Sapphire Radeon HD 5450 512MB DDR3 PCIE HDMI Review

Ricardoshow 8 februari 2010, laatste update op 8 februari 2010, 7.269 views

Sapphire Radeon HD 5450 512MB DDR3 PCIE HDMI

Pluspunten

• Low budget, low profile.
  • Zuinig, stil en snel
  • DX11

Minpunten

• Overbodige want verouderde installatie cd

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Een aanrader voor mensen met een low budget mediacenter en te weinig grafische kwaliteit om er voluit van te kunnen genieten. Zie voor details het herziene review van mijn Acer X3200 elders op Tweakersnet. Dit is mijn eerste kaart sinds decennia en ik heb dus geen goed vergelijk. Maar de HD5450 verricht na een dag al kleine wonderen: deze Sapphire is heel low profile en eigentijds qua bouw, energiegebruik en warmte, allemaal harde voorwaarden voor mijn kleine X3200. De HD 5450 brengt mijn systeem in veel betere graphics en ook nog het nieuwe DX11. Het prijsverschil met een HD4550 is minimaal.

De kaart wordt geleverd met twee extra (lp) brackets, een summiere handleiding en een installatie cd.
Die software kunt u beter overslaan, per 2 februari 2010 heeft AMD een nieuwe versie op de site staan. Rebooten vanuit die software lukte in eerste instantie niet vanzelf maar via mijn powerknop. Het opstarten gebeurde toen in een veilige 800x600 mode. Vista zocht vervolgens nieuwe hardware en vond die niet. Daarna de HD 5450 software downloaden, installeren en mijn oude resolutie van het beeldscherm (1920x1080) instellen. Daarna waren reboots geen probleem meer en draaide mijn systeem snel soepel.

De inhoudsopgave van de cd (Versie 13-014) kent de HD5450 nog niet, ook een reden om deze maar over te slaan. Sapphire had blijkbaar veel haast om deze kaart te introduceren.. Bij de montage is het even oppasen met de sp bracket met HDMI/DVI uitgang. Deze heeft net als de lange versie een beugeltje dat past op een schroefgat op de printplaat. Maar nu past hier dus geen boutje meer. Geen probleem gezien de andere drie die de bevestiging stevig genoeg maken. Controleer nog wel even of de nieuwe beugel geen electronica raakt, buig het desnoods iets weg.

Kort gezegd: Mijn budget mediacenter won met deze kaart enorm aan kwaliteit. Het passieve koelblok van Sapphire had mijn voorkeur omdat die ook echt heel low profile is. Met slechts 2 cm tot de kast en alleen airflow van de CPU koeler wordt mijn HD5450 niet warmer dan 69 graden, gemiddeld ca. 65. Mijn CPU draait een gemiddelde load van 18 tot 31%, wordt bij doorsnee gebruik niet warmer dan 43 graden celcius, bij vollast 56 graden. Deze AMD heeft een adviestemperatuur van 65 graden, misschien kan hier dus zelfs nog wat overgeklokt worden. Dat schijnt met de HD 5450 ook te kunnen maar heb ik niet getest.

In mijn pc draait nu alles sneller, soepeler, stabieler, mooier en zelfs rustiger. De CPU fan draait nauwelijks merkbaar iets harder, mag gezien de temperaturen zelfs nog iets teruggeklokt worden. Mijn onboard graphics waren aan de zeer matige kant, deze problemen zijn met deze HD5450 definitief verholpen. Ik heb nu echt veel meer kleurdiepte, contrast, betere schaduwen, vloeiendere bewegingen. Het afspelen van DVD's levert zichtbaar meer rijkdom en geen haperingen. Deze kaart is dus niet alleen in theorie ideaal voor kleine mediacenters. Mijn Vista score ging zonder nadere tuning van 3,4 naar 5,1, dit laagste cijfer is nu van mijn CPU. Grafisch werd mijn score 5,2, voor spellen 5,3. De investering van iets meer dan 40 euro meer dan waard.

• Acer X3200 AMD Athlon X2 64 2600Mhz. 5000+
  • BenQ HD2220
  • Logitech mouse and keyboard
  • Freecom HDD 400 MB USB 2.0
  • Windows Vista x64

Heb jij ook een Sapphire Radeon HD 5450 512MB DDR3 PCIE HDMI?

Mijn HD 4550 heeft bij de Windows Prestatie Index bij 'Spellen' een score van 6,3... Is jouw score daarmee vergeleken niet laag? Volgens mij zijn de HD 4550 en HD 5450 vergelijkbaar. :P Verder mooie review, al zou ik nog wel benchmarks willen zien eigenlijk. ;)

[Reactie gewijzigd door Florisx7 op 7 februari 2010 22:21]

Misschien heb je windows 7? daar berekent ie alles anders geloof ik.
Volgens mij moet je die scores niet altijd vertrouwen. Volgens mij had ik een 1,0 bij de eerste run met mijn 5770...
Dat krijg je als de eerste run wordt gedaan zonder (echte) drivers en dus op de standaard VGA driver van Windows.

Overigens gaat Vista maar tot 5,9 qua scores. De score van Florisx7 zal dus uit Windows 7 komen (die gaat tot 7,9). 5,2 t.o.v. 5,9 is natuurlijk hoger dan 6.3 t.o.v. 7.9, relatief gezien. Bovendien heeft de rest van de hardware ook nog invloed op de 3D score.

Een tip voor de reviewer: je zou in het kort eens kunnen testen hoe bijvoorbeeld de 3Dmark(06) score wordt. Verder kan deze kaart natuurlijk hardwarematig HD materiaal decoden. Werkt dat lekker met jouw CPU, of trekt de CPU het alsnog niet?
Zoals eerder gezegd ben ik geen grote computer techneut al probeer ik ook voor Tweakers relevante cijfers te produceren. Zo weet ik dus niet hoe ik die 3Dmark(06) moet testen. De enige game die ik heb is het oude MS Trainsimulator, dat ga ik er deze week nog opzetten. Windows 7 is onderweg en kan ik dus ook snel proberen. Graag wat hulp bij die 3D, dan zal ik het alsnog proberen!
Inderdaad zijn de HD4550 en 5450 vergelijkbaar, vreemd dat mijn 'spellenscore' in Vista niet even ver komt. Ik ben dus geen echte techneut, dit zie je ook aan mijn review, maar misschien heeft dat met (instellingen op) het gebruikte moederbord te maken? Dat is bij mij heel standaard (zie review Acer X3200). Mijn voeding levert maximaal 220 watt, de marges zijn klein.
gewoon downloaden en uitvoeren ,in de basis versie zijn er geen instellingen.

Het verschil tussen de WEI score in vista of windows 7 is ernorm .
Ik denk dat de 5,3 in vista gemakkelijk 6,4 in 7 zal zijn .(t`s zo als rodie83 uitlegt)
4****, interesante review :)

[Reactie gewijzigd door Patecatl op 18 maart 2010 18:43]