurspons aan hangen.

Ik kan dit apparaat dus ook niet aanraden om te kopen vanwege de slechte reinigingsmogelijkheden en de rook die uit het apparaat komt. Het is slecht gedesignd en het apparaat zou van de markt gehaald moeten worden.

Update

Ondertussen heb ik het apparaat nogmaals gebruikt en er krieltjes en een slavink in gebakken. Ik heb hierbij gebruikgemaakt van de aluminiumfolie op de bakbodem truc, maar zonder resultaat. Weer was mijn kamer gevuld met rook...
https://i.imgur.com/KV9ryr2.jpg

Alle afbeeldingen

Beoordeel deze review: 0 +1 +2 +3

Heb jij ook een Philips Airfryer HD9220/20?

Deel je ervaringen en help andere tweakers!

Schrijf review

Reacties (93)

93
93
74
1
0
19
Wijzig sortering
Nette review man. Kan mij er best in vinden, schoonmaken is inderdaad tricky (heb de grote broer geloof ik), en als je het niet (goed) doet dan wordt de rookontwikkeling enkel erger, brrr..

Aan de andere kant, zo verdomd handig, en ik weet niet of jij wel eens een frituur hebt gehad thuis? Dan neem je deze 'nadelen' graag op de koop toe. Gewoon vlot vervangen door een nieuwe, extra centen voor lief nemen, en hopen dat de nieuwe versies het onderhoud verbeteren.

[Reactie gewijzigd door Foritain op 22 juli 2024 13:36]

Even inhakend op het rookontwikkelingsprobleem en spetters op het verhittingselement.
Er zijn hiervoor spatdekseltjes te krijgen die het voorkomen. Kost een paar eurootjes en sindsdien helemaal geen rookontwikkeling bij frituren op 200 graden meer. _/-\o_

Zie foto
Ahh, dat is nog eens een goede @fazerfreak, dankjewel. Echter is het natuurlijk schandalig dat Philips ze er zelf natuurlijk niet bijleveren. Hoeveel zou het kosten om zo'n ding erbij te maken? Maarja ik ga het waarschijnlijk wel proberen als ik daar mijn apparaat schoon mee kan houden.

Hoe is het overigens met de kwaliteit van bakken met zo'n spatdekseltje?
@Frozen - Ben ik helemaal met je eens dat ze dit er gewoon bij horen te leveren qua design. 8)7 Maar dit bied voor ons in ieder geval een prima oplossing.

Kwaliteit van bakken heb ik geen verschil in gemerkt. Prima krokant e.d. maar dan zonder witte rook alsof er een nieuwe paus benoemd is.

[Reactie gewijzigd door fazerfreak op 22 juli 2024 13:36]

Even inhakend op het rookontwikkelingsprobleem en spetters op het verhittingselement.
Er zijn hiervoor spatdekseltjes te krijgen die het voorkomen. Kost een paar eurootjes en sindsdien helemaal geen rookontwikkeling bij frituren op 200 graden meer. _/-\o_

Zie foto
Philips heeft inmiddels zelf ook het licht gezien en introduceerde een losse frietmand met deksel bijvoorbeeld mand met nummer 9980/25:

https://www.bol.com/nl/p/...20/?suggestionType=browse

Met de 9932/00 leveren ze een spatdeksel, bijvoorbeeld:

https://www.bol.com/nl/p/...059360016%26itm_role%3Din

Weet iemand trouwens hoe de artikelnummers in de Philips Airfryer serie is opgebouwd? Ik weet wel dat Philips met veel productgroepen aparte artikelnummers heeft per keten van verkoop, om zo te voorkomen dat er wordt geconcurreerd op prijs. Dat was vroeger al zo bij DVD en blu-ray spelers. Maar bij de Air fryers is het helemaal een zootje lijkt het!

[Reactie gewijzigd door ucsdcom op 22 juli 2024 13:36]

Bedankt voor je reactie, reviewer nummer 1. :P

Ik heb inderdaad wel een frituur in huis gehad, niet in mijn huidige huis maar in het ouderlijk huis. Je hebt gelijk dat er voordelen aan dit apparaat zitten die je niet bij een gewone friteuse hebt. Echter is de prijs van de frituur daar ook daar. Een airfryer is toch wel een apparaat wat aan de prijs is en vooral omdat Philips de "moeder" van de airfryers is, vind ik het niet kunnen dat een bedrijf als het Koninklijke Philips dit soort apparaten verkoopt. Vlot vervangen door een nieuwe is leuk maar niet waarvoor dit apparaat is gemaakt, in die prijsklasse zit het ook niet.

Dat in combinatie met de rookontwikkeling en de belofte dat er verse producten in kunnen worden gebakken volgens de buitenkant van de airfryer zorgen ervoor dat ik niemand kan aanraden dit product te kopen. Het voldoet eenvoudigweg niet aan wat je volgens hun eigen specificaties ervan mag verwachten.

[Reactie gewijzigd door Frozen op 22 juli 2024 13:36]

Het consumentenmerk Philips van nu heeft echt helemaal niets meer te maken met het Philips van vroeger. Helaas, want het was vroeger een prima merk, maar tegenwoordig is het veelal prul. Ik heb ook zo'n wekker van ze gehad (waar je iPhone in kon opladen). Ook zo'n ondoordacht ding. Werkt heel mooi in de folder, maar heel vaak gaat de wekker niet af. 8)7
Dat krijg je ervan als je niks meer zelf maakt, alleen je naam verkoopt, een paar kantoortjes runt met wat pakmanzen die links en rechts wat patenttrollen uit hebben staan. Wat blijft er dan over van dat merk? Duidelijk dat dit merk wel de boot heeft gemist als je het vergelijkt met LG / Samsung en Sony.
Ik hoor gewoon 'bla bla bla' want ik krijg er niet minder honger van :D
De grotere broer is echt niet veel beter qua schoonmaak. Dat losse rooster op de bodem is wel en gewoon een net met handvat. De antiaanbaklaag is echter zo dun dat het gauw slijt na handwassen aangezien de vaatwasser niets kan met het aangekoekte ding. Voor de rest onmisbaar zoals @Frozen schrijft :)
Je geeft McDonald's friet een 7, ik geef ze ruim een onvoldoende, vind ze niet te eten, eigenlijk niks wat bij McDonald's vandaan komt.

Maar ja geef je gelijk de Philips Airfryer is een waardeloze ding, je krijgt hem zo goed als niet meer schoon, al het vet en zo komt vast te zitten op de warmte element en achter en zo, je moet hem ondersteboven doen en spuitflesje met 100 ml water en 3 gram bakpoeder en ga maar zo door, HIER kan je er alles over lezen hoe je hem moet onderhouden.

Maar je patat smaakt minder en het duurt veel langer dan in een frituurpan, ik zelf bak alleen maar vers patat, aardappelen schillen en patat van maken en bakken in de frituurpan met Kokosolie, kost meer dan gewoon olie maar is gezonder en niks koekt aan in je frituurpan, wat je wel heb met andere oliën.

Maar je moet speciale snacks kopen, je kan niet gewone kroketten en zo er in doen, dan vallen ze uit elkaar en nog wat snacks, je moet speciale oven kroketten en zo er in doen, die veel duurder zijn.

Ik weet waar ik het over heb, ik gebruik al 3 jaar een Philips Avance Airfryer XL HD9240/90.
Nee, ik gebruik de Grillpanaccessoire voor Airfryer, en Philips Airfryer Viva en Avance bakaccessoire, maar de Philips Airfryer Viva en Avance bakaccessoire kan je alleen gebruiken met kleine dingen, ik zelf gebruik de Grillpanaccessoire voor Airfryer en een Pyrex vierkante glazen schaal van 20 bij 7 cm zonder handvaten, en daar kan ik 1,3 liter in kwijt, en heb al prei schotels en Lasagne schotel en nog meer er in klaar gemaakt, en gevulde wraps op de gebakken Grillpanaccessoire gemaakt en meer, en dat gaat allemaal heel goed en snel.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 22 juli 2024 13:36]

Maar hoezo gebruik je dan geen spatschermpje? Daarom zit alles aan je verwarmingselement vastgekoekt.
is een hele goed idee van je, zal het bestellen of hallen bij blokker, maar DEZE past er gewoon in, ik heb een grotere Airfryer.
Ik heb die ook gehaald, werkt op zich wel prima... betere oplossing is de deksel van Philips zelf.
Deksel van Philips, wat bedoel je?
Aha bedankt.

Maar wat ik bij beoordelingen lees en zo is het niet een handig apparaat om te hebben, en te klein en moet je de eten die je er in klaar maak veel langer er in doen, dus voor mij is het niet een handig apparaat om te hebben en vind €20,- veel geld voor dat dingetje.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 22 juli 2024 13:36]

Ben ook geen groot fan van de airfryer. Ik vind ook dat het een verkeerde omgang met eten stimuleert; waarom je vette hap zo klaarmaken zodat je het alsnog vaak kunt eten? In de basis ben je nog wel dezelfde ongebalanceerde menu's naar binnen aan het werken, minus het vet dan wel, maar de verslaving aan fast food wordt er niet minder om. De review onderstreept ook nog eens dat de meeste andere zaken eigenlijk meer ellende opleveren dan genot; groente is bijvoorbeeld vaak gewassen en zit vol met vocht.

En al het andere dat je toch al in de oven deed... daar heb je al een oven voor. Tenminste, dat is toch wel onderdeel van elke functionele keuken. Ik heb echt moeite om onderaan de streep de werkelijke meerwaarde te ontdekken van dit apparaat, buiten een stukje gemak, tenminste, als alles volgens plan verloopt :D

[Reactie gewijzigd door Vayra op 22 juli 2024 13:36]

Ja, maar ik nam er toen een omdat ik nog geen oven had, heb er nu al een tijdje maar die moet in gebouwen woorden, dus ja ik maak er veel in klaar wat in de oven allemaal normaal gaat, en veel handiger is ook omdat een oven VEEL groter is en VEEL makkelijker is om schoon te maken.

Ik maak er veel schotels in klaar, maar patat en zo doe in niet in de Philips Airfryer, smaakt gewoon een stuk minder en duurt veel langer dan in mijn Frituurpan, daar duurt een grote bord vol zelfgemaakte patat +/- 10 a 15 minuten en in mijn Philips Avance Airfryer XL HD9240/90 duurt dat 30 minuten, ook voorgebakken patat duur met gemak als je hem vol doe de Philips Airfryer XL 20 minuten, om ze lekker bruin te maken, en dat duurt in mijn Frituurpan 10 minuutjes maar, en dat met voorverwarmen mee gerekend.
Er is natuurlijk maar 1 echte manier van friet bakken (veel van boven de sloot hier met hun patat :D ). Men halen een kilo of wat frietaardappelen. Schillen en met een Tefal frietsnijder de dikke maat. 6 minuten voorbakken op 160 graden in liefst Ossewit (niet zo gezond, maar zo lekker) en anders schone plantaardige olie. Daarna laten afkoelen en afbakken op 180 graden gedurende 3 minuten. Friet moet gewoon in olie/vet en anders niets is mijn bescheiden mening. Raampje na het bakken kwartier open en weg is de lucht. Eet smakelijk en geniet van friet zoals het bedoeld is. O-) Binnenkort maar weer eens bij de buren in België een frietje halen. Die lachen zich denk ik helemaal krom om zo'n ding.
Zo, dat klinkt enorm goed maar doet me wel denken aan: https://www.youtube.com/watch?v=t2mU6USTBRE

Haha, ik blijf denk ik toch maar bij de Airfryer!
Friet moet vet zijn, net als oliebollen binnenkort. }>
Anoniem: 457607 @44503314 december 2017 23:30
Over die "echte" manier is men het blijkbaar ook niet eens. Onlangs op de radio ging het een half uur over ambachtelijk friet bakken en de aanwezige experts zeiden allemaal dat je het juist NIET moet voorbakken.

Casual dat je bent ;)

Oh, en paardevet, geen ossewit. En pannekoeken in ganzevet.
Ik heb de princess-aerofryer-xl (€ 70/€ 80 euro)

Werkt perfect, goedkoper, beter rooster, makkelijker schoon te maken, geen rook etc.

Het rooster is dus gewoon een metalen plaat met gaatjes (44 sec)

Mijn verwarmingselement (zonder schoongemaakt te hebben) na 4 kilo patat, een paar frikandellen, loempia's etc. + een berg rauwe shoarma vlees :-)

[Reactie gewijzigd door __Pulse__ op 22 juli 2024 13:36]

Wow, het kan aan mij liggen maar dat verwarmingselement ziet er brandschoon uit. Bij die van Philips moet je hem na elk gebruik reinigen en dan nog ziet hij er smeriger uit dan die van jou! Hoelang duurt het eigenlijk voordat 500 gram patat klaar is?
...Hoelang duurt het eigenlijk voordat 500 gram patat klaar is?
Ben maar in mijn uppie, dus 500 gram nog nooit gedaan, maar ik hou gewoon de tijden aan die de leverancier/verpakking opgeeft, of anders airfryerweb.nl, wat ik wel altijd doe is om de 2 minuten even met een siliconen of houten spade even de boel omgooien.

MAW: ik denk/ervaar dat de baktijden tussen een Philips of de Princess niet zoveel verschillen; het blijft een kwestie van aankijken, persoonlijk smaak, een merk product.

PS goeie review (as always)

[Reactie gewijzigd door __Pulse__ op 22 juli 2024 13:36]

Ik heb zelf de mijne getest met een halve zak, 350 gram. Dat is toch wel anderhalve portie dus daar kan je je flink rond aan eten. Ik heb van de voor mij interessante airfryers de baktijden vergeleken in de specificaties van elk apparaat en daar kwam de Philips het beste uit. De princess heb ik helaas niet meegenomen, vooral omdat ik slechte ervaringen heb gehad met princess in het verleden. Blijkbaar zijn ze een stuk beter geworden, ik zal ze binnenkort even een mailtje sturen. Misschien kunnen ze er een opsturen zodat ik hem kan vergelijken met de Philips. Ga ik er weer gewoon 2 jumboworsten indoen en kijken of hij ook rookt. :P

Bedankt voor je compliment! :) Deze review heb ik uit frustratie in maar 2 uur geschreven!
Patat doorschudden doe ik altijd op de frituurpanmanier, gewoon flink met het mandje/lade schudden :P Werkt prima overigens.
O en geen brood ontdooien in de airfryer.
Dacht ik een keer te doen, even 10 seconden erin.

Brood weegt bijna niks en word tegen het element aan geblazen. Krijg je een soort geroosterd brood zeg maar :P
Wat trouwens wel echt een aanrader is met brood in de airfryer is, als je oude zachte broodjes hebt, deze met wat kaas 2 min op 180c en dan heb je de lekkerste broodjes ever. Een beetje crunchy maar niet hard en de kaas is gesmolten!
Oude zachte broodjes? Bedoel je witte bolletjes?

Ik ben namelijk gek op gesmolten kaas :P Tell me more!

Zit net te denken aan een grote witte bol, plak kaas, een stuk ananas uit blik en dan weer kaas. Lekker ;)

Vraag me alleen af of 't kapje dan niet gaat zweven.

[Reactie gewijzigd door Fairy op 22 juli 2024 13:36]

Inderdaad, witte bollen. Na 2 dagen ofzo worden deze altijd net niet meer echt vers. Dan gewoon doorsnijden lapjes kaas erop, dicht doen en 2 min in de airfryer. Super om te doen met witte bollen.
Hoe zit het eigenlijk met in alu folie verpakte zaken, werkt dat net zo als in een gewone oven?

Want nu je dat broodje noemt, moet ik aan verpakte pistoletjes met ham en kaas denken :) Uit de reguliere oven dan wel. Ook zo'n briljante krokant van buiten soft van binnen combi ;)

[Reactie gewijzigd door Vayra op 22 juli 2024 13:36]

Man, friteusen en airfryers zijn altijd drama. Het gaat hier of in de oven, of van de frietboer. Die heeft er toch de juiste apparatuur voor staan, en dan heb ik thuis niet tig apparaten staan voor die ene keer friet.
Een frituurpan was gewoon echt geen optie voor mij. Een studio in een studentenflat met een frituurpan is niet te doen. Echt alles gaat dan naar frituurvet stinken, maar een airfryer lijkt dus ook niet alles te zijn zie je maar...
Voor de prijs van deze airfryer heb je ook een gewone frituurpan waarbij het deksel dicht mag een met een geurfilter. Je moet uiteraard geen mirakels verwachten maar de geur zal daarmee toch al veel minder in je huis hangen.
Geen olie vervangen, geen geknoei met olie, geen waterdamp bij het openen van de deksel, geen waterdamp of olie op het aparaat, geen bakresten in de olie...
Goede review. Ik heb zelf een grotere variant met display (aanrader).

Over het roken, daar heb ik geen last van. Als je producten in de fryer doet die kunnen spetteren moet je de temperatuur terugdraaien. Als ik een worst in de airfryer stop en zet hem op 155 graden dan gaat het goed, zet ik hem 10 graden hoger op 165 hebben we 10 seconden later een nieuwe paus ;)

Mandje spoel ik uit met heet water en zet hem in de vaatwasser.

Wat je kan doen om je bakje schoon te maken zonder vaatwasser is deze in een bak zetten met heet water waarin je wat wasmiddel hebt vermengd. Zo doe ik dat ook altijd met het rooster van de barbecue, rooster in een dikke vuilniszak en water met wasmiddel er in en een tijd laten staan. Issie daarna weer brandschoon :) Dus zal het met de airfryer ook wel werken denk ik.

Ik kan in ieder geval niet meer zonder.

[Reactie gewijzigd door Fairy op 22 juli 2024 13:36]

Das is een goeie ! Ga ik ook eens proberen. Ben al met soda aan de slag gegaan wat ook goed werkt maar toch iets bewerkelijker is.

Wat voor wasmiddel gooi je er in ? Kleur, wit, zwart ?

Met of zonder wasverzachter ? :P
Gewoon aan de vrouw vragen. Simpel wit poeder gewoon voor wit dacht ik. :)
Beetje Oxi spul zet het nog extra kracht bij meen ik.

Wel zorgen dat het spul er echt goed af is, want ik weet niet wat de bijsmaak van wasmiddel is op de patatjes ;)

[Reactie gewijzigd door Fairy op 22 juli 2024 13:36]

+1. Wij hebben ook de xl met display. Nog nooit rook gezien, het element is nog brandschoon, en we gebruiken hem al een jaar wekelijks.

Maar ja, in je uppie is een xl een beetje overkill natuurlijk...

Oh ja, een van de grootste pluspunten van de airfryer vind ik dat het vrijwel niet ruikt. Met frituren is dat wel anders!

[Reactie gewijzigd door WD-41 op 22 juli 2024 13:36]

Goede review! Lekker gedetailleerd! :)
Ik zit ook al enige tijd te twijfelen om een airfryer aan te schaffen maar met name het schoonmaken lijkt mij een drama.

Bovendien heb ik een magnetron/oven-combi welke ook nog kan stomen, dus een airfryer vind ik een beetje dubbelop. Desondanks een +3 voor deze review!
Nou als ik eerlijk ben is het apparaat het wel waard, het werkt geweldig zolang je maar geen vet spul erin doet waardoor de spetters tegen je verwarmingselement komen en rook genereren. Ik ga er dus binnenkort een spatdekseltje voor kopen en dat dan toevoegen aan mijn review. Mijn oordeel verandert echter niet omdat ik het niet kan uitstaan dat Philips zo een product gewoon lanceert en mensen zelf maar voor hun eigen veiligheid moeten zorgen.
Een oven moet je opwarmen, wat veel tijd en energie kost en restwarmte geeft. In de winter prima, maar een airfryer is letterlijk in een paar seconden op temperatuur en de warmte is heel geconcentreerd op 1 plek. Hierdoor gaat er bijna geen energie verloren.

Ik denk dat als je een oven en een airfryer aan een stroommeter zet en je zou ze beiden vanaf koud meten en 2 porties patat en een portie frikandellen en kroketten bakken dat je versteld zou staan van het verschil in stroomverbruik.
Je kan ook een stuk zilverfolie op de bodem van de bak doen en even aandrukken zodat de folie de vorm van de ster krijgt, dan heb je geen rook meer door vette producten.
Ja dat had ik ook gelezen ja, ga het binnenkort proberen! :)
In de vaatwasser is perfect zuiver (alsof ie weer uit de doos komt!) :)

Prima review!
Maar hoe ziet jouw verwarmingselement eruit?


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn